Hajottavat polkupyöräilijät

Ei tässä ole mistään ylinopeudesta kyse vaan liian suuresta tilannenopeudesta pyörätielle, minkä johdosta olisi viisaampaa siirtyä sinne ajoradalle. Se taas on joillekin niin kova paikka että siitä vedetään ihan hirveät kilarit jos pyöräilijä siellä ajaa ja siitä tässä väännetään. Eikä ole mitään meitä. En mä sotke kilpapyörällä. Tavallisen pyörän polkemisestakin on varmaan vuosi aikaa.

Niinkun prätkäilijöillekkin usein sanotaan, että "menkää sinne radalle ajamaan nuppi nurin", niin sama pätee kilpapyöräilijöihin: Menkää sinne velodromille ajamaan ympyrää!


HÄHÄÄ!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
voi jeesus tätä touhua, pyöräiliät ottakaa seuraavaksi kaskot niihin pyöriinne niin ei harmita jos kallis pyörä menee hajalle..
touhu on sillee että haluan pyöräillä autojen kanssa vaikka pelkään koska ne ajaa niin kovaa ja läheltä ja on ilkeitä ja autojen pitäisi pysähtyä ja odottaa että pääsen perille, ruuhkauttaa liikenne ja suojella selustaa..
 
Oikeasti, kulje jalan tai käytä julkisia jos on pinna noin kireällä liikenteessä. Sun kaltaset ihmiset ei siellä kuitenkaan saa aikaan mitään hyvää.
 
fanks varmasti provoaa, koska kukaan ei voi oikeasti olla noin tyhmä. Ajoradalla ei ole kielletty pyöräilemästä (paitsi moottori- ja moottoriliikenneteillä), joten turha on rutista veron maksamisista tai muuta paskaa.

Eikä liikennettä tarvi kenenkään autoilijan siksi sekoittaa, jos pyöräilijän kohtaa/ohittaa. Riittää, kun vähäsen siirtää autoa lähemmäs keskiviivaa, ettei sivupeili kylkeä hipoen ohita. Kuten joku mainitsikin, niin kyllä mopoautot on tuhat kertaa v-mäisempiä liikenteessä kuin fillaristit! Niitä kun ei koon takia pysty ohittamaan missä vaan, toisin kuin pyöräilijän, vaikka nopeus on samaa luokkaa.

Eikä kannata niin vitun kireällä pipolla olla liikenteessä kenenkään. Kiva täällä on huudella puolin ja toisin, mutta jos oikeasti satut kolhaisemaan pyöräilijän pöheikköön, niin parhaassa tapauksessa saat tuomion kuolemantuottamuksesta. Siitä sitten onkin mukava jatkaa, kun alunperin "ongelma" oli kärpäsen paskan kokoinen.

Ps. En ole kilpapyöräilijä (saatan silti joskus käyttää trikoita). Ajan pyörätiellä, jos sellainen suinkin löytyy. Mutta jos ei (monesti taajaman ulkopuolella ja sitten ihan keskellä cityä), niin olen ajoradalla aivan samalla oikeudella kuin autoilijatkin.
 
Toivon että olet trolli, muutoin todistat hyvin väitteeni että pyöräilijät pitävät itseään tärkeimpänä ja ylimpänä elämänmuotona maailmassa.

Pidän omaa terveyttäni tärkeämpänä kuin autoilijan mukavuudenhalua. En liene ainoa. Sitä ei uskokaan, kuinka nopeasti rinnalle päässyt autoilija unohtaa parkkipaikkaa tai liikennevaloja tähyillessään, että tuossa rinnallahan ajaa pyöräilijä ja kääntää eteen. Kun minua koskevat ajoradalla pyöräillessä täsmälleen samat oikeudet ja velvollisuudet kuin autoilijaa niin tottakai ajan niiden mukaan. Maantiellä on tilaa ohittaa turvallisesti ja siellä ajan reunassa. Kevyenliikenteenväyliä käytän, jos sellainen on olemassa. Niillä pyöräillessä on sitten omat ongelmansa, kuten moni on maininnut, mutta keskustoissa ne ovat kuitenkin pienempi paha. Yhtään pyörätietä en tiedä Oulussa olevan, vaikka joku niin väittikin.
 
fanks varmasti provoaa, koska kukaan ei voi oikeasti olla noin tyhmä. Ajoradalla ei ole kielletty pyöräilemästä (paitsi moottori- ja moottoriliikenneteillä), joten turha on rutista veron maksamisista tai muuta paskaa.

.

täällä laittanut 3 päivää vettä myllyyn ja taisit olla ensimmäinen joka lukee kommentin ilman vastaamatta silmittömästi omia oikeuksiaan puolustaen
 
Miksi pitää olla kieltämässä kaikki mikä ärsyttää varsinkin kun kyseessä on monelle tärkeä liikkumisväline? Toiseksi pyöräilyyn tulisi kannustaa ja tukea työmatkapyöräilyä nykyistä enemmän. Kaikkia pyöräilijöitä ei tarvitse vihata että terveisiä vaan sille mersu kuskille joka suihkutteli tyhjällä valtatiellä kohdallani pesuvettä kun olin aamuvarhain liikkeellä, todella säälittävä ihminen. Veroja ja maksuja valitetaan mutta silti niitä ollaan lätkimässä jos ei koske itseä. Poliisi vois lisätä noita pyöräpoliiseja kaupunkeihin, kai ne palkkansa tienais. Oon kerran meinannut ajaa pyöräilijän yli risteyksessä jossa on korkea kuusiaita peittämässä näkyvyyttä oikealta ja sieltä tää kaveri tuli täyttä vauhtia, oli lähellä. Ärsytti ihan vitusti moinen kaistapäisyys ja äijä pui nyrkkiä, pysätin jutulle mut ei se saanut sanotuks mitään. Vaikka itse olinkin väistämisvelvollinen niin tuollainen on perseestä.
 
Nyt mä ymmärrän mistä toi fillaristien viha kumpuaa :P. Eilen tulin junalla himaan, ja pasilan kohdalla, nousi kyytiin äijä, joka oli narkkarin ja wannabekilpapyöräilijän sekotus. Ihan kuutamolla se oli, ja oli todella kiree, jos joku hipaskin sen fillaria, niin hirveät kilarit, vaikka sen polkupyörä melkein pyöri junan lattialla kokoajan, kun eihän siinä tietenkään ole jalkaa, eikä tää jaksanut sitä pitää pystyssä vaan meni pilkkimään tuolille. Oli sillä pyöräilykuteet päällä, mut kyllä siinä vähän kävi mielessä että toi fillari ja toi äijä ei oikein sovi keskenään, todennäkösesti pölliny sen jostain (sen muijakin oli sen näkönen että tempastu pari kertaa puukolla naamariin). Sen tyyli oli, että hän ajaa tässä, ja muut väistäkööt vaikka oli asemalaiturilla...
 
Pidän omaa terveyttäni tärkeämpänä kuin autoilijan mukavuudenhalua. En liene ainoa. Sitä ei uskokaan, kuinka nopeasti rinnalle päässyt autoilija unohtaa parkkipaikkaa tai liikennevaloja tähyillessään, että tuossa rinnallahan ajaa pyöräilijä ja kääntää eteen. Kun minua koskevat ajoradalla pyöräillessä täsmälleen samat oikeudet ja velvollisuudet kuin autoilijaa niin tottakai ajan niiden mukaan. Maantiellä on tilaa ohittaa turvallisesti ja siellä ajan reunassa. Kevyenliikenteenväyliä käytän, jos sellainen on olemassa. Niillä pyöräillessä on sitten omat ongelmansa, kuten moni on maininnut, mutta keskustoissa ne ovat kuitenkin pienempi paha. Yhtään pyörätietä en tiedä Oulussa olevan, vaikka joku niin väittikin.

Se pointti oli nimenomaan sun vauhtis... Vituttaisko sua jos tulisin kävelemään sun eteen 4km/h tunnissa siten ettet pääsisi ohi? Siis silloin kuin yrität ajaa jossain fillarillasi. Uskoisin että saattaisi vituttaa..
 
Muistan kun olin siinä iässä kuinka skeittilautailu vielä kiinnosti, niin sillon ykskin saatanan trikoopelle löi kaveria, kun oltiin kuulemma tiellä kävelytiellä. Nyt kun oon vähän vanhempi ni nää samat trikoot vetelee tuolla autojen seassa vaikka olis tyhjää pyörätietä vieressä..
 
Ottamatta kantaa lakeihin... Olin Italiassa fillaroimassa taas tänäkin kesänä muutaman viikon. Kyllä vitutti tulla takasin junttien Suomeen, jossa autoilijoita ei kiinnosta pätkääkään huomioida polkupyörälijöitä. Erot mitä tulee nyt ekana mieleen.

1. Italiassa maantiellä ajavalle annetaan tilaa. Suomessa vedetään siinä kyljessä kiinni ihan vittuillakseen, vaikka olisi tilaa väistää.
2. Italiassa kun odotat suojatiellä päästäksesi yli, pysähtyvät ihmiset kohteliaasti autojensa kanssa. Suomessa joutuu aamuruuhkassa hivuttamaan ittensä hitaasti osittain siihen kaistalle, jotta joku pysähtyisi. Muuten odottaisit aamuruuhkassa koko aamun että pääset ylittämään.

Suurimmat erot yksinkertaisesti asenteissa, mikä kyllä huokuu tätäkin threadia lukiessa...
 
Minulla on tapana väistää kaikkia suojatietä ylittäviä pyöräilijöitä ja kävelijöitä mahdollisista etuajo-oikeuksistani huolimatta. Väistämissäännöt ovat mielestäni niin sekavia, että paljon helpompaa on vain väistää kaikkia kuin käyttää hirveästi aikaa ottaakseen selvää kuka saa mennä ja milloinkin ja aina pohtia onko tuo nyt pyörätien jatke vai ei.

Suhtaudun myös mahdollisiin suojatien ylittäjiin samoin kuin esimerkiksi itse kolmion takaa tullessa: seuraan minne he menevät ja väistän, jos ajolinjat risteävät. Enkä niin päin kuin yleensä, että väistetään vasta kun huomataan, että jalankulkija tai pyöräilijä tuleekin yllättävästi tästä suojatien yli. Eihän kukaan kolmion takaakaan tullessa lähde siitä olettamuksesta (toivottavasti), että väistän tuota autoa vain siinä tapauksessa, että huomaan ettei se käännykään, oli vilkku päällä tai ei. Vaan väistämistoimiin on ryhdyttävä aina kolmion takaa tullessa, kun ajolinjat risteävät.

Nostan myös usein kättä merkiksi, että väistän. Se on parasta, kun pyöräilijä tai jalankulkija kiittää kädennostolla saadessaan mennä ensin. Siitä tulee aidosti hyvä mieli.
 
Ajakaa maantiellä pientareella tai edes kaistan reunassa. Pari kertaa on tänäkin kesänä tullut tilanne, että euroopan omistaja sotkee keskellä kaistaa, eikä tilaa ole ohittaa kun tulee autoja vastaan. Ei siinä auta muu kuin hiljentää ja odottaa, että vastaantulevien kaista on vapaa. En ole kuitenkaan ruiskuttanut pissapojan nesteitä pyöräilijän päälle, mutta saatan sen seuraavalla kerralla tehdä mikäli vastaavaan tilanteeseen joudun.
 
Ajakaa maantiellä pientareella tai edes kaistan reunassa. Pari kertaa on tänäkin kesänä tullut tilanne, että euroopan omistaja sotkee keskellä kaistaa, eikä tilaa ole ohittaa kun tulee autoja vastaan. Ei siinä auta muu kuin hiljentää ja odottaa, että vastaantulevien kaista on vapaa. En ole kuitenkaan ruiskuttanut pissapojan nesteitä pyöräilijän päälle, mutta saatan sen seuraavalla kerralla tehdä mikäli vastaavaan tilanteeseen joudun.

Näitäkin valitettavasti tapaa, tosi onneksi vähemmistönä. Lampun pesimet on varmasti auton turhin varuste ja niitä suuttimia voisi sopivasti säätää tätä tarkoitust varten. ;)

Sinne ajoradalle mahtuu kyllä autot ja fillarit kun ois vaan vähempi niitä "nää on mun oikeudet" tapauksia.

Suomessa nyt on keskimäärin liikennekulttuuri aivan kusipäistä. Ei liity fillareihin mutta voi helvetti kun yrität vaihtaa kaistaa ja erehdyt laittamaan vilkun päälle niinkuin kuuluu, salettiin se takana oleva kiihdyttää vauhtiaan ettet nyt helvetti pääse siihen eteen. Esim. Helsingissä tätä ei esiinny vaan vilkulla saa tilaa, mutta melkein kaikkialla muualla päinvastoi. Kaistaa pääsee vaihtamaan paremmin kun ei vilkuta, sillei ei kukaan älyä kiillata rinnalle.
 
Se pointti oli nimenomaan sun vauhtis... Vituttaisko sua jos tulisin kävelemään sun eteen 4km/h tunnissa siten ettet pääsisi ohi? Siis silloin kuin yrität ajaa jossain fillarillasi. Uskoisin että saattaisi vituttaa..

No mutta toihan on arkipäivää kevyen liikenteen väylillä!
 
Mua ei ihmetytä muu kuin polkupyöräilijät, jotka luulevat olevansa autoja polkiessaan autojen seassa. Sitten kun ollaan risteyksessä ja liikennevalot näyttävät punaista, niin pyöräilijä muuttuu takaisin pyöräilijäksi ja ylittää valot jalankulkijoiden suojatien kautta, jonka jälkeen muuttuu taas autoksi ja palaa autotielle. Miksi täytyy polkea autojen seassa? Ensinnäkin se on vaarallista pyöräilijälle itselleen, toiseksi se on aivan äärettömän typerän näköistä. En toki menetä yöuniani tämän takia :D Tulipa vaan mieleen.
 
Näitäkin valitettavasti tapaa, tosi onneksi vähemmistönä.
Niistä valtaosa taitaa ajella meidän huudeilla. :( Ja vielä ~10hlö:n ryhminä.
Muutama yksittäinen sankari myös tapaa ajella neljän ruuhkassa trikoissa hidastaen ihan sikana kun joka suuntaan kulkee sen verran autoa ettei ohikaan pääse. Ja jos pääsee, tällainen tapaus löytää kyllä pientareen puolen heti siinä vaiheessa kovin iloisesti kun jää autoJONOON. Ja sitten taas koko jono saa hipsutella sen trikoomiehen perässä pitkiä matkoja, liikenneympyrät ja kaikki.
 
Nostan myös usein kättä merkiksi, että väistän. Se on parasta, kun pyöräilijä tai jalankulkija kiittää kädennostolla saadessaan mennä ensin. Siitä tulee aidosti hyvä mieli.

Komppaan. Käsi heiluu kiitokseksi lähes aina kun joku pysähtyy tai hiastaa ja antaa selkeästi tietä, liikennesäännöistä viis. Kokemuksen mukaan tämä on miehinen tapa :(
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom