Hajottavat polkupyöräilijät

Tämähän helpottaakin paljon jos sattuu kolari ja se pyöräilijä jopa kuolee tai vammautuu pahasti. Siinä sitten varmasti kiva fiilis että olinpa oikeassa, eipä ollut mun vika.



Hienoa. Lukeudut sitten vissiin niihin täydellisiin kuskeihin. Minä pystyn myöntämään vajavuuteni ja että ei yksinkertaisesti vilkkaassa liikenteessä pysty seuraamaan, että tuleeko sitä kevyenliikenteenväylää joku maantieohjus melkein viittäkymppiä. Vielä kun ainakin täällä Jyväskylässä on puita ja pensaita ajoradanja pyörätien välissä. Esim. tuossa Laukaantiellä vai onko jo Lohikoskentie tuosta Biltemalta kaupunkiin päin. Sitä tykitetään fillareillä välillä aika törkeen kovaa ja siitä käännytään esim. Rantaväylälle. Ei vain ole realistista että tuohon joka kerta PYSÄHTYY katsomaan että tuleeko sieltä joku miljoonaa vaikka hetki sitten ei ketään lähellä ollutkaan. Muutaman kerran vain säikäyttänyt tällainen sukkahousumies kun tullutkin vähän pirusti kovempaa kuin mihin on tottunut fillareiden kykenevän.

Eli todellakin sinne liikenteen sekaan kun ajetaan kovaa ja kevyen liikenteen väylällä ei poljeta sen minkä koiviltaan pääsee. Ei sitä kukaan muukaan saa oikeastaan missään toteuttaa itseään miten haluaa. Kaupunkiliikenne on liikenne eikä mikään maantiefillaristi harjoittelurata.

Nyt ollaan asian ytimessä. Juuri noiden mainitsemiesi puskien ja pensaiden takia ajan siellä ajoradalla enkä kelvillä. Ainakin täällä tampereella ne puskat ja pensaat on sitä luokkaa paikoitellen että se on ihan sama ajaako sitä kelviä kahta-vai viittäkymppiä, yhtä hankala autoilijan niitä fillaristeja on huomata.

Lisäksi se on taivaan tosi että osa ei edes katso. Ne on niin keskittyneitä jo siihen ajotiehen mihin ne on itsekin menossa että se välissä oleva kelvi jää huomioitta. Niinkun aiemmin sanoin kolme kertaa olen vajaaseen 100 tkm pyöräilyä kolaroinut ja aina kelvillä. Koskaan ajoradalla ajaessa en ole jäänyt autoilijalta huomaamatta. Eikä ole ollut vaaratilanteita pois lukien tahalliset perseilyt ym. Koulutustapahtumat.

Kyllä täällä kelveillä tapahtuu päivittäin noita pikku kolareita autoille ja fillareille ja suurin osa ihan tavallisille pyöräilijöille eikä "maantieohjuksille".

Ei mulla ole siitä kysymys että mun täytyis saada ajaa niin lujaa kun haluan, vaan siitä että saisin pitää solisluut yhtenä kappaleena ja ajaa rauhassa ilman jatkuvaa stressiä. Mä rikon liikennesääntöjä kun ajan maantien laitaa kun kelvikin on vieressä mutta siellä kelvillä niitä sääntöjä ei noudata eikä valvo kukaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
en tiedä muiden kuvaa.. Mutta hyvin usein nämä kusipäisesti käyttäytyvät fillaroijat eivät ole niitä kokeneita pyöräilijöitä.. ite tunnen muutaman sm- tason polkijan ja väitän että he ovat jo oppineet missä ja milloin voi treenata kovaa ajamista.. esim. voisin mainita mm sen että paikallisen seuran jampat vetävät yhteislenkkinsä La aamulla tai La illalla jolloin maantiellä on aika paljon hiljaisempaa, he myös suunnitteleevat lenkkinsä ennakkoon.. Eikä heitä myöskään koskaan näe kaupungilla tien tukkona tai vastaavasti pommittamassa +50km/h muun liikenteen ja ihmisten seassa.
 
Eilen treenin jälkeen käveltiin tossa Itämerenkadulla ja siinähän menee kävelytie talon seinustaa pitkin ja sitten autojen vierellä menee fillareiden tie. Auto kun siinä oli parkissa, niin piti mennä siihen fillaroitsijoiden puolelle. Sieltä sitten tuli joku ammattilainen kunnon figellään, kilkautti kelloaan ja väistettiin luonnollisesti. Kaveri veti kättä lippaan ja sanoi "Kiitos paljon".
 
Siis tarkoitat tätä:


Miten tuossa nyt on paska asenne? Pitäisi mennä kovempaa? Riskeerata oma henki antamalla auton ohittaa samaa kaistaa?

Itse ajelen reunassa kun on tilaa ohittaa, muuten ajelen keskemmällä kaistaa. Jos joku haluaa mut tappaa niin ajakoon reilusti yli, olen saanut ihan tarpeekseni niistä samaa kaistaa ohittavista joiden kanssa henkiinjääminen jää kiinni mun reflekseistä. Sekä minä, että ilmeisesti HTV ajamme ajoradalla vain, kun pyörätietä ei ole.

En todettakoon etten tunne Oulun keskustan liikennenopeuksia. Sitten olettaen että rajoitus on 40km/h keskustassa. Joten on mielestäni suht mulkkua että ajaa puolta nopeutta tukkien muun liikenteen vielä tahallaan.

http://www.iltalehti.fi/autot/200709216610918_ae.shtml
 
Viimeksi muokattu:
en tiedä muiden kuvaa.. Mutta hyvin usein nämä kusipäisesti käyttäytyvät fillaroijat eivät ole niitä kokeneita pyöräilijöitä.. ite tunnen muutaman sm- tason polkijan ja väitän että he ovat jo oppineet missä ja milloin voi treenata kovaa ajamista.. esim. voisin mainita mm sen että paikallisen seuran jampat vetävät yhteislenkkinsä La aamulla tai La illalla jolloin maantiellä on aika paljon hiljaisempaa, he myös suunnitteleevat lenkkinsä ennakkoon.. Eikä heitä myöskään koskaan näe kaupungilla tien tukkona tai vastaavasti pommittamassa +50km/h muun liikenteen ja ihmisten seassa.

Tää on varmasti juuri näin. Itsekin tunnen kokeneempia pyöräilijöitä, eikä ne tosiaan kaupunkien keskustoissa suhaa. Kukaan järkevä tosissaan harjoitteleva ei sinne edes lähde, ellei sitten ole tarkoitus jotain fillaripujottelua harrastaa. :jahas:

Enemmän ne on näitä wannabefillaristeja, jotka ostaa hienon pelin jolla pääsee kovaa ja sitten pitää vähän mennä näyttään kuka on kuka.

Itse en tiedä vaarallisempaa kevyen liikenteen väylää kuin tuo Jyväsjärven ympäri vievä. Sielä on sikin sokin sekasin koirantaluttajat, lapisperheet, mummot rollaattorilla, pyöräilijät, rullaluistelija ja rullasuksityypit. Ei sinne oikeasti uskalla lasten kanssa täyspäinen mennä. Ihme jos ei kukaan kuole siellä.
 
Se että joku säikähtää polkupyörän kellosta ei mene mun jakeluun. Yleensä vielä käy niin että väistetään koko pyörä/kävelytien toiseen laitaan eikä siihen lähempään
laitaan.

Paras taktiikka fillarin kellon kanssa o rimpauttaa mahollisimman kaukaa, siten että ihmisille jää aikaa vilkaista taakse ennen väistöä. Tällöin saa myös vähempi niitä vittuuntuneita katseita.
 
Tunnustan olevani hajoittava pyöräilijä. Pommitan maasturillani mistä on luontevinta ohitellen kävelijät ja muut pyöräilijät, liikennesäännöistä viis. Kesät talvet sama meininki. Hiki hatussa on päästävä perille; mikälie kilpamoodi tulee päälle, kun satulalle istahtaa. Ennakointi ja sujuva eteneminen on pääasia sotkiessani. Ja kypärääkään en käytä, vaikka muissa harrastuksissa käytän. Samanlaista rossailua se on ollu pienestä lähtien. Tämmönen asennevammanen täällä.
 
Paras taktiikka fillarin kellon kanssa o rimpauttaa mahollisimman kaukaa, siten että ihmisille jää aikaa vilkaista taakse ennen väistöä. Tällöin saa myös vähempi niitä vittuuntuneita katseita.

Totta. Näin pyrin tekemäänkin.
Tuli tosta Miken jutusta mieleen että kerran jotkut koiran ulkoiluttajat huikasi kiitokset kun soitin kelloa. Eli kai se aika harvinaista on.
Itsekkin on tapana noteerata tien antaminen. Kiitoksella tai kättä heilauttamalla. Ei se varmaan ole keneltäkään pois.
 
Itekki pyrin rimpauttaa kelloa jo kaukaa, että on aikaa katella mihin suuntaan se jalankulkija pomppaa. Välillä on kyllä niin puupääjengiä, että vaikka rimputtaa 5 sekunttia putkeen kelloa, niin mitään ei tapahdu. Vanhuksien kanssa kannattaa olla suht varuillaan aina, koska niitten kuulo ja reagointi on mitä on. Lasten kanssa sama homma, sieltä voi tulla aika pahoja ratkaisuja välillä.
 
No voi jumalauta! Anna nyt sitten parempi ratkaisu. Ajakaa hiljempaa? Siihen ne pyöräilijät varmaan tyytyy. Jos ja kun oletus on se että vauhdit ei tule mihinkään tippumaan niin mieti nyt kumpi on turvallisempi paikka ajella. Ei tää ole niin saatanan vaikeaa. Vai trollaatko?

kyllä mun mielestä pyöräiliöiden pitäisi ajaa nopeusrajotteiden mukasesti eli ajakaa vähän lujempaa vaikka 80 alueella vaan, tällähän se hoituu eikä pitäs tulla kukaan ohitte jossei ylinopeutta sitte, sitä paitsi kuka teitä kieltää ajamasta ylinopeutta muutakun laki, ei jotku autoiliatkaan sitä noudata
 
Sitä mää vaan että jos te pyöräilijät viitsisitte käyttäytyä jotenkin loogisesti, niin ei tässä mitään..
Vaikeaa tästä teidän väistelystä tulee siinä kohtaa, kun pujotellaan ties mitä kaistoja pitkin yhdistellen jalankulkijoiden ja ajoneuvojen liikennesääntöjä. Ihan ihme ratkaisuja näkyy välillä ainakin täällä Tampereella. Voi vaikka kädellä näyttää suuntaa jos meinaa singauttaa kiellettyyn ajosuuntaan hetken mielijohteesta. Ja älkää nyt saatana räkikö autoja jos ne hidastavat teidän vauhtianne. Vitun vajukit.
 
Sitä mää vaan että jos te pyöräilijät viitsisitte käyttäytyä jotenkin loogisesti, niin ei tässä mitään..
Vaikeaa tästä teidän väistelystä tulee siinä kohtaa, kun pujotellaan ties mitä kaistoja pitkin yhdistellen jalankulkijoiden ja ajoneuvojen liikennesääntöjä. Ihan ihme ratkaisuja näkyy välillä ainakin täällä Tampereella. Voi vaikka kädellä näyttää suuntaa jos meinaa singauttaa kiellettyyn ajosuuntaan hetken mielijohteesta. Ja älkää nyt saatana räkikö autoja jos ne hidastavat teidän vauhtianne. Vitun vajukit.

Hartaudella odotan kunnon pyöräkaistoja läpi kaupunkien, eipähän tarttis enää poukkoilla. Nykyään pakko ajaa niin pyöräkaistalla, autojen seassa, kuin välillä jalkakäytävälläkin.
 
Mulla ei ole koskaan ollut suurempia ongelmia pyöräilijänä autojen kanssa, tai autoilijana pyöräilijöiden kanssa. Osaan liikennesäännöt (sekä pyöräillessäni että autoillessani) ja toimin niiden mukaan, joten kaikki on sujunut yleensä ihan hyvin. Ja VAROIVAISUUTTA täytyy käyttää silti, vaikka ne säännöt osaakin, kummassa roolissa tahansa. Olisi varmasti itsellekin eteentullut vaaratilanteita, jos ei osaisi ennakoida ja huomioida muiden tekemisiä.

Jos pyöräilen tiellä, toimin myös ajoneuvojen liikennesääntöjen mukaan (esim. ryhmittymiset, väistämissäännöt, jne.). Käytän aina selkeitä merkkejä vaikka kääntyessäni. Ja pyörätiellä poljen aina oikeassa reunassa. Se on totta, että jotkut poukkoilee pyörälläkin miten sattuu, ja siinä sitten onkin vaara onnettomuudelle, kun käyttäytyy ennalta-arvaamattomasti.

Ongelmia (suurta vitutusta) sen sijaan aiheuttavat yhdistetyllä kävely/pyörätiellä muut ihmiset! Voi saakeli, miksi on niin helvetin vaikeaa kävellä/pyöräillä/rullailla/taluttaa koiraa tai kakaraa tien REUNASSA?!?! Mua raivostuttaa se keskellä tietä (yleensä useampi rinnakkain) talsiminen ja sitten ollaan niin pelästyneitä, kun joku menee pyörällä vierestä ohi. Ittepähän olet keskellä tietä! Ja mä en edes ole mikään kilpapyöräilijä, joka suhaa tuhattajasataa ohi, vaan ihan kevyttä normivauhtia.
 
kyllä mun mielestä pyöräiliöiden pitäisi ajaa nopeusrajotteiden mukasesti eli ajakaa vähän lujempaa vaikka 80 alueella vaan, tällähän se hoituu eikä pitäs tulla kukaan ohitte jossei ylinopeutta sitte, sitä paitsi kuka teitä kieltää ajamasta ylinopeutta muutakun laki, ei jotku autoiliatkaan sitä noudata
Ei tässä ole mistään ylinopeudesta kyse vaan liian suuresta tilannenopeudesta pyörätielle, minkä johdosta olisi viisaampaa siirtyä sinne ajoradalle. Se taas on joillekin niin kova paikka että siitä vedetään ihan hirveät kilarit jos pyöräilijä siellä ajaa ja siitä tässä väännetään. Eikä ole mitään meitä. En mä sotke kilpapyörällä. Tavallisen pyörän polkemisestakin on varmaan vuosi aikaa.
 
Ei tässä ole mistään ylinopeudesta kyse vaan liian suuresta tilannenopeudesta pyörätielle, minkä johdosta olisi viisaampaa siirtyä sinne ajoradalle. Se taas on joillekin niin kova paikka että siitä vedetään ihan hirveät kilarit jos pyöräilijä siellä ajaa ja siitä tässä väännetään. Eikä ole mitään meitä. En mä sotke kilpapyörällä. Tavallisen pyörän polkemisestakin on varmaan vuosi aikaa.

Musta tuntuu että niin täällä kuin tuolla liikenteessäkin tuntuu montaa ärsyttävän ajoradalla ajava pyöräilijä, vaikka sillä pyöräilijällä olisi lain suoma oikeuskin ajaa siinä. Ainakin mut on yritetty tappaa tuollaisessa tilanteessa, kun olin pyörällä liikkeellä. (En tiedä mikä oli oikeasti tarkoitus, mutta jos muhun yritetään osua autolla niin kyllä mä sen tapon yritykseksi lasken).

Edit:

Musta on muuten jotensakin hassua, että nämä pyöräilijöistä ärsyyntyvät aika usein mainitsevat ne trikoot. Onko ne sittenkin ne trikoot/pyöräilyhousut jotka ärsyttää? Koetteko sen jotenkin seksuaalisena? Uhkaako se miehisyyttänne?
 
Ei tässä ole mistään ylinopeudesta kyse vaan liian suuresta tilannenopeudesta pyörätielle, minkä johdosta olisi viisaampaa siirtyä sinne ajoradalle. Se taas on joillekin niin kova paikka että siitä vedetään ihan hirveät kilarit jos pyöräilijä siellä ajaa ja siitä tässä väännetään. Eikä ole mitään meitä. En mä sotke kilpapyörällä. Tavallisen pyörän polkemisestakin on varmaan vuosi aikaa.

niin siis ongelman ratkaisu onkin että polkekaa siellä ajoradalla yhtä kovaa kun on kyseisen tien nopeusrajoitus.
ihan turha on ulista siitä ettei pyörätiellä saa mennä kovaa, jos ei pääse niin kovaa kun moottoriajoneuvoille tarkoitetulla ajoradalla on tarkoitus mennä. ei varmasti kukaan valita, jos menette siellä tiellä kovempaa kun ne..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom