Hajottavat polkupyöräilijät

Tuollaiset idiootit mitkä on valmiita ajamaan ihmisten yli, koska laki mukamas niin sallii pitäisi hakata ihan tuhannen paskaksi. Niin täysin mielipuolisia ihmisiä liikkuu muuten paljon enemmän autolla kuin pyörällä. Kun pyöräilijä sählää niin saattaa huonolla tuurilla tulla pipi, mutta kun autoilija sählää niin joltain menee henki. Vähän suhteellisuudentajua.

Täytyy kyllä sanoa että kyllä fillaristit kolaa myös jalankulkijoita. Esim meidän lähellä on sellanen hassunhauska katu jossa vaihtelee se puoli jossa on pyörätie. Tätä eivät fillaristit tahdo ymmärtää, ja meikäläinenkin on kerran jyrätty fillaristin toimesta. Eniveis en väittänytkään että autolla pitäisi tai olisi sallittua kolata pyöräilijöitä, lähinnä mainitsin siitä että pyöräilijät eivät useimmiten edes tiedä olevansa väistämisvelvollisia. Tosin koska ilmeisesti viittaat kommentillasi minuun, voinen pyytää tarkastamaan alkupostaukseni: "Tämä ~45v sankari jopa meni niin pitkälle että nousi pyöränsä selästä ja tuli autoni ikkunalle nyrkit pystyssä." Itse en siis tässä tilanteessa ollut se agressiivinen, vaan se pyöräilijä, joka nyt sattui olemaan väärässä. En myöskään ollut ajamassa kenenkään yli, ja vauhtini oli sellainen että ehdin pysäyttää. En nyt vaan satu väistämään automaattisesti liikenteessä sellaisia joita minun ei tarvitse, sillä jos takanani olisi tullut suoraan toinen auto, olisi se aivan varmasti törmännyt minuun koska jouduin yllättäen jarruttamaan.

Lisään vielä selvennykseksi sen, että pyöräilijä kääntyi tilanteessa suojatielle täysin yllättäen.

Lisään vielä senkin että sain muuten tuosta ylen testistä 8/8 jos se nyt mitään kertoo.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Autoilevana maantiepyöräilijänä suosittelen sekä (maantie- ja muita) pyöräilijöitä sekä autoilijoita tekemään alla olevan linkin testin.

Pyöräilijä: Testaa osaatko liikennesäännöt | Yle Uutiset | yle.fi

Voisin itse paasata monia esimerkkejä puolesta ja vastaan sekä kaikkia siltä väliltä. Me kaikki olemme tienkäyttäjiä, olimme sitten kävellen tai moottorittomalla tai motorisoidulla ajoneuvolla liikenteessä. Eipä mulla tällä "haavaa" muuta....

PS. Kuinka moni käyttää kypärää pyöräillessä? Entä kuinka monen kullannuppu (jälkikasvu) käyttää pyöräilykypärää, kun kotiovelta ei enää katsekontaktia ole....

6 oikein 8:sta. Luulin että kypärättömyydestä voi saada sakot.

ps. Käytän aina kypärää samoin kuin jälkikasvu :)
 
Tärkeintä liikenteessä on avata ne silmät ja käännellä päätä, varsinkin risteysalueilla ja pihoilta/parkkipaikoilta yms tulelssa, hyvin usein näkee, että ei katsota siihen kuuluisaan toiseen suuntaan ollenkaan. Varsinkin moottoripyörällä ajaessa tämä on vähän ikävämpää, kun vauhti on yleensä snadisti kovempi kuin fillarilla. Itsekkin kovana pyöräilijänä olisin jäänyt jo monet kerrat auton alle, jos en vähän yrittäisi ennakoida mihin muut ovat menossa (aina ei onnistu, esim kun kyse on jalankulkijoista, ne kun hyppii jokasuuntaan, muut on helpompi arpoa). Kuten joku tuolla aikeisemmin mainitsikin parhaiten pärjää kaikilla liikkumistavoilla kun joustaa, paljon helpompaa ja nopeampaa se on jarruttaa/hiljentää, kuin jäädä sitten arpomaan että kenen vika tai että kuoli saatana.
 
Mä en yleensä väistä autoja vitun vertaa olin sitten pyörällä tai kävellen ja suojatiellä tai ilman. Jos tulee pahki ni ei oo mun auto rutussa. Saatanan yli-innokkaat kääpiöt audeissanne antaa tulla vaan.

Autoa ajaessa yleensä väistän kaikkea varmuuden vuoksi.
 
Mitä nyt oon tänä vuonna tota duunimatkaa kiskonu, niin autoilijat on ollu yllättävän fiksusti ja antanu tosi hyvin tietä. Tolla 4 km pätkällä on muutama paha kolmioristeys, mutta siihenki autoilijat on pysähtyny yllättävän nätisti. Pari vuotta sitten ajelin pidempää matkaa vilkkaammilla teillä ja tuntu, että jengi autoilijat perseili aivan tahalteen.

Normaalit ihmiset osaa joustaa puolin ja toisin, mutta sitten liikenteestä löytyy näitä kusipäitä ja mulkkuja, joilta ei voi vaatia yhtään mitään. Ite jaksoin sillon duunimatkafillarointiuran alussa hermostua autoilijoiden perseilystä, mutta nykyään en ota ainuttakaan ylimääräistä kierrosta. Tietenkin jos eteen tulee jotain tosi törkeetä, niin sit on syytä ottaa lämpöä, mutta pienistä ei jaksa enää.

Ite kuulun näitä kamikazetrikoohintteihin, mutta eipä noita vaaratilanteita ole tullut lähes ollenkaan, kun osaan ennakoida ja käännellä sitä päätä kunnolla. Aina mukana huomiovaatetta, kypärä, valot eteen ja taakse tarvittaessa + heijastimia. Onhan tossa itelläki parannettavaa sen verran, että voisin napata hieman vauhtia pois parista kohtaa...

Eniten ehkä vituttaa autoilijat tossa lähiristeyksessä, josta pienet koululaiset kulkee. Suomalaisilla on vissiin aika vahva tää no-en-mäkää-ku-ei-toikaa -mentaliteetti. Kattelin aika kauhuissani pari päivää sitten, ku sellanen vaahtosammuttimen kokoinen tykittää fillarilla suojatien yli ja kukaan ei väistä. No onneksi ei käyny mitään. Tossa on kuitenkin varoitukset joka puolella ja kaikennäköistä nopeustaulua jne.

Tein testin aikaisemmin jo ja sain 7/8
 
Pyöräily on kyllä yllättävän jännä harrastus. Pari vuotta sitten ajelin pyörätietä, kun pihatieltä puskan takaa syöksähti auto eteen. En kerennyt edes hipaista jarrukahvoja vaan täräytin komeasti kylkeen. Siitä teräsmiestyylillä auton yli ja sulava laskeutuminen mahalleen asfaltille. Selvisin onneksi tikeillä, mutta varsin kivuliasta oli olla oikeassa. Kuski oli hieno mies ja heitti sairaalaan. Hieman hajamielinen kaveri kuitenkin, kun ei muistanut omistavansa kyseistä autoa, kun myöhemmin soittelin vakuutuksista. Pyörä meni nimittäin ihan solmuun. Onneksi poliisisedän soitto palautti muistin.
Viimeksi muutama viikko sitten piti vetää lukkojarrutus maantienlaitaa polkiessani. Ohi ajava auto kääntyi yllättäen ilman vilkkua huoltoasemalle suoraan eteen.
Kerran eräs sankari suivaantui, kun ajoimme porukalla ajotietä, vaikka vieressä oli pyörätie. Kostoksi se veti autollaan pyörätielle ja kaasutti siitä ohi. Olis siitä toki voinut ohittaa ihan normistikin. Korvanjuuressa tööttäily ja lasinpesunesteet naamalla on ihan peruskohteliaisuus automiehiltä.
Pyöräteillä ajelu on todellista venäläistä rulettia. Kukaan ei noudata mitään sääntöjä eikä ikinä katso ympärilleen. Jengi poukkoilee ihan randomilla ja miehittää surutta koko väylän. Hauskin veijari ulkoilutti koiraansa alikulkutunnelissa. Koira toisella laidalla, mies toisella ja Flexi koko alikulun poikki.

Kyllähän se itseäkin vituttaa, kun maailmassa on muita ihmisiä. Arvostan kuitenkin sitä, että nämä ihmiset tekevät positiivisa asioita, kuten urheilu.
 
Fillarit sais kyllä kaupunkialueella kieltää lailla. Autoilijat maksaa veroa vähän perkeleesti siitä ilosta että voi kruisia siellä tiellä ja sitten tulee nämä köyhät sinne sutimaan paskoillaan ja ajamaan vuoronperään autoilijan, kävelijän ja pyöräilijän säännöin. Ihme hyppymisä ja saa kokoajan varoa niitä. Ei ne koskaan häirinnyt ennenkuin muutin turkuun jossa noita on joka välissä ja tähän asti tullut 2 fillaroitsijaa vastaan jotka toimivat mielestäni hienosti. Äijät on jotain betonireisiä jotka kyllä lane splittaa surutta mutta ei jää jalkoihin ja kiihdyttävät nopeammin kun autoilijat eli eivät ole kokoajan jaloissa.

Saako ajaa pyörällä jos omistaa auton?
 
Aikalailla tottunut kaikenmaailman pyöräilijöiden stuntteihin -> hypätään pyörätieltä yhtäkkiä autotielle (jatketaan samaan suuntaan kuitenkin), Ajetaan suojatiet ihan normaalisti taluttamatta ja pyörätielle painetaan meneen 2-3 rinnan vaikka vastaantuleviakin olisi ja kirsikkana kakussa nämä sankarit jotka ylittävät sen pyörätien suhauttamalla oikeasta takaviistosta 60km/h ettei varmasti ehdi nähdä tuleeko sieltä pyörä vaikka kuinka kääntäisi päätä ja hidastaisi.

Nuo kaikki vielä menee mutta jos autotien vieressä menee se alle 1 vuotta vanha helkkarin hyvä pyörätie (mitä itsekin usein käytän ja on rullaluistelijoiden suosiossa mutta kuitenkin todella väljä liikenne) niin miksi pitää tunkea ihan väkisin siihen autotielle ja ajaa sitä 30km/h mieluusti vielä porukassa. Näille ihan surutta soitan torvea tai vedän MP:llä rajottimelle vaikka varsin hyvin tiedän ettei nämä taunot siitä mitään ymmärrä ja pudistavat nyrkkiä kun ovat omasta mielestään oikeassa :) Sama homma sankareille jotka ajavat rinnan kapeilla maanteillä.

Pyöräilijöiden pitäisi muistaa se ihan sama asia kun MP:lläkin ajaessa. Ihan turha huudella olevansa oikeassa kun jalat on paketissa tai pahempaa...
 
Jumalauta että mulla menee just näihin fillarilla kulkijoihin hermo jotka soittavat sitä saatanan kelloa joka käänteessä. Otetaan esimerkki: seison ihan siinä asfaltin ja nurmen rajassa toinen koira istuu vieressä niin että koskettaa pohjetta, toinen on nurmella. Vastaan kävelee nainen joka väistää meitä niin eikö minun selän takaa tule joku taulapää fillarilla joka sitten soittaa sitä kelloa, tuollaisesta helvetin leveästi kävelytiestä on yli puolet vapaana mutta ilmeisesti hän oli sitä mieltä ollaan hänen ajolinjalla tai siis tuo minua/koiria väistävä kävelijä.
Lisää esimerkkiä: kävelen kahden koiran kanssa jotka ovat molemminpuolin ihan vieressä, kumpikin koskettaa taas jalkoja. Vastaan tulee äippä ratteiden ja lapsen kanssa eli suht leveä yhdistelmä. Väistä heitä niin takaa tulee joku mulkku fillarilla ja taas kello soi. Kerran tälläisessä tapauksessa karjaisinkin että työnnä vittuus se kello, mummo melkein ajoi ojaan säikähdyksestä.
Eli miksi fillarilla ajajat ottavat sen asenteen että kun nyt on saatu poljettua sitä vauhtia niin sitten pitää kaikkien muiden väistää ja omaa nopeutta ei ainakaan hidasteta tai väistetä.
 
Suurin osa normipyöräilijöiden perseilystä liikenteessä johtuu siitä, että kaikki, siis aivan kaikki jalankulkijat ovat idiootteja. Heitä muut joutuvat väistelemään ja kohtelemaan kuin vahingonlaukausta: koskaan ei tiedä, kenen suunta se lähtee. Kulen itse jalan, pyöräilen ja autoilen...jokaisen kulkumuodon kohdalla jalankulkijoiden käytös aiheuttaa vaaratilanteita ja silkkaa vitutusta: aivan käsittämätön palloilu, pyöriminen, kännykkään lässyttäminen kun samaan aikaan suojatiellä, suojatien kohdalla muuttuminen jonkinsortin autistiksi jonka kommunikaatio ulkomaailman suuntaan on rajoitteista, jalankulkijoiden marssirivistöt paikassa kuin paikassa, yhtäkkiset suunnanmuutokset ilman minkäänlaista eteen/sivuille/taaksekatsomista jne. jne. jne. saatana jne. jne.

Kaikki jalankulkijat pitäisi ampua. Mutta mitä turhaa. Kuolevat kyllä muutenkin kun jatkavat normitoimintaansa.

- - - Updated - - -

Eli miksi fillarilla ajajat ottavat sen asenteen että kun nyt on saatu poljettua sitä vauhtia niin sitten pitää kaikkien muiden väistää ja omaa nopeutta ei ainakaan hidasteta tai väistetä.

Koska te vittu aina seisotte pyörätiellä, ette omalla kaistalla, vaan vittu aina pyöräkaistalla...aina väärässä paikassa. Jalankulkijat kuvittelevat voivansa kävellä missä vaan siten että MUUT väistävät. Sitten kun niin ei olekaan, alkaa se turina ja rätinä...Hohhoi...
 
Koska te vittu aina seisotte pyörätiellä, ette omalla kaistalla, vaan vittu aina pyöräkaistalla...aina väärässä paikassa. Jalankulkijat kuvittelevat voivansa kävellä missä vaan siten että MUUT väistävät. Sitten kun niin ei olekaan, alkaa se turina ja rätinä...Hohhoi...

Kato osu ja uppos. Mutta kun olet nyt niin oikeassa niin esim tuossa kadulla missä kuljen koirien kanssa ei ole eritelty pyöräkaistaa ja kävelykaistaa erikseen eli yhdistetty kevyen liikenteen väylä.

Edit. kun viellä otat sen potan päästäs pois ja luet niin kerroin että kuljen siellä asfaltin ja nurmen rajalla, enkä keskellä tietä, sieltäkö viellä pitäs saatanan munamankelin sotkijaa väistää sinne ojaan....
 
Vastaan kävelee nainen joka väistää meitä niin eikö minun selän takaa tule joku taulapää fillarilla joka sitten soittaa sitä kelloa, tuollaisesta helvetin leveästi kävelytiestä on yli puolet vapaana mutta ilmeisesti hän oli sitä mieltä ollaan hänen ajolinjalla tai siis tuo minua/koiria väistävä kävelijä.

Lisää esimerkkiä: kävelen kahden koiran kanssa jotka ovat molemminpuolin ihan vieressä, kumpikin koskettaa taas jalkoja. Vastaan tulee äippä ratteiden ja lapsen kanssa eli suht leveä yhdistelmä. Väistä heitä niin takaa tulee joku mulkku fillarilla ja taas kello soi.

Tulipa mieleen että voisiko tuo olla fillaristilta varsin asiallinen varoitus vain, että mikäli ette huomanneet, hän on tulossa. Eli saitte huomion ettekä tee mitään äkkiliikettä suoraan eteen.


Oma purnaus näille trikooryhmäsankareille, jotka jostain syystä ajavat meidän suunnilla laumassa ja KESKELLÄ autokaistaa (joskus jopa kaksi rinnakkain), ei edes yritetä olla sivussa 80km/h alueella. Saati sitten pienemmillä mutkaisilla 60km/h teillä.
Katellaan monesti kotipihasta että jaaha, siellä ne taas menee ja perässä on mukava autojono..
 
Julkisen liikenteen käyttäjänä harmittaa nää kamikazepyöräilijät jotka ei ees hidasta vauhtia kun esim. bussi tai raitiovaunu pysähtyy ja ihmiset tulee ulos. Tietty voi itse kukin vähän kattoa, mutta esim Pasilan asemalla näkyy melkeen päivittäin vaaratilanne kun joku pommittaa fillarilla 45km/h alamäkeen ja yhtäkkiä pyöräkaistalla on 100 ihmistä jotka on jäämässä / nousemassa sporaan.

Mun käsittääkseni ne on Kamikazekävelijöitä, kun tunkevat pyöräkaistalle. Siinä on pysäkki välissä, joten sääntöjen mukaan fillaristien ei tarttisi väistää.


Aina löytyy jokaisesta ryhmästä urpoja, mutta kyllä ne kävelijät on usein niitä kaikista pahimpia laput silmillä vetelijöitä. Autoille sentään on määrätty säännöt, joita suurin piirtein kaikki noudattaa.
 
Mun käsittääkseni ne on Kamikazekävelijöitä, kun tunkevat pyöräkaistalle. Siinä on pysäkki välissä, joten sääntöjen mukaan fillaristien ei tarttisi väistää.


Aina löytyy jokaisesta ryhmästä urpoja, mutta kyllä ne kävelijät on usein niitä kaikista pahimpia laput silmillä vetelijöitä. Autoille sentään on määrätty säännöt, joita suurin piirtein kaikki noudattaa.

Pakko todeta että on muuten pyöräilijä jonka tulee väistää ihmisiä jotka nousevat kyytiin/kyydistä jos pysäkki on sijoitettu pyöräkaistalle. MUTTA pakko on todeta että tiedän tuon Pasilan kohdan varsin hyvin, ja se nyt on ihan päin helvettiä suunniteltu. Siinä peittyy myös Haaga-Helian kohdalla olevien valojen kohdalta kokonaan pyörätie ja välillä myös kävelijöiden osuus liikennevalojen vaihtumista odottavan ihmismassan takia.
 
Mä kans kieltäisin pyöräilyn kokonaan. Osa osaa ajaa ihmisiksi ja jopa kykenee havainnoimaan ympäröivän maailman, mutta osa pilaa koko homman perseilyllään ja fysiikan lakeja uhmaavalla (= kohtaamiset auton kanssa) ajotavallaan. Niin selkeämpi kieltää kokonaan, metsäteitä ja velodromeja lukuunottamatta.
 
Saa aina varoa oikealle käännyttäessä, ettei kylkeen aja suojatiellä joku neropatti kun ne tulee niin nopeeta. Eikös niiden edelleen pidä taluttaa suojatien ylitte? Mut vitut, ne vetää autojen vierellä autojen säännöillä ja kun tulee risteys, niin ne heittää sitten jalankulkijoiden puolelle ja painaa suojatietä. Osa tekee tota esim punaisiin tullessa.

Yksi sankari tuli vasemmalta Pohjois-Espalla ja heilutteli autoille keskaria kun eivät olleet väistämässä. No kaikki sitten kuitenkin väisti kun tää ihmelapsi ajoi sitten siihen eteen. Pahimpia on noi, jotka ei osais autollakaan sääntöjä, koska tommoinen apina kun rattiin pääsee, niin kolisee.
 
Kato osu ja uppos. Mutta kun olet nyt niin oikeassa niin esim tuossa kadulla missä kuljen koirien kanssa ei ole eritelty pyöräkaistaa ja kävelykaistaa erikseen eli yhdistetty kevyen liikenteen väylä.

Edit. kun viellä otat sen potan päästäs pois ja luet niin kerroin että kuljen siellä asfaltin ja nurmen rajalla, enkä keskellä tietä, sieltäkö viellä pitäs saatanan munamankelin sotkijaa väistää sinne ojaan....

Joo mutta kysymyksesi, johon kommentoin, ei koskenut noita asioita...
 
Saa aina varoa oikealle käännyttäessä, ettei kylkeen aja suojatiellä joku neropatti kun ne tulee niin nopeeta. Eikös niiden edelleen pidä taluttaa suojatien ylitte?

Kääntyvän autoilijan on aina väistettävä, fillaroitsijaakin, vaikka se tulis tuhatta ja sataa.
Ainoastaan jalkakäytävältä tultaessa suojatielle pitää taluttaa, koska niillähän ei saa edes fillaroida. Muissa tapauksissa suojatie luetaan pyörätien jatkeeksi ja sen saa ylittää fillaroimalla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom