Grillikausi alkaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DoDo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Grillattiin muuten joskus hirvipaistia, vuoltiin siitä aivan ohkaisia pihvejä, marinoitiin ihan jossain valmiissa marinointisoossissa ja heitettiin muurikkaan paistumaan. Oli hyvvee!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
kävin maanantaina valamassa mökille 100x80cm laatan jolle olisi tarkoitus muurata grilli loppuviikosta. nyt pakkislaiset neuvoja millainen siitä kannattaisi tehdä.
lähinnä askarruttaa kuinka leveän tulipesästä teen, koska tarkoitus olis käyttää samaa paikkaa makkaran paistoon ritilällä, muurikalla lettuja/pihvejä sekä mahdollisesti teetää myös savustuspönttö. kaikki vinkit on tervetulleita, kiitos etukäteen.

Possun ulkofileet grillissä. Kohta maggaraa kaveriks ja sit uusia perunoita, silliä ja fetasalaattia. :kuola:

Hirvessä on se huono puoli että siihen pitää lisätä kilo voita että alkaa maistua :D

Höpö höpö. Oikeaoppisessa marinoinnissa, maustamisessa ja riittävän pitkässä kypsyttämisessä se salaisuus ;) Itse nyt viskasin maustevoit amatöörimäisesti osaan pihveistä päälle, kun piti joku kilo noita syödä. Riistan laitto vaatii kyllä enemmän taitoa ja ennen kaikkea malttia kuin perus possu/nauta, että siitä saa hyvää. Mutta onnistuessaan oikein oikein maittavaa. Joku maustamaton ja marinoimaton lehmäfilee ei kyllä maistu oikeasti miltään.

Onko kellään savustusvinkkejä? Olen pari kertaa savustanut kokonaisen kirjolohen. Ajattelin, että voishan sitä savustaa jotain muutakin...

Liedellä paistellessa tykästyin lohimedaljonkeihin, mutta kaasugrillin kanssa en ole päässyt noiden kanssa vielä sinuiksi: tarttuvat perkeleet ritilöihin kiinni eikä lopputulos ole esteettisesti miellyttävä. Eilen kokeilin sellaisella folioalustalla ja homma meni ihan reisille. Yksi vaihtoehto olisi ostaa parila Weberiin, mutta pelkkää lohihommelia varten tuo on vähän perkuleen kallis metodi.

Eli: milläs keinolla jengi duunaa grillissä sisältä pehmeitä ja pinnalta rapeita kalabiffejä ilman kiroilua?

Onko kellään savustusvinkkejä? Olen pari kertaa savustanut kokonaisen kirjolohen. Ajattelin, että voishan sitä savustaa jotain muutakin...
Testattiin hirvenlihalle ja aikas hyvää tuli. tehtiin vaan testierä ja inan verran turhan kuivaksi pääsi, mutta seuraavalla kerralla sitten tiedetään enemmän.

Tarkoituksena oli myös pyöräyttää savustuspöntössä reipas kiloinen viskimarinoitu naudan sisäfile, mutta paistettiin kuitenkin grillissä ja tuli taivaallisen hyvää. Onnistuttiin vielä saamaa mediumina grillistä ulos.

E: marinadissa lilluvien pihvien paistaminen on kaasugrillissä perseestä. Tai ei se grillaaminen vaan se grillin puhdistaminen. erittäin toimivaksi systeemiksi on todettu tuo Dopeyn mainitsema foliohässäkkä. Säästää hermoja.

Tämä ei ole vitsi

Itse yleensä kesäisin saan kunnian grillata, omalla kaasugrillillä.

5 parasta grilliherkkua joita valmistan:

-vihannesnyytit (kyytipojaksi: Sweet chili sauce)
-possun ulkofile(marinaadi: American BBQ -Orginal)
-grillikylki (marinaadi: American BBQ - Spicy)
-norjalainen merilohi (Sitruunapippuria ja tilliä)
-entrecote pihvit (marinaadi: American BBQ -ORGINAL)

Kaikki ihan mahdottoman hyviä. Kannattaa kokeilla noita:kuola:

1764177.jpg

Eli: milläs keinolla jengi duunaa grillissä sisältä pehmeitä ja pinnalta rapeita kalabiffejä ilman kiroilua?
Oletko kokeillut öljytä grillin ritilää tai perus alumiinifoliota öljytyllä talouspaperilla? Jos folion päällä tekee, niin voi laittaa vaikka suoraan juoksevaa paistorasvaa vähän kalan alle

Dopey: -Luulis että kaasugrillin ritilälle sopii sama metodi kuin hiiligrillinkin, eli voidellaan pala foliota voilla/öljyllä ja kietastaan se lohimedaljongin/ahven fileen ym. päälle ja kuumaan grilliin hetkeksi ja välissä kääntäen. Yleensähän nuissa kaasugrilleissä on se tasanen levy missä paistella nuo, ainakin isommissa grilleissä.

Sen muikun voi antaa vielä hetkisen vetäytyy siellä foliossa ennen kuin aukasee sen folion siitä ympäriltä. Mitään varsinaista marinaadia ei kannata tuossa käyttää, vaan pintamaustettuna mielummin.

"Eli: milläs keinolla jengi duunaa grillissä sisältä pehmeitä ja pinnalta rapeita kalabiffejä ilman kiroilua?"

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
reipas kiloinen viskimarinoitu naudan sisäfile, mutta paistettiin kuitenkin grillissä ja tuli taivaallisen hyvää. Onnistuttiin vielä saamaa mediumina grillistä ulos.

Kerrotko lisää. Mitä laitoit marinadiin, miten kauan marinoit jne.

Tuli hirmu nälkä pelkästä ajatuksesta...

Unohtaisin nuo perhosmedaljongit grillissä.
Kaksi suositeltavaa tapaa. Paksummalle lohelle epäsuoragrillaus nahkapuoli alaspäin. Lopussa kääntö ja suoralla lämmöllä paistopinnan ottaminen.
Hieman ohuemmalle suoralämpö nahkapuoli alaspäin. Niin kauan paistoa kunnes lohi on melkein kypsää. Lopuksi pikainen kääntö ja paistopinnan ottaminen.

Niin ja yleisohjeena kannattaa lohi grillata juuri ja juuri kypsäksi.

Kerrotko lisää. Mitä laitoit marinadiin, miten kauan marinoit jne.

Tuli hirmu nälkä pelkästä ajatuksesta...

Heh, pikku viskeissä ja rehellisellä mutulla sen marinadin tein:

Seuraavia ainesosia soosi ainakin sisälsi:

Viskiä ~5cl, meillä oli Coal Ilaa (halvempi vaihtoehtokin varmaan passaa)
~1,5dl rypsäriä
reippaasti dijon sinappia, ehkä kaksi/kolme isoa ruokalusikallista
Valkosipulia
Sokeria ~3tl
Mustapippuria
Sopivasti suolaa

valmista soosia tuli n. 2.5dl

Mötkäle isoon pakastepussiin, marinadit perään, kierittelyä ja pyörittelyä --> jääkaappiin vuorokaudeksi.

Paistele halutunlaiseksi ja nauti.

[disclaimer]
Mä en oo sitten vastuussa jos menet sisäfileen pilaamaan, mutta kutakuinkin noilla ohjeilla mä sen soosin tein :D
[/disclamer]

kandee hiukan maistella sitä välillä ja säätää sen mukaan esim. liian vahva viskin maku ei välttämättä ole hyväksi..

Noita Brassi-sisäfileitä taitaa saada vain kokonaisena. En ajatellut koko 1,5kg vetää riskillä, mutta kyllähän puolet voisi marinoida Jakobin oppien mukaan.

Voikohan tota kokonaista sisäfilettä enää pakastaa. Se on varmaan pakasteena kuitenkin tullut Suomeen...

:offtopic:

Mä vetelen lähes kaiken ruuanlaiton tunteella. Ei näy desimittoja mun kädessä. Jos näyttää/maistuu kamalalta niin sitten soosataan lisää. Silti pitää ylpeänä sanoa, että harvoin on tullut sellaista myrkkyä mikä ei itselle tai tarjottaville ole kelvannut. Vaikka mun kaverit taitaa olla sieltä vähemmän vieraskoreasta päästä.

Soijasta tehty prodejauho toimi joskus vehnäjauhon korvikkeena ja sitä en saanut kyllä syötettyä kenellekkään. Niin saatanan kamalaa siitä tuli :D

Nyt on Jack Danielsin savustusbriketit kotona. Huomenna meinasin savustaa porsaan ulkofilettä palana. Kannattaako tota filettä ensin paistaa/grillata hieman? Entäs maustaminen?

Nyt on Jack Danielsin savustusbriketit kotona. Huomenna meinasin savustaa porsaan ulkofilettä palana. Kannattaako tota filettä ensin paistaa/grillata hieman? Entäs maustaminen?
Hiero pintaan rubi. Anna maustua jokunen tunti ja lämpöisenä + raakana heität savustumaan. Savustelet noin 110-120 asteisessa savustuspöntössä sitä 5h.

RUB
Sokeria
Suolaa
Cayennea
Valkosipulijauhetta
Paprikajauhetta
chilijauhetta (aasiakaupasta, ei siis mitään chilimaustetta).
juustokuminaa
korianteria jauhettuna
timjamia kuivattuna
valkopippuria jauhettuna
sipulijauhetta

Varovasti sitten niiden savustusbrikettien kanssa, osa on ainakin aika tuhtia tavaraa.

Brikettien ohjeessa (vai oliskohan ollut valmistajan sivuilla ohjeena) mainitaan, että liha imee savun aromit parhaiten kypsennyksen n. 10 ensimmäisen minuutin aikana. Joten raakana vain savuun. Ja malta odottaa, että sitä savua tosiaan rupeaa puskemaan sieltä foliopussukasta ennen kuin heität lihan tulille.

Itse olen käyttänyt noita poppamiehen kirsikkapuupellettejä, ai saakura miten voi savu tuoksua hyvältä.

Zone-sarja -42%
Back
Ylös Bottom