Hajottavat polkupyöräilijät

Se nyt on joidenkin harrastus ja onhan se varmaan kiva jos siinä voisi kehittyä eikä tarvitsisi jarrutella. Voisi itse kullakin mennä suu mutruun jos ne pyöräilijät tulis salille repiin tangosta painot pois kesken kaiken ja selittää ettei sun nyt tartte noin isoilla painoilla treenata eikä ole tarkoituskaan.

Meinasin kirjottaa jotain siitä miten nyt verrataan liikenteessä vaaratilanteiden aiheuttamista jotain ihan muuhun, mutta toi sun vertaus oli niin paska ja absurdikin että ei jaksa edes vaivautua
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paras perustelu tuohon tiellä ajamiseen pyörätien sijaanhan on tosiaan "suuret nopeuserot".
Että on vaarallista ajaa pyörätiellä kun itse menee NIIN paljon kovempaa kuin muut. Tällä siis voidaan perustella se, että ajetaan 35-40km/h vauhtia 80-100km/h ajavien autojen seassa.
 
Joo ja ne fillarit (/fillaristit) jotka käyttävät ajorataa voisivat siirtyä rekkarillisiksi ja alkaa maksaa polkupyöräveroa.

No ni. Paljonko se sit olis? Mä maksan verot 90 teuron ansiotuloista ja käyttömaksut talouden kahdesta autosta. Maksaisin ilomielin vaikka 2000 euroa vielä vuodessa jos sillä sais sit ajaa ajotien laitaa. Ja rekisteröisin kyllä maantiepyöräni mopoksi riemuiten kun se vaan olisi mahdollista.

Ja mä ajan siellä kun se on turvallisempaa. Piste. Kevyen liikenteen väylät ei ole liikkumista varten. Ne on ajanviete-leikki-koirankusetus-autojen parkki-juoppojen makuu ja yleisiä sekoilualueita.

Se mua ihmetyttää että autoilijat ajaa kiltisti perässä kun edellä menee mopoauto neljääkymppiä ja ohittaa kun pääsee. Ne ajaa kiltisti perässä kun mopo ajaa reilusti ajokaistan puolella neljääkymppiä ja menee ohi kun pääsee. Sit kun ajaa maantiepyörällä neljääkymppiä REILUSTI reunaviivan oikealla puolella niin johan alko tapahtua. Torvet soi punasena ja viisaimmat kouluttaa reilusti kiilaamalla. Vähintään karjutaan ikkunasta niin että räkä lentää.
 
No ni. Paljonko se sit olis? Mä maksan verot 90 teuron ansiotuloista ja käyttömaksut talouden kahdesta autosta. Maksaisin ilomielin vaikka 2000 euroa vielä vuodessa jos sillä sais sit ajaa ajotien laitaa. Ja rekisteröisin kyllä maantiepyöräni mopoksi riemuiten kun se vaan olisi mahdollista.

Ja mä ajan siellä kun se on turvallisempaa. Piste. Kevyen liikenteen väylät ei ole liikkumista varten. Ne on ajanviete-leikki-koirankusetus-autojen parkki-juoppojen makuu ja yleisiä sekoilualueita.

Se mua ihmetyttää että autoilijat ajaa kiltisti perässä kun edellä menee mopoauto neljääkymppiä ja ohittaa kun pääsee. Ne ajaa kiltisti perässä kun mopo ajaa reilusti ajokaistan puolella neljääkymppiä ja menee ohi kun pääsee. Sit kun ajaa maantiepyörällä neljääkymppiä REILUSTI reunaviivan oikealla puolella niin johan alko tapahtua. Torvet soi punasena ja viisaimmat kouluttaa reilusti kiilaamalla. Vähintään karjutaan ikkunasta niin että räkä lentää.

Sua siis ihmetyttää se kun siihen reagoidaan, kun pyöräilijä ajaa väärässä paikassa?
 
Pp on ajoneuvo, tosin moottoriton sellainen. Ajoneuvoa ohitettaessa on ohitettavalla ja ohittajalla omat vastuunsa. Monesti on käynyt niin, että vastaantulevaa liikennettä (autoja, kuorma-autoja jne) tullessa on auto lähtenyt ohttamaan, saattaa siinä olla vielä keltainen sulkuviivakin. Noh, tulos on, että ajopaidan hiha lepattaa/käsi meinaa kolahtaa ohittavan auton sivupeiliin, kun on "pakko" runtata ohi. Samalla varsinkin, jos ohittava ajonevo on kuorma-auto, on ilmavirta melkoinen. Siinä saattaa fillaroitsijan tasapaino olla koetuksella. Tosin ammattiautoilijat ovat viime vuosina alkaneet käyttää pelisilmää ja antamaan enemmän tilaa ohittaessaan.

Joillain teillä on hyvät pientareet (asvaltoitua pätkää tien valkoisen reunaviivan oikealla puolella), mutta monesti alue on kapea sekä kuoppainen/monttuinen/sorainen. Tällöin kapearenkaisella maantiefilatsulla EI ole turvallista ajaa ko. kohdalla.
 
Sua siis ihmetyttää se kun siihen reagoidaan, kun pyöräilijä ajaa väärässä paikassa?

Joo ihmetyttää se kuinka voimakkaasti siihen reagoidaan. Päivittäin näkee autoja väärässä paikassa, kevyen liikenteen väylillä ja kaduilla joihin ei moottoriajoneuvoilla saa ajaa eikä niihin reagoida läheskään niin rajusti kun tähän fillarihommaan, että ihan tappaa yritettäisiin.

Ja mitä tulee tuohon väärässä paikassa ajamiseen, suosittelen autoilijankin varmistumaan siitä että kyseessä ei tosiaan ole olosuhteet joissa ajoradalla ajaminen on sallittua ennen kun ruiskii lasinpesunesteen silmille. Sellaisiakin on nimittäin tieliikennelain mukaan olemassa.
 
Ja rekisteröisin kyllä maantiepyöräni mopoksi riemuiten kun se vaan olisi mahdollista.

Tämä olis muuten loistava idea. Maksaisin ilolla pyöräni rekisteriin jos sellainen vaihtoehto olisi tarjolla. Systeemiin voisi myös ottaa oppia ulkomailta.
Briteissä pyörän voi ostaa verovapaasti työmatkapyöräilyyn. Jenkeissä firma voi maksaa työmatkapyöräilijälle verottomana 20 taalaa kuussa kannustinpalkkiota.
Suomessa voitaisiin sallia pyörän rekisteröinti ilmaiseksi, mikäli kuski sitoutuu käyttämään pyöräänsä työmatkoilla säädetyn määrän verran.
 
Täällä periferiassa ollaan ilmeisesti totuttu siihen, että tiellä saattaa eteen tulla yllättäen traktoreita, puimureita ynnä muita vastaavia, kun en muista kenenkään viitsineen pyöräilijälle rähjätä.

Ajetaanko muuten etelämpänä maantiepyörillä oikeasti keskellä ajorataa vai onko siellä vaan reunaviivakin "keskitietä"?
 
Täällä periferiassa ollaan ilmeisesti totuttu siihen, että tiellä saattaa eteen tulla yllättäen traktoreita, puimureita ynnä muita vastaavia, kun en muista kenenkään viitsineen pyöräilijälle rähjätä.

Ajetaanko muuten etelämpänä maantiepyörillä oikeasti keskellä ajorataa vai onko siellä vaan reunaviivakin "keskitietä"?

ajavat puolessa välissä kaistaa.. Ja jos näitä on useampia ajetaan rinnakkain..
 
ajavat puolessa välissä kaistaa.. Ja jos näitä on useampia ajetaan rinnakkain..

:wtf:

Tuossa tapauksessa mä ymmärrän tuon vittuuntumisenkin. Täälläpäin me on yritetty pysytellä siinä reunaviivan päällä tai mahdollisuuksien mukaan vielä pientareen puolella ja peräkkäin.
 
Suomessa pitäs laki muuttaa niin, että pyöräilijät sais (tai oikeestaan pitäs) ajaa taajamissa autotiellä ellei vieressä mene muilta liikkujilta eristettyä väylää. Sitten ei tarvis autoilijoidenkaan mussuttaa, että ajetaan siellä missä ei saa ajaa. Kaikkien kevyenliikenteenväylillä liikkuvien tollojen lisäks yks peruste tolle on se, että täällä on rakennettu noi väylät ihan päin vittua, 50m välein on semmosta 10cm kynnystä, joiden takia joutuu aina pysäyttämään. Ja miksikö sillä pyörällä pitää päästä kovempaa? No ei siitä fillarista paljon hyötyä ole, jos samassa ajassa pääsis kävellenkin. Jos esimerkiks polkee ylli 20km työmatkaa, niin ei siihen nyt 4 tuntia viiti suuntaansa varata.
 
Jos miettii paljonko autoilijat valittaa hidastetöyssyistä niin miettikää fillarin ohjaimissa sama, ensin töyssyt alas ja ylös kun meet suojatien yli, kävellen. Nouset satulaan, eessä 3 mummoa pitää torikokousta, vastaan tulee 8 tyttöä rinnakkai pälisten jotain ja sen jälkeen pari keski-ikäistä tanttaa 2 koiran kanssa molemmilla flexit ja koirat vetää siksakkia edestakas, siinä se kortteli olikin sitten, ei muuta kuin alas satulasta ja talutetaan 10 metriä ja aloitetaan alusta. Itse kuuntelen vaikka sitä huutelua sieltä autoista, ei kiinnosta vittujakaan, mun on silti helpompi ajaa siinä tien reunassa ku mennä pujottelemaan siihen kevyen liikenteen väylälle.

Ja seuraan kyllä niitä sääntöjä kun siinä olen, siitä on ihan turha mussuttaa, vauhtiakin on suht samanverran ku autoilla keskustassa joten kukaan ei jonottele mun takia.
 
Jumalauta että mulla menee just näihin fillarilla kulkijoihin hermo jotka soittavat sitä saatanan kelloa joka käänteessä. Otetaan esimerkki: seison ihan siinä asfaltin ja nurmen rajassa toinen koira istuu vieressä niin että koskettaa pohjetta, toinen on nurmella. Vastaan kävelee nainen joka väistää meitä niin eikö minun selän takaa tule joku taulapää fillarilla joka sitten soittaa sitä kelloa, tuollaisesta helvetin leveästi kävelytiestä on yli puolet vapaana mutta ilmeisesti hän oli sitä mieltä ollaan hänen ajolinjalla tai siis tuo minua/koiria väistävä kävelijä.
Lisää esimerkkiä: kävelen kahden koiran kanssa jotka ovat molemminpuolin ihan vieressä, kumpikin koskettaa taas jalkoja. Vastaan tulee äippä ratteiden ja lapsen kanssa eli suht leveä yhdistelmä. Väistä heitä niin takaa tulee joku mulkku fillarilla ja taas kello soi. Kerran tälläisessä tapauksessa karjaisinkin että työnnä vittuus se kello, mummo melkein ajoi ojaan säikähdyksestä.
Eli miksi fillarilla ajajat ottavat sen asenteen että kun nyt on saatu poljettua sitä vauhtia niin sitten pitää kaikkien muiden väistää ja omaa nopeutta ei ainakaan hidasteta tai väistetä.

Tuota.... ite tykkään rimputella tota pirikelloa ihan varmuuden vuoksi että ohiajettava varmasti huomaa että pyöräilijä tulee ohi, vaikkei olisikaan mitään väistämisen tarvetta. Useastikin ihmiset kulkee jalkakäytävällä niin nollat taulussa että oon huomannu et mieluummin otan niitä hölmistyneitä katseita vastaan kun ajan jonkun yhtäkkiä keskelle tietä kääntyvän päälle tai pelästytän jonkun ojaan. Ja viisaampi väistää aina, turha siitä on palkokasvia kiskoa jos toiset hölmöilee :)
 
Joku Oulun polkupyörävihaajamulkero oli sitten päättäny kössiä mun pyörästä venttiilihatun ja tyhjentää takarenkaan. Olipa mukava yllätys työpäivän päätteeksi.
Onneksi oli polkupyöräfirma aivan nurkan takana ja hyvää palvelua.
Jos oli joku pakkislainen ja tunnistaa ittensä, voisi palauttaa venttiilihattuni takaisin pyörään vaikka huomenna. Se on minulle kovin rakas ja tärkeä.
 
Duunikaveri kertoi joskus päässeensä todistamaan erikoista näytelmää..
Liikennevaloissa oli lukkopoljin mies ajanut auton viereen ja napannut kädellä viereisen auton katosta kiinni (ilmeisesti suht kovaa).. Autoa oli ajanut n50v mies jolla ei ilmeisesti ollut hirveän hyvä päivä, ennen kun kissaa kerkesi sanoa oli hän hypännyt autosta ulos ja täräyttänyt suoraan turpaan tätä fillarimiestä mennyt kiroillen takaisin autoon ja kaasuttanut pois.. Fillarimies oli kuulemma aika pitkän tovin keräillyt itseään naapuri kaistalta.
 
Ne vitun fillarit ei kuulu sinne tielle. Tämä mielipide on ainoo ja oikee. Ja ihan sama jos joutuu väistelemään mummoja ja lastenrattaita tuskin, te jokaiseen pimeeseen mutkaan nyt se 46,89786 km/h laskette?? Ja vaarallisempaa se on ajaa autotiellä, kun sieltä tulee väsynyt foresrun isolla farmarivolvolla. Joka säätää radioo, tsekkaa facebookkia, laitaa watsapp viestiä, pistää nuuskaa huuleen ja iskee vielä testoa siinä ajaessaan. Siinä menee trikoot ja hiilikuiturungot sykkeröö.
 
Meinasin kirjottaa jotain siitä miten nyt verrataan liikenteessä vaaratilanteiden aiheuttamista jotain ihan muuhun, mutta toi sun vertaus oli niin paska ja absurdikin että ei jaksa edes vaivautua
No tuliko nyt paha mieli? Imeellinen tarve joillakin alkaa etsiä puolivitsillä heitetystä vertauksesta jotain syvällisempää merkitystä. Taitaa mennä pyöräily niin kovaa tunteisiin ettei ajatus kulje. Ihme juttu kyllä miten se voi joitakin vituttaa. Mulle ei ole tullut koskaan edes mieleen, että sen pitäisi harmittaa kun joku vetelee pyörällä maantiellä. Ei ne mun tiellä ole.

Tai ainahan sitä voi tietenkin vaatia että jos ei voi kevyenliikenteenväylällä ajaa ja maantiellä ei autoilijoiden mielestä saa ajaa, niin sit ajellaan vaan siellä radalla. Mutta niitä ratoja kun ei ihan joka paikassa ole, niin sit täytyy tyytyä kuntopyörään tai myydä pyörä pois. Se vasta kivaa on. Niin tai sit on kyllä sellainen yksi vaihtoehto, mikä ei kyllä varmaan tule kysymykseen, että löysätään vähän sitä pipoa eikä hitsata turhista asioista.
 
Meitsi paljon lenkkeilee, ajelee autolla ja pyöräilee kaupungilla. Seuraavia ongelmia olen huomannut:

Joku ihme on, että yli 12 vuoriaat ajavat jalkakäytävällä fillarilla!?!?

Pyörätiellä käveliät singahtelee joskus ihan äkkiarvaamatta ihme suuntiin, yritä siinä nyt sit ohittaa jotenkin..

Autoiliat tunkee usein autonsa pyörätienjatkeen päälle kolmion takaa.

Jotkin risteykset ovat vaan ihmeellisiä, että niissä on omat liikennesäännöt. Esim Hämeenlinnassa yhdessä risteyksessa autoilija väistää aina oikealta tulevaa pyörätietä ajavaa(pyörätien jatketta ajavaa), vaikka pyöräiliällä olisi väistämisvelvollisuus. Ja tätähän pyöräiliät käyttävät "hyväksi"..

Onhannoita, osaamattomia, kaikissa. Yhden fillaristin ohje oli hyvä: Älä aja alle ja älä aja päälle, kukaan niitä kaikkia väistämisvelvollisuuksia voi muistaa, kun niitä oli joku kaks ja puol sataa erilaista tilannetta :D
 
Jotkin risteykset ovat vaan ihmeellisiä, että niissä on omat liikennesäännöt. Esim Hämeenlinnassa yhdessä risteyksessa autoilija väistää aina oikealta tulevaa pyörätietä ajavaa(pyörätien jatketta ajavaa), vaikka pyöräiliällä olisi väistämisvelvollisuus. Ja tätähän pyöräiliät käyttävät "hyväksi"..
Yllättävän harva oikeasti tuntuu tietävän milloin auto on väistämisvelvollinen ja milloin pyöräilijä. No joku sitä kuitenkin kohta kysyy, niin jos autoilijalle on kolmio ennen pyörtien jatketta, on autoilija väistämisvelvollinen. Jos kolmio on jälkeen tai sitä ei ole, on pyöräilijä väistämisvelvollinen.

Joka paikkakunnalla on varmasti omia liikennesääntöjään, mutta kun Hämeenlinnasta oli puhe, niin täällä on autoilla muutamakin paikka missä on tavallaan omat säännöt. Yksi on kasarmikadun ja lukiokadun risteys missä on oikeasti yksi kaista, mutta siihen ryhmittyy aina kaksi vierekkäin ja lähtevätkin siitä mihin suuntiin sattuu. Toinen oli ennen moottoritien katetyömaan alkamista paasikiventien, lahdensivuntien ja eureninkadun risteys missä oli sama juttu. Mutta tää nyt meni aika kovaa ohi aiheen. Tosin ei tässä ole järkeä ollut enää hetkeen muutekaan.
 
joo, pienemmän tullessa autoilia ei väistä. näin täälä seinäjoella.
se on ihan sama onko matkassa pyörällä vai motskarilla mutta eteen tullaan jos autoilia vaan miettii että kyllä se kerkee jarruttaa..
tosin sama se on vaikka ajaa ruuhkassa, ohitus ja välitön jarrutus autolla ja mun yli kakskytvuotinen auto huutelee hoosiannaa, mutta pienillä ajoneuvoilla tää korostuu, läheltä piti tilanteita tulee useesti ja jos ei olisi tottunut varomaan vaan noudattaisi "oikeuksiaan" jäisi varmasti tunnissa auton alle..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom