Hajottavat polkupyöräilijät

Tosta kellon rinkutuksesta sen verran, että mä ihan mielelläni rinkuttelen sitä, jos edessä on lapsia (pyöräilevät pikkulapset on kaikista pahimpia) tai koiria. Rinkutuksen tarkoitus on nimenomaan antaa viesti, että "täältä tullaan", eikä painukaa "vittuun mun tieltä!"

Saa aina varoa oikealle käännyttäessä

Tää on yks niistä tilanteista, joissa pyöräilijät vois joustaa.

Vaistamissaannot_kaantyva.jpg


Kääntyvän auton on aina väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Risteävä tie on se, jolle käännytään. Kenenkään eteen ei siis saa kääntyä. Tässä risteystilanteessa autoilijan on väistettävä pyöräilijää, koska autoilija kääntyy oikealle.

Liikennesäännöt ? Polkupyöräwiki
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noista koirista tuli mieleen, että ne on aina parhaita kun taluttaja kävelee oikeassa laidassa, koira vasemmassa ja se remmi menee tien poikki. :D
 
Tässä on taas sama homma, kuin kaikessa muussakin kategorisoinnissa. Nostetaan huonosti käyttäytyvät ihmiset edustamaan koko ryhmää ja sitten aletaan kiukuttelemaan koko ilmiölle. Itse ajan sekä autolla, että pyörällä. Usein myös kävelen. Nähdäkseni ihmiset käyttäytyvät typerästi riippumatta siitä millä kulkuneuvolla ovat liikkeellä. Itse pyrin ensisijaisesti suojelemaan itseäni ja toissijaisesti ottamaan muut huomioon. Meidän porukan lenkeillä ei myöskään keskarit heilu vaan näytetään peukkua, kun kivat autoilijat huomioi. Pyöräilijä on liikenteessä kuin rusakko. Jos joku kuvittelee olevansa tiikeri niin se on silkkaa typeryyttä. Ihminen on todella vieraantunut todellisuudesta jos kuvittelee, että auton ja pyörän kolarissa auto häviää, kun siihen voi tulla naarmu.
Jalankulkijoita ei voi myöskään miellyttää. Jos soittaa kelloa siitä provosoidutaan. Jos ei soita kelloa siitä valitetaan. Jos valot ei ole hämärällä päällä siitä valitetaan. Jos valot on päällä, ne on liian kirkkaat ja häikäisee. Pyrin suhtautumaan ihmisiin, kuin paarmoihin. Niistä on aina riesaa, mutta ei ne sille mitään mahda, joten annan sen niille anteeksi.

Pyöräilyn kieltämisestä saataisiinkin mielenkiintoinen yhteiskunnallinen keskustelu aikaan. Olin talven jenkeissä ja tsiisus, että kyrsi kulttuuri, jossa joka pirun paikkaan pitää mennä autolla. Amsterdamin katukuvassa taas itsellä silmä ja sielu lepää. Minusta yksityisautoilu tulisi kieltää keskustoissa ja alle 20 kilsan matkoilla. :D
 
Pyöräilyn kieltämisestä saataisiinkin mielenkiintoinen yhteiskunnallinen keskustelu aikaan. Olin talven jenkeissä ja tsiisus, että kyrsi kulttuuri, jossa joka pirun paikkaan pitää mennä autolla. Amsterdamin katukuvassa taas itsellä silmä ja sielu lepää. Minusta yksityisautoilu tulisi kieltää keskustoissa ja alle 20 kilsan matkoilla. :D

:wtf: :wtf: En vois olla enempää eri mieltä. Viime damin reissulla yritin jo toisena päivänä siellä ajaessa osua noihin pyöräilijöihin...
Jos joskus ryhdyn kansanedustajaksi niin yhtenä pääagendana on saada mahdollisimman paljon lisätukea yksityisautoiluun.
 
Pyöräilyn kieltämisestä saataisiinkin mielenkiintoinen yhteiskunnallinen keskustelu aikaan. Olin talven jenkeissä ja tsiisus, että kyrsi kulttuuri, jossa joka pirun paikkaan pitää mennä autolla. Amsterdamin katukuvassa taas itsellä silmä ja sielu lepää. Minusta yksityisautoilu tulisi kieltää keskustoissa ja alle 20 kilsan matkoilla. :D

Pakko sanoa että American Way of life olisi omasta mielestäni parempaa: liikenneväylät rakennettaisiin autoja varten. Autoilijathan sen tienpidon kustantaa (kustantaa aika paljon kaikkea muutakin). Ylipäätänsä vain Suomalaiset voi olla niin dorkia että näin myöhään rakennetut kaupungit voivat olla niin helvetin pientä liikennemäärää varten suunniteltuja. Esim stadissa kehäteistä olisi jo alun alkaenkin pitänyt rakentaa 4-kaistaisiksi suuntaansa. Ymmärrän että kaupungit kuten mainitsemasi Amsterdam + Lontoo ja Rooma ovat ahtaita koska ainakin niiden keskustat ovat rakennettu niin pitkän aikaa sitten ettei autoista ollut vielä tietoakaan.
 
bike_hate_2


As a driver I hate pedestrians, and as a pedestrian I hate drivers, but no matter what the mode of transportation, I always hate cyclists.
 
Tulipa mieleen tossa yks kesäpäivä muutamia vuosia sitten, kävelin Mannerheimintiellä jalankulkijoiden puolella kun tuntu selässä kova jysäys. Ohi menee vanhempi herrasmies mummokonkelilla helvetinmoista kyytiä kyynärpää taklausasennossa, oli sitten tahallaan juntannut meikäläistä selkään. Ilmeisesti kävelin hänen mielestään liian lähellä pyöräkaistaa. Meinasin lähteä perään ja laskea ilmat kaverin renkaista, mutta samaan aikaan vaihtu valot vihreiks ja kyseinen kyrpätynnyri joutu jarruttamaan sen verran kovaa että takarengas nousi maasta ja taispa tippua tangollekin siinä rytäkässä. Tää herrasmies oli varmaan joku avohoitokeissi, mutta vituttaa vieläkin tuo tapahtuma :(

Mutta asiaan. Tossa joku sanokin tästä että pyöräilijät ei soita kelloa, tuohonkin ilmiöön törmää todella usein. Ihmisillä on myös nykypäivänä melkeen järjestään jotkut tulpat tai bluetoothit korvakäytävässä ja ei kuule tai näe takaa tulevaa pyöräilijää. Mun mielestä kaupungissa EI tarvii polkea niin kovaa kun ikinä pystyy, siinä tulee rumaa jälkeä jos joku paukahtaa eteen ja tulee 50 kiloa hipsteriä ja fiksipyörä selkään.
 
Minusta yksityisautoilu tulisi kieltää keskustoissa ja alle 20 kilsan matkoilla. :D

Ääni tälle. Läskit pysykööt himassa jos ei jaksa kävellä.


P.S. Ajoin juhannuspäivänä eka kertaa autolla about vuoteen, heti palo käämit kanssa-autoilijoihin, rekkamiehiin, fillaristeihin, moottoripyöräkuskeihin, jalankulkijoihin ja väärässä paikassa tietä ylittäneeseen oravaan. On se vaan vitun hyvä ettei tarvi useemmin ajella, kun ei tuolla tien päällä näemmä miun lisäksi kukaan mitään mistään ymmärrä.
 
Ääni tälle. Läskit pysykööt himassa jos ei jaksa kävellä.


P.S. Ajoin juhannuspäivänä eka kertaa autolla about vuoteen, heti palo käämit kanssa-autoilijoihin, rekkamiehiin, fillaristeihin, moottoripyöräkuskeihin, jalankulkijoihin ja väärässä paikassa tietä ylittäneeseen oravaan. On se vaan vitun hyvä ettei tarvi useemmin ajella, kun ei tuolla tien päällä näemmä miun lisäksi kukaan mitään mistään ymmärrä.

Luulen, että on kaikkien kannalta parempi ettet jatkossakaan aja autolla :)
 
Tulipahan tässä mieleen jonkun kommentin seurauksena, että mielestäni fiksit pitäisi kieltää lailla. Ovat oikeasti ihan helvetin vaarallisia kaikille tielläliikkujille. (Myös pyöräilijöille itselleen.)
 
Pakko sanoa että American Way of life olisi omasta mielestäni parempaa...

Minä tykkään kyllä suomalaisesta menosta. Mitä enemmän reissaa niin sitä tyytyväisempi on kotiin palattuaan.

Eniten fanitan kuitenkin Pohjois-Koreaa, koska haaveilen diktaattorin hommista. Ajattele jos maata ei olisi rakennettu autoja varten vaan ihan minua varten. Saisin pyöräillä ihan niinkuin huvittaa. Takanani ajaisi tankki, joka ampuisi kaikkia, jotka eivät väistä minua. Saattueeseen kuuluisi rangaistusauto, josta hyppäisi ruoskamies aina jos kansalainen ei hymyile ja näytä peukkua minut nähdessään. :)
 
Tarkoitin nyt kuitenkin sitä miten autoiluun suhtaudutaan. En niinkään muita asioita.
 
Oulu ja pyöräilijät:haart:. Tullut jo aikaa sitten siihen tulokseen, ettö suurin osa paikallisista fillarikuskeista ei ole vain kertakaikkiaan saanet ajokorttia hyväksytysti suoritettua. Pelisilmä, liikennesäännöt ja terve järki ainakin puuttuu liian monelta. Pahimpia on nämä "maantie-"pyörälijät, tuntuu että ajavat oikeasti laput silmillä, kuulokkeet korvilla ja taivaspaikkaa hakien minäminäminä eikä kukaan muu asenteella. Autoilessa pyrin parhaani mukaan näitä vesipäitä väistelemään, mutta jos keskustassa ei terve järki jo sano, ettei siellä voi fillarilla paiskoa neljääkymppiä silmät kiinni risteyksiin, niin en kyllä keksi miksi minun pitäisi ottaa vastuu heidän henkiinjäämisestään.
 
Pakko todeta että on muuten pyöräilijä jonka tulee väistää ihmisiä jotka nousevat kyytiin/kyydistä jos pysäkki on sijoitettu pyöräkaistalle. MUTTA pakko on todeta että tiedän tuon Pasilan kohdan varsin hyvin, ja se nyt on ihan päin helvettiä suunniteltu. Siinä peittyy myös Haaga-Helian kohdalla olevien valojen kohdalta kokonaan pyörätie ja välillä myös kävelijöiden osuus liikennevalojen vaihtumista odottavan ihmismassan takia.

Jos tällä meinattiin sitä aseman sivulla olevaa stoppia, niin siinä on ennen pyörätietä korotettu pysäkki, eli sporat ei pysähdy pyörätien viereen. Tälläisessä tapauksessa sporasta tulevat astuvat ensin "pysäkille" ja sitten vasta pööpöilevät pyörätien päälle.

Google mapsista:

Capture.JPG
 
Pyöräily on kyllä yllättävän jännä harrastus. Pari vuotta sitten ajelin pyörätietä, kun pihatieltä puskan takaa syöksähti auto eteen. En kerennyt edes hipaista jarrukahvoja vaan täräytin komeasti kylkeen. Siitä teräsmiestyylillä auton yli ja sulava laskeutuminen mahalleen asfaltille. Selvisin onneksi tikeillä, mutta varsin kivuliasta oli olla oikeassa. Kuski oli hieno mies ja heitti sairaalaan. Hieman hajamielinen kaveri kuitenkin, kun ei muistanut omistavansa kyseistä autoa, kun myöhemmin soittelin vakuutuksista. Pyörä meni nimittäin ihan solmuun. Onneksi poliisisedän soitto palautti muistin.
Viimeksi muutama viikko sitten piti vetää lukkojarrutus maantienlaitaa polkiessani. Ohi ajava auto kääntyi yllättäen ilman vilkkua huoltoasemalle suoraan eteen.
Kerran eräs sankari suivaantui, kun ajoimme porukalla ajotietä, vaikka vieressä oli pyörätie. Kostoksi se veti autollaan pyörätielle ja kaasutti siitä ohi. Olis siitä toki voinut ohittaa ihan normistikin. Korvanjuuressa tööttäily ja lasinpesunesteet naamalla on ihan peruskohteliaisuus automiehiltä.
Pyöräteillä ajelu on todellista venäläistä rulettia. Kukaan ei noudata mitään sääntöjä eikä ikinä katso ympärilleen. Jengi poukkoilee ihan randomilla ja miehittää surutta koko väylän. Hauskin veijari ulkoilutti koiraansa alikulkutunnelissa. Koira toisella laidalla, mies toisella ja Flexi koko alikulun poikki.

Kyllähän se itseäkin vituttaa, kun maailmassa on muita ihmisiä. Arvostan kuitenkin sitä, että nämä ihmiset tekevät positiivisa asioita, kuten urheilu.

Kevyen liikenteen väylät. About vaarallisin asia mitä pyöräilijälle löytyy. Kun ajat kelvillä niin joka liittymästä on puskemassa auto päälle. Kun ajat ajotien reunaa niin samoista liittymistä tulevat autot huomioi sut. Ei autoilija vaan osaa kattoa muuta liikennettä kun niiden väylien mitä se autollaan ajaa. Jotkut kelvit jää surutta huomioitta.

Tietty miinuksena tossa ajoradan reunassa ajossa on noi siviilipoliisit jotka saa aivoverenvuodon siitä kun joku vetää fillarilla ajotien reunaa:" tonne pyörätielle vitun hintti!" heitettiin leikkisästi viimeksi eilen ohi ajaneesta e-mersusta vanhemman herrasmiehen toimesta.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana oon ajanu vuodessa keskimäärin 8000 km ja kolme kertaa oon ollu auton kanssa kolarissa (ei onneksi pahoja). Kaikki on tapahtunu kevyen liikenteen väylillä. Ja kaikissa on ollu kommentti että en yhtään nähny. Ei sitä nää kun ei kattele.

Lisäksi juuri tuo että ne kelvit ei ole ihmisten mielestä edes mitään oikeita liikennealueita. Pari päivää sit kolme muksua hyppäs narua keskellä kelviä!? Mukana ollu aikuinen katteli vierestä. Mä kyseenalaistin tätä toimintaa niin se ei edes sanonut mitään,mulkas vaan sellasella ilmeellä että tyydyin sanomaan et joo, asia selvä, ei tartte edes sanoa, haistan suosiolla vitut. Ja siirryin ajotien reunaan odottaan seuraavia solvauksia :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom