Hajottavat polkupyöräilijät

Paskat perustelut? Mun mielestä perustelu numero yksi on juuri se ettei aiheuteta vaaraa muille siellä kevyen liikenteen väylällä. Sen pitäisi olla ihan itsestään selvä juttu. Vähemmän vaarallista se on sotkea siinä pientareella. Mutta kai me ollaan sitten niin erilaisia.

Huoh... Joo ehkä me ollaan sit niin erilaisia. Koska siinä kohtaa kun perustelut on sitä tasoa, että valitetaan vaaratilanteista (jotka itse aiheutetaan liian lujaa ajamalla) ja vedotaan siihen, että pitää saada ajaa lujaa että kehittyy, niin kyllä, kyllä ne vaan mun mielestä on paskat perustelut.


Vaikken tuolla ympäriinsä mankeloikaan, niin kyllä juttu on niin, että mun mielestä sillä maantiepyörällä ei ole mitään asiaa kevyenliikenteenväylälle. Se on aika vaarallista touhua painaa siellä 40 km/h hitaampien seassa. Ei siellä mopollakaan saa ajaa. Lisäksi tietysti se, että jos ja kun joku aina tukkii kevyenliikenteenväylän kävellen viisi henkeä rinnan tai koira toisella puolella ja ulkoiluttaja toisella puolen tietä, niin koita siinä nyt pitää vauhtia yllä.

Ja nyt kun kuitenkin tartut siihen tyhjään pyörätiehen, niin se taas edellyttäisi pyöräilijälle kristallipalloa tai risteyksiä metrin välein, niin voi poukkia pyörätieltä pois ja takaisin.


Totta kai se on vaarallista jos kaahaa sillä fillarilla. Ei siellä kevyenliikenteenväylälläkään saa miten sattuu ajaa. Eikä ole tarkoituskaan että saisi vauhtia aina pitää yllä. Enhän mä saa ajaa autollakaan juuri koskaan niinkuin ois mukavaa ja haluaisin.


Pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla. Nopeus on kuitenkin aina syytä sovittaa tilanteeseen. Jos esimerkiksi näkyvyys on huono tai muita tiellä liikkujia on paljon, on nopeus syytä sovittaa alhaiseksi. Jos taas pyörätie on hyvässä kunnossa, näkyvyyttä riittää ja muita tiellä liikkujia ei näy, mikään ei estä päästelemästä vaikka yli 50 km/h, jos viereisen ajoradan nopeusrajoitus sen sallii.

On kuitenkin syytä huomioida, että Tiehallinnon kevyen liikenteen suunnitteluoppaan mukaan pyöräteiden geometria on suunniteltu enimmillään (suorat osuudet) nopeuden 30 km/h mukaan.


Se nyt on joidenkin harrastus ja onhan se varmaan kiva jos siinä voisi kehittyä eikä tarvitsisi jarrutella...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei se mikään suuri ongelma ole - silmät kiinni täysiä kylkeen posottavan pyöräilijän tapauksessa se on pyöräilijän oma vika. Tieliikennelain mukaan jokainen on velvollinen noudattamaan riittävää varovaisuutta ja pyrkimään ehkäisemään onnettomuuksia tilanteesta riippumatta. Vaikka pyöräilijällä onkin etuajo-oikeus, niin jos poliisisetä katsoo että fillaristi tuli tilanteeseen turhan varomattomasti, niin rapsut menevät fillaristille. Tämmöinen keissi ei ole edes mitenkään harvinainen.

Tämähän helpottaakin paljon jos sattuu kolari ja se pyöräilijä jopa kuolee tai vammautuu pahasti. Siinä sitten varmasti kiva fiilis että olinpa oikeassa, eipä ollut mun vika.

Itse en ole ikinä autolla kääntyessä joutunut tilanteeseen, että pyöräilijä olisi meinannut tulla kylkeen, koska tuli niin lujaa. Ai miksikö, sen takia, että seuraan sitä liikennettä. Pysäytän vaikka siihen suojatien eteen jos näkyvyys on huono ja en ole varma tuleeko sieltä takaoikealta se pyöräilijä 50kmh. Oma matkanteko ei siitä niin paljoa hidastu ettenkö voisi varmistua hidastamalla riittävästi siihen suojatielle kääntyessä ja jonkun takaata tulevan matkanteon hidastuminen ei kiinnosta lainkaan.

Hienoa. Lukeudut sitten vissiin niihin täydellisiin kuskeihin. Minä pystyn myöntämään vajavuuteni ja että ei yksinkertaisesti vilkkaassa liikenteessä pysty seuraamaan, että tuleeko sitä kevyenliikenteenväylää joku maantieohjus melkein viittäkymppiä. Vielä kun ainakin täällä Jyväskylässä on puita ja pensaita ajoradanja pyörätien välissä. Esim. tuossa Laukaantiellä vai onko jo Lohikoskentie tuosta Biltemalta kaupunkiin päin. Sitä tykitetään fillareillä välillä aika törkeen kovaa ja siitä käännytään esim. Rantaväylälle. Ei vain ole realistista että tuohon joka kerta PYSÄHTYY katsomaan että tuleeko sieltä joku miljoonaa vaikka hetki sitten ei ketään lähellä ollutkaan. Muutaman kerran vain säikäyttänyt tällainen sukkahousumies kun tullutkin vähän pirusti kovempaa kuin mihin on tottunut fillareiden kykenevän.

Eli todellakin sinne liikenteen sekaan kun ajetaan kovaa ja kevyen liikenteen väylällä ei poljeta sen minkä koiviltaan pääsee. Ei sitä kukaan muukaan saa oikeastaan missään toteuttaa itseään miten haluaa. Kaupunkiliikenne on liikenne eikä mikään maantiefillaristi harjoittelurata.
 
Huoh... Joo ehkä me ollaan sit niin erilaisia. Koska siinä kohtaa kun perustelut on sitä tasoa, että valitetaan vaaratilanteista (jotka itse aiheutetaan liian lujaa ajamalla) ja vedotaan siihen, että pitää saada ajaa lujaa että kehittyy, niin kyllä, kyllä ne vaan mun mielestä on paskat perustelut.
No voi jumalauta! Anna nyt sitten parempi ratkaisu. Ajakaa hiljempaa? Siihen ne pyöräilijät varmaan tyytyy. Jos ja kun oletus on se että vauhdit ei tule mihinkään tippumaan niin mieti nyt kumpi on turvallisempi paikka ajella. Ei tää ole niin saatanan vaikeaa. Vai trollaatko?
 
edit. yksi koiran kusettaja jolla oli koira toisella puolella tietä ja itse toisella. Ja sitten älysin että voi vittu, minun pitää hidastaa.

Tää on muuten oikeastaan tosi yleistä. Sit kelloa kun soitat niin ihmiset a) säikähtää b) katsoo vittumaisesti.
Auton torvessa on muuten sama, automaattisesti negatiivinen, sävy.

Tietysti auton torvi on suunniteltu kuulumaan toisen auton sisään ja se ääni on usein aika kova jos sillä yrittää kevyempää liikennettä "huomauttaa" olemassa olostaan.
Se että joku säikähtää polkupyörän kellosta ei mene mun jakeluun. Yleensä vielä käy niin että väistetään koko pyörä/kävelytien toiseen laitaan eikä siihen lähempään
laitaan.
 
Keskustassa oma vauhti on jokseenkin tuo 20 km/h. Pyrin lisäksi ajamaan aina niin keskellä kaistaa, ettei takana tuleville autoilijoille tule mieleenkään, että tuostahan voisi mahtua ohi. Kyseinen tapa on tilastollisesti turvallisin. Jos autoilijoille antaa mahdollisuuden päästä rinnalle, jää äkkiä kahden auton väliin. Oulussa kun asustelen niin yhtään pyörätietä ei ole missään, keskustassa ei ole edes kevyenliikenteen väyliä, joten muun liikenteen seassa ajaminen on ainoa laillinen vaihtoehto.

Toivon että olet trolli, muutoin todistat hyvin väitteeni että pyöräilijät pitävät itseään tärkeimpänä ja ylimpänä elämänmuotona maailmassa.
 
No voi jumalauta! Anna nyt sitten parempi ratkaisu. Ajakaa hiljempaa? Siihen ne pyöräilijät varmaan tyytyy. Jos ja kun oletus on se että vauhdit ei tule mihinkään tippumaan niin mieti nyt kumpi on turvallisempi paikka ajella.

Edelleen en minäkään saa harjoitella kilpa-ajoa autolla yleisillä teillä vaikka kuinka haluaisin, rajoitusten mukaan täytyy mennä. Ja jos kovempaa haluaa ajaa, niin Ahvenistolle tai muualle täytyy mennä ajamaan. Miksi pyöräilijöiden tarvitsisi olla etuoikeutetussa asemassa muilla AJONEUVOILLA liikkuvia henkilöitä kohtaan?
 
Edelleen en minäkään saa harjoitella kilpa-ajoa autolla yleisillä teillä vaikka kuinka haluaisin, rajoitusten mukaan täytyy mennä. Ja jos kovempaa haluaa ajaa, niin Ahvenistolle tai muualle täytyy mennä ajamaan.

Ja juuri tämän takia yksikään autoilija ei ikinä aja ylinopeutta liikenteessä. Kaikki hurjastelijat jonottaa aina Ahvenistolla omaa vuoroansa. Vai mitenkäs se nyt menikään.

Jaellaanko pyöräilijöille muuten ikinä sakkoja jos ajelevat väärässä paikassa?
 
Keskustassa oma vauhti on jokseenkin tuo 20 km/h. Pyrin lisäksi ajamaan aina niin keskellä kaistaa, ettei takana tuleville autoilijoille tule mieleenkään, että tuostahan voisi mahtua ohi. Kyseinen tapa on tilastollisesti turvallisin. Jos autoilijoille antaa mahdollisuuden päästä rinnalle, jää äkkiä kahden auton väliin. Oulussa kun asustelen niin yhtään pyörätietä ei ole missään, keskustassa ei ole edes kevyenliikenteen väyliä, joten muun liikenteen seassa ajaminen on ainoa laillinen vaihtoehto.

Hirveetä paskaa. Oulussa on pyöräteitä yli 600 km. Ja myös keskustassa yhdistettyjä pyörätie jalkakäytäviä.
 
Ja juuri tämän takia yksikään autoilija ei ikinä aja ylinopeutta liikenteessä. Kaikki hurjastelijat jonottaa aina Ahvenistolla omaa vuoroansa. Vai mitenkäs se nyt menikään.

Voin vastata vain omasta puolestani. En oikeasti aja tietoisesti ylinopeutta koskaan yleisillä teillä. (Kyllä: välillä nopeus nousee vahingossa esim 40 alueella 43 tjsp.) Säästään sen vauhdin tarpeen radoille, eli sinne mihin se kuuluun. Eikä kukaan yhtään järkevä autoilija ole tietääkseni ketjussa vaatinut mahdollisuutta saada harjoitella kilpa-ajoa liikenteessä..? (Toisin kuin pyöräilijät, joista monetkin ovat sellaista mahdollisuutta vaatineet.)
 
Jaellaanko pyöräilijöille muuten ikinä sakkoja jos ajelevat väärässä paikassa?

Ei oo poliisi ikinä puuttunut pyörällä ajeluun. Autolla ajeluun pari kertaa. Musta tuntuu, ettei pyöräilyä pidetä merkittävänä yhteiskunnallisena ongelmana virkamiestasolla.
 
Kävin maaseudulla sukulaisen luona. Matkalla pätkä tietä jossa 100 rajoitus ja ei pyörätietä sivussa. 2 junioria ajoi fillarilla rinnakkain siinä tien laidassa ja spedeili jotain jollain sählymailoilla - toinen kaatu just siihen mun eteen. Onneks oli refleksit kunnossa ja ei vastaantulijoita ihan siinä kohdalla, vähän kauempana kylläkin.

Olis meinaan käyny vähän perkeleen huonosti jos olis vastaantulija ollut just kohdalla. Tossa ei ehtinyt nimittän ajattelemaan edes mitään, väistöliike vaan samantien. Ihan hiukan jos oisin ollu lähempänä kun poika kaatu siihen keskelle tietä eteeni niin olis loppunu nuoren pyöräilijän vaellus siihen. Ei tommosissa kohtia pitäis kyllä ajella rinnakkain, saati leikkiä jotain. Noin läheltäpiti tilannetta en muista aiemmin sattuneen.

Ja joo kyllä jo ennakoivasti ajoin siinä melkein keskiviivan väärällä puolella kun kauempaa jo huomasin rinnakkain ajavat pojat. Harvemmin vaan kukaan on niin pöljä että kikkailee sählymailalla jotain ajaessa ja heittää levyä keskelle tietä.
 
Laki ei estä ajamasta kovaa pyörätiellä, jos reidet kestää niin voi posotella vaikka kaheksaakymppiä :O. Kyllä mä näkisin, että ne jotka haluu ajaa kovaa, niin ajaa ajoradalla, ja me muut jotka ajelee vähän hiljempää niin ajellaan sitten pyörätiellä ja väistellään niitä esteitä mitä sinne on tehty. Näin olisi turvallisempaa kaikille

Nopeusrajoitukset

Pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla. Nopeus on kuitenkin aina syytä sovittaa tilanteeseen. Jos esimerkiksi näkyvyys on huono tai muita tiellä liikkujia on paljon, on nopeus syytä sovittaa alhaiseksi. Jos taas pyörätie on hyvässä kunnossa, näkyvyyttä riittää ja muita tiellä liikkujia ei näy, mikään ei estä päästelemästä vaikka yli 50 km/h, jos viereisen ajoradan nopeusrajoitus sen sallii.

On kuitenkin syytä huomioida, että Tiehallinnon kevyen liikenteen suunnitteluoppaan mukaan pyöräteiden geometria on suunniteltu enimmillään (suorat osuudet) nopeuden 30 km/h mukaan.
www.polkupyoraily.net
 
Voin vastata vain omasta puolestani. En oikeasti aja tietoisesti ylinopeutta koskaan yleisillä teillä. (Kyllä: välillä nopeus nousee vahingossa esim 40 alueella 43 tjsp.) Säästään sen vauhdin tarpeen radoille, eli sinne mihin se kuuluun. Eikä kukaan yhtään järkevä autoilija ole tietääkseni ketjussa vaatinut mahdollisuutta saada harjoitella kilpa-ajoa liikenteessä..? (Toisin kuin pyöräilijät, joista monetkin ovat sellaista mahdollisuutta vaatineet.)

Missäs sitä sitä maantiepyöräilyä sitten pitäisi harjoitella, jos ei tiellä?

Jotenkin kuulostaa harvinaisen typerältä vinkua toisten fyysisistä harjoitteista sillä perusteella, ettei itse saa ajaa autolla ylinopeutta yleisellä tiellä.
 
Ompas nyt vääntöä asiasta. On ihan sama että ajaako se siellä tiellä vai ei. Mutta kun se pyöräilijä nyt saa sen potan ja trikoon alta punnerrettua sen maksimi vauhdin niin siitä ei enää haluta luopua muiden takia. Siinä vauhdinhurmassa tulee sellainen minä itse fiilis(vrt minua eilen kun vitutti kaikki edessä olijat kun ajoin pyörällä). Tämä ilmiö pätee joka vitun mummookin joka sillä vanhalla sota-ajan tunturilla saa vauhdin päälle niin sit mennään ja soitellaan kelloa että kaikki alta pois ja minkään kokoinen latu ei riitä kun se vauhdin hurma on niin suuri.
Ei tuolla lenkkeilijät jotka juoksevat tyrki tai vittuile kun ovat päässeet juoksu/hölkkä vauhtiin vaan ihan sulassa sovussa väistelevät koirankusettajat jne.
 
Ompas nyt vääntöä asiasta. On ihan sama että ajaako se siellä tiellä vai ei. Mutta kun se pyöräilijä nyt saa sen potan ja trikoon alta punnerrettua sen maksimi vauhdin niin siitä ei enää haluta luopua muiden takia. Siinä vauhdinhurmassa tulee sellainen minä itse fiilis(vrt minua eilen kun vitutti kaikki edessä olijat kun ajoin pyörällä). Tämä ilmiö pätee joka vitun mummookin joka sillä vanhalla sota-ajan tunturilla saa vauhdin päälle niin sit mennään ja soitellaan kelloa että kaikki alta pois ja minkään kokoinen latu ei riitä kun se vauhdin hurma on niin suuri.
Ei tuolla lenkkeilijät jotka juoksevat tyrki tai vittuile kun ovat päässeet juoksu/hölkkä vauhtiin vaan ihan sulassa sovussa väistelevät koirankusettajat jne.

Nimenomaan juurikin tämä. Eniten pyöräilijöissä hajottaa se heidän ASENTEENSA, jonka HTV tuossa aiemmin toi kivasti ilmi.

Pakko myös todeta, että kenen mielestä enemmän vaaratilanteita aiheuttaa 1) Mikä tahansa kulkuneuvo 40km/h alle nopeusrajoitusta ajava ajoneuvo (fillari, mopo & mopoauto jne.) vaiko 2) 10-20km/h nopeusrajoituksen yli ajava auto/moottoripyörä?

- - - Updated - - -

Missäs sitä sitä maantiepyöräilyä sitten pitäisi harjoitella, jos ei tiellä?

Jotenkin kuulostaa harvinaisen typerältä vinkua toisten fyysisistä harjoitteista sillä perusteella, ettei itse saa ajaa autolla ylinopeutta yleisellä tiellä.

No kaipa löytyy jotain hyviä tyhjiä tieosuuksia jostain hanurista reenata, en mäkään voi hurjastella autolla kotipihallani. Enkä myöskään vie Scottpenkkiä hiihtoladulle (tyyliin testoman ja raudo). Joten miksi PYÖRÄILIJÖIDEN pitäisi saada harrastaa omaa lajiaan missä huvittaa vain siksi että perjaatteessa voi? Kukaan muu ei tälläistä tietääkseni odota.
 
Pyöräilijänä eniten hajottaa kävelijät, jotka eivät ole vielä oivaltaneet, että myös jalankulkijat noudattavat oikeanpuoleista liikennettä. Sen takia kun kävellään missä sattuu ja miten sattuu, joutuu itse poukkoilemaan sitten itsekin ja aiheuttaa vaaratilanteita. Jännä aina nähdä se kävelijän säikähtänyt ilme, kun ajan oikeaa laitaa reippaalla vauhdilla pyöräilijäiden väylää ja lyönkin sitten jarrut kiinne, etten aja ko. henkilön päälle...

Meillä päin on todella paljon noita maantiepyöräilijöitä, mutta ei niistä itselle ole kertaakaan ollut mitään haittaa. Ajavat nätisti tienreunassa ja jonossa, ja jos ei pääse ohi esim. vastaantulevan liikenteen takia, he väistävät pysäkeille. Niillä on yleensä niin värikkäät vaatteetkin, että ne näkee jo kaukaa ja voi vähän ennakoida. Enemmän olen kiroillut mopoilijoita, jotka ajavat rinnakkain ja temppuilevat ja ja ja... aiheuttavat sekavia tilanteita liikenteessä.
 
Nimenomaan juurikin tämä. Eniten pyöräilijöissä hajottaa se heidän ASENTEENSA, jonka HTV tuossa aiemmin toi kivasti ilmi.

Siis tarkoitat tätä:
Keskustassa oma vauhti on jokseenkin tuo 20 km/h. Pyrin lisäksi ajamaan aina niin keskellä kaistaa, ettei takana tuleville autoilijoille tule mieleenkään, että tuostahan voisi mahtua ohi. Kyseinen tapa on tilastollisesti turvallisin. Jos autoilijoille antaa mahdollisuuden päästä rinnalle, jää äkkiä kahden auton väliin. Oulussa kun asustelen niin yhtään pyörätietä ei ole missään, keskustassa ei ole edes kevyenliikenteen väyliä, joten muun liikenteen seassa ajaminen on ainoa laillinen vaihtoehto.

Miten tuossa nyt on paska asenne? Pitäisi mennä kovempaa? Riskeerata oma henki antamalla auton ohittaa samaa kaistaa?

Itse ajelen reunassa kun on tilaa ohittaa, muuten ajelen keskemmällä kaistaa. Jos joku haluaa mut tappaa niin ajakoon reilusti yli, olen saanut ihan tarpeekseni niistä samaa kaistaa ohittavista joiden kanssa henkiinjääminen jää kiinni mun reflekseistä. Sekä minä, että ilmeisesti HTV ajamme ajoradalla vain, kun pyörätietä ei ole.

Minulla muuten vituttaa pyöräiljät vain, kun ne rikkovat törkeästi liikennesääntöjä. Onneksi tätä tapahtuu kuitenkin suhteellisen harvoin.
 
Ompas nyt vääntöä asiasta. On ihan sama että ajaako se siellä tiellä vai ei. Mutta kun se pyöräilijä nyt saa sen potan ja trikoon alta punnerrettua sen maksimi vauhdin niin siitä ei enää haluta luopua muiden takia. Siinä vauhdinhurmassa tulee sellainen minä itse fiilis(vrt minua eilen kun vitutti kaikki edessä olijat kun ajoin pyörällä). Tämä ilmiö pätee joka vitun mummookin joka sillä vanhalla sota-ajan tunturilla saa vauhdin päälle niin sit mennään ja soitellaan kelloa että kaikki alta pois ja minkään kokoinen latu ei riitä kun se vauhdin hurma on niin suuri.
Ei tuolla lenkkeilijät jotka juoksevat tyrki tai vittuile kun ovat päässeet juoksu/hölkkä vauhtiin vaan ihan sulassa sovussa väistelevät koirankusettajat jne.

Ei, mutta hiihtäjältä saat tyyliin sauvasta päähän jos olet vähänkään tukkeena.

Minä en ainakaan kritisoi yhtään että maantiepyöräilijät pyöräilevät siinä maantiellä. Käytän taas esimerkkinä Jyväskylää kun täällä asun edelleen. Kotimatkaani taitan n. 5 km Uuraistentietä, siinä on 60 kmh rajoitus ja se on suht kapea tie. Ei mitään ongelmia ikinä vaikka välillä on letkakin niitä maantiefillareita menossa. Siististi ajelevat jonossa. Joskus tuoki vastaan tuleva autoilija on se puupää joka ei voi yhtään ajaa pientareen puolelle, eikä näin ollen pääse järkevästi ohitte fillareista vaan pitää omaa vauhtia tiputella. Ei ongelma kun ei näitä tilanteita usein ole.

Se on ongelma edelleen kun noilla pitää päästää KAUPUNKILIIKENTEESSÄ sen minkä reisistään saa irti. Miksi helvetissä sillä fillarilla pitää olla joku etuoikeus päästää täysillä joka paikassa? Saisi ihan oikeasti rajoittaa nämä autoille 40 kmh alueet fillareille 20 kmh ja ihan oikeasti sakottaa jos ei homma toimi. Vai pitääkö taas jonkun kuolla ennenkuin sitä järkeä saadaan päähän?

Itse vastustan yleensä aina kieltoja ja rajoituksia, mutta jos itse fillaristit on sitä mieltä että sitä omaa kuntoa on kohtotettava kaupunkiruuhkassakin niin eihän tähän auta kuin kiellot ja sakotus.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom