Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Originally posted by Dopey
Päinvastainen ongelma: kun menen sänkyyn on tosi vaikea pysyä hereillä edes viittä minuuttia. Tää on ongelma kun tosta alkaa se aika kun vois olla kullan kanssa rauhassa kahden. ZZzzzzz....
Originally posted by Hippa
Onko sinulla unihäiriö? Miten se ilmenee? Kauan se on ollut? Häiritseekö elämää? Jos häiritsee, miten? Miten toimit unihäiriösi kanssa? Lääkitystä? Unihygieniaa? Omia jippoja? Muuta oleellista?
Originally posted by Juza76
Mulla on saliharrastuksen myötä tullut sellainen ongelma, että yön aikana herää useita kertoja siihen, että toinen käsistä on puutunut (pistelee). Sitten saa hetken liikutella sormiaan, että saa veren taas kulkemaan käteen.
Ongelman syynä lienee (oman järkeilyn tuloksena) se, että kun on leveyttä tullut muutenkin jo leveisiin hartioihin lisää + massaa olkapään lähimaastoon, niin kyljellään nukkuessa olkapää taittuu kehon alla eteenpäin ja lihasmassa puristaa verisuonia hiukan kiinni.
Ongelmaan auttoi jonkun verran, kun opetteli nukkumaan niin, että kyljellään ollessa alempi käsi on tyynyn alla.
Onko muilla samantapaisia kokemuksia?
Originally posted by Hippa
Itse nukahdan usein helposti, mutta ongelmana on jatkuva heräily. Ennätys on 13 kertaa vessassa yhden yön aikana.
En herää vessahätään, vaan tuntemattomasta syystä.
No, mitäs siellä vessassa sitten laukkaat, jos ei kerran pisspissiäkään ole tulossa? Eräs lääkäri kerran sanoi, että jos rakon opettaa edes kerran yössä tarpeelle, niin herää takuuvarmasti joka yö, vaikka ei olisi rakon täyttymisen puolesta mitään tarvetta. Siitä voi myös opetella eroon, kun jättää vessareissut väliin ja opettaa kuspissipussukan tyhjentymään vain aamuisin unien jälkeen.
Joskus ei meinaa uni tulla enää, jos herää joskus viiden aikaan ja tietää, että herätys on puoli seitsemältä.
No, mitäs tuosta stressaat? Kyllä se kello herättää sitten ajallaan.
Itse en kärsi ns. unihäiriöistä ainakaan vielä. Muistiini on kyllä piirtynyt hyvin eräs tv-ohjelma tässä taannoin, jossa kerrottiin naisesta, jolla oli vaikeuksia unen kanssa. Oli ilmeisesti työtön/sairaslomalla juuri noiden makuuongelmien takia. Päivärytmi oli jotakuinkin seuraava: Herätys joskus kolmen ja viiden välillä iltapäivällä. Sitten pari tuntia sohvalla löhöilyä, minkä jälkeen nukkumaan tuollaiset reippaat kolmen tunnin "päiväunet". Sitten se mollotteli silmät kirkkaina siihen kameraan ja sanoi, että "mä oon niinku ihan paineessa tän jutun kanssa, kun mua ei nukuta millään Kymppiuutisten aikaan, vaan mä vaan pyörin sängyssä tuonne jonnekin aamuseitsemään saakka."
Noihin unensaanti ja nukkumisprobleemoihin on varmasti syitä, joita ei tiedä niitä tutkineetkaan henkilöt täysin selvästi, mutta IMHO, jos nukkuu parin,kolmen tunnin päikkärit ja istuu yöt sängynreunalla miettien "kellokin soi jo 8 tunnin päästä ja muuta mihin ei voi vaikuttaa keskellä yötä järin suuresti", niin saa kyllä odotella unta siihen oikeaan aikaan tulevaksi. Kummasti esimerkiksi tuolla nukkumattien tyyssijassa eli armeijassa kaverit nousee melkein vittuilematta kuudelta ylös ja sammuu kuin saunalyhdyt klo 22. Ja aika harva siellä kusellakaan laukkaa tuolloin yöllä. Tämä jo ensimmäisen kahden viikon aikana huolimatta siitä, miten siellä siviilissä on unirytmi ollut. Näin. HTH.
Ittekin heräilen noin 2-4 kertaa yössä, ei haittaa mua ollenkaan. Yleensä saan heti unenpäästä kiinni yö-heräyksen jälkeen. Nukun nyt näin kesällä arkisin 8,5-10 tuntia yössä. Työt alkaa mulla vasta 10:ltä, sopii mulle loistavasti. Jos menee vaikka yhdeltätoista nukkumaan, kerkeää silti vetää mukavat kymmenen tunnin tirsat. :thumbs:Originally posted by MAP
Ikävä kyllä.
Nukahtaminen yleensä vielä jotenkuten onnistuu, mutta herään ainakin 2 kertaa yössä. Siis joka yö. Ja harvoinpa tulee edes nukuttua 6 tuntia enempää, kun jo 04.30 aamulla pitää nousta.
Ja väsyttää yleensä muutenkin pirusti. Puhelin asiasta lekurillekin viime talvena ja otettiin kaikki mahdolliset veri/muut testit. Missään ei ollut mitään vikaa(onneksi).
Uni/nukahtamislääkkeitä en vielä oikein ole halunnut ottaa, mutta pitänee kohta harkita sitäkin uudelleen.
Pitemmän päälle aikas vittumainen juttu meinaan...
Originally posted by baarikello
No, mitäs siellä vessassa sitten laukkaat, jos ei kerran pisspissiäkään ole tulossa? Eräs lääkäri kerran sanoi, että jos rakon opettaa edes kerran yössä tarpeelle, niin herää takuuvarmasti joka yö, vaikka ei olisi rakon täyttymisen puolesta mitään tarvetta. Siitä voi myös opetella eroon, kun jättää vessareissut väliin ja opettaa kuspissipussukan tyhjentymään vain aamuisin unien jälkeen.
Joskus ei meinaa uni tulla enää, jos herää joskus viiden aikaan ja tietää, että herätys on puoli seitsemältä.
No, mitäs tuosta stressaat? Kyllä se kello herättää sitten ajallaan.
Kummasti esimerkiksi tuolla nukkumattien tyyssijassa eli armeijassa kaverit nousee melkein vittuilematta kuudelta ylös ja sammuu kuin saunalyhdyt klo 22. Ja aika harva siellä kusellakaan laukkaa tuolloin yöllä. Tämä jo ensimmäisen kahden viikon aikana huolimatta siitä, miten siellä siviilissä on unirytmi ollut. Näin. HTH.