- Liittynyt
- 17.7.2005
- Viestejä
- 6 118
Paskat perustelut? Mun mielestä perustelu numero yksi on juuri se ettei aiheuteta vaaraa muille siellä kevyen liikenteen väylällä. Sen pitäisi olla ihan itsestään selvä juttu. Vähemmän vaarallista se on sotkea siinä pientareella. Mutta kai me ollaan sitten niin erilaisia.
Huoh... Joo ehkä me ollaan sit niin erilaisia. Koska siinä kohtaa kun perustelut on sitä tasoa, että valitetaan vaaratilanteista (jotka itse aiheutetaan liian lujaa ajamalla) ja vedotaan siihen, että pitää saada ajaa lujaa että kehittyy, niin kyllä, kyllä ne vaan mun mielestä on paskat perustelut.
Vaikken tuolla ympäriinsä mankeloikaan, niin kyllä juttu on niin, että mun mielestä sillä maantiepyörällä ei ole mitään asiaa kevyenliikenteenväylälle. Se on aika vaarallista touhua painaa siellä 40 km/h hitaampien seassa. Ei siellä mopollakaan saa ajaa. Lisäksi tietysti se, että jos ja kun joku aina tukkii kevyenliikenteenväylän kävellen viisi henkeä rinnan tai koira toisella puolella ja ulkoiluttaja toisella puolen tietä, niin koita siinä nyt pitää vauhtia yllä.
Ja nyt kun kuitenkin tartut siihen tyhjään pyörätiehen, niin se taas edellyttäisi pyöräilijälle kristallipalloa tai risteyksiä metrin välein, niin voi poukkia pyörätieltä pois ja takaisin.
Totta kai se on vaarallista jos kaahaa sillä fillarilla. Ei siellä kevyenliikenteenväylälläkään saa miten sattuu ajaa. Eikä ole tarkoituskaan että saisi vauhtia aina pitää yllä. Enhän mä saa ajaa autollakaan juuri koskaan niinkuin ois mukavaa ja haluaisin.
Pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla. Nopeus on kuitenkin aina syytä sovittaa tilanteeseen. Jos esimerkiksi näkyvyys on huono tai muita tiellä liikkujia on paljon, on nopeus syytä sovittaa alhaiseksi. Jos taas pyörätie on hyvässä kunnossa, näkyvyyttä riittää ja muita tiellä liikkujia ei näy, mikään ei estä päästelemästä vaikka yli 50 km/h, jos viereisen ajoradan nopeusrajoitus sen sallii.
On kuitenkin syytä huomioida, että Tiehallinnon kevyen liikenteen suunnitteluoppaan mukaan pyöräteiden geometria on suunniteltu enimmillään (suorat osuudet) nopeuden 30 km/h mukaan.
Se nyt on joidenkin harrastus ja onhan se varmaan kiva jos siinä voisi kehittyä eikä tarvitsisi jarrutella...