Gastroskopia, hui!

Mubarak sanoi:
Olihan se aika ikävää... perseeseen uppos paljon helpommin. :D
No en tiedä, kun mun paksusuolentulehdusta alettiin hoitaa Jorvin sairaalassa Espooseen muuttoni myötä, niin siellä ennen tähystystä tuikataan kankkuun rauhoittavaa + lihasrelaksanttia, ja homma käy jotakuinkin täysin kivuttomasti.

Mutta Oulussa ja Turussa homma hoidettiin huomattavasti luterilaisemmin, kärsi huora -periaatteella, ei mitään rauhoittavaa eikä relaksanttia.
Enkä silloin tajunnut pyytää, luulin että homma hoidetaan raakana.

Se kyllä sattui välillä vähän saatanasti, niin kuin se letku olisi tulossa mahasta läpi. Tiesin miltä Alienin hemmosta tuntui, kun pikku-alien pukkas rintakehästä ulos.

Mutta lääkkeiden avulla tosi piece of cake, ei muuta kuin huokailee ja nauttii,
ja kannustaa lääkäriä välillä että "Fuck me!"

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olin joululomalla. Ei puudutuksia tai muita tylsiä, niistä lähtee vaan se into. 6minuuttia kesti ja kaameeta oli, en menis uusiks ihan heti mut kyl sen nyt perkele kestää!

voin sanoa että vittumainen operaatio. aluksi vetäsin sen letkun itse pois kun se oli vähän aikaa sitä kerennyt tunkea jo kurkusta alas, sen jälkeen 2hoitajaa piti mua paikallaan ja sitten uus yritys. sitten kun letkun sai kunnolla nielaistua ja siihen tottui, niin ei se niin paha ollut. ne alku sentit oli ainakin mulle todella ärsyttäviä. en kyllä mielellään uudestaan menis :)

Kerran on itsekin tähänkin ikään jo tullut kyseisessä ruokatorven/vatsalaukun tähystyksessä oltua.

Minusta se ei ollut kovin kamalaa. Vähän epämiellyttävää, mutta ei mitään järkyttävää tms.
Minua auttoi paljon se kun en tiennyt juuri mitään kyseisestä operaatiosta ennen itse operaatiota eli en siis osannut pelätä sitä. Onneksi en etsinyt tietoa siitä etukäteen, niin ei tarvinnut ajatella mitään ylimääräistä.

Hoitajakin sanoi, että harvinaisen rauhallisesti onnistuin olemaan. Todennäköisesti itsekin olisin jännittänyt sinne menoa kovastikin, jos olisin muiden kokemuksia sitä ennen kuullut/lukenut, mutta onneksi en kuullut/lukenut. :rolleyes:

No nyt on sekin koettelemus läpikäyty! Eipä tuo aivan hauskaakaan ollut, mutta ei todellakaan mitään niin hirvittävää kuin mitä jotkut kirjoittelivat.

Menin siis yksityisen kautta, joilloin pystyin itse valitsemaan tähystävän lääkärin.
Sain rauhoittavaa lääkettä ja hoitaja puheli mukavia ja kertoi etukäteen mitä tuleman pitää. Sitten lääkäri saapui paikalle ja alettiin itse tähystyspuuhiin.
Vaikeinta oli se alun letkun nieleminen, ja kyllähän se välillä yökötti ja yskitti kun letkua liikuteltiin, muttei siinä kuitenkaan kuoleman rajamailla käyty. Koepalojen otto ei tuntunut miltään ja homma oli ohi noin 5 minuutissa. Hoitaja sanoi jälkeenpäin, että hyvin sujui, toiset yrittävät vaistonvaraisesti sitä letkua pois kiskoa, ja tällöin pitää potilaan käsistä pitää kiinni, ja varmaan silloin ihmisen paniikki kasvaa entisestään.

Nyt kurkku on hieman kipeä ja mahassa mukavasti kuplii, mutta muuten kyllä ihan kärsittävä juttu. Suurelta osin varmaan tämä johtui hyvästä ja asiantuntevasta henkilökunnasta. Hintaa tuolle tuli kaikkinensa kelan korvausten jälkeen 125€, ihan käypä hinta hyvästä palvelusta!

Oma eno käy joka vuosi vapaaehtoisesti tähystyksessä. Nielemässä tuon mahaletkun ja vielä suostuu upottamaan sen toisestakin päästä sisään :)
Haluaa kuulemma tarkistaa itsestä ja tietää, että kaikki toimii. Hullua touhua.
Ei kuulemma tunnu missään. Tiedä sitten? Teillä kyllä tuntuu olevan todella pahoja kokemuksia asiasta. Miettinyt tota tähystystä joskus itsekkin, kun tuntuu että pakki sekaisin, mutta johtunee lähinnä laktoosista.

Minkä paksuinen se letku muuten on mikä pitää niellä, kun en saa mieleeni sitä? Niitähän on eripaksuisia, tietysti eri operaatioihin eri letkut :) Paksuin ja pahin taitaa kyllä olla vatsahuuteluun tarkoitettu putki? Ei ole kyllä kokemusta onneksi siitä, mutta kauniimpi puolisko opiskelee sairaanhoitoa ja mainitsi joskus niistä letkuistakin jotain.

No eipä toi ylpään kautta tehtävä toimenpide kovin ilekä ole. Enemmän sitä jännittää etukäteen. Onha siinä toki kakomisrefleksi päällä, ja silmämunat punaset käsittelyn jälkeen mutta kyllä sen vielä ilman lääkkeitä kestää. Toi paksusuolen tähystys oli omalla kohdallani huomattavasti paskamaisempi. Tuntu välillä aika ikävältä, tosin siihen ne laitto mulle vähän roppia suoneen, joten loppuaika menikin suhteellisen rennoissa tunnelmissa. Mutta mun kohdalla voiton on ikävyydessä vieny virtsarakon tähystys. Siinä sellasta yllättävänkin paksua vaijeria työnnetään hepin päästä aina virtsarakkoon asti. Nöyryyttävä kokemus istua jalat levällään ja naama valkosena, ja hoitajat vitsilee et mikäs nyt noin jännittää. Sen jälkeen kusin koko illan sanomalehti hampaiden välissä, etten olis huutanu koko kerrostaloa hereille. Vittu sitä kirvelyn määrää, ei voi tajuta mikä kipu.

hinkuvinku sanoi:
No nyt on sekin koettelemus läpikäyty! Eipä tuo aivan hauskaakaan ollut, mutta ei todellakaan mitään niin hirvittävää kuin mitä jotkut kirjoittelivat.

Menin siis yksityisen kautta, joilloin pystyin itse valitsemaan tähystävän lääkärin.
Sain rauhoittavaa lääkettä ja hoitaja puheli mukavia ja kertoi etukäteen mitä tuleman pitää. Sitten lääkäri saapui paikalle ja alettiin itse tähystyspuuhiin.
Vaikeinta oli se alun letkun nieleminen, ja kyllähän se välillä yökötti ja yskitti kun letkua liikuteltiin, muttei siinä kuitenkaan kuoleman rajamailla käyty. Koepalojen otto ei tuntunut miltään ja homma oli ohi noin 5 minuutissa. Hoitaja sanoi jälkeenpäin, että hyvin sujui, toiset yrittävät vaistonvaraisesti sitä letkua pois kiskoa, ja tällöin pitää potilaan käsistä pitää kiinni, ja varmaan silloin ihmisen paniikki kasvaa entisestään.

Nyt kurkku on hieman kipeä ja mahassa mukavasti kuplii, mutta muuten kyllä ihan kärsittävä juttu.

Täysin identtinen tarina mun kanssa. Eli turha sitä Gastroskopiaa on hirveesti jännittää. Kun olet nielaissut letkun (yökänny/yskiny pari kertaa) niin sen jälkeen ei tunne käytännössä mitään...

Mäkin olin 6 vuotta sitten ko. tutkimuksessa kun epäiltiin keliakiaa ja ei se mukavaa ollut :D Mutta ei niin kamalaakaan. Piti ottaa vaan reeeeennnnnnnosti! Ja sitä ennen ei kannattanu juoda edes vettä hitustakaan, koska kakosteleminen oli ihan omaa luokkaansa :lol2:

Ei jääny traumoja. Sen jälkeen sitten menin raflaan syömään mikä oli vikatikki. Maha oli tosi ärtyny tosta tiiraus operaatiosta ja tuskat ihan hirveät :curs:kaikkea sitä ihminen joutuukin kokemaan...

njietro sanoi:
Olin joululomalla. Ei puudutuksia tai muita tylsiä, niistä lähtee vaan se into. 6minuuttia kesti ja kaameeta oli, en menis uusiks ihan heti mut kyl sen nyt perkele kestää!
Ja ihan totta ootte saanu rauhottavia? Multa ei edes kysytty.

Se letku on paksuudeltaan jonku puolisentoista senttiä. Ihan tarpeeks. Eniten tossa ehkä sattu nieleskely kun letku oli kurkussa tiellä. Ja sit se kun televiissio oli suoraan siinä edessä ja näki siitä kuinka omassa mahassa valuu verta koepalojen takia. Kyl ne koepalatkin vähän nipisteli...

Kauanko teillä on kyseinen touhu kestäny? Mulla oli kait kuutisen minuuttia tai mitä ne siellä sepitti. Ja onko tossa otettu helikobakteerin koepalanäyte satavarma? Kun söin tossa korvatulehdukseen amorion-antibioottikuurin joka käy siis myös helikobakteerin hoitoon, sen kuurin ajan mahani oli kunnossa oikeastaan ainoan hetken viimeisen vuoden sisällä. Kuuri loppu viikko sitten, lääkäri ei uskonu vieläkän helikoon. Nyt kuurin loputtua vaivat tuli takasin, lääkärit levittelee vaan käsiään ja sanoo ettei helikoa voi olla jos koepalat ei sitä näyttäny.:curs: :curs: :curs:

njietro sanoi:
SerialLoser: Mitkä oireet oli paksusuolen tulehduksesta kun sitä epäiltiin? Maha paskana?

Ne oireet oli aika selvät, sitten kun ne yhtäkkiä paheni:
ripulia tosiaan oli, ja ulosteen mukana tuli aina verta.
Se näytti karseelta, kun pienikin määrä verta saa pöntön näyttään siltä kuin olisi litra verta valunut sinne.

Kakkiminen oli ylipäätään kivuliasta, siis koska paksusuoli oli ärtynyt, niin siellä liikkuva...aines sai suolta venyttäessään tuntumaan siltä kun joku pyörittelisi puukkoa alavatsassa.
Mistä sitten osaltaan johtui, että kakalle oli aina päästävä aika pian, ärtynyt suoli ei kestä kakan suolelle aiheuttamaa venytystä, ja yrittää päästä sonnasta mahdollisimman pian eroon. Ja pääsee kans, olit pöntöllä tai et...

Nuo kivut ja veri ne ehkä selkeimmät oireet oli.

Jerko sanoi:
Mutta mun kohdalla voiton on ikävyydessä vieny virtsarakon tähystys. Siinä sellasta yllättävänkin paksua vaijeria työnnetään hepin päästä aina virtsarakkoon asti. Nöyryyttävä kokemus istua jalat levällään ja naama valkosena, ja hoitajat vitsilee et mikäs nyt noin jännittää. Sen jälkeen kusin koko illan sanomalehti hampaiden välissä, etten olis huutanu koko kerrostaloa hereille. Vittu sitä kirvelyn määrää, ei voi tajuta mikä kipu.

Aih, saakeli, meinas alkaa silmät vetistää pelkästä ajatuksesta. Ei ihan hirveen asiallista hoitajilta heittää läppää tuossa tilanteessa.
Saakeli, tuo vie kyllä kirkkaasti voiton sekä massun että paksusuolen tähystyksestä.

SerialLoser sanoi:
Ne oireet oli aika selvät, sitten kun ne yhtäkkiä paheni:
ripulia tosiaan oli, ja ulosteen mukana tuli aina verta.
Se näytti karseelta, kun pienikin määrä verta saa pöntön näyttään siltä kuin olisi litra verta valunut sinne.

Kakkiminen oli ylipäätään kivuliasta, siis koska paksusuoli oli ärtynyt, niin siellä liikkuva...aines sai suolta venyttäessään tuntumaan siltä kun joku pyörittelisi puukkoa alavatsassa.
Mistä sitten osaltaan johtui, että kakalle oli aina päästävä aika pian, ärtynyt suoli ei kestä kakan suolelle aiheuttamaa venytystä, ja yrittää päästä sonnasta mahdollisimman pian eroon. Ja pääsee kans, olit pöntöllä tai et...

Nuo kivut ja veri ne ehkä selkeimmät oireet oli.
Ok. Mulla on epäilty nyt vähän alustavasti ärtynyttä paksusuolta tms. ja tarvis tohon peräpään tähystykseen varmaan uhrautua. Kerros nyt nätein sanoin millasta oli, älä kauhistele sitä koska sit mua pelottttaaaa :hyper: Oikeesti.

Ylävatta kipeenä välillä (jos on aikaa ruokailusta liikaa) niinkun tosipaljo. Tänäänki koulusta lähtien maannu sohvalla, nyt alko helpottaan. Ilma kiertää mutta kunnon pierua ei tuu. Voisko johtua paksusuolesta?

njietro sanoi:
Ok. Mulla on epäilty nyt vähän alustavasti ärtynyttä paksusuolta tms. ja tarvis tohon peräpään tähystykseen varmaan uhrautua. Kerros nyt nätein sanoin millasta oli, älä kauhistele sitä koska sit mua pelottttaaaa :hyper: Oikeesti.
Perseeseen nyt hujahtaa pikkurillin paksuinen putki helposti.
Suurimmat kivut tulee, kun ne laittaa ilmaa sisälle, että ne saa suoristettua suolen.
Suoli on niin mutkalla, että ilman tuota toimenpidettä siellä ei pääse etenemään.

Mun lekuri oli helvetin kovakourainen ja sanoinkin sille että ottaa vähän rauhallisemmin, ennekuin alkaa läski tummumaan.

Toimituksen jälkeen on vatsa täynnä ilmaa, mutta ne tulee ulos luonnollisen poistuman kautta. :rolleyes:

njietro sanoi:
Ja ihan totta ootte saanu rauhottavia? Multa ei edes kysytty.

Se letku on paksuudeltaan jonku puolisentoista senttiä. Ihan tarpeeks. Eniten tossa ehkä sattu nieleskely kun letku oli kurkussa tiellä. Ja sit se kun televiissio oli suoraan siinä edessä ja näki siitä kuinka omassa mahassa valuu verta koepalojen takia. Kyl ne koepalatkin vähän nipisteli...

Kauanko teillä on kyseinen touhu kestäny? Mulla oli kait kuutisen minuuttia tai mitä ne siellä sepitti. Ja onko tossa otettu helikobakteerin koepalanäyte satavarma? Kun söin tossa korvatulehdukseen amorion-antibioottikuurin joka käy siis myös helikobakteerin hoitoon, sen kuurin ajan mahani oli kunnossa oikeastaan ainoan hetken viimeisen vuoden sisällä. Kuuri loppu viikko sitten, lääkäri ei uskonu vieläkän helikoon. Nyt kuurin loputtua vaivat tuli takasin, lääkärit levittelee vaan käsiään ja sanoo ettei helikoa voi olla jos koepalat ei sitä näyttäny.:curs: :curs: :curs:
Niitä rauhottavia piti kyllä pyytää, samoin olisi kurkun puudutuksen saanut jos olisi tarvinnut..
Heliko voi olla kuulemma piilossa jos syö vatsahappovaivoihin lääkkeitä, eli juuri siksi ennen tähystystä pitää olla ilman pepcidiä yms. vähintään viikko. Kai sinä sen ajan olit ilman lääkkeitä?
Sitä en tiedä voiko vatsassa olla mahdollisesti jokin muu tulehdus kuin helikon aiheuttama.. Luulisi nyt että alan erikoislääkäri osaisi tällaisiin kysymyksiin vastata!

njietro sanoi:

Ylävatta kipeenä välillä (jos on aikaa ruokailusta liikaa) niinkun tosipaljo. Tänäänki koulusta lähtien maannu sohvalla, nyt alko helpottaan. Ilma kiertää mutta kunnon pierua ei tuu. Voisko johtua paksusuolesta?
Ylävatsavaivat johtuvat kai useimmin vatsalaukun ja ohutsuolen ongelmista, ja niitä tutkitaan juuri tuolla "kauhealla" gastroskopialla. Eli siinä nähdään mahdolliset haavaumat, helikobakteeri, keliakia yms, jotka voivat aiheuttaa kuplintaa.

Kyllähän se ikävä toimenpide on niinkuin on edellä kerrottu. Itsellä ikävintä oli oikeastaan tutkimuksen jälkeen, kun kävelin silmät punaisina lasaretin käytävää pitkin ja ihmiset toljotti tyyliin "että onpas aikamies itkeskellyt kun on joutunut lääkärisedän tutkittavaksi" :D

hinkuvinku sanoi:
Ylävatsavaivat johtuvat kai useimmin vatsalaukun ja ohutsuolen ongelmista, ja niitä tutkitaan juuri tuolla "kauhealla" gastroskopialla. Eli siinä nähdään mahdolliset haavaumat, helikobakteeri, keliakia yms, jotka voivat aiheuttaa kuplintaa.
Eikö paksusuolikin kierrä kylkiluiden alta ja sitäkauttakin voi olla ylävatsavaivoja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom