Hajottavat polkupyöräilijät

Mä en käsitä, miten maantiepyöräilijän rullailu maantien pientareella vaikuttaa autoiluun millään mittapuulla tarkasteltuna. En koskaan autoilijana kiinnittänyt pienintäkään negatiivista huomiota pientareella pyöräileviin kavereihin, ennen kuin aloitin maantiepyöräilyn ja aloin lukea näitä "autot vs. maantiepyörät"-keskusteluja. Eikö se nyt ole aivan täysin win-win tilanne, kun maantiepyöräilijä ei aja kävelijöiden, lasten tai koirien päälle kevyen liikenteen väylällä, mutta ei myöskään vaikuta kenenkään autoiluun pientareella painellessaan.

Huom! Tässä puhutaan nyt maantiepyöräilijöistä, jotka ajaa piennarta tai mahdollisimman lähellä asfaltin reunaa. Kaistan valtaaminen porukalla tai päätön heiluminen pitkin tietä nyt on tietysti ihan hanurista ja siitä saattaakin hermo kiristyä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Annan kyllä tilaa heille, mutta aina välillä saa veren kiehumaan jos he eivät mitään ajattele. Sama se kuitenkin myös autokuskeilla. Kerran ollut "pyörä-auto kolarissa" kun pyöräilijä veti alamäkeen suojatietä pitkin vaikka hänellä oli punaiset ja minulla vihreät. Kylkeen se sitten tuli, mutta ei siinä muuta käynyt kuin, että hänen kaljansa tippui maahan ja meni rikki. Kerran läheltäpiti tilanteessa toisessa jyrkemmässä mäessä reilu 20v "kovis" tuli mäkeä alas vähintään 50km/h nopeutta ja heitin äkkiä jarrut lukkoon tai olisi ollut omatunnon tuskia loppuelämäni.
 
No tuliko nyt paha mieli? Imeellinen tarve joillakin alkaa etsiä puolivitsillä heitetystä vertauksesta jotain syvällisempää merkitystä. Taitaa mennä pyöräily niin kovaa tunteisiin ettei ajatus kulje. Ihme juttu kyllä miten se voi joitakin vituttaa. Mulle ei ole tullut koskaan edes mieleen, että sen pitäisi harmittaa kun joku vetelee pyörällä maantiellä. Ei ne mun tiellä ole.

Tai ainahan sitä voi tietenkin vaatia että jos ei voi kevyenliikenteenväylällä ajaa ja maantiellä ei autoilijoiden mielestä saa ajaa, niin sit ajellaan vaan siellä radalla. Mutta niitä ratoja kun ei ihan joka paikassa ole, niin sit täytyy tyytyä kuntopyörään tai myydä pyörä pois. Se vasta kivaa on. Niin tai sit on kyllä sellainen yksi vaihtoehto, mikä ei kyllä varmaan tule kysymykseen, että löysätään vähän sitä pipoa eikä hitsata turhista asioista.

:wtf: sulla ei kyllä nyt osunu kirjoituksessa mikään oikein. Ei tullu pahaa mieltä, miks ois kun sanoin jo aiemmin että hermot menee liikenteessä korkeintaan paskoihin autoilijoihin. Ja nimenomaan en alkanu etsimään mitään syvällisempää merkitystä. Tuli vaan niin paskoja perusteluja maantiellä pyöräilyn puolesta (esim kl-väylällä ajaessa ei voi kehittyä kun ei voi ajaa kunnolla lujaa) että oli pakko kommentoida. Wtf, kyse on liikenteestä.
Anyway, jos oisit viittiny yhtään kattoa hetkeä aiemmin kirjoittamiani tekstejä niin ois huomannu että ihan tosissaan en aiheesta kirjota.
En tiedä onko täällä kaupungissa sitten paremmat kevyen liikenteen väylät vai mikä, mutta niillä nuo avaruuskypäräisetkin näyttää onnellisena sukkuloivan. Tuntus jo ajatuksenakin typerältä että niitten pitäs siirtyä maantielle ajamaan ja ainoat potentiaaliset vaaratilanteet onkin ollu nimenomaan sillon kun ne on ollu maantiellä (mutkan takana ajaneet rinnakkain ja auto vastaan yms) ei koskaan risteystilanteissa kl-väylällä ajaessa. Mut joo, tilanteita ja pyöräilijöitäkin on varmasti enemmän vilkkaammissa kaupungeissa. Turhaa vänkäämistä tulikin koko aiheesta suhteessa siihen ettei käytännössä juuri siis edes ongelmia ole. Paskat perustelut oli se mikä silmään pisti
 
Jos miettii paljonko autoilijat valittaa hidastetöyssyistä niin miettikää fillarin ohjaimissa sama, ensin töyssyt alas ja ylös kun meet suojatien yli, kävellen. Nouset satulaan, eessä 3 mummoa pitää torikokousta, vastaan tulee 8 tyttöä rinnakkai pälisten jotain ja sen jälkeen pari keski-ikäistä tanttaa 2 koiran kanssa molemmilla flexit ja koirat vetää siksakkia edestakas, siinä se kortteli olikin sitten, ei muuta kuin alas satulasta ja talutetaan 10 metriä ja aloitetaan alusta. Itse kuuntelen vaikka sitä huutelua sieltä autoista, ei kiinnosta vittujakaan, mun on silti helpompi ajaa siinä tien reunassa ku mennä pujottelemaan siihen kevyen liikenteen väylälle.

Ja seuraan kyllä niitä sääntöjä kun siinä olen, siitä on ihan turha mussuttaa, vauhtiakin on suht samanverran ku autoilla keskustassa joten kukaan ei jonottele mun takia.
Mustakin on kivempaa ajaa 100 km/h rajoitusalueella 200 km/h, ja tällä tavalla pääsen nopeampaa töihin. Ihme ja kumma, jengi ei kuitenkaan tuosta oikein tykkää...

Sit se on niin saatanan kumma, että netti on aina täynnä näitä jotka ajavat taajamassa samaa vauhtia kuin autot, mutta niitä ei koskaan näen tuolla liikenteessä. Ei se, että sä olet joskus kelannut sillä munamankelillas johonkin +15 m/s myötätuuleen ja alamäkeen sen 40 km/h tarkoita sitä, että sä aina kuljet pyörällä tuota vauhtia. Turha selittää, että kaupungissa tuollaisia vauhtia ajelisitte, kun ne teidän 1 cm paksuilla renkailla varustetut pyörätkään eivät pysähdy tuollaisesta vauhdista kuin 100 metrin matkalla. Ja kiihdyttäminenkin tuohon vauhtiin kestää niin vitun kauan, että mistään kaupungista ei sellaista tilaa löydy missä saisitte sen vauhdin siihen kelattua. (ja vaikka löytyisikin, niin olette silti joka tapauksessa autojen tiellä, kun liikkeellelähtiessä menee se puoli minuuttia niiden lukkopolkimien kiinnittämiseen ja sitten vasta alkaa se saatana hidas kiihdyttäminen). Eli mitä jos pysyisitte siellä pyörätien puolella.

Tuossa taas yksi apina ajoi ruuhka-aikaan Mannerheimintietä etelään päin (siis alamäkeen) ajoradalla, vaikka vieressä meni pyörätie. Noh, sehän keräsi hirveän letkan peräänsä ja etupuolella kaista oli tyhjillään. Eihän siitä ohitse pääse, kun viereinen kaista on täynnä autoja ja ohittaessa ois kuitenkin hyvä jättää jonkinlainen väli tähän apinaan, ettei hieno auto naarmuunnu. Sitten nämä trikoohomot ihmettelevät, että mikä siinä on kun ihmiset hermostuvat.
 
Ne vitun fillarit ei kuulu sinne tielle. Tämä mielipide on ainoo ja oikee. Ja ihan sama jos joutuu väistelemään mummoja ja lastenrattaita tuskin, te jokaiseen pimeeseen mutkaan nyt se 46,89786 km/h laskette?? Ja vaarallisempaa se on ajaa autotiellä, kun sieltä tulee väsynyt foresrun isolla farmarivolvolla. Joka säätää radioo, tsekkaa facebookkia, laitaa watsapp viestiä, pistää nuuskaa huuleen ja iskee vielä testoa siinä ajaessaan. Siinä menee trikoot ja hiilikuiturungot sykkeröö.

Siulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta se ei ole ainut oikea. Pyörällä on vaan pakko usein ajaa maanteillä. Ei läheskään joka paikassa edes ole pyöräteitä. pyöräteille myös tullaan talojen pihoista usein katsomatta sivulle... läheltäpiti tilanteita on ollut kymmeniä ja nykyään ajan pahimmissa paikoissa autotietä pitkin. Ajan pyöräteitä mikäli se on mahdollista.

Jos fillari ajaa autotiellä on sitä fillaria kohdeltava kuin hitaampaa autoa. Eli ei ohiteta kun tulee vastaan muita ja ei ohiteta myöskään alle 30 cm päästä, vaan annetaan kunnolla tilaa. Onko teillä tosiaan niin kiire ettei voi nostaa jalkaa kaasulta ja ohittaa sitten kun mahtuu ?

Jos teet yhtäkin noista mainitsemistasi asioista ajaessasi ajoneuvoa, niin sinun pitäisi vakavasti miettiä mitä olet tekemässä.

Miten täällä muaalla maailmassa on tilaa pyörille autoteillä. Lontoossa ja muissa euroopan kaupungeissa fillarit ajavat sujuvasti muun liikenteen mukana. Suomalaiset ovat ihmeellisiä kun ottavat itseensä jos joku muukin on liikenteessä samaan aikaan, varsikin jos se toinen nyt sattuu ajamaan polkupyörällä.
 
Tuli vaan niin paskoja perusteluja maantiellä pyöräilyn puolesta (esim kl-väylällä ajaessa ei voi kehittyä kun ei voi ajaa kunnolla lujaa) että oli pakko kommentoida.

En tiedä onko täällä kaupungissa sitten paremmat kevyen liikenteen väylät vai mikä, mutta niillä nuo avaruuskypäräisetkin näyttää onnellisena sukkuloivan.

Mä ajan maantiepyörää autotien pientareella jos:
a) kevyen liikenteen väylällä on paljon kävelijöitä, juoppoja, kaveriporukoita ja koiraihmisiä
b) kevyen liikenteen väylä on paskassa kunnossa (maantiepyöräilystä menee kaikki ilo ja hohto jos tie on täynnä töyssyjä, uria, kuoppia ja sepeliä)

Jos kohdat a) ja b) eivät toteudu, ajan ilomielin kevyen liikenteen väylällä.

Syy siihen miksi ajan Kehä III sisäpuolella lähes aina kevyen liikenteen väylää ei suinkaan johdu teiden hyvästä kunnosta tai muiden tienkäyttäjien vähäisyydestä vaan siitä, että autoliikenteen määrät on niin suuria, että saattaisin olla ihan oikeastikin autojen tiellä ja aiheuttaa mahdollisesti vaaratilanteita. Itse asiassa missään ei ole niin perseestä ajaa maantiepyörää kuin kehä kolmosen sisäpuolella ja siksi rohkenen epäillä, että kukaan sukkuloisi onnellisena kyseisellä alueella, vaikka olisi minkälainen avaruuskypärä.
 
Mun mielestä fillarilla (tai vaikka ufolla) pitäisi saada ajaa tiellä vain jos ajaa rajoitusten mukaan. Autokoulussa aikanaa opetettiin meillä että 2 suurinta vaarantavaa tekijää ovat: 1) Väistetään jotakuta sellaisia joita ei tarvitse (takana oleva voi rysäyttää hanuriin jos jarruttaa yllättäen voimakkaasti. 2) Ajetaan merkittävästi muuta liikennettä hitaammin (johtaa muiden tiellä liikkujien hajoamiseen ja riskinoton kasvamiseen.)
 
Paskat perustelut oli se mikä silmään pisti
Paskat perustelut? Mun mielestä perustelu numero yksi on juuri se ettei aiheuteta vaaraa muille siellä kevyen liikenteen väylällä. Sen pitäisi olla ihan itsestään selvä juttu. Vähemmän vaarallista se on sotkea siinä pientareella. Mutta kai me ollaan sitten niin erilaisia.
 
Mä kävin just fillarilla kaupassa, ja ai että vitutti toiset pyöräilijät... autoilijat ei kun ajelin sellaista reittiä että ei ollut kuin yksi autotie ylitettävänä.

edit. yksi koiran kusettaja jolla oli koira toisella puolella tietä ja itse toisella. Ja sitten älysin että voi vittu, minun pitää hidastaa ja kaikki vaivalla kelattu vauhti tyssää tähän. Voi vittu mikä harmitus kun just hyvä vauhti ja piti hiljentää, alan jo saatana samaistua noihin trikoo asuisiin super olentoihin.... onhan tuo yhtä vittua ajella kun joutuu kaikkia väistämään.
 
Liikenteessä muiden liikkujien huomioimattomuus onkin perseestä ja siitä sietääkin kärsiä.

+1. Periaatteessa koetan ottaa rennosti oli sitten liikenteessä Pikku-Ville 8v polkutraktorilla, Pertti-Pappa kolmirattaisella tai sitten trikoopyöräilijä maantien laitaa veivaamassa. Ihan sama miten ja millä ajaa, kunhan pyrkii minimoimaan tukkona olemisen ja menettelee järkevästi. Sitten jos ollaan kauniista kesäpäivästä nauttimassa köröttelemällä siten että perään hiljalleen kertyy 100 auton letka, sitten voi vähän jo ärsyttää.

Sinänsä hyvä vaan jos näkee ihmisten harrastavan liikuntaa. Paljon paskempi vaihtoehto olisi että kaikki lyllertäisivät citimaastureilla mäkkärin autokaistalle ostamaan tuplamakupirtelöitä missä dippailla euron juustoja.
 
tämä teidän jos ajan pyörällä moottoritiellä logiikka on vähän sama kun ajaisi autolla pyörätietä ja mun mielestä tää "autoilioiden pitää malttaa odottaa että saa väistettyä ja hiljentää vauhtia 80alueella sinne 30 asti vaan pyöräilijän takia koska pyörällä kulkijat ei halua hiljentää vauhtia tai jarruttaa pyörätiellä
 
tämä teidän jos ajan pyörällä moottoritiellä logiikka on vähän sama kun ajaisi autolla pyörätietä ja mun mielestä tää "autoilioiden pitää malttaa odottaa että saa väistettyä ja hiljentää vauhtia 80alueella sinne 30 asti vaan pyöräilijän takia koska pyörällä kulkijat ei halua hiljentää vauhtia tai jarruttaa pyörätiellä

No sit olis sama logiikka jos autoillessakin sun väylä mitä sun tarvis käyttää menis ensin 700 metriä vaikka pyörätien vierustaa oikealla puolella jonka jälkeen se vaihtuis vasemmalle puolelle 900 metrin matkalle vain vaihtuakseen takas oikealle. Tietty ylitykset sun tarttis työntää autoa.

Sit motarilla sun tarttis olla tarkkana kun muksut vois hypätä siellä ruutua tai joku vie koiraa sillai fleksi kaistan yli. Ja seassa vetäis joku mukula kaheksikkoa sillä polkutraktorilla. Ainä välillä puuttuis päällyste tiestä.
 
No sit olis sama logiikka jos autoillessakin sun väylä mitä sun tarvis käyttää menis ensin 700 metriä vaikka pyörätien vierustaa oikealla puolella jonka jälkeen se vaihtuis vasemmalle puolelle 900 metrin matkalle vain vaihtuakseen takas oikealle. Tietty ylitykset sun tarttis työntää autoa.

Sit motarilla sun tarttis olla tarkkana kun muksut vois hypätä siellä ruutua tai joku vie koiraa sillai fleksi kaistan yli. Ja seassa vetäis joku mukula kaheksikkoa sillä polkutraktorilla. Ainä välillä puuttuis päällyste tiestä.

niin justiinsa. pointti kuitenkin oli että minkä takia moottoritien pyörä harrastajat haluaa että autot odottaa niitä, jos ei malta itse siirtyä suojatielle itse odottamaan mahdollisesti muita jalankulkioita.
 
No ei tässä kukaan oo siellä motarilla ajamassakaan. Tai sit en tosiaan osaa lukea....
 
Saa aina varoa oikealle käännyttäessä, ettei kylkeen aja suojatiellä joku neropatti kun ne tulee niin nopeeta. Eikös niiden edelleen pidä taluttaa suojatien ylitte? Mut vitut, ne vetää autojen vierellä autojen säännöillä ja kun tulee risteys, niin ne heittää sitten jalankulkijoiden puolelle ja painaa suojatietä. Osa tekee tota esim punaisiin tullessa.

Yksi sankari tuli vasemmalta Pohjois-Espalla ja heilutteli autoille keskaria kun eivät olleet väistämässä. No kaikki sitten kuitenkin väisti kun tää ihmelapsi ajoi sitten siihen eteen. Pahimpia on noi, jotka ei osais autollakaan sääntöjä, koska tommoinen apina kun rattiin pääsee, niin kolisee.

Jep. Se suurin ongelma on se kun ne maantiepyöräilijät ajaa ihan saatanan kovaa. Käännyt sen pyörätien yli ja jo hyvissä ajoin vilkaiset taaksesi tuleeko ketään. No ei tule, mutta kun olet jo kääntymässä niin kappas sieltä joku tuleekin sen 45 km/h. Eli tässä se iso ongelma. Pitäisi ihan oikeasti pyöräilijän miettiä missä sillä maantiepyörällä voi vetää täysiä. Mutta ei, pakkohan sillä on tykittää tuhatta ja sataa ja sitten kiroilla kun ei ne saatanan autoilijat katso.

Ne fillarit vaan tulee välillä niin "puskista" kun olla ja voi.

Pustkista tuli mieleen tuo yksi aikaisempi juttu täältä, eli pihasta tuleminen autolla eteen. Varsinkin näissä "ruutukaavan" vanhoissa omakotialuissa on usein 2 metriä korkeat tiheät puska-aidat. Miten helvetissä sieltä pihasta pääset pois autolla jollet aja ensin keulaa ulos jotta yleensä näet koko väylän? Aika itsemurhahaluinen pitää olla että taas maantiefillarillä tykittää neljääkymppiä menemään kun pihasta tulija väistää.

Pyöräily on hyvä harrastus ja hommaan itsekin maantiepyörän kun nuorempikin lähtee kouluun, jotta ei tartte enää kuskailla lapsia päiväkotiin. Mutta pitää vähän älytä missä sitä voi paahtaa putki punasena menemään...
 
Mä en käsitä, miten maantiepyöräilijän rullailu maantien pientareella vaikuttaa autoiluun millään mittapuulla tarkasteltuna. En koskaan autoilijana kiinnittänyt pienintäkään negatiivista huomiota pientareella pyöräileviin kavereihin, ennen kuin aloitin maantiepyöräilyn ja aloin lukea näitä "autot vs. maantiepyörät"-keskusteluja. Eikö se nyt ole aivan täysin win-win tilanne, kun maantiepyöräilijä ei aja kävelijöiden, lasten tai koirien päälle kevyen liikenteen väylällä, mutta ei myöskään vaikuta kenenkään autoiluun pientareella painellessaan.

Huom! Tässä puhutaan nyt maantiepyöräilijöistä, jotka ajaa piennarta tai mahdollisimman lähellä asfaltin reunaa. Kaistan valtaaminen porukalla tai päätön heiluminen pitkin tietä nyt on tietysti ihan hanurista ja siitä saattaakin hermo kiristyä.

Juurikin näin. Tässä vaan on se ongelma, että tuo sama vauhti on joillain päällä vilkkaassa liiikenteessä kaupungillakin. Ei se nyt vaan mene niin, että sillä pyörällä pitää keskustassakin paahtaa sen 40 km/h. Sitä varten voi lähteä taajamasta ulos maanteille. Joo joo, sitten on ne työmatkat. Mutta en mä voi autollakaan vetää satasta jos rajotukset sanoo muuta kun on ne rajoitukset.

Keskustoissa voisi fillareillakin olla esim. 20 km/h rajoitus. Sitä voi sitten syrjempään mennä harrastamaan. Vai onko pyöräily nyt sitten niin etuoikeutettu harrastus että sitä pitää saada tehdä ihan jokapaikassa niinkuin itse parhaaksi näkee?
 
Keskustoissa voisi fillareillakin olla esim. 20 km/h rajoitus. Sitä voi sitten syrjempään mennä harrastamaan. Vai onko pyöräily nyt sitten niin etuoikeutettu harrastus että sitä pitää saada tehdä ihan jokapaikassa niinkuin itse parhaaksi näkee?

Keskustassa oma vauhti on jokseenkin tuo 20 km/h. Pyrin lisäksi ajamaan aina niin keskellä kaistaa, ettei takana tuleville autoilijoille tule mieleenkään, että tuostahan voisi mahtua ohi. Kyseinen tapa on tilastollisesti turvallisin. Jos autoilijoille antaa mahdollisuuden päästä rinnalle, jää äkkiä kahden auton väliin. Oulussa kun asustelen niin yhtään pyörätietä ei ole missään, keskustassa ei ole edes kevyenliikenteen väyliä, joten muun liikenteen seassa ajaminen on ainoa laillinen vaihtoehto.
 
Jep. Se suurin ongelma on se kun ne maantiepyöräilijät ajaa ihan saatanan kovaa. Käännyt sen pyörätien yli ja jo hyvissä ajoin vilkaiset taaksesi tuleeko ketään. No ei tule, mutta kun olet jo kääntymässä niin kappas sieltä joku tuleekin sen 45 km/h. Eli tässä se iso ongelma. Pitäisi ihan oikeasti pyöräilijän miettiä missä sillä maantiepyörällä voi vetää täysiä. Mutta ei, pakkohan sillä on tykittää tuhatta ja sataa ja sitten kiroilla kun ei ne saatanan autoilijat katso.

Ei se mikään suuri ongelma ole - silmät kiinni täysiä kylkeen posottavan pyöräilijän tapauksessa se on pyöräilijän oma vika. Tieliikennelain mukaan jokainen on velvollinen noudattamaan riittävää varovaisuutta ja pyrkimään ehkäisemään onnettomuuksia tilanteesta riippumatta. Vaikka pyöräilijällä onkin etuajo-oikeus, niin jos poliisisetä katsoo että fillaristi tuli tilanteeseen turhan varomattomasti, niin rapsut menevät fillaristille. Tämmöinen keissi ei ole edes mitenkään harvinainen.
 
Itse en ole ikinä autolla kääntyessä joutunut tilanteeseen, että pyöräilijä olisi meinannut tulla kylkeen, koska tuli niin lujaa. Ai miksikö, sen takia, että seuraan sitä liikennettä. Pysäytän vaikka siihen suojatien eteen jos näkyvyys on huono ja en ole varma tuleeko sieltä takaoikealta se pyöräilijä 50kmh. Oma matkanteko ei siitä niin paljoa hidastu ettenkö voisi varmistua hidastamalla riittävästi siihen suojatielle kääntyessä ja jonkun takaata tulevan matkanteon hidastuminen ei kiinnosta lainkaan.

Ja jokainen näistä liikennekouluttajista jotka maantiellä tykkäävät pelotella maantiepyöräilijöitä ajamalla ohi mahdollisimman läheltä voisi miettä, että se ei vaadi kuin pienen tuulenpuuskan samalla hetkellä, kun vähän pelottelee sitä trikoohomoa ja pyöräilijä on oikeasti siitä eturenkaan kulmassa kiinni. Ihmeen paljon näitäkin näkee, vaikka maantiepyörällä tulee ajettua hyvin vähän.

Kevyenliikenteenväylät on helvetistä. Jalkakäytävä jalankulkijoille ja lapsille, kaikki ajoneuvot ajoradalle. Tämä pitäisi ainakin olla tavoite, kun uusia teitä suunnitellaan. Alkuun voisi kyllä lähteä siitä, että mopot saisi sinne ajoradalle. En tajua kuka ylipäänsä on keksinyt päästää nämä 45kmh liikkuvat ohjukset jalankulkijoiden sekaan, varsinkaan kun keskiverto 15v mopokuskilla on järkeä päässä vielä pyöräilijöitäkin vähemmän.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom