Tuo ERCP on sitten oikeasti perseestä (vaikka tehdäänkin suun kautta). Mulla ainakin kesti ihan hemmetin pitkään, ja se ei riitä, että se letku on kurkussa/vatsassa, mutta samalla ne häseltää siellä sisuskaluissa MIKÄ SATTUU! :curs: - vaikka siinä saa kunnon mömmöt alle.
Viime kerralla tosin oli iloinen yllätys, kun ilmoittivat, että ERCP tehdäänkin nykyää aina nukutuksessa. Tosin nukutuksesta herätessä ilmoittivat, että multa pysähtyi sydän hetkeksi toimenpiteen aikana. :wtf: Mutta kai se on suht normaalia...
Tuskin sydämen pysähtyminen on normaalia. Mulle on tehty ERCP muutama kerta ja tosiaan vain ensimmäinen kerta tehtiin ilman nukutusta. Tämän jälkeen olen aina vaatinut sen, mutta nykyisin se taidetaan meilahdessa ainakin tehdä oletuksena nukutuksessa. Tosiaan mulla homma oli helppoa siihen asti, että oksennusrefleksi tuli muutamaan kertaan, jonka jälkeen oli todella vaikea lopettaa se. Onneksi ei ole haimatulehdusta tullut ERCP:stä... se on kuulemma todella vittumainen.
Kolonoskopia saattaa kuulemma olla paha pienikokoisille ihmisille. Jos on suolet kovin tiheästi pakattu, niin juuri tuon paksusuolen mutkan ohittaminen voi olla kivuliasta. Tuokin on vaihdellut mulla vähän joka kerta. Pari kertaa mutka on ohitettu muutamassa sekunnissa, kun taas kerran toimenpide kesti melkein 45 min, kun lääkäri ei meinannut päästä millään siitä mutkasta ohi. Tämäkin riippuu ilmeisesti tekijän kokemuksesta aika paljon ja tää sähläys oli kokemattoman lääkärin tekemä. Kolonoskopiaa ei sitten mun kohdalla enää tarvitsekaan varmaan tehdä, kun ei ole paksusuoltakaan. ;)