Tuosta työharjoittelusta. Meillä putkipuolella meni harjoittelut kolmen vuoden aikana sillein että ensimmäisenä vuonna 1 jakso työharjoittelua, lähinnä oltiin katsomassa kun oikeat työmiehet tekee ja jeesimässä missä pystyttiin, mutta meille ei koitettu niin hirveästi opettaa mitään, piti itse opetella jos halusi. Toisena vuonna sitten kaikilta löytyi jo senverran ammattitaitoa että pystyttiin tekemään ihan rtehellistä työtä, ilma että tarvitsi kokoajan jonkun katsoa vierestä. Tässä vaiheessa muut työkaverit sitten opettivat jo asioita enemmänkin koska ei tarvinnut vääntää enää niin rautalangasta.
Kolmantena vuonna olikin sitten melkein pelkkää "työharjoittelua", mutta eipä tuossa enää paljoa mitään harjoittelua ollut vaan ihan samat hommat tein silloin kun nyt teen töissä, silloin en tosin saanut virallisesti mitään palkkaa. Olivat työkaverit kumminkin senverta reiluja että antoivat minulle osan urakan pohjista (noin 2kiloeuroa) kun olin puolivuotta ilmaiseksi tehnyt heidän kanssaan töitä.
Näin siis putkipuolella, raksasta en niin tiedäkkään. Mutta oikeastikkin, ei se ole mielestäni työmiesten homma opettaa niitä 16-vuotiata pikkupoikia, vaan opettajien. Sittenkun on valmiudet tehdä kaikki perusjutut niin voidaan pistää kunnolla työmaalle ja siinä samalla voi siten seurata miten oikeat työmiehet tekevät vaativimpia hommia ja välillä kysyä että saisko koittaa tai että viitsisikö joku vähän neuvoa miten tuo tehdään. Oma-aloitteisuus on hyvä apu alkuvuosina.
Ja tuohon mestarit työmaalla jupakkaan, saa nähdä vuoden päästä minkälaisia kirjaneroja tulee AMK:ssa vastaan. Itse kävin kaksoistutkinnolla lukion ja amiksen samaan aikaan niin pysyy hitsipillikin kädessä. Sääliksi käy muita jotka lukiosta pelkästään tulevat ja joutuvat opettelemaan putkitöistä jostain kirjoista yms. eikä itse töistä.