Galluppia unihäiriöistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Liikaa päikkäreitä niin ei tuu uni simmuun. Heti kun alkaa sänkyyn mennessä nukuttamaan niin kirja sivuun ja unta palloon. Jos sen hetken ohittaa niin sitten saakin odottaa seuraavaa hetkeä, että saisi unenpäästä kiinni.

Minulla on ollut varmaankin kaikki unihäiriön eri variaatiot: illalla ei tule uni, mutta aamulla nukuttaisi / illalla saa unta, mutta herää keskellä yötä eikä saa unta / heräilee puolen tunnin välein / ei nuku yössä kuin pari tuntia moneen viikkoon jne, jne...

Tällä hetkellä häiriöitä ei ole, kiitos tasapainoisen elämäntilanteen. Ainoa joka lievää väsymystä aiheuttaa on työaikana itselle sopimaton vuorokausirytmi: pitää herätä pirun aikaisin ja mennä niin aikaisin nukkumaan että uni ei tule. Tuosta tosin selviää satunnaisella eferdriinin käytöllä ja sillä että nukkuu univelat viikonloppuisin pois.

Eli yhteenvetona voisi sanoa että jos elämän tasapaino järkkyy jollain tavalla ja tulee ns. henkisiä paineita, niin huononee unikin.

Ai niin, unohtui: yksi varma keino aiheuttaa unihäiriöitä on juoda pari päivää reippaasti viinaa. Tosin sitä ei tule nykyään tehtyä...

Originally posted by Dopey
Päinvastainen ongelma: kun menen sänkyyn on tosi vaikea pysyä hereillä edes viittä minuuttia. Tää on ongelma kun tosta alkaa se aika kun vois olla kullan kanssa rauhassa kahden. ZZzzzzz....

:curs: Mun vaimolla on kans toi ongelma:curs:

Silloin tällöin, jos on paljon projekteja ja hommia...

Itse uskon vakaasti että ihmisellä on jonkinlaisia energia-aaltoja jotka määrävät vireystilan. Jos ei mene nukkumaan silloin kun nukuttaa tulee pirtäksi ja nukahtaa vasta parin tunnin päästä. Itse nukahdan joko joskus 22 tai sitten selvästi myöhemmin...

Loman aikana unirytmi meni pikkasen sekaisin ja nyt on vaikeeta saada unta illalla. Tosin apu on viime päivinä löytynyt. Oon yrittäny lukee todella mielenkiintoista kirjaa: IAS (International Accounting Standards) käytännön esimerkein. Parin sivun jälkeen on lähes mahdotonta pitää silmiä auki :D

On. Illalla (tai pikemmin yöllä) tulee uni vasta joskus yhden ja viiden välillä ja sekös vituttaa viimeistään sitten kun herätys kello soi seitsemältä.

Sittenkun on tarpeeksi pitkään harrastanut noita keskimäärin 4 tunnin yö unia, niin tulee ilta kun vain sammuu joskus yhdeksän aikaan. Ja sitten taas valvotaan yöt. :itku:

Edit: tosin nyt lomalla olen sitten nukkunut pitkälle yli puolen päivän. :curs:

Originally posted by Hippa
Onko sinulla unihäiriö? Miten se ilmenee? Kauan se on ollut? Häiritseekö elämää? Jos häiritsee, miten? Miten toimit unihäiriösi kanssa? Lääkitystä? Unihygieniaa? Omia jippoja? Muuta oleellista?

Joo, unihäiriö on, kyllä, juu...

Ongelmana on se, että saa maata sängyssä helposti pari-kolme tuntia, eikä uni tule. Ja jos sattuu yöllä heräämään kusitauolle, naapureiden mekastukseen tai näin kesällä takapihalla korista pelaavien meluun, niin ei helvetilläkään uudestaan unen päästä kiinni.

Mitä enemmän sitä miettii, että nyt pitäisi jo nukahtaa, niin sitä vaikeammaksi se tottakai tulee.

Tällä hetkellä se ei häiritse elämää niin vakavasti, kun olen työttömänä, eikä ole aamulla töihin/kouluunlähtöä. Mutta tuossa on joku työkkärin koulutus hakusessa ja tietenkin töitä yritän katella, niin heti kun tärppää, olisi taas hyvä saada nukuttua... Silloin voi tulla vaikeaa, jos ei pysty nukkumaan ja pitäisi työ/koulu hoitaa kunnialla...

Nukahtamista helpottaa sopiva lämpötila. (näin kesällä on liian kuuma, ei pysty nukkumaan, mutta yleensä jos hiukan viileämmäksi saisi huonetta, niin hiukan helpottaisi.

Lääkereseptejä on kahta lajia: melatoniini (hikisiä 1mg tabuja) ja Zopinox. Molemmat reseptit pitäisi käydä uusimassa, kun purkit ovat tyhjillään... Melatoniini auttaa kohtuullisen hyvin, mutta se pitää ottaa hiukan aiemmin. Zopinoxilla lähtee taju erittäin hyvin, noin puolessa tunnissa tai kolmessa vartissa vaikuttaa. Aamulla tosin voi olla tokkurainen olo zopinoxista...

Pienestä pitäen ollut harvinaisempi unihäiriö. Unta kyllä saan todella hyvin, mutta se itse nukkuminen on "hankalaa". Kärsin siis pahoista unissakävelyn oireista. Kävelen, puhun (on saatu myös kiinni puhelimesta jolloin olen soitellut tuntemattomille ihmisille ja myös kirjoittanut viestejä :) .. Miltei joka yö vähintään nousen puhumaan eli jos nukun n.8 tuntia niin saatan siitä olla ns. hereillä n.2-3 tuntia! Asiaa on tutkittu monelta taholta mutta mitään ei ole tehtävissä. Unilääkkeitä on myös ehdoteltu, mutta en ole niitä vielä alkanut popsia! Tämä on ollut jo niin monta vuotta että siihen on jo ehtinyt tottua. Ikävää vain että välillä aamulla on tosi väsynyt vaikka olisikin "nukkunut" paljon!

Joo se ei oo mitään epätavallista et meen nukkumaan sanotaan jossain klo12 maissa ja siinä sit pyöritään 4-5h ihmettelemäs miksei uni tuu, sit just nukahtaa kun herätyskello on soimassa. Yleensä sit kun ei tarvii mennä seuraavan päivän mihinkää eli ei oo kello soimas ni sit saa vähän paremmin unta, mut usein ei kyl silloinkaan. Tenoxit ja Zopinox auttaa... ja pari pulloa siideriä :D

Ei ole unihäiriötä. Paras lääke unettomuuteen on hommata kunnon kissa "nukuttamaan" sut. Parin tunnin aerobisen jälkeen olo on niin raukea että uni tulee väkisinkin silmään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Mulla on saliharrastuksen myötä tullut sellainen ongelma, että yön aikana herää useita kertoja siihen, että toinen käsistä on puutunut (pistelee). Sitten saa hetken liikutella sormiaan, että saa veren taas kulkemaan käteen.

Ongelman syynä lienee (oman järkeilyn tuloksena) se, että kun on leveyttä tullut muutenkin jo leveisiin hartioihin lisää + massaa olkapään lähimaastoon, niin kyljellään nukkuessa olkapää taittuu kehon alla eteenpäin ja lihasmassa puristaa verisuonia hiukan kiinni.

Ongelmaan auttoi jonkun verran, kun opetteli nukkumaan niin, että kyljellään ollessa alempi käsi on tyynyn alla.

Onko muilla samantapaisia kokemuksia? :confused:

Onko sinulla unihäiriö? Miten se ilmenee? Kauan se on ollut? Häiritseekö elämää? Jos häiritsee, miten? Miten toimit unihäiriösi kanssa? Lääkitystä? Unihygieniaa? Omia jippoja? Muuta oleellista?

Onko sinulla unihäiriö?
on.

Miten se ilmenee?

ilmenee siten, että helvetti repeää aamuisin kun täytyy herätä. mm. eilen aamulla heitin tiskit altaaseen ja otin puhtaan lautasen kaapista pöydälle ja lähdin pesemään legoja. tulin takasi ja ihmettelin missä #¤"%/¤(&¤$£€@ mun lautanen on, siellähän se oli tiskien seassa. eli ihan sekasin aamulla. monesti kännykässäki asetukset päin :david: ku tulee naputeltua herätys pois päältä.

Kauan se on ollut?

on ollut siitä lähtien ku joutunu väkisin heräämään. ala-asteen ensimmäiseltä.

Häiritseekö elämää?

ei

Miten toimit unihäiriösi kanssa?

teen ensin, mietin sitten. aivot kun ei tahdo toimia kunnolla aamulla.

Lääkitystä?

ei

Unihygieniaa?

kalsarit jalkaan iltaisin, tulee käveltyä shortseissa koko päivä ku niin kuuma.

Omia jippoja?

keskittyy täysillä ja kävelee varovaisesti sohvalle, katsoo tv:tä vartin ennen mitään muuta. tosin tässäkin ajassa voi sattua lähes mitä tahansa.

Muuta oleellista?

-

Itse nukahdan usein helposti, mutta ongelmana on jatkuva heräily. Ennätys on 13 kertaa vessassa yhden yön aikana.

En herää vessahätään, vaan tuntemattomasta syystä. Joskus ei meinaa uni tulla enää, jos herää joskus viiden aikaan ja tietää, että herätys on puoli seitsemältä.

Unihäiriö on kestänyt joku viitisen vuotta ja lääkkeitä on käytössä: Imovane/Zopinox ja Diapam (hyvin harvoin).

Joskus on kokeiltu Tolvonia, joka aiheutti sellaisen painajaisen, etten suostunut sen jälkeen sitä ottaa. Myös jotain muita, mutta aina joku vika löytynyt.

Unihygienia ei kauheasti ole auttanut.

Ikävin unihäiriön seuraamus on se, että muisti on huonontunut huolestuttavasti. Ikävää on myös se, että on aika väsynyt olo koko ajan ja silmäpussit.

Originally posted by Juza76
Mulla on saliharrastuksen myötä tullut sellainen ongelma, että yön aikana herää useita kertoja siihen, että toinen käsistä on puutunut (pistelee). Sitten saa hetken liikutella sormiaan, että saa veren taas kulkemaan käteen.

Ongelman syynä lienee (oman järkeilyn tuloksena) se, että kun on leveyttä tullut muutenkin jo leveisiin hartioihin lisää + massaa olkapään lähimaastoon, niin kyljellään nukkuessa olkapää taittuu kehon alla eteenpäin ja lihasmassa puristaa verisuonia hiukan kiinni.

Ongelmaan auttoi jonkun verran, kun opetteli nukkumaan niin, että kyljellään ollessa alempi käsi on tyynyn alla.

Onko muilla samantapaisia kokemuksia? :confused:

On kokemuksia, ja lisää juttuakin löytyy:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=6360
(toivottavasti onnistui tuo linkitys, en ole ennen sitä yrittänyt)

Mulla menee nokka tukkoon jos käyn yöllä juomassa tai kusella. Sitten puoli tuntia aivastellaan. Ongelma ei ilmene niin voimakkaana, jos pitää silmänsä kiinni. Johtuisko siis valosta, kun talvella ei ilmene. Tosin talvella ei ole siitepölyäkään (allergia). Vai johtuuko siitä että juon ehkä nenäni kautta tai kusen nenääni (hyvä etten kuse itteeni silmään):

Muutoin ei ole nukkumis ongelmia, päivälläkin voin nukkua pari-kolme tuntia.

Unihäiröitä

Ei ole jos ei anna unettomuuden häiritä...tai siis sanotaanko nukahtamis ongelman nukun kyl sen jälkeen ku tukki semmoset 12-16h.... mut kannatee väsyttää ittensä hirveellä rääkki treenillä jonka tekee illalla nii et ku tulee kotiin syö tuhdisti katoo illan elokuvan ja tietty DRAGONBALL Z:n nii sit pikku iltapalan ja koettaa laittaa nukkuun... nii kyl se uni tulee paremmin ku et ei ois treenannu kunnolla....

Originally posted by Hippa
Itse nukahdan usein helposti, mutta ongelmana on jatkuva heräily. Ennätys on 13 kertaa vessassa yhden yön aikana.

En herää vessahätään, vaan tuntemattomasta syystä.

No, mitäs siellä vessassa sitten laukkaat, jos ei kerran pisspissiäkään ole tulossa? Eräs lääkäri kerran sanoi, että jos rakon opettaa edes kerran yössä tarpeelle, niin herää takuuvarmasti joka yö, vaikka ei olisi rakon täyttymisen puolesta mitään tarvetta. Siitä voi myös opetella eroon, kun jättää vessareissut väliin ja opettaa kuspissipussukan tyhjentymään vain aamuisin unien jälkeen.

Joskus ei meinaa uni tulla enää, jos herää joskus viiden aikaan ja tietää, että herätys on puoli seitsemältä.

No, mitäs tuosta stressaat? Kyllä se kello herättää sitten ajallaan.:)

Itse en kärsi ns. unihäiriöistä ainakaan vielä. Muistiini on kyllä piirtynyt hyvin eräs tv-ohjelma tässä taannoin, jossa kerrottiin naisesta, jolla oli vaikeuksia unen kanssa. Oli ilmeisesti työtön/sairaslomalla juuri noiden makuuongelmien takia. Päivärytmi oli jotakuinkin seuraava: Herätys joskus kolmen ja viiden välillä iltapäivällä. Sitten pari tuntia sohvalla löhöilyä, minkä jälkeen nukkumaan tuollaiset reippaat kolmen tunnin "päiväunet". Sitten se mollotteli silmät kirkkaina siihen kameraan ja sanoi, että "mä oon niinku ihan paineessa tän jutun kanssa, kun mua ei nukuta millään Kymppiuutisten aikaan, vaan mä vaan pyörin sängyssä tuonne jonnekin aamuseitsemään saakka." :rolleyes:
Noihin unensaanti ja nukkumisprobleemoihin on varmasti syitä, joita ei tiedä niitä tutkineetkaan henkilöt täysin selvästi, mutta IMHO, jos nukkuu parin,kolmen tunnin päikkärit ja istuu yöt sängynreunalla miettien "kellokin soi jo 8 tunnin päästä ja muuta mihin ei voi vaikuttaa keskellä yötä järin suuresti", niin saa kyllä odotella unta siihen oikeaan aikaan tulevaksi. Kummasti esimerkiksi tuolla nukkumattien tyyssijassa eli armeijassa kaverit nousee melkein vittuilematta kuudelta ylös ja sammuu kuin saunalyhdyt klo 22. Ja aika harva siellä kusellakaan laukkaa tuolloin yöllä. Tämä jo ensimmäisen kahden viikon aikana huolimatta siitä, miten siellä siviilissä on unirytmi ollut. Näin. HTH.:)

Originally posted by MAP
Ikävä kyllä.

Nukahtaminen yleensä vielä jotenkuten onnistuu, mutta herään ainakin 2 kertaa yössä. Siis joka yö. Ja harvoinpa tulee edes nukuttua 6 tuntia enempää, kun jo 04.30 aamulla pitää nousta.

Ja väsyttää yleensä muutenkin pirusti. Puhelin asiasta lekurillekin viime talvena ja otettiin kaikki mahdolliset veri/muut testit. Missään ei ollut mitään vikaa(onneksi).

Uni/nukahtamislääkkeitä en vielä oikein ole halunnut ottaa, mutta pitänee kohta harkita sitäkin uudelleen.

Pitemmän päälle aikas vittumainen juttu meinaan...
Ittekin heräilen noin 2-4 kertaa yössä, ei haittaa mua ollenkaan. Yleensä saan heti unenpäästä kiinni yö-heräyksen jälkeen. Nukun nyt näin kesällä arkisin 8,5-10 tuntia yössä. Työt alkaa mulla vasta 10:ltä, sopii mulle loistavasti. Jos menee vaikka yhdeltätoista nukkumaan, kerkeää silti vetää mukavat kymmenen tunnin tirsat. :thumbs:

Edit: Unohtui tuossa mainita että yleensä nukun noin 5-6 tuntia putkeen, ja sen jälkeen 2-3 tunnin pätkissä.

Originally posted by baarikello

No, mitäs siellä vessassa sitten laukkaat, jos ei kerran pisspissiäkään ole tulossa? Eräs lääkäri kerran sanoi, että jos rakon opettaa edes kerran yössä tarpeelle, niin herää takuuvarmasti joka yö, vaikka ei olisi rakon täyttymisen puolesta mitään tarvetta. Siitä voi myös opetella eroon, kun jättää vessareissut väliin ja opettaa kuspissipussukan tyhjentymään vain aamuisin unien jälkeen.

Rakko on varsin helppo opettaa tavoille. Kun heräät, et välitä pissahädästä. Seuraavalla heräämisellä hätä on kovempi, mutta siitä ei vaan saa välittää. Lopulta näet unessa, miten virtsaat pönttöön, mutta oikeasti virtsaatkin sänkyyn. Tässä meillä on tietysti uusi ongelma, mutta ei hätää: on niitä yökastelijoita ennenkin kasvatettu. Yksi vanha ja hyväksi havaittu keino on häpeä. Aikuisen ihmisen täytyy hankkia se itse ilman vanhempien avustusta. Kerrot siis kavereille, että pissaat yöllä sänkyyn. Lisäbuustia saat, kun kerrot niille antidoupingkynäniskakoulukavereille, että Pakkotoiston korkean tahon auktoriteettien mukaan kehonrakentaja ei saa yöllä käydä pissalla. Kun häpeä kasvaa tarpeeksi suureksi, keho automaattisesti sopeutuu tilanteeseen ja lakkaa virtsaamasta yöllä. Näin on lapsesta tehty mies/nainen.

Joskus ei meinaa uni tulla enää, jos herää joskus viiden aikaan ja tietää, että herätys on puoli seitsemältä.

No, mitäs tuosta stressaat? Kyllä se kello herättää sitten ajallaan.:)

Toki, asenne ratkaisee. Minuakaan ei nykyään mikään asia voi ottaa päähän, suututtaa tai edes harmittaa, kun voin ajatella: "Mitäpä tuosta stressaamaan!" En myöskään koskaan ole surullinen tai masentunut, tylsistymisestä puhumattakaan. Erityisen helppoa oikea asennoituminen on yöllä puoliunessa.

Kummasti esimerkiksi tuolla nukkumattien tyyssijassa eli armeijassa kaverit nousee melkein vittuilematta kuudelta ylös ja sammuu kuin saunalyhdyt klo 22. Ja aika harva siellä kusellakaan laukkaa tuolloin yöllä. Tämä jo ensimmäisen kahden viikon aikana huolimatta siitä, miten siellä siviilissä on unirytmi ollut. Näin. HTH.:)

Varsin omituista, varsinkin kun ottaa huomioon, että armeijassa kaikki nostavat kiivasti puntteja ja juovat paljon vettä päivän mittaan, kuten Pakkotoistolla suositellaankin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom