Gastroskopia, hui!

Aikamoista liioittelua nettimaailmassa moisesta operaatiosta. Luulin sitä paljon kauheemmaksikin. Tottahan se yököttää ainakin alussa, mutta lopussa ei ollut mitään ongelmia, kunhan vain hengitti rauhallisesti. Paljon enemmän stressasi toimenpiteen odottelu, kuin mitä itse operaatio. Ronkkiminen kesti korkeintaan 10min.

Hyvät tähystykseen menevät Pakkislaiset; älkää uskoko kaikkea mitä täällä pelotellaan. :thumbs:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin, vihdoin uskaltauduin klikkaamaan tämän topicin auki. Tulin toimenpiteestä noin 30minuuttia sitten enkä ollut uskaltautunut tutustua tähän aiheeseen etukäteen.

kaikille tiedoksi:

KOKEMUS ON KAMALINTA MITÄ VOI OLLA!!!!!!

Muista hengittää syvään ja rauhallisesti niin siitä selviää jotenkuten hengissä, nyt on kurkku, suolet, maha ja jokapaikka kipeänä, ei uskalla edes vettä juoda päälle.

Oksentaa meinasin koko ajan ja lääkärikin kirjoitti raporttiin että voimakas oksennusrefleksi jne...

Puristin kättäni nyrkkiin koko toimenpiteen ajan 5-10min (tämä aika tuntui noin tunnilta), kyyneleet valuivat silmistä kuin pienellä lapsella ja itku meinasi tulla. Kun tämä vihdoin loppui, niin kämmenestäni vuosi verta kun kynnet olivat uponneet kämmenpohjaan puristuksen voimasta.

Kauhulla katselin kun paksuun putkeen laitettiin sisään jotain vaijerikoukkuja 1-2m mittaisia ja tunsin kuinka koukku uppoaa ruokatorven seinämään kuin rapalan uistin muinoin ukkini kämmeneen, repäisten palan mukaansa. Paloja otettiin useita.

Samalla pumpattiin ilmaa putkeen jolloin röyhtäilyefekti oli jatkuva. Rauhoittavia tai puudutusta ei saanut etukäteen, en tajunnut pyytäkään.

Jälkikäteen tunteet eivät olleet vielä oikein pinnassa, olin sen 30min-60min toimenpiteen jälkeen aivan koomassa, ajoin vain duuniin enkä muista edes kuinka pääsin tähän.

KOSKAAN EN IKINÄ MAAILMASSA AIO MENNÄ TUOHON UUDELLEEN VAIKKA KUOLISIN SYÖPÄÄN!

PS. närästys johtuu todennäköisesti olikohan "palleatyrästä", joka on varsin yleinen vaiva eikä sitä sen kummemmin hoideta, lääkitystä vain tarpeen vaatiessa. :( Onneksi ei ole vatsahaava tai syöpä.

Huppe sanoi:
Noniin, vihdoin uskaltauduin klikkaamaan tämän topicin auki. Tulin toimenpiteestä noin 30minuuttia sitten enkä ollut uskaltautunut tutustua tähän aiheeseen etukäteen.

kaikille tiedoksi:

KOKEMUS ON KAMALINTA MITÄ VOI OLLA!!!!!!

Muista hengittää syvään ja rauhallisesti niin siitä selviää jotenkuten hengissä, nyt on kurkku, suolet, maha ja jokapaikka kipeänä, ei uskalla edes vettä juoda päälle.

Oksentaa meinasin koko ajan ja lääkärikin kirjoitti raporttiin että voimakas oksennusrefleksi jne...

Kauhulla katselin kun paksuun putkeen laitettiin sisään jotain vaijerikoukkuja 1-2m mittaisia ja tunsin kuinka koukku uppoaa ruokatorven seinämään kuin rapalan uistin muinoin ukkini kämmeneen, repäisten palan mukaansa. Paloja otettiin useita.

Samalla pumpattiin ilmaa putkeen jolloin röyhtäilyefekti oli jatkuva.

KOSKAAN EN IKINÄ MAAILMASSA AIO MENNÄ TUOHON UUDELLEEN VAIKKA KUOLISIN SYÖPÄÄN!

PS. närästys johtuu todennäköisesti olikohan "palleatyrästä", joka on varsin yleinen vaiva eikä sitä sen kummemmin hoideta, lääkitystä vain tarpeen vaatiessa. :( Onneksi ei ole vatsahaava tai syöpä.

Heh, mulla aikaa mennyt noin 2,5h, kahvit kittasin puolen tunnin päästä operaatiosta ja samalla söin, tosin vieläkin röyhtäyttää. Hienoja röyhtäsyjä irtosi... :hyper:

Ei mulla ainankaan koske mihinkään, vähän on vaan pakissa ilmaa. Mä en edes tuntenut koepalojen ottoja, joita otettiin kuulema 3. Se vaijeri-pihti-koukku-setti oli aika häijyn näköinen, mutta ei tuntunut missään.

Pääasiahan on, eikö niin Huppe, ettei kasvaimia löytynyt. :) Mullakin piti olla mahahaava, vaan ei ollut. :)

Kokemus kaikkiaan on varmaan yksilöllinen, mutta ilmeisesti mulla se oli helpoimmasta päästä. :rock:

Ei kannata gastroskopian takia turhaan hermoilla. Ilmoittaa vaan etukäteen sairaalaan, että ei niele senttiäkään sitä letkua ilman kunnon "humahdusta" Midatsolaamia (Dormicum). Ja ennen toimenpidettä pitää vielä osata VAATIA lääkitys lekurilta. Osa lääkäreistä nimittäin suhtautuu vähän nihkeästi tohon esilääkitykseen. Toimenpide sujuu mukavasti "muissa maailmoissa", ilman pahempia oksennusrefleksejä. Toimenpiteen jälkeen lepäilet sitten pääsi selväksi 1-2h ja pääset kotiin (ainakin, jos saattaja mukana).

jumiukko sanoi:
Sitten kun koepaloja napsivat niin kiva katsoa silmien edestä menevää kirkasta imuletkua -tulee nimittäin letkun täydeltä verta ja suolenpätkiä. :urjo

Eipäs turhia pelotella, ei sieltä mitään suolenPÄTKIÄ tule :)

njietro sanoi:
Ketä teille on noita tehny? Tavalliset arvauskeskuslääkärit? Mulla teki joku spesialisti, kestää keskimäärin 6minuuttia sen tekemänä koko tähystys...

Tavallinen arvauskeskuslääkäri ei tee tuollaisia toimenpiteitä.

Olin itse tähystyksessä vuonna 1999. Silloin keskimääräinen suoritusaika oli 15 minuuttia ja sen verran se mullakin kesti.

Kokemuksena aika kamala. Yökin myös itse aika lailla, vaikkei hirveän voimakas refleksi olekaan.

voi video, ei kuulosta kovin mukavilta kokemuksilta tähystyksistä...
ite oon menossa ens viikolla vatsan tähystykseen jatkuvien vaivojen takia ja bentsoja en aio pyytää. pitää toivoo että "siinä se menee kun ei valita" :)
aikalailla kahtia jakautuneet porukan kokemukset tosta hommasta, toivottavasti selviää ite helpolla vaikka nappeja en otakkaan..
nyt ilmeisesti vatsahaava joka tihkuu ja siitä johtuen olo melko paska ollut useita viikkoja jo, ja pahenee vaan

Vedät vaan asenteella läpi, et siihen kuitenkaan kuole vaikka ei mikään mukava kokemus olisikaan. Eli kyllä se siitä! Sitäpaitsi jos minä 10 vuotiaana selvisin siitä (ok, traumoja jäi :D ) niin sinä 22 v potari varmaan selviit. Kerro miten kävi!

Ei moiseen mitään rauhoittavia tarvitse, ei se satu ollenkaan. Asennoituu hommaan vaan, että nyt tää tehdään ja sillä siisti. Rauhallisuus on valttia tässäkin. :thumbs: Ota asia uutena kokemuksena, mitä muistella sitten vanhana...

Ei moiseen mitään rauhoittavia tarvitse, ei se satu ollenkaan. Asennoituu hommaan vaan, että nyt tää tehdään ja sillä siisti. Rauhallisuus on valttia tässäkin. :thumbs: Ota asia uutena kokemuksena, mitä muistella sitten vanhana...

Mun mielestä tolleen ei voi sanoa ettei rauhoittavia tarvita, ei se satu ollenkaan. Asennoidut niin tai näin niin se asenne ei todellakaan tässä asiassa ratkaise. Alun alkaen rauhallisetkin potilaat voivat heittäytyä täysin riehakkaiksi, pelkäävät tukehtumista ja sitä jatkuvaa pakko-oksentamisen tunnetta, taistelevat jopa hoitohenkilökuntaa vastaan sillä siinä voi syntyä hyvin luonnollinen reaktio estää kurkkuun väkisin tunkeutuminen jne.

Kuten tässäkin ketjussa on selvinnyt, niin hyvin monelle tämä kokemus on yksi elämän hirveimpiä. Suhtautuisin siis hyvin varauksella siihen kuinka 'helposti ja rauhallisesti' se on parilla ihmisellä onnistunut. Jos jo etukäteen tietää että tulossa voi olla elämänsä traumaattisin kokemus niin en itse hirveesti riskeeraisi sitä muutaman poikkeavan kirjoituksen perusteella, ja luottaisi vain hyvään tuuriin että itse kuuluisin siihen pieneen prosenttiin joka ei toimituksesta kummoisemmin kärsi.

Monia vastaavia toimenpiteitä paikanpäällä opiskeluaikoinani seuranneena voin todeta ettei tämän ketjun negatiiviset kokemukset ja kertomukset ole laisinkaan ylilyöviä, vaan päivittäisiä tapahtumia gastroscopiassa ja noin yli puolet näkemistäni potilaista on reagoinut. Vain muutama kokemus jää mieleeni jossa potilas pystyi ottamaan kohtalaisen rennosti.

EvilEve, puhut kylläkin ihan asiaa. Ihmiset ovat toki erilaisia ja reagoivat kaikki erilailla eri asioihin. Mutta eihän se pelottelemalla ainakaan paremmaksi muutu, joillekkin etukäteen pelottelu saattaa aiheuttaa vain sen, että paniikissa ne letkut todellakin revitään suusta pois, lyödään hoitajaa kärsään ja lopputuloksena potilasta pidellään kahden, kolmen hoitajan avulla paikallaan toimenpiteen aikana. Ja varmasti sattuu kurkkuun, ehkä jonnekkin muuallekkin...

Toki minuakin pelotti hieman tuo homma etukäteen, mutta luulen vahvasti, että rauhallisuus on valttia tuossa(kin) operaatiossa. Itse en tuossa tuntenut kipua ollenkaan, enkä usko että osaavan lekurin toimesta tehtynä kukaan muukaan varsinaista kipua tuntee. Oksennusrefleksi sen sijaan taitaa olla väistämätön kaikilla, muta eihän sekään ole kuin yökkäilyä, ei se satu.

Pelko tulee ihmisen päästä, miksi sitä ruokkia etukäteen...?

En ihan kerennyt editoida, joten tässä vielä lisää...

Paikalliset skopia-hoitajat ovat PikkuT:n hyviä kamuja, joten aika paljon tulee vaihdettua ajatuksia niiden kanssa, milloin mistäkin. Ko. hoitsut kertoivat, että ainakaan täälläpäin ei rauhoittavia edes anneta "taviksille", vaati potilas niitä tai ei. Yksityisellä toki saa melkein mitä haluaa... Toinen asia mikä tuli mieleen: Maatessani siinä pedillä, mahassa vajaa metri letkua sun muita tykötarpeita, oli viereen ilmestynyt yksi kandi / hoitsuopiskelija ihmettelemään toimitusta. Noustessani mahanesteitä suupielestä valuvana ylös, tämä nuori likka katsoi lasittunein silmin, kasvot valkeina operaation onnistumista. Ei edes vastannut kun tervehdin häntä iloisesti.:D Vissiin näytti pahemmalta, kuin mitä oli.:rolleyes:

No, ei pelottelu kyllä fiksua ole, lietsoo turhaa paniikkia vaan etukäteen mutta toisaalta, se että näkee mikä todellisuus tässä asiassa on niin ettei kukaan sitä kauhistele voi olla myös hyvä juttu. Näin osaa asennoitua siihen että se on mitä todennäköisintä hyvin epämiellyttävää, ja tajuaa vaatia lääkitystä jos luulee ettei 'selvänä' moisesta kokemuksesta selviä kunnialla.

Kun uskoo pahinta, voi yllättyä positiivisesti ;) Ikävämpää on aina ne lääkärien ja äitien lupaukset 'ei se satu' mitä lapsillekin hoetaan, niistä ne traumat juuri syntyvät kun mennään soitellen sotaan. Parempi todeta etukäteen rehdisti että hyvin todennäköisesti sattuu, mutta siitä selviää kun toimii xx-tavalla :)

Eniveis, tsemppiä kaikille ks tutkimuksiin meneville! Hyvä että tälläinen tutkimus on olemassa, vaikkakin se ikävä kokemus kenties onkin.

No eipä mun mielestä ollu mitään kamalaa. Piti vaan suuta auki ja otti rauhallisesti kun letkua tungettiin sisään. Ihan turha pelätä, ei mitään syytä. Eikä sattunu, ei yhtään.

Täysin keskiaikainen tutkimushan tuo on, ja toivottavasti siitä päästään eroon mahdollisimman pian.

Ai? Kyllä noita skooppitutkimuksia pidetään (ja minäkin pidän) yhtenä parhaista tutkimuksista. "Luonnollista" reittiä päästään paikanpäälle katsomaan, voidaan tehdä vaikka mitä toimenpiteitä, ottaa koepaloja yms. Huomattavan kätevää verrattuna esim siihen että pitäs puukon kanssa käydä katsomassa.

jossain luki että tulevaisuudessa tuo gastro jää historiaan. nielastaan joku fakin pallo ja lääkäri katselee monitorilta että mitä siellä näkyy:D. pallo=mini kamera. poistuu luonnollista reittiä. en tiedä pitääkö se palauttaa :hyper: todennäköisesti, on varmaan arvokas "pallo":)

jossain luki että tulevaisuudessa tuo gastro jää historiaan. nielastaan joku fakin pallo ja lääkäri katselee monitorilta että mitä siellä näkyy:D. pallo=mini kamera. poistuu luonnollista reittiä. en tiedä pitääkö se palauttaa :hyper: todennäköisesti, on varmaan arvokas "pallo":)

Kapseliendoskopia on jo tätä päivää. Ei palauteta, pelkkä kapseli maksaa "reilusti" (ei voi muistaa paljonko, mutta paljon), lisäksi muutama tunti työtä videon katselussa. Ongelma tietysti, että ei saada koepaloja niin helposti, eikä mitään toimenpiteitä. Tuota tehdään käytännössä vain silloin kun epäilty tauti on sellaisessa suolen osassa, mihin ei skoopeilla nähdä.

EvilEve, lopun ajat ovat juhlaa valmistautuneille, sanoi ex-SAS -mies. Puhuit ihan asiaa, jälleen kerran.

Neutraalin pallo-juttu. Mulle tekevät tämän "pallon" nielasu -homman mahdollisesti joskus tulevaisuudessa. Kuulema tsekkaavat ohutsulen sillä, ei kai sinne muulla pääsekkään.:rolleyes: Hieno vehje, ottaa kuulema 2 kuvaa per sekunti, ja tulee ajastaan perseen kautta (yllätys) ulos. Kyllä se varmaan pitää palauttaa...:thumbs:

Edit. Oliki jo ammatti-ihmisen lausunto tossa. Noh, mä pidän sen "pallon" sitten muistona kirjahyllyssä. Kiva.

Ai? Kyllä noita skooppitutkimuksia pidetään (ja minäkin pidän) yhtenä parhaista tutkimuksista. "Luonnollista" reittiä päästään paikanpäälle katsomaan, voidaan tehdä vaikka mitä toimenpiteitä, ottaa koepaloja yms. Huomattavan kätevää verrattuna esim siihen että pitäs puukon kanssa käydä katsomassa.

En väitäkkään ettei olisi hyödyllinen ja tehokas keino tutkia. Viittasin "keskiaikaisuudella" lähinnä siihen, että suurimmalle osalle tutkituista tuo tutkimus on erittäin vastenmielinen. Varmasti tulevaisuudessa kehitetään parempia ja kivuttomampia menetelmiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom