Hampaiden valkaisusta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JN
  • Aloitettu Aloitettu

JN

.
Kaupunki
Tampere
Onko pakkislaisilla kokemuksia hampaiden valkaisusta?

Pikaisella googletuksella selvisi, että toimenpiteitä ja vaihtoehtoja on melko paljon. Hinta on tippunut jopa ihan taviksen ulottuviin (alk. 50-100€) , niinpä heräsi kiinnostus.

Yleistä hampaiden valkaisusta:
"Mitä hampaassa tapahtuu, kun sitä valkaistaan?

Valkaisuaine eli hapetin ( karbamidiperoksidi tai vetyperoksidi ) kulkeutuu kiilteen ( hampaan uloimman kerroksen ) läpi dentiiniin ( hampaan sisempään kerrokseen ) ja hajottaa värjääntymät sekä vaalentaa itse dentiiniä, mikä määrää hampaan perusvärin ( = kellertävä, harmaa tai valkoinen ).Valkaisu ei muuta hampaan omaa rakennetta, se vaikuttaa vain värjääntymiä kuljettaviin molekyyleihin. Toimenpide on kivuton, joten puudutusta ei tarvita.

90 %:ssa tapauksissa valkaisu onnistuu. Kukaan ei pysty varmuudella ennustamaan valkaisun aiheuttamaa muutosta, koska jokainen tapaus on erilainen. Muutos tapahtuu hampaan värisävyn vaalentuessa ( n. 2-4 astetta ) eli voimakkaan kellertävistä hampaista ei saada vitivalkoisia, vaan vaalean kellertävät, mikä kuitenkin vaikuttaa hymyn yleisilmeeseen merkittävästi.

Parhaiten vaalenevat ns. kellertävät hampaat ( ikääntyneet, tupakoitsijat, kahvin- ja teenjuojat ), mutta myös juurihoidettujen hampaiden harmaat sävyt ja tetrasykliinien aiheuttamat ruskeat laikut vaalenevat, vaikka tarvitsevatkin enemmän aikaa.

Valkaisu ei muuta hampaissa olevien täytteiden ja kruunujen väriä, joten näihin tulee useimmiten tehdä korjauksia valkaisun jälkeen, mikäli ne ovat näkyvällä alueella.

Zoom!™
zoom_weekender_w200.jpg

"Zoom!™ Weekender antaa mahdollisuuden valkaista hampaita käytännöllisesti katsoen koska tahansa. Uusi, patentoitu geeli valkaisee hampaita keskimäärin kuusi sävyastetta kolmen yön aikana. Potilas käyttää häntä varten valmistettuja valkaisulusikoita, ja geeli vaikuttaa 4-8 tuntia päivällä tai yöllä. Monet saavuttavat tyydyttäviä tuloksia jo kolmen käsittelykerran jälkeen mutta valkaisua voidaan jatkaa kuuden päivän ajan.

Zoom!™-valkaisulamppu
zoom_valkaisulamppu_w200.jpg

* Zoom!™-valkaisulamppu on suunniteltu täyttämään kaikki nopeita valkaisutuloksia toivovien potilaiden vaatimukset laadusta tai turvallisuudesta tinkimättä. Valkaisu kestää 3 x 20 minuuttia, ja vajaassa kahdessa tunnissa saavutetaan kahdeksan sävyasteen valkaisutulos. Tämä valkaisutapa kasvattaa markkinaosuuttaan jatkuvasti.

Nite White
zoom_nite_white_w200.jpg

Nite White® on nopea, turvallinen ja tehokas hampaiden valkaisujärjestelmä. Hammaslääkäri antaa paksun valkaisugeelin potilaalle, joka voi käyttää sitä kotona läpinäkyvän ja huomaamattoman valkaisulusikan avulla.

Paras mahdollinen teho ja käyttömukavuus varmistetaan käyttämällä piparmintun makuista geeliä yön yli. Useimmissa tapauksissa voit huomata huomattavia valkaisutuloksia jo kymmenen käyttökerran jälkeen.

http://www.dentway.com/finland/fi/index.php
Dentawaylla on suht edulliselta kuulostava tarjous:

Prodental RXTM, on hammaslääkärin oma valkaisumenetelmä, jonka suoritat itse. Saat hohtavan valkoisen hymyn nopeasti ja turvallisesti.

Hinta 99€
Regular 22%
# 22 %:n pitoisuus. Liidun-
valkoiset hampaat nopeasti,
tehokkaasti ja turvallisesti.
# 700 000 myytyä käsittelyä
maailmassa.
# Hammaslastat, valkaisu-
geeli sekä ohjeet.

Ja ennen ja jälkeen kuva tätä tuotetta käytettäessä :jahas:
case2Pict1.jpg

case2Pict2.jpg

Lisäksi on mm. näitä tunnin ihmevalkaisuja, hinnasta ei mitään hajua:
http://www.bocca.fi/index.php?page=11&type=a&pid=3
Rembrandt-kristallivalkaisu
Valkoiset hampaat jopa tunnissa! Valkaisevan erikoisgeelin ja plasmavalon avulla voidaan palauttaa hampaittesi oma valkeusaste vuosien aikana syntyneiden tummentumien ja värjäytymien takaa. Etuna aiempiin menetelmiin on nopeus - uusimman hoitotekniikan avulla valkoinen hymy loihditaan ersiin yhdessä tunnissa.

Terveysasemalla myös oma valikoimansa. hinta satasen hujakoilla
Premier REV! - hampaiden kotivalkaisupakkaus
REVPatientPak.jpg

REV! on Premier:in uutuustuote. Se on helppokäyttöinen ja tehokas tuote hampaiden valkaisuun. Optimaalinen tulos saavutetaan vain 15-minuutin päivittäisellä käytöllä. Patentoitu 14 %:n geeli antaa parhaan testatun tuloksen jo lyhyellä hoidolla.

Dentawaylla oli 22%:sta geeliä samaan hintaan :rolleyes:

Vastaanotolla tehtävässä valkaisussa voidaan käyttää tujumpaa geeliä, jolloin lopputulos on parempi.

Näin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mua on kiinnostanut tuo hampaiden valkoisu jo pidemmän aikaa. Mut mulla kun on tosi paha hammaslääkäripelko, niin olen sit luopunut koko ajatuksesta. Mihinkään ostostv:n mömmöihin mä en ole koskaan uskonut, mut hammaslääkärin käsittelyyn voisin luottaakin. Mut mä kun en sinne hammaslääkäriin ihan tosta noin vaan mene, niin pakko unohtaa.

Eleonoora sanoi:
Mua on kiinnostanut tuo hampaiden valkoisu jo pidemmän aikaa. Mut mulla kun on tosi paha hammaslääkäripelko, niin olen sit luopunut koko ajatuksesta. Mihinkään ostostv:n mömmöihin mä en ole koskaan uskonut, mut hammaslääkärin käsittelyyn voisin luottaakin. Mut mä kun en sinne hammaslääkäriin ihan tosta noin vaan mene, niin pakko unohtaa.

On hyviä yksityisiä hammaslääkäriasemia, jotka on juuri hammaslääkäripelkoisia asiakkaita varten. Siellä on sisustuksesta lähtien panostettu viihtyvyyteen ja pelon lieventämiseen. Myös toimenpiteet tehdään paljon hellävaraisemmin ja puudutus/nukutus/ilokaasu on käytössä aina kun asiakas haluaa. Kannattaa kokeilla!

ace-oo- sanoi:
Ja ennen ja jälkeen kuva tätä tuotetta käytettäessä :jahas:
case2Pict1.jpg

case2Pict2.jpg

Vittu mikä ennen ja jälkeen kuva. Muuttaaks noi hoidot myös ikenien värin :D

Vissiin vähän eri valoissa otettuja kuvia...

En oikein ole varma haluanko siniset hampaat. Vai pitäisiköhän muuttaa näytön väriasetuksia kenties :jahas: Minusta nuo hampaat olisi kaivanneet enemmän suoristusta kuin valkaisua...

Mut joo, jostain luin ettei noiden valkaisujen tuloksen kesto ole kovin pitkäaikainen...?

Mun mutsi on useammankin kerran valkaissut mun hampaita, ja nyt taas tulevalla tai sitä seuraavalla viikolla ollaan Megamasan kanssa menossa mutsin potilaiksi jotta saadaan hampaat kesäkuntoon. Mulle on tehty ihan kevyitä 'putseja' joita saa ihan terveyskeskuksessakin erikoishammashoitajan töinä, hankaa todella hyvin hampaista tummentumia/pinttymiä/keltaisuutta pois, itselläni vaaleahkot hampaat muutenkin mutta tuolla perusputsillakin vaalenee silti jonkun 1-2 astetta.

Sitten mutsi on vaalentanut kerran myös tuollalailla radikaalimmin eli mömmöjen ja laservalojen ym kanssa [ne hoidot on yleensä noin 100-200e hintaisia] ja sillä tullut pitkäkestoisin ja voimakkain tulos. Eli myös hyvin keltaisista hampaista saadaan useita asteita vaaleammiksi niin että lopputulos on upea. Jos on ihan ruskeat ja hirveät niin sitten täytynee jo laittaa niitä posliinilaminaatteja hampaiden päälle tai kokonaan uudet kuorikot suuhun.

Normaalille hampaalle riittänee ihan se perusputsikin, mutta jos tuntuu että ne hampaat on reilusti vaalentamisen tarpeessa niin sitten menisin kyllä kunnon valkaisuun ja joku reilu 100e ei mielestäni todellakaan ole paha hinta siitä, niin merkittävä osa hampailla kuitenkin on tuota yleistä ulkonäköä.

Mutsini mielestä oikeastaan mitkään kaupan jutut eivät toimi, eivät valkaisevat tahnat eivätkä mitkään muutkaan pepsodentit sillä kotikäyttöön ei saa myydä sellaisia tuotteita joissa on tarpeeksi niitä happo/hankaus-elementtejä. Eri asia on sitten jos hammaslääkäriltä saa muotit ja sen aineen niin se kyllä toimii.

Parhaat kikat mitkä oma mutsini on antanut hampaiden valkaisuun on normaalipesu Yotuel-merkkisellä hammastahnalla, hieman kalliimpaa ja myydään apteekeissa, mutta oikeastaan ainoa joka oikeasti toimii. Ks. tahna myöskin estää hammaskiven muodostumista ja ainakin Megamasalla alkoi 3-5vrk käytön jälkeen irroittamaan ja pehmentämään jo muodostunutta hammaskiveä. Olen antanut vinkkiä tuosta Yotuelista muutamalle ihmisille pakkiksella ja ovat antaneet hyvää palautetta takaisin eli toimivaa on ollut. Aktiivikäytöllä eron huomaa, pikkuhiljaa se siitä vaalenee ja auttaa ennenkaikkea ylläpitämään sitä saavutettua vaaleustasoa ja poistavat pienet esim kahvin/tupakan aiheuttamat pinttymät, ja estävät sitten myös niiden muodostumisen.

Niille ketkä eivät keinoja kaihda, vinkki kotivalkaisuun: Tuhka (koivun tuhka), hienojakoinen ja puhdas sellainen valkaisee hampaita mukavasti. Kuullostaa varmaan järkyttävälle mutta sekin toimii ja aika ajoin voi sillä hampaansa pestä vaikka mökillä :D Kaupunkioloissa helpoin vastaava tuote on ruokasooda, se jauhemainen siis. Sitä hieman kosteaan hammastahnaan kunnon kasa ja eikun harjaamaan.

Valkaisu tapahtuu näillä kontseilla hankauksella, ja harkitusti käytettynä ei aiheuta ongelmia. Jos pesee ja hinkkaa joka päivä vahvasti hankaavilla/syövyttävillä aineilla niin kyllä pilaa sitten omien hampaidensa kiilteen.

Edit: Mitä tuolla oli Missukka kirjoittanut kestosta, niin omista elintavoistahan se on kiinni. Jos tupakoi, juo teetä ja kahvia, syö paljon sitrushedelmiä, punaviiniä litkii ym niin hampaat alkavat taas tummentumaan, eli tulos ei todellakaan ole ikuinen. Joku 6kk-12kk on vähimmäispysyvyys, itselläni pysyy hyvänä n. 18-24kk, en tupakoi enkä juo kahvia enkä mitään muutakaan noista edellämainituista. Sama homma on myöskin tuon Yotuel tahnan käytössä, jos sen lopettaa ja vaihtaa halpistahnaan niin se saavutettu taso vaaleudessa katoaa ja taas tulee keltaisuutta hieman takaisin. Eli hampaita pitää hoitaa jatkuvasti eikä vain silloin tällöin kun asiat ovat jo rempallaan ;)

:D Käy salee niinku siinä yhessä frendien jaksossa. Rossi valkaisi hampaansa ja ne oli sit aivan perkuleen valkoset. :lol2: Ai että oli muuten hyvä jakso.

Minä hain yksityiseltä hammashoitajalta sellaiset kotikäyttöiset muotit + valkaisuaineen. Hampaista pitää putsata ensiksi hammaskivi, ienten pitää antaa parantua putsauksen jälkeen. Hammashoitaja tekee omista hampaista muotit. TV-tuotteissa muotti on vähän sinne päin, eli valkaisugeeli ei varmasti asetu tasaisesti hampaiden pinnoille.

Geeliä pannaan muotteihin tippa jokaisen hampaan kohdalle ja muotti suuhin tunniksi. Geeli maistuu aivan saatanan pahalle ja saa aikaan järjettömän kuolausreaktion. Lisäksi ikenet tykkäävät siitä huonoa, kannattaa yrittää olla tarkkana, ettei mömmöä leviäisi ikeniin saakka, ehkäpä jotain vaseliinia voisi pyyhkäistä ienten suojaksi. Hoidon aikainen kirvely ei vielä ole mitään, mutta ainakin itselläni ikenet olivat aika hajalla muutaman käsittelyn jälkeen.

Tuota sitten toistetaan niin monena iltana, että toivottu vaalennustulos syntyy. Minulla ei ollut mitään suurta korjattavaa, valkaisukertoja oli viisi. Kun muotin ottaa pois, hammas on hassun läikikäs ja erityisen arka tahriintumaan, mutta väri tasoittuu jo seuraavaan päivään mennessä. Mukava puoli kotivalkaisussa on se, että valkaisutuloksen ylläpitäminen on melko halpaa, itse aine ei maksa paljonkaan, muottien teettäminen vähän toistasataa eskoo. Myöskään itsestäänvalaisevaa pepsodenthymyä ei tällä systeemillä saa vahingossa aikaiseksi, vaalennustuloksen voimakkuutta on helppo säädellä.

Ihan ok systeemi, jos on valmis vähän kärsimään kauneutensa tähden...

L0b0 sanoi:
Mua kiinnostais tää 99e maksava kotisetti, mutta ei arvaa tilaa, ku ei yhtään tiedä toimiiko tuo vai onko tasoa TV-shoppi =)

http://www.dentway.com/finland/fi/index.php

EI!
Kyselin tuotteista ja sain huonot vastaukset kysymyksiini vasta 2viikkoa viestin lähettämisen jälkeen. Olen myös kuullut että eivät anna rahoja takaisin vaikka niin lupaavat... Kokeilemalla se selviäisi onko asiat todella näin.

Eleonoora sanoi:

Sama juttu. Mua ei saa hammaslääkäriin kirveelläkään. Kaiken muun fyysisen tuskan kestän helposti mutten hampaisiin pienintäkään kajoamista. Kauheat traumat lapsuudesta.

Caitlyn sanoi:
Kun muotin ottaa pois, hammas on hassun läikikäs ja erityisen arka tahriintumaan, mutta väri tasoittuu jo seuraavaan päivään mennessä.

Tuo on muuten totta, ja tapahtuu myös siinä perinteisessä hankausputsissa minkä saa normaalin hammashoidon yhteydessä kunhan etukäteen pyytää. Hampaat ovat laikukkaat ja joistain kohtia todella valkoiset ym, hirveen näköiset noin 1 vrk ajan.

Ja mulla myös on hieman vihlonut hampaita mutta sekin kuuluu asiaan...

Mulla on nuo muotit. Ostin ne pari vuotta sitten, kun valkaisin hampaat. Maksoi muutaman sata euroa. Nyt olen menossa ostamaan pelkän valkaisuaineen, hinta on noin 20e. Ihan kivaa jälkeä tulee.

Mua kiinnostaisi myös tuo Zoom ja kristallivalkaisu, mutta ne on ihan yyberkalliita (joku 300-400e).

Se, mikä vaalennuksissa kannattaa muistaa, että vaalennus ei tee hampaasta sen valkoisempaa kuin se luonnostaan on. Mulle tää tuli vähän yllätyksenä eikä vaalennustulos ole koskaan ollut ihan toivottu (haluaisin vitivalkoiset hampaat).

Jos olisi varaa, kävisin pistää kruunut :) Siinä saisi itselleen sekä valkoiset että suorat hampaat eikä ne edes värjäydy ajan kuluessa.

Mitä ihmettä muuten yleisille hammaslääkäreille on tapahtunut? Jouduin käymään Espoossa viikonloppuna päivystyksessä 2vk sitten kun hammas halkesi (ei siis lohjennut, vaan kahtia juureen asti). Tuonhan pitäisi olla pahin mahdollinen paikka? Mutta ei, oli suorastaan hämmentävä kokemus, kun lekureiden mad skillz totisesti toimi. Harmi vaan kun ikenen verenvuoto oli sen verta runsasta, niin ei saanut kunnolla fiksattua. Nyt pitäisi uskaltautua hammashuoltoon täällä Thaimaassa... Vähän jännittää, millainen kruunu tuohon paikallisten spesialistien toimesta rakentuu :D

Täällä on ollut kanssa noita valkaisuja mainostettuna, taisi olla 24e hintaan laserhoidolla. Vähän houkuttelisi kanssa, kun on omat legot aika kellastuneen värin saavuittaneet aikoinaan, kun ei tuo kalleuksien kiillotus aina ollut ihan sieltä tärkeimmästä päästä..
Onko joku valkaisussa käynyt kokenut negatiivisia asioita siitä? Muutakin kuin kavereiden kuittailu alkuun :)

Jos on reissuja USA:han tulossa niin sieltä kannattaa ostaa Crest Whitestripsejä. Tosi helppo käyttää, kaksi kertaa päivässä 30min ajan nuo pienet muoviläpyskät hampaiden päälle ja viikossa jo vaalenee mukavasti. Eka kerralla koittaessani olin tosi tyytyväinen! Raahasin noita mukanani reissusta, mutta yllätyksekseni toinen valkaisukerta ei ollutkaan yhtä helppo ja ongelmaton. Tuntuu niinkuin kiille tai ikenet (tai mikä se voiskaan olla) olis jotenkin vaurioitunut... nykyään usein pestessä hampaita tulee verta suusta. Tuolloin hampaita vihloi myös välillä kun käytin noita kisadieetin loppupuolella. En tiedä mistä johtui, mutta ihan loppuun asti en uskaltanut niitä käyttää.

Tässä samalla muuten voi varmaan kysyä, että mikä toimenpide se on kun haluaa nätit, valkoiset ja suorat hampaat ja niihin pistetään kuoret tms.? Mun hampaistani ei ikipäivänä edes oikomalla tule sellaisia kuin haluaisin, ja jos jotain lähtisin korjailemaan niin se olisi hampaat. Ei tarttis olla mikään leffatähtihymy, mut sellainen mitä voisi itsekin katsoa peilistä tyytyväisenä. Paljonkohan tuollaiset operaatiot maksaa ja missä kaikissa hammaslääkäreissä niitä tehdään?

edit: Oho, Hippahan vastasikin jo puoliksi kysymykseeni. Googlettelemaan... Onko kellään kokemusta tai enemmän tietoa tuosta kruunujen laitosta?

Mulla on valkaistu hampaat viime kesänä hammaslääkärillä enkä huomannut mitään hirveän isoa eroa entiseen (eikä kukaan muukaan). Kysymyshän on aina siitä, että sitä hammasluun omaa väriä ei voi valkaista vaan nimenomaan niitä tummentumia.

Itse en käyttäisi noita Suomessa myytäviä kotipaketteja kun niissä on käsitykseni mukaan aika kova homma, siis siinä valkaisemisessa eikä ne kait oikeesti hirveesti auta. Ja hammaslääkärissä en taas ottaisi sitä halvinta vaihtoehtoa, vaan sen parhaimman ja kalleimman. Mulle ei tehty sitä kalleinta, joka on muistaakseni joku Zoom -menetelmä vaan Rembrandt -menetelmällä (?). Valkaisu maksoi tolla mun menetelmällä noin 300 euroa.

Luulen, että eniten mun hampaat vaaleni siinä pastapuhdistuksessa, joka tehdään ennen varsinaista valkaisua. Eli tästä päättelin että se pelkkä pastapuhdistuskin voisi riittää, ellei tummentumat ole kauhean pahat.

Mä inhoon hammaslääkärissä käyntiä, mutta tossa valkaisussssa ei ole mitään mikä sattuisi.

P.S. En ole asiantuntija näissä asioissa.

Olen miettinyt kun vuosia kestänyt tulehduspipilääkkeiden syönti on ilmeisesti hieman harmaannuttanut hammaskalustoa. Sen selvitin että Zoom maksaa ainakin Turussa ja Porissa päälle 500e ja helsinkin Bocca tekee vastaavan rembrandt-valkaisun inan alle 400e:llä.

Nuo White Stripesit eivät kuulemma tee hyvää purukalustolle kun valkaisevat niin nopeasti..tiedä sitten

Faidra sanoi:
Jos on reissuja USA:han tulossa niin sieltä kannattaa ostaa Crest Whitestripsejä. Tosi helppo käyttää, kaksi kertaa päivässä 30min ajan nuo pienet muoviläpyskät hampaiden päälle ja viikossa jo vaalenee mukavasti. Eka kerralla koittaessani olin tosi tyytyväinen! Raahasin noita mukanani reissusta, mutta yllätyksekseni toinen valkaisukerta ei ollutkaan yhtä helppo ja ongelmaton. Tuntuu niinkuin kiille tai ikenet (tai mikä se voiskaan olla) olis jotenkin vaurioitunut... nykyään usein pestessä hampaita tulee verta suusta. Tuolloin hampaita vihloi myös välillä kun käytin noita kisadieetin loppupuolella. En tiedä mistä johtui, mutta ihan loppuun asti en uskaltanut niitä käyttää.

Suomessa ei käsittääkseni noita Crest Whitestripseja saa myydä, joten tilasin niitä viime syksynä jenkeistä http://www.dentist.net. Siellä noita Crest Whitestripsejä on monenlaisia: Classic (22.99$) on miedoin, Supreme (44.98$) tehokkain ja muut siltä väliltä. Postimaksua en muista, mutta halvemmaksi ainakin tuli kimppatilaus kaverin kanssa.

Itselläni oli Crest Whtestrips Professional (39.95$). Välillä hoidon aikana hampaita vihlaisi, mutta muuten homma oli perin helppoa. Ja kyllä ne hampaat vaalenivatkin. Olisi pitänyt ottaa ennen ja jälkeen kuvat, niin olisi sen tuloksen voinut konkreettisesti havaita.

En tiedä onko Crest Whitestripseillä mitään suositusta siitä, kuinka usein noita valkaisuja voi tehdä. Kuinka pitkä väli sulla, Faidra, oli valkaisukertojen välillä? Pohdiskelin, että voisiko tuo vihlonta ja ikenien ärtyminen johtua liian lyhyestä välistä valkaisujen välillä.

Seuraavan valkaisun (sitten jokus hamassa tulevaisuudessa) teen kyllä hammaslääkärillä. Vai pitäisiköhän sittenkin tilata taas noita Crest Whitestripsejä, kun ne niin edullisia ovat :jahas:

Bocca tekee zoom- ja rembrandt -valkaisua, molempia. Siis ainakin vielä viime vuonna teki. Zoom on niistä se parempi. Rembrandt maksaa Boccassa City-Shopparilla 287 euroa (norm. 347 euroa). Kukontorin Hammaslääkärit Oy tekee City-Shopparilla zoom-valkaisun 400 eurolla (norm. 450 euroa).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom