Noh karjalaisten oli pakko lähteä pois kotoaan, osseettien ei tarvitse lähteä, mutta turha kuvitella että voisivat muka perustaa jonkun oman valtionsa toisen valtion alueelle. Ei tulla idiootteja varmasti ole asiaa selvittämässä, mutta jokainen näistä toimijoista ajaa omaa etuaan ja minusta Georgian asia on legimitiivein näistä.
Ahvenanmaa itseasiassa vertautuu jotenkin tuohon, mutta enivei oletko sitä mieltä, että Venäjä voi pitää sotilaitaan Georgiaan kuuluvalla alueella, ilman Georgian suostumusta?
Mä olen esittänyt kantani sopimuksen voimassaolosta ja siitä, että sitä ei voi mielestäni purkaa yksipuolisesti jos siltä vaan tuntuu (ja sen jälkeen hyökätä rauhanturvatulle alueelle, myös rauhanturvaajien kimppuun). Siinä ei vaan olisi mitään järkeä ja usein noissa sopimuksissa joku järki löytyy.
Olen itseasiassa aika pitkälti samaa mieltä Ukrainan ex-pressan kanssa, alla hänen lausuntonsa Ukrainalaisessa lehdessä:
---------------------------------
Georgian presidentti Mihail Saakashvili teki Etelä-Ossetialle saman, minkä Venäjän presidentti Boris Jeltsin teki Tshetshenialle, kertoi Ukrainan ex-presidentti Leonid Kravtshuk ukrainalaisen Den´ -sanomalehden haastattelussa.
- Yritän tarkastella kaikkea mahdollisimman puolueettomasti ja olen nyt varma siitä, että Saakashvili on toistanut Etelä-Ossetiassa lähes identtisesti sen, minkä Jeltsin teki aikoinaan Tshetsheniassa, Kravtshuk kertoi.
- On perustavanlaatuisia rauhanprinsiippejä: Me emme hyväksy, että maan alueellista eheyttä rikotaan. Me emme hyväksy myöskään sitä, että joku toinen sekaantuu maan sisäisiin asioihin ja kertoo, miten siellä pitäisi toimia. Tämän lisäksi me kuitenkin samalla vastustamme kategorisesti sitä, että alueellisen eheyden ongelmia ratkotaan sotimalla, Kravtshuk täsmentää.
- Jos haluat, että kansalaisesi ovat sinulle uskollisia ja jos he eivät sitä itse halua, niin ratkaisu ei ole kansalaisten tappaminen, Kertoi Leonid Kravtshuk.
- Tässä tapauksessa sodan aloittaja ei ollut kukaan muu kuin Georgian presidentti. Venäjä toimi asiassa kieltämättä liioitellusti ja sen ei olisi pitänyt aloittaa suurimittaista sotilasoperaatiota maassa.
Toisaalta Venäjä, joka toteutti alueella rauhanturvaamistehtävää, käytti statustaan hyväksi voimansa näyttämiseksi Kaukasuksella, Kravtshuk korosti.
Ukrainan ex-presidentti Leonid Kravtshuk muistutti, että Venäjä on sekä Jeltsinin, Putinin että Medvedevikin aikana muistuttanut, että sillä on intressejä Kaukasuksella, uutisoi venäläinen uutistoimisto Rosbalt ukrainalaislehteä siteeraten.
-------------------------------------------
Eli tilanne on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen.