Gastroskopia, hui!

Eipä oo loppupeleissä paha episodi.

Itellä on tähystetty suun kautta vatsalaukku, perseen kautta paksusuoli, nenän kautta ruokatorven toiminta ja 24h nenämahaletkukatetrilla mahan ph-pitosuudet. Vuoden sisällä. Toi nenämahaletkukatetri kun oli 24h ni se oli kaiken vittumaisin. Paksusuolen ja mahalaukun tähystykset ei kestä kauaa ni ne ei oo sillai pahoja. Hetken aina irvistelee ja kestää mut toi vuorokausi jatkuvaa kipua kurkussa ja nenässä oli perseestä. Ja sit vieläkun ei siitäkän löytynyt mitään vikaa. Eikä mahatähystyksessä. Eikä paksusuolen tähystyksessä. Eikä tossa ruokatorven painetestauksessa(?)kaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ne oireet oli aika selvät, sitten kun ne yhtäkkiä paheni:
ripulia tosiaan oli, ja ulosteen mukana tuli aina verta.
Se näytti karseelta, kun pienikin määrä verta saa pöntön näyttään siltä kuin olisi litra verta valunut sinne.

Kakkiminen oli ylipäätään kivuliasta, siis koska paksusuoli oli ärtynyt, niin siellä liikkuva...aines sai suolta venyttäessään tuntumaan siltä kun joku pyörittelisi puukkoa alavatsassa.
Mistä sitten osaltaan johtui, että kakalle oli aina päästävä aika pian, ärtynyt suoli ei kestä kakan suolelle aiheuttamaa venytystä, ja yrittää päästä sonnasta mahdollisimman pian eroon. Ja pääsee kans, olit pöntöllä tai et...

Nuo kivut ja veri ne ehkä selkeimmät oireet oli.

OMG. Täältä löytyy ihan samat oireet, tai ainakin näin netistä nähtynä. Normaalisti kipuja ei juurikaan ole mutta kun paskahätä iskee niin se tulee sellasen säryn kanssa, että tekee siis TOSI häijyä. Tohon ihan alavatsaan ja perseeseen/suoleen ottaa helvetin häijysti. Maha on vähän sekasin mutta ei mitään ihan kauheeta. Kävin jo verinäytteet antamassa ja kusinäytteen mutta tuskin niissä mitään näkyy, mulla on kyllä poskiontelon tulehduskin päällä tässä samalla, ihan varmuuden vuoks ettei olis liian kivaa.

Karmii vaan jos nyt käydään jotain persetähystystä tekemään jos sinne ilmaa työnnetään niin henki lähtee ihan takuulla siitä kivusta kun nytkin jo sattuu ihan sairaasti.:hyper: :rock: Ja mä oon sentään pelannu joskus sormi murtuneena ja hammaslääkärit vedetään ilman puudutusta, silti tää on aika kauheeta.

Eipä oo loppupeleissä paha episodi.

Mulle tehtiin tänään mahalaukun tähystys. Oli elämäni helvetillisemmät 15 minuuttia. Mulla tuli ihan kauhea kakomisrefleksi. Sairaanhoitaja pyysi lääkäriä keskeyttämään toimenpiteen kahdesti, mutta oltiin kuullemma "jo niin pitkällä" ettei kannattanut. Ensi kerralla lääkäri sanoi, että gastroskopia tehdään vasta anestasia lääkärin avustuksella. Niin ei tarvii kahta hoitaja pitämään kiinni.

Mulle tehtiin tänään mahalaukun tähystys. Oli elämäni helvetillisemmät 15 minuuttia. Mulla tuli ihan kauhea kakomisrefleksi. Sairaanhoitaja pyysi lääkäriä keskeyttämään toimenpiteen kahdesti, mutta oltiin kuullemma "jo niin pitkällä" ettei kannattanut. Ensi kerralla lääkäri sanoi, että gastroskopia tehdään vasta anestasia lääkärin avustuksella. Niin ei tarvii kahta hoitaja pitämään kiinni.

Kuulostaa tutulta :urjo: IKINÄ en oo inhottavammassa tutkimuksessa ollut kuin gastroskopia.

Taitaa aika paljon vaihdella nuo kokemukset gastroskopiasta. Itsellä em. toimenpide ei nyt niin kauhea ollut, tosin eihän se mikään supermukava fiiliskään ole kun suuhun tungetaan vajaa metri letkua...

Toi on kyllä aika vittumainen juttu. Mulle tehty kolme kertaa, joista ensimmäinen Jorvissa pelkillä diapameilla ja sitten seuraavat kerrat Meilahdessa, jolloin oli nukutus. Kolonoskopia on jopa suorastaan nautinnollinen tohon verrattuna. :)

Taitaa aika paljon vaihdella nuo kokemukset gastroskopiasta. Itsellä em. toimenpide ei nyt niin kauhea ollut, tosin eihän se mikään supermukava fiiliskään ole kun suuhun tungetaan vajaa metri letkua...

Näköjään. Tuntu ilkeältä oikeastaan vaan siinä vaiheessa kun nappasi tulehtuneesta kohdasta näytteen. Oksereaktiokin tuli vain kerran kun letku oli jo lähes kokonaan ulkona.

^

Mulla ei tuntunu se näytteen otto oikeestaan miltään, näytti ja kuulosti vaan tylyltä sen metallivaijerihässäkän tunkeminen letkun sisään, tuli mieleen sähköasennuksen tekeminen. :D Oksurefleksi oli ainoa asia, mikä toimenpiteessä oikeasti tuntui pahalta, sekin vain letkun mennessä sisään, ja tullessa ulos retkiltään.

Tulin just gastroskopiasta ja täytyy sanoa että varsin epämiellyttävä kokemushan toi oli. Oksennusrefleksiä pukkas, mutta sekin helpotti hieman syvään hengittämällä ja ottamalla rauhallisesti. Tällähetkellä vatsa on ihan helvetin arka, sitä vihloo/nipistelee varsinkin liikkuessa. Koko toimitus kesti n. 5-10min.

Ei se nyt niin paha tuo gastroskopia ole. Itekin oli aikoinaan aika paniikissa kun olin siihen menossa. Tokihan se on epämiellyttävää, mutta niin on moni muukin asia. Ja sitten kun on käynyt vielä härskeimmissä tutkimukissa niin tuo gastroskopiahan on ihan naurettavaa pelleilyä. :rolleyes:

Samaa mieltä depen kans.
Itsekin olin tuossa muutamia kuukausia sitten, ehdottomasti yksityiselle vaan. Kesto valehtelematta noin 2 minuuttia, tähystäjänä ihminen joka on erikoistunut tuohon hommaan. Oksensin kyllä mahanesteitä ym. koko ajan, mutta se oli niin pientä verrattuna ruokatorven tulehdukseen, joka tuolla haluttiin varmistaa. Olen lukenut naisten kirjoittamana että menee kivussa synnytyksen ohi, enkä kyllä ihmettele yhtään.
Vai miltä kuulostaa pari viikkoa muutaman tunnin vuorokausittaisilla yöunilla kipulääkkeiden kera, jaettuna johonkin 5-60min pätkiin? Ei minkäänlaista ruokahalua kun tuntuu että siellä ruokatorvessa on tulisia hiiliä. Sitte kun yrität väkisellä syödä, niin välillä ruuat tulee oksentamalla pihalle yms..

EIkös nämä sekä persetähystys että vatsankin ole mahdollista ainakin osittain tehdä ihan tuollaisilla pillerikameroilla? Eli nielaset pilsun ja se kuvaa kaiken matkalla ulos kehostasi? Ei koepaloja voida ottaa mutta muuten kuulostaa aika hyvältä vaihtoehdolta. Kyllähän siinä ainakin näkee ettei ole mitään jalkapallon kokoista kasvainta perseaukossa.

EIkös nämä sekä persetähystys että vatsankin ole mahdollista ainakin osittain tehdä ihan tuollaisilla pillerikameroilla? Eli nielaset pilsun ja se kuvaa kaiken matkalla ulos kehostasi? Ei koepaloja voida ottaa mutta muuten kuulostaa aika hyvältä vaihtoehdolta. Kyllähän siinä ainakin näkee ettei ole mitään jalkapallon kokoista kasvainta perseaukossa.

Sinne perseaukkoon voidaan kurkata helpommin sillä samalla letkukameralla ihan perseen kautta. Täytyy kyllä sanoa, että mieluummin perseeseen kuin suuhun. :david: Nimimerkillä kokemusta löytyy...

Vaikka oikeasti ei se gastroskopia ole niin paha kuten tuossa aiemmin mainitsin. Samalla tavallahan sitä kakoo vessanpytyllä sen muutaman minuutin jonkun ryyppyreissun jälkeen. Tai siis en mä, mutta muut pojat...

Täytyy kyllä sanoa, että mieluummin perseeseen kuin suuhun. :david: Nimimerkillä kokemusta löytyy...

:wtf: :hyper: :hyvä: :urjo:

Samaa mieltä depen kans. Itsekin olin tuossa muutamia kuukausia sitten, ehdottomasti yksityiselle vaan. Kesto valehtelematta noin 2 minuuttia, tähystäjänä ihminen joka on erikoistunut tuohon hommaan. Oksensin kyllä mahanesteitä ym. koko ajan, mutta se oli niin pientä verrattuna ruokatorven tulehdukseen, joka tuolla haluttiin varmistaa. Olen lukenut naisten kirjoittamana että menee kivussa synnytyksen ohi, enkä kyllä ihmettele yhtään.

On muuten vähän eri juttu käväistä ruokatorvessa kuin ihan kunnolla siellä vatsassa. Myös esim. ERCP-tutkimuksessa vietetään hiukan enemmän aikaa siellä vatsassa ja hommaan menee oikeasti joku vartti vähintään.

Toisesta aukosta tehtävä kurkistus, ts. kolonoskopia ei kyllä sitten terveellä ihmisellä tunnu juuri missään. Jos on Crohnin tauti ja hemmetin pahasti tulehtunut suoli, niin sitten voikin sattua ihan perkeleesti. Tiedän muutaman tapauksen, jotka eivät kestä tätäkään ilman nukutusta juuri sen takia, että on suoli niin paskana.

Tuosta kapselikuvauksesta, niin tuohan on ilmeisesti ainoa vaihtoehto, jos ohutsuolta halutaan kuvata. Paksusuoleen pääsee helposti sillä skoopilla, jonka avulla kuvaaminen on paljon tarkempaa ja ysinkertaisempaa kuin tuon kapselin avulla, joten ei ole mitään syytä kuvata paksusuolta kapselilla. Kapselikuvauksessa suolen pitää myös olla todella puhdas. Tuolla skoopilla voidaan ruiskuttaa vettä sekä imeä sitä, joten suolta voi pestä toimenpiteen aikana. Kapselikuvauksessa tätä ei voi tehdä, joten niitä puhdistuslitkuja (:urjo:) saa sitten juoda todella paljon.

Summa summarum: mielummin otan itsekin perseeseen. :D

Toisesta aukosta tehtävä kurkistus, ts. kolonoskopia ei kyllä sitten terveellä ihmisellä tunnu juuri missään.

Gastro oli mulla ainakin pienempi paha kuin colonoskopia,vieläkin puistattaa kun se skooppi väänsi suolen mutkissa niin kipeetä,tuntu et se tunkee vatsan läpi pihalle:curs:

On muuten vähän eri juttu käväistä ruokatorvessa kuin ihan kunnolla siellä vatsassa. Myös esim. ERCP-tutkimuksessa vietetään hiukan enemmän aikaa siellä vatsassa ja hommaan menee oikeasti joku vartti vähintään.

Tuo ERCP on sitten oikeasti perseestä (vaikka tehdäänkin suun kautta). Mulla ainakin kesti ihan hemmetin pitkään, ja se ei riitä, että se letku on kurkussa/vatsassa, mutta samalla ne häseltää siellä sisuskaluissa MIKÄ SATTUU! :curs: - vaikka siinä saa kunnon mömmöt alle.

Viime kerralla tosin oli iloinen yllätys, kun ilmoittivat, että ERCP tehdäänkin nykyää aina nukutuksessa. :worship: Tosin nukutuksesta herätessä ilmoittivat, että multa pysähtyi sydän hetkeksi toimenpiteen aikana. :wtf: Mutta kai se on suht normaalia...

Mulla keliakiadiagnoosi v. 2001 ja gastroskopia & ohutsuolibiopsia tehty useita kertoja. Meininki on vaihdellut tekijän kokeneisuuden mukaan. Tässä kuitenkin top 3 vinkit tähystykseen menijälle:

- Positiivinen asenne: Diagnoosia ei aina voi tehdä tekemättä ko. toimenpidettä. Omaksi parhaaksi se on.
- Kannattaa pyytää nielun puudutus -suihke, helpottaa huomattavasti.
- Keskity syvään hengittämiseen ja ajattele vain sitä hengityksen rytmiä, homma on nopeasti ohi kuitenkin, 5-10 min. Leuan voimakas painaminen rintaan auttaa myös. Jos ojentelee kaulaa, osuu letku kurkussa ikävästi ja pahentaa kakomisrefleksiä. Kerran kun se kakominen alkaa, voi olla vaikea saada loppumaan. Silloin pää alas ja happea sisään.

Jos otetaan koepaloja, se voi pikkuisen nipistää. Mulla ei ole varsinaisesti sattunut ikinä. Jos pystyy psyykkaan ittensä kestään kovan kyykkysarjan, imo pystyy myös tähän.
Nimimerkillä elämänlaatu taivaisiin kun vatsaongelmiin löytyi syy ja hoito.

Suositut

Back
Ylös Bottom