Halvin/Paras pankki

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miki
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on Sammossa joku nuorisoalennus tms. Visassa on vuosimaksu mutta käyttötilissä ei mitään pankkikuluja. Hain juuri asuntolainaa ja kilpailutin pankkipalvelut, enkä saanut muualta niin selkeästi parempia tarjouksia että olisin vaivautunut vaihtamaan pankkia. Hinnan lisäksi valintaan vaikutti palvelu, johon olen Sammossa ollut todella tyytyväinen.

Sampo-pankissa on tili vielä, mutta vituttaa hieman se Deutschebank-fuusio. Lisäksi Sampo-pankin säästötilissä korko tällä hetkellä 0,20%... :jahas:

[nusnus]Kerro toki lisää tästä fuusiosta?[/nusnus]

Edit. Timban offtopicciin sen verran, että useampi neuvottelukierros tuli käytyä eri pankkien kanssa, ja toki marginaalit tippuivat ja ehdot paranivat neuvottelujen edetessä. Lopputulokseen olen ihan tyytyväinen.
 
Viimeksi muokattu:
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on Sammossa joku nuorisoalennus tms. Visassa on vuosimaksu mutta käyttötilissä ei mitään pankkikuluja. Hain juuri asuntolainaa ja kilpailutin pankkipalvelut, enkä saanut muualta niin selkeästi parempia tarjouksia että olisin vaivautunut vaihtamaan pankkia. Hinnan lisäksi valintaan vaikutti palvelu, johon olen Sammossa ollut todella tyytyväinen.

Vähän ohi aiheen, mutta suosittelen tekemään pari uusintakierrosta vielä parhaiden tarjousten jälkeen jos et jo jotain 0,4 marginaalia saanut suoraan. Yleensä se ensimmäinen tarjous ei kovin ihmeellinen ole jos ei suoraan sano ettei keskustele edes jos ei reilusti mene alle 0,5:den.
 
Niin, eipä tuo suhdeluku koskaan mihinkään muutu, jos kaikki avaavat aina vain Nordeaan tilin. Itse tuen mieluummin pienempiä suomalaisia pankkeja kuten OP ja Tapiola. Kuten yllä mainitsin, Tapiolassa ihan jees säästötilin korko tällä hetkellä 2,5% (riippuu toki talletuksen koosta). Sampo-pankissa on tili vielä, mutta vituttaa hieman se Deutschebank-fuusio. Lisäksi Sampo-pankin säästötilissä korko tällä hetkellä 0,20%... :jahas:

Taisi olla kumminkin Danske Bank, joka Sammon pankkitoiminnan osti. Käyttely-/säästötilin korolla ei ole MITÄÄN merkitystä ellei se ala olemaan 3kk Euribor - 0,5 tai parempi. Muuten on aivan käsittämättömän turhaa säilyttää ylimääräisiä rahoja millään tilillä. Lyhyeen korkoon tai määräaikaiselle jos riskiä ei halua.

Muistakaa myös, että teillä voi olla monessa pankissa tili. Esim toisesta asuntolaina ja toisesta kaikki muut päivittäispalvelut.

edit. Ja älkää perkele menkö ottamaan mitään eläkerahastoja tms. sieltä tiskiltä.
 
Mulla ollut Osuuspankki noin kuukausi syntymästä (kohta noin 20vuotta), vanhemmat avanneet tilin :)

Hyvin on toiminut palvelut :thumbs:
 
edit. Ja älkää perkele menkö ottamaan mitään eläkerahastoja tms. sieltä tiskiltä.

Erittäin hyvin sanottu. Yleensä ne yrittää vedättää tällä asiakkaita. Eli saa halvemman marginaalin tyyliin 0,45 sijasta 0,42 jos otat tollasen eäkevakuutuksen. Ja sitten maksatkin eläkevakuutuksen kuluina moninkertaisesti tuon marginaalissa saamasi säästön takaisin.

Ja lainaa ottaessa (IMO) kannattaa unohdaa ne kaikki lainaturvavakuutukset. Ne on sikakalliita, samat hyödyt saa halvemmalla ottamalla henkivakuutus vakuutusyhtiöstä.
 
Mä kun oon funtsinut http://www.eqonline.fi/ tilin hankintaan.
Sinne jos vaikkapa jonkun 200€/kk investois, sijoittelis ja katsastais paljonko saa kerättyä vaikkapa 5v periodilla.

No perustili mulla on Nordeassa, kuten on firmankin tili. En niitä sen kummemmin viitti ruveta vaihteleen tmv. sillä palvelupisteet on kuitenkin tuossa aika liki.
 
Itselläni nordea, ja kerran kuussa näkyy menevän 2,96€ palvelumaksuja. Muuten en ole kilpailuttanut. Mutta en ole pankissa käynnyt omien asioden takia kohta viiten vuoteen, kun kaikki pystyy hoitamaan netissä. Ei niissä niin paljoa ole eroa että kannattaisi rueta vaihtamaan pankkia....
 
Mä kun oon funtsinut http://www.eqonline.fi/ tilin hankintaan.
Sinne jos vaikkapa jonkun 200€/kk investois, sijoittelis ja katsastais paljonko saa kerättyä vaikkapa 5v periodilla.

No perustili mulla on Nordeassa, kuten on firmankin tili. En niitä sen kummemmin viitti ruveta vaihteleen tmv. sillä palvelupisteet on kuitenkin tuossa aika liki.

eQ:n palvelu toimii hyvin ja arvo-osuustilin maksu on 2 € / kk, että ei kallis sekään. Alle 600 euron kaupoista ottavat 5 euroa palkkiota, joten voi tehdä pientä kauppaakin järkevillä kuluilla. Itsellä nämä pointit tärkeät.

Miinuspuoli tossa eQ:lla on se, että jos haluaisi vaikka Tukholman pörssistä ostaa jotain, niin meneekin sitten jo vitonen kuussa arvo-osuustilistä. Nordean arvo-osuustili avainasiakkaalle on 1,5 euroa kuukaudessa ja niin Tukholman kuin Helsingin pörsseissä minimiveloitus on 10 euroa tai 0,25 % jos kauppasumma on riittävän iso.

Eli jos haluaa ostaa osakkeita muualta kuin Helsingistä, tullee tuo Nordea edullisemmaksi. Mutta eipä noissa isoja eroja kuitenkaan ole. 1-2 tuoppia kun juo vähemmän niin on säästänyt kaupankäyntikulut per kauppa. ;)
 
Ja lainaa ottaessa (IMO) kannattaa unohdaa ne kaikki lainaturvavakuutukset. Ne on sikakalliita, samat hyödyt saa halvemmalla ottamalla henkivakuutus vakuutusyhtiöstä.

Totta! Pankkien tarjoamat lainaturvavakuutukset (=laaja henkivakuutus) ovat yleensä paljon, jopa monta kertaa kalliimpia kuin suoraan omasta vakuutusyhtiöstä otettuna.

Esimerkkinä OP tarjosi lupakirjavakuutusta koulutuksen (liikennelentäjä) ajalle, jos menettää lääketieteellisen kelpuutuksen, hintaan 2000€. Vakuutusmeklareilta sama vakuutus hintaan 300€/v. Koulu siis kestää 1.5-2v. Ero 1400-1550€...
 
Totta! Pankkien tarjoamat lainaturvavakuutukset (=laaja henkivakuutus) ovat yleensä paljon, jopa monta kertaa kalliimpia kuin suoraan omasta vakuutusyhtiöstä otettuna.

Esimerkkinä OP tarjosi lupakirjavakuutusta koulutuksen (liikennelentäjä) ajalle, jos menettää lääketieteellisen kelpuutuksen, hintaan 2000€. Vakuutusmeklareilta sama vakuutus hintaan 300€/v. Koulu siis kestää 1.5-2v. Ero 1400-1550€...

Ja ainakin Tapiolassa saa 10.000 euron tarkkuudella päättää minkäsuuruisen henkivakuutuksen haluat. Eli jos haluaa matkia lainaturvavakuutusta, niin ottaan lainan suuruisen henkivakuutuksen jne jne.
 
Muuten on aivan käsittämättömän turhaa säilyttää ylimääräisiä rahoja millään tilillä.

No mitäs suosittelet jos tarvitsee rahat esim. 3kk tai 9kk päästä tarkalleen? Jos tarvitsen ne vaikka 1.6 ja rahasto on pakkasella vaikka 15.5-1.6 niin pitää sitten nostaa persnetolla? No ok, aika epätodennäköistä että joku korkorahasto olisi pitkään pakkasella, mutta kuitenkin... Ja määräaikaisissa taitaa olla vuosi minimi?

Niin ja tällä hetkellä tulee 1,8% riskitöntä korkoa Nordeasta.
 
Viimeksi muokattu:
No mitäs suosittelet jos tarvitsee rahat esim. 3kk tai 9kk päästä tarkalleen? Jos tarvitsen ne vaikka 1.6 ja rahasto on pakkasella vaikka 15.5-1.6 niin pitää sitten nostaa persnetolla? No ok, aika epätodennäköistä että joku korkorahasto olisi pitkään pakkasella, mutta kuitenkin... Ja määräaikaisissa taitaa olla vuosi minimi?

Niin ja tällä hetkellä tulee 1,8% riskitöntä korkoa Nordeasta.

Eiköhän se ole kuukausi minimi määräaikaisessa ja ainakin 3 kk ja 6 kk määräaikaisia löytyy.

Ja jos rahat tarttee pian johonkin, on aikalailla sama missä niitä pitää jos ei isoista rahoista ole kyse.

Kas-vain käsittääkseni tossa tarkoitti rahan makuuttamista tilillä silleen pahanpäivänvaralle. Sitähän Suomalaistet edelleen tekee ihan liikaa. Ison osan noista voisi sijoittaa, jättää tilille vaan sen vararahaston. Ei sen tavallisella tallaajalla tartte kymppitonneja olla.
 
Eiköhän se ole kuukausi minimi määräaikaisessa ja ainakin 3 kk ja 6 kk määräaikaisia löytyy.

Ei noissa lyhyissä määräaikaisissa vaan ole mitään järkeä, ainakin Tapiolalla olisi vielä tuo 3kk:n määräaikaisen korko jäänyt vielä säästötilin alle. Ja säästötililtä rahat saa käyttöön milloin vaan, kuten ainakin itsellä on tarve. Muuten toki "sijoitusmielessä" noita pidempiä määräaikaisia kannattaa hyödyntää, eikä makuuttaa rahaa nollakorkoisella tilillä.

Pahoittelut, meni tuo Deutsche ja Danske väärin perin. Pointti silti säilyy ennallaan.
 
No mitäs suosittelet jos tarvitsee rahat esim. 3kk tai 9kk päästä tarkalleen? Jos tarvitsen ne vaikka 1.6 ja rahasto on pakkasella vaikka 15.5-1.6 niin pitää sitten nostaa persnetolla? No ok, aika epätodennäköistä että joku korkorahasto olisi pitkään pakkasella, mutta kuitenkin... Ja määräaikaisissa taitaa olla vuosi minimi?

Esim Seligsonin lyhyenkoron rahastoon. Rahat on tilillä lunastuksesta viimeistään 3 pankkipäivän päästä.

Niin ja tällä hetkellä tulee 1,8% riskitöntä korkoa Nordeasta.
Mikä ei verojen jälkeen kata edes inflaatiota... Eli käytännössä häviät rahaa kokoajan. :) Lisäksi Nordea muistaakseni laskee koron kuukauden alimman saldon mukaan eli korko ei todellisuudessa ole edes tuota.

Nyrkkisääntönä se, että ne rahat mistä oikeasti ei ole vara hävitä edes 1% on parempi pitää normaalilla tilillä. Muuten kaikki huitsin nevadaan makaamasta. Lisäksi kaikki elämiskulut kannattaa maksaa Visalla ja maksaa koko lasku aina eräpäivänä. Näin saa keskimäärin 30-40 päivää korotonta maksuaikaa. Tämän ajan rahat lyhyenkoronrahastossa.
 
Mistä vakuutusyhtiöstä saa lainaturvan työttömyyden varalle? (muut kuin pankin tarjoamat vakuutukset)
 
Pitänee pyytää uudet tarjoukset kun ei vastaavaa vakuutusta tarjottu vakuutusyhtiöstä.
 
Koska edustan nuorta asiakaskantaa, niin arvostan meille suunnattuja etuja.

Itse olen ollut nyt muistaakseni kolme vuotta Nordean asiakkaana. Nordealla on 18-27? vuotiaille tarkoitettu Check-In kampanja, jossa saa huomattavia etuja. Sitten muilla pankeilla varmaan sama, että Visa Electronin käytöstä ei peritä maksuja tiettyyn ikään asti.

Luotollisen Visankin käyttöön on etuja olemassa, mutta niihin siirryn sitten kun on säännölliset tulot:)

Tilien korot eivät missään pankissa taida olla kovin häävit. (Käyttötilit) Mutta plussaa täytyy antaa verkkopankin toimivuudelle.
 
Mulla on toi Sampon opiskelijapaketti ollut vajaa 2 vuotta, ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Etenkin 200 € luotollinen tili (26 v. asti) on pelastanut useammin kuin kerran, kun ei noita tuloja niin huimasti kuitenkaan aina ole. Opiskelija-Visan saa vissiin melkein joka pankista tietyllä määrällä opintoviikkoja/pisteitä, ja se on myös kultaakin kalliimpi (tosin nyt menee jo vuosimaksu). Hyvin pystyy maksamaan laskut, kun ei ostele sillä mitään turhaa (olisi muutama levy jäänyt ilman saamatta :D).

Hintoja tärkeämpää on kuitenkin jo täällä jonkun mainitsema erinomainen palvelu; varsinkaan nuorille ei sitä kyllä ole kaikille tarjolla. Olen tiistaina menossa konttoriin käymään läpi omia palveluitani, sieltä päin soittelevat aina välillä. Nordeassakin on kyllä tili (ollut vuodesta 1983, jolloin se oli vielä SYP), mutta eipä sieltä ole mitään kuulunut. Tiliä en kyllä juuri käytä, mutta ei sitä voi opintolainojen takia lakkauttaakaan.

edit. Niin, tiistaina olisi tarkoitus avata säästötili, meinasin tulevaisuuden omaa asuntoa varten alkaa säästämään. Sittenpä näkee, mitä on tarjolla.
 
Ei noissa lyhyissä määräaikaisissa vaan ole mitään järkeä, ainakin Tapiolalla olisi vielä tuo 3kk:n määräaikaisen korko jäänyt vielä säästötilin alle...

Ainakin Nooa tarjosi pari päivää sitten 3 kk:n määräaikaiselle 12 000 eurolle 3,80 % p.a. - jos rahoja ei ole varaa menettää, niin mielestäni esim. tuollaisella tilillä rahojen makuuttaminen ei ole kovin järjetöntä.
 
Back
Ylös Bottom