Galluppia unihäiriöistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Originally posted by Arvo Paperi
Rakko .......

KLIPSIS KLAPSIS

.....mittaan, kuten Pakkotoistolla suositellaankin.

Hei sinullekin, :david:!

Kukas se :david::in murot on yökastellut taas kerran? Ja unohtiko se kastelija jättää hymiön, ettei tunnelma vaan pääsisi latistumaan. Sun pitää olla sivari, koska intissä on puuroa aamulla. Niin, ja Hannibalin tasolle sulla on vielä matkaa. Vitu wannabe !!11!ygöne! :blow:

Kyllä sillontällön on univaikeuskai, lähinnä vaikeuksia saada unta. Kun kerran nukahtaa niin sitten nukun kyllä ihan hyvin aamuun asti.
Ongelma ilmenee varsinkin kouluaikana, kun on jotain kiireellisiä projekteja tms. juttuja rästissä.. Heti kun menen sänkyyn ja laitan silmät kiinni, alkaa kaikki stressijutut pyörimään mielessä ja sitten onkin turha yrittää saada unta.. Joskus äärimmäisen vittumaista..

Originally posted by Hippa
Onko sinulla unihäiriö? Miten se ilmenee? Kauan se on ollut? Häiritseekö elämää? Jos häiritsee, miten? Miten toimit unihäiriösi kanssa? Lääkitystä? Unihygieniaa? Omia jippoja? Muuta oleellista?

Löytyy täältäkin :( Ilmenee lähinnä yöheräilynä ja vaikeuksina saada enää unta sen jälkeen. Iltaisin sen sijaan nukahdan yleensä suht helposti.

Olen ollut koko aikuisen ikäni ns. huono nukkumaan - vieraassa paikassa on vaikea saada unta, pienimmätkin äänet häiritsevät jne. Miten sitten toimin? Yritän vain skabailla parhaani mukaan ja nukkua sitten viikonloppuisin enemmän - silloin uni kyllä yleensä maistuu, ja veikkaan sen johtuvan siitä, ettei tarvitse stressata aikaisen heräämisen kanssa. Unilääkkeitä en ole (vielä) kokeillut, muutamia luontaisvalmisteita kylläkin, mutta ilman mainittavia tuloksia. Unihygienia on kyllä aika heikoissa kantimissa, mutta rehellisesti sanoen en kyllä oikein usko se tehoon muutenkaan (paitsi säännöllisten nukkumaanmeno- ja heräämisaikojen osalta).
Joskus, jos unet jäävät useampana yönä heikoiksi ja oikein väsyttää, olen turvautunut kofeiinitabletteihin (kahvia en juurikaan juo) ja/tai stackiin. Onneksi liukuva työaika mahdollistaa myös hieman pitempään nukkumisen aina välillä.

Ylikuntoa yritän välttää viimeiseen asti, kuten myös työ- yms. stressiä, mutta se vain valitettavasti kuuluu elämään aina silloin tällöin :( Such is life, and it only becomes sucher...

Minullakin on ollut univaikeuksia jo aika kauan, jotain 2 vuotta.
Nukun usein vain alle 4 tuntia yössä, niinkuin eilenkin 3 tuntia.
Joskus nukahtaminen kestää 4 tuntia jonka aikana on hakattu päätä seinään jo 10 kertaa ja otettu muutamat muutkin raivarit ja käyty pihalla juoksemassa. Joskus taas sitten herää aamulla 6 eikä saa sen jälkeen unta vaikka kuinka väsyttäisi ja olisi pimeää.

Niinkun jotkut sanoivatkin ongelma vain pahenee kun sitä miettii...
Siitä se minullakin on nykyään aika pitkälti kiinni, ei vaan pysty enää olemaan miettimättä sitä, eikä sen tähden saa nukuttua ja sydänkin hakkaa niin että tuntuu että se kohta jo pamahtaa!
Todella rasittavaa.

Lääkkeitä en käyttänyt 1.5 vuoteen, kunnes en enää jaksanut olla aina niin älyttömän väsynyt kun opiskelut ja treenikin kärsi todella pahasti niin hain melatoniinin. Se on suht. tehokas, koska se siirtää rytmin joka yleensä uniongelmaisilla on pielessä.

*BUMP*

Alkaa pikkuhiljaa ottamaan päähän tämä jatkuva heräily. Tuli ainakin kolme pidempää heräämistä viime yön aikana, eli hereillä on oltu 2-3 tunnin välein. Syvät unet jää kyllä vähille ja siitä on tulossa kyllä ongelma. :curs:

Ei ole nyt kesällä pariin vuoteen enää ollut. Aikoinaan vaivasi, että nukuin vaan joka toinen yö. Ei vaan saanut aina joka toisena yönä nukuttua, ei millään. Kyllähän se vähän häiritsi kun oli tiltissä kokoajan mutta meni itsestään ohi. Lääkettä tarjottiin mutta unilääkkeet saa mut niin zombieksi etten halunnut.
Nyt pidän kiinni tiukasti unirytmistäni, heittoa saa olla arkena sen tunnin kahden verran, aika harvoin sitä silti on. Viikonloppuisin jos lähtee radalle, tulee toki valvottua mutta käyn melko harvoin missään ja jos käyn, harvemmin tulee tappiin asti oltua.

En halua vahingossakaan suistaa raiteiltaan tota rytmiä.

EDIT//

Äh, sen verta, että herään kyllä kesken kaiken yöllä joko kylmään hikeen tai pisulle. Tuohon on niin tottunut että unohdin kokonaan mokoman. Eli ei siis häirittekään kun on niin tottunut jo :)

Onko sinulla unihäiriö?
Kyllä on, Tai siis nyt voin sanoa onnellisesti, että minulla OLI unihäiriö...

Miten se ilmenee? Kauan se on ollut?
Katkonaisena, toistuvana heräilynä kesken unien. 20-30 heräämistä helposti yön aikana. Alkoi vuonna 2004 ja kesti melkein 4v.

Häiritseekö elämää? Jos häiritsee, miten?
Häiritsee/häiritsi. Pitkäänkään nukkuminenkaan ei helpottanut väsymystä. Lisäsi stressiä melko paljon.

Miten toimit unihäiriösi kanssa?
Koitin vain elää sen kanssa.

Lääkitystä? Unihygieniaa? Omia jippoja? Muuta oleellista?
Ainoa mikä todella auttoi oli niinkin yksinkertainen "lääke" kuin melatoniini. Tuohon kokeiltiin aika montaa eri oikeaa lääkettä, mutta mikään ei auttanut.

Mullakin on ajoittain vaikeeta saada unta, kun on stressiä, mutta kamomillatee auttaa, kun juo juuri ennen sänkyyn menemistä.. suosittelen!

Unta ei iltaisin saa oikeaan aikaan, mut sit ku nukahtaa ei mua oikein hereille saa. Nim. kerran kerrossängystä yläpediltä tippuneena, enkä herännyt. :D Siis ihan selvinpäin. Muuten on ihan sama missä nukun, kunhan pääsee makuuasentoon.

Unta ei iltaisin saa oikeaan aikaan, mut sit ku nukahtaa ei mua oikein hereille saa. Nim. kerran kerrossängystä yläpediltä tippuneena, enkä herännyt. :D Siis ihan selvinpäin. Muuten on ihan sama missä nukun, kunhan pääsee makuuasentoon.

Samoin on käynyt täällä päässä. Tipuin kerrossängystä seinän ja sängynpäädyn väliin ja siellä jatkoin uniani kunnes mutsi tuli kaivamaan mut sieltä pois.

Nukahtamisongelma on ollut niin kauan kuin muistan (~23 vuotta). Tällä hetkellä on vähän helpompi jakso menossa Melatoniinin ansiosta. Se ei varsinaisesti väsytä, mutta sen avulla pystyy inhimillisessä ajassa nukahtamaan (~tunnissa tai jopa alle). Joitain vuosia olen nukahtamislääkkeitäkin syönyt, mutta niitä olen tässä pikkuhiljaa vähentänyt.

Kyllä tuo on elämää aika paljon haitannut. Ala-asteella oli paljon poissaoloja kun ei vain jaksanut mennä kouluun älyttömien univelkojen takia. Yläasteella arjet meni usein 4-5 tunnin unilla mikä tahtoi kasvavalle kundille olla liian vähän. Pukkasi masennuksen päälle, eikä mihinkään pahemmin tarvinnut edes yrittää keskittyä. Intissä oli kaikista vaikeinta kun uni ei tullut millään. Oltiin sitten metsässä tai kasarmilla. Etenkin leireillä meinasi toimintakyky olla melkoisen alhainen kun niistä vähistä yöunista meni pari tuntia pyörimiseen. Siellä alkoi ukko kävelemään unissaankin kun stressi alkoi kasvaa turhan suureksi sietokykyyn nähden.

Mutta onneksi nyt alkaa näyttää valoisammalta. Aamut tahtoo olla hankalia ja sitä voisi välillä nukkua viikonlopun läpeensä, mutta eiköhän tämä tästä. Viimeiset 3 vuotta on eletty mahdollisimman säännöllisesti, joten ehkä sieltä jonkinlainen rytmi joskus löytyisi. :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Unihäiriötä mulla ei ole, mutta rytmi vaan on vähän normaalia herkempi. Viikonloppuna menee myöhemmin nukkumaan niin maanantai, tiistai ja keskiviikko -yöt ovat niitä viisituntisia yöunia. sitten torstaina ja perjantaina saa jo nukuttua tarpeeksi kunnes taas tulee viikonloppu ja rytmi menee sekaisin.

Sänkyyn niin 1-5min ja uni on pallossa. Joskus jos on nukkunu päikkäreitä parituntia päivällä niin ei välttämättä 11 aikaan vielä nukuta -> valvoo vartin.

Jonkin sortin unihäiriö löytyy, ja ketjun lukeneena erilainen kuin muilla. Eli nukahdan kyllä ihan mainiosti, enkä heräile öisin, mutta ongelmana on unen kesto/rytmi. Nimittäin herään aina 6-7:ltä aamulla riippumatta siitä kuinka väsynyt olen ja monelta olen mennyt nukkumaan. Toki jos menen aikasin nukkumaan, herään aina niin aikaisin, että yöunien kesto on se 6-7h. Vituttaa meinaa aika rankasti kun viikonloppuna ollaan 6-7:ltä aamulla hereillä vaikka nukkuisin aivan hemmetin mielelläni vaikka sinne 10:neen. Viime viikolla tulin radalta klo 04:20 ja niin sitä oltiin puoli kahdeksan hereillä ja ihan tutkalla :curs:

En oikein osaa sanoa mistä johtuu. Liekö syynä lapset/duuni, joiden kautta olen vaan tottunut heräämään tuohon aikaan. Tai sitten parisuhde, joka ei todellakaan ole kukoistanut viimosien vuosien aikana. Tossa viime keväänä oli sattuneesta syystä sen verran rankkaa, että vedin opamoxia, mutta vedin niitä tasan 2 pilsua, oli meinaan sen verran tykkiä kamaa. Ei siis sopinut minulle.

Lisäksi nukun oikeastaan aina ½-1h päikkärit, tossa viiden pintaan, koska väsyttää niin pirusti. Pääsispä ees joskus näistä fakin mustista silmänalusista eroon. :curs:

Olisin helvetin kiitollinen, jos joku osaisi antaa jonninlaista neuvon poikasta. Maksaisin mitä vaan, jos voisin nukkua semmoiset 9 tunnin rauhalliset yöunet!

Jonkin sortin unihäiriö löytyy, ja ketjun lukeneena erilainen kuin muilla. Eli nukahdan kyllä ihan mainiosti, enkä heräile öisin, mutta ongelmana on unen kesto/rytmi. Nimittäin herään aina 6-7:ltä aamulla riippumatta siitä kuinka väsynyt olen ja monelta olen mennyt nukkumaan. Toki jos menen aikasin nukkumaan, herään aina niin aikaisin, että yöunien kesto on se 6-7h. Vituttaa meinaa aika rankasti kun viikonloppuna ollaan 6-7:ltä aamulla hereillä vaikka nukkuisin aivan hemmetin mielelläni vaikka sinne 10:neen. Viime viikolla tulin radalta klo 04:20 ja niin sitä oltiin puoli kahdeksan hereillä ja ihan tutkalla :curs:

En oikein osaa sanoa mistä johtuu. Liekö syynä lapset/duuni, joiden kautta olen vaan tottunut heräämään tuohon aikaan. Tai sitten parisuhde, joka ei todellakaan ole kukoistanut viimosien vuosien aikana. Tossa viime keväänä oli sattuneesta syystä sen verran rankkaa, että vedin opamoxia, mutta vedin niitä tasan 2 pilsua, oli meinaan sen verran tykkiä kamaa. Ei siis sopinut minulle.

Lisäksi nukun oikeastaan aina ½-1h päikkärit, tossa viiden pintaan, koska väsyttää niin pirusti. Pääsispä ees joskus näistä fakin mustista silmänalusista eroon. :curs:

Olisin helvetin kiitollinen, jos joku osaisi antaa jonninlaista neuvon poikasta. Maksaisin mitä vaan, jos voisin nukkua semmoiset 9 tunnin rauhalliset yöunet!

Itsellänihän on sama ongelma. Herään joka aamu 6-7 välillä. Tämähän johtuu siitä, että tapaan on tottunut ja siitä on vaikea päästä eroon. Paras tapa päästä tuosta tavasta eroon on varmaan vaan pikkuhiljaa yrittää nukkua vähän pidempään, loikoilee sitten vaikka hetken hereillä vielä sängyssä jossei muuta. Pikkuhiljaa siinä sitten pystyy nukkumaan 30min pidempään, 1h pidempään jne... Aikaa se vaan vie.

Itsellä tämä ottaa kyl aika paljon päähän kun olen vuorotyössä ja kun iltavuoro loppuu 02:00 aikaan eli pääsen siinä 03:00 aikaan kotosalle nukkumaan, niin herään jo 07:00 aikaan kun ei pysty nukkumaan pidempää. Tee tätä sitten viikko.. Joka yö max 4h unet. :zzzz:

Mulla menaa kans nykysin valvottaa vaikka väsyttäis kuinka.. Puolen vuoden aikana tottunu yö-heräämisiin vissii vähä liikaa, lapsi on pitäny siitä huolen:) Entisvanhaan sitä nukkui helposti 12h putkeen heräämättä jopa kertaakaan, mutta nykysin vaikka olisi mahdollisuus ni max. 6 tuntia tulee koisattua. Kyrsii kyllä heräillä 7 aikaan viikonloppusin..

Jostain syystä illalla nukahtaminen kestää pari tuntia vaikka kuinka väsyttää. Yöllä tulee sitten herättyä 5-10 kertaa (12 kertaa laskin yksi yö). Ja aamulla väsyttää niin ettei meinaa sängystä päästä ylös.

On jonkunlainen unihäiriö, joskus on vaikea nukahtaa, joskus uni on katkonaista, joskus taas herään pari tuntia liian aikaisin enkä enää saa unta. Nyt tosin ~6kk tai enemmän on mennyt hyvin nukkuessa :) .

Toi unenlaatu heikkenee niinä aikoina kun on paljon stressiä. Kait noi kaikki "henkiset oireet" puhkeaa sitten kun on muutenkin vaikeaa. En juo kahvia viiden jälkeen, harrastan paljon liikuntaa, syön hyvin ja koitan välillä rentoutua kunnolla. Kait noi on vähän parantanut unenlaatua. Iltasella paria tuntia ennen nukkumaanmenoa ei kannata jumppailla hirveästi, se piristää.

muutama kerta kuussa(vaihtelee kerrasta kahteen) saattaa unen tulo viivästyä mutta se voi johtua siintä että mietin liikaa niinä iltoina :D yleensä iltaisin alkaa maailman murheet pyörii pääs tai myös esim ens päivän reenit on jo illal päässä :D eli mietin että huomen on kyykky ja ku kyykkään nii nostan tulosta paljo! tommosta. tai sitte se uni ei vaa taho tulla jos on vaik nukkun edellisen yön todella sikeesti normaalisti nukun sen 8-9 tuntii välil voi myös tulla 11 tunnin unet tai vastaavasti myös 3 tunnin unet ja sitte olo onkii iha:hyper:

Nukahtamisen kanssa tuottanut ongelmia jo pitemmän aikaa. Aivot käy alitajuisesti kierroksilla ja uni vain ei tule. Työstä johtuvaa tressia vai jotain muuta.. dont know?!

Rouhin 30kpl 10mg Tenoxeja ensiapuun ja sitten respa 100kpl 10mg Zolpidemiin.. toimii :)
Harmi vain, et noi loppuu aikanaan, tosin toivon oman unirytmin palaavan takaisin.
Ei haluaisi olla pelkkien lääkkeiden varassa, et tuleeko uni vai ei..

Vähintään kerran viikossa vaikeuksia nukkumisen kanssa. Tällä viikolla jo kolmena yönä... Persiistä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom