Fyysinen työ

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jazka81
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mun mielestä fyysisellä työllä on negatiivinen vaikutus punttaukseen.. tossa keväällä ku opiskelin ni istusin joku 10 tuntia ja luin... sitte illalla puntille ja hyvin tapahtu edistystä... sitte ku siirryin töihin ni alko tulokset junnaamaan paikallaa.. ja oikeesta koko treeni tyssäs siihe... työpäivän jälkee oli nii hemmeti väsyny ettei jaksanu oikee mitää tehdä. Ja työssäni maalailen noin 40% ajasta... muu aika menee seisonta- ja kävelyhommissa. Itse oon kyllä asian aatellu niin että istuma työ ja kuntoilut sit vapaa-ajal.. ainakin jos sitä lihasta haluaa... käytännön voimaa saa kyllä just varmaa ihan kivasti ku jossai raksalla on.:pano:

Turhaa ihannointia

Jos oikeasti aikoo päästä salihommisa eteenpäin, ei fyysinen työ käy alkuunkaan. Tosi harva oikeasti jaksaa lähteä kovan päivän jälkeen salille teutaamaan. Kattoeristyshommat, joita teen, ovat hyvä esimerkki= saatanan vahvoja ja sitkeitä ukkoja jotka ovat joka ilta sippejä ja EIVÄT lähde salille. Maastaveto ei päätä huima , mutta ÄLÄ ala painimaan ko. herrojen kanssa. Mikäli kehitystä punttihommissa haluaa, on parempi olla turhaan romantisoimatta " raksaukkoja".

Monet kerrat on koitettu 10-14 tunnin fyysisen työn jälkeen salille ja sanokaa minun sanoneen että ei silloin ennätysraudat liiku... Työ syö voimia ja työn vuoksi ei saa tarpeeksi kaloreita eikä lepoa, fyysinen työ haisee jos haluaa lihasta kasvattaa...

Itse näin tänä kesänä raksalla keski ikäisen ukon joka laittoi trukin keulaan molemmat kynnet kerralla kiinni liekö 50kg kappale :wtf: tosiaan työ haittaa vähän punttia mut se on ihan siitä kiinni kumpaa arvostaa enemmän

Alotin muuttohommat tässä 4viikkoa sitten ja mitään muutosta treeniin en ole huomannut paitsi kyykky vaatii samoilla painoilla suuremman rutistuksen, jotta pääsee samoihin toistomääriin. Positiivista taasen, että näyttää aivan kuin fläsä olisi lähtenyt palamaan. Mahasta näkyy lihat paremmin ja verisuonet käsissäki pullottaa yhä enemmän. 96kg ja 193cm jamppana saan kyllä syödä kiitettävät määrät et nälkä pysyy poissa. Saas nähä rupeeko tangoista painot vähenemään jonkinajan kuluttua.

Myös päinvastoin: välillä tuntuu ettei salilla saaduista voimista ole hyötyä kuin niissä salilla tehtävissä liikkeissä, ei normi elämässä :) Tietysti joku mave nyt on varmaan aika avulias normielämään.

Ja se on varma että semmosia forkkuja ei saa treenamalla salilla mitä joilla tyyliin raksamiehillä on :) 8h treeniä niille päivässä, 5 kertaa viikossa niin niiden on pakko kasvaa selviytyäkseen moisesta...

no jos nostan 50kg levytankopainoja pään päälle ja jotain saman painosta puolen neliön pakettia niin onhan siinä ero.mave on yks parhaita salivoimaliikkeitä siltikin ote ohuesta tangosta on ihan eri kuin jostain saman painon tuotteesta josta ote on hankalampi ottaa. etkä sä koskaan "käytönnön nostoja" teekään kuten tangolla (käsien asento)

Ite teen ahtaushommia jalkamiehenä, eli nostan, raahaan ja heitän lukkoja ja ketjuja joilla tavara kiinnitetään laivassa... ketjut painaa joku 10-20kg/kpl riippuen pituudesta ja lukot painaa n.10-15kg/kpl... ja niitä joutuu heittelemään kannen puolelta toiselle... ja raahatessa on käsissä yleensä joko 4-8 ketjua taikka kannettaessa 2-6 lukkoa... Lisäksi saa työnnellä ja raahata 80-100kg pukkeja(pyörillä olevia tosin) joiden päälle traileri asetetaan ja koko työpäivän saa juosta, ryömiä ja kontata. Työtä oon tehny reilun pari vuotta nyt.. Tosin työpäiviä ei ole kuin 3-4 viikossa, mutta tähän tulee sitten päälle ovihommat ja vähäuniset viikonloput.

Ja kyllä tuossa viime vuonna vajaan vuoden treenitauon aikana kyykky, penkki ja mave nous 10-15kg pelkällä työllä ja ryyppäämisellä+roskaruoalla ja sarjoja jaksaa tehdä paremmin... Nyt tammikuussa sitten alotin treenin uudestaan ja jätin juomisen melkein kokonaan ja aloin taas syömään terveellisemmin... Nyt on paino tippunut juomisen lopettamisen jälkeen 7kg. Tosin se painon nostaminen sitten onkin vaikeampaa kun tosiaan syödä saa niin h*lvetisti, että pääsee plussille, tällä hetkellä syön n.3000-3300kcal riippuen päivästä ja paino tippuu 1-1,5kg viikossa... Kohta pitäis alottaa bulkki, saa nähdä miten äijän käy :D

Pakko kyllä myöntää, että jos treeneihin yrittää työpäivän jälkeen niin ei sieltä maksimeja nostella, mutta vapaapäivinä tai ennen töitä treenatessa jaksaa kyllä ihan normaalisti. Ainut ongelma on palautuminen, treenejä vastaavia työpäiviä 3-4 viikossa ja treenipäiviä 3-4 viikossa ja siihen päälle vähäiset yöunet 2-3 päivänä viikossa.

eipä se fyysinen työ voimia tai massaa kasvata paitsi ehkä jollain koko ikänsä perse homeessa maanneella nörtillä, ja silläkin vaan hetken aikaa. johtuen lähinnä siitä että aiva sama kuinka raskas duuni on niin se ei ole progressiivista, elikkä tuskinpa siellä metsätöissä ne tukit painaa joka viikko hitusen enemmän ku viime viikolla? ja näin ollen haastaa lihakset joka kerta pakottaen ne kasvuun. eipä taida olla näin.

kyllähän se voi yleiskunnolle jeesiä ja forkut voi ottaa vähä itseensä koska niitä ny harvemmin salilla treenataankaa. mutta enpä muista koskaa nähneeni yhtäkää kovaa duuninpaiskojaa joka olis esim läheskää yhtä vahva ku vaikka perus 17v pari vuotta salilla vähäkään tosissaan käyny jamppa.

ainoo et pari maajussia tiiän joilla sattuu oleen vähä voimaa, joka tosin johtuu siitä että ne on vaan luonnollisesti lähempänä 2m pituudessaan ja suht rotevia = luonnollisesti isokokoisia. mut eipä nekää ota ku jotain vähä päälle huntin penasta.

et käykää siel puntilla ja menkää toimistoduuniin niin säästyy kaloreita siihen lihasten kasvattamiseen.

ootko koskaan tehny raskasta fyysistä työtä?penkkipunnerrus on tunnetusti paras voiman mittari:pano:

Toisinpäin muuten sama homma että jos tosissaan salilla käy niin se haittaa huomattavasti työtä. Aina on paikat niin kipeät ja jumissa että ei oikein pysty mitään tekemään.

Olen ollut 4 kesää ulkomaalarina. Homma on ollut lähinnä puuduttavaa auringossa ähräämistä. Treenistä huolimatta voimat eivät kehittyneet millään ja silloisella teinipojan energiankulutuksella taukoja ja ruokahalua ei vaan ollut niin paljoa, etteikö paino olisi tippunut aina 5kg kesässä :D Progressiivisen treenin olisi ehkä saanut pysymään yllä vetämällä pelkkää rypsäriä.

Kyllä se vaan konttorihommat/opiskelu ja oikean treenin yhdistelmä on mulle se paras kombo. Mulla ei ole koskaan onnistunut yhdistää raskaita fyysisiä hommia ja treeniä. Aina vaan ei voi valita treeniohjelmaan sopivaa työpäivää. Harvalla varmaan irtoaisi iltasella ennätykset jos päivästä on ähötetty 10 tuntia vesisateessa tai 25 asteen helteissä.

Jos taas fyysinen työ on se oma juttu niin sinne vaan. En ole koskaan nähnyt oikeasti kovakuntoisia maanrakennusukkoja tai timpureita, mutta enpä kyllä ylipainoisiakaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Raksahommista sen verran voin omasta kokemuksesta kertoa, että timpureilla/kirvesmiehillä hommat vaihtelevat fyysiseltä rasittavuudeltaan paljon. Ajoittan työ on hyvinkin kevyttä (listotusta yms) ja välillä melko kuormittavaa (betonimuotti ja -valuhommat helteessä). Toki jotkut ovat erikoistuneet vain tiettyyn työnkuvaan.

Enivei, raksalla kahvi- ja ruokatauot on ajoitettu sikäli järkevästi, että safkaa pääsee ahtamaan naamaan parin tunnin välein. Puntti kulkee kyllä, kunhan jaksaa syödä. Eikä sen raskaimman mahdollisen työpäivän jälkeen kannata välttämättä suoraan lähteä salille.

Riippuu keneltä kysytään mikä on raskasta työtä ja mikä ei, itse kantelen sellaista 24kg "käsipainoa" + muita vehkeitä telineitä ja rappuja ylös alas teollisuuslaitoksilla, välillä on aika sippi paikat, esim. kyynärvarret, hartiat, alaselkä.
Pari työkaveria on n.60v äijiä, todella kovakuntoisia(lue=kovakuntoisempia kuin itse ;) ), juoksee maratooneja ja hiihtelee finlandiaa, tehneet ko. hommaa ikänsä ja kehuvat että nykyään työkalutkin ovat kevyitä ja tahti rauhallista.

Puntilla käyminen on välillä aika raskasta töiden ohella, nyt olen nelisen kuukautta salillla käynyt 3-4krt./vko. Tiistaina ja torstaina pidän 2 tunnin tauon töitten jälkeen ja sitten lauantaina oikeastaan paras treenipäivä, kun on saanut huilattua aamupäivän. Palautumista yritän tehostaa syömällä mahdollisimman hyvin+vetämällä vähintään tarpeeksi proteiinijauhoja, palautusjuomaa,vitamiineja, kreatiinia ym.
Myös kaikki ylimääräiset vapaat tulee käytettyä suht. tehokkaasti treenaamisen+palautumisen+lihashuollon hyväksi.

näin viikon kokemuksella raskaammasta työstä (laatoitus) niin täytyy todeta että se kulutus nousee oikeasti ihan vitusti. treenit sain hoidettua suunnilleen kuten ennen mutta joka päivä tuli duunissa prodedrinkkien lisäksi vedettyä pizzaa tms mättöä ruokiksella kun oli niin saakelin nälkä. viikon lopputulos oli -3kg. eli eipä tarvi dieettiä pahemmin suunnitella

- - aiva sama kuinka raskas duuni on niin se ei ole progressiivista, elikkä tuskinpa siellä metsätöissä ne tukit painaa joka viikko hitusen enemmän ku viime viikolla?

Metsätöissä voisi ajatella progressiota vähän tulevankin. Mitä enemmän pattia, sitä helpommin nappaa pöllin kantoon kuin lähtee hakemaan vinssiä taikka nostaa yhdessä kaverin kanssa. Maatalouden puolella on ehkä hiukan eri juttu, kun lannoitesäkki on aina saman painoinen.

Mitenkähän tuo onnistuu jossain hommissa tietoinen rasituksen lisääminen? Jos rakennuksilla vielä kuljetetaan hiekkaa kottikärryillä, niin kaipa niihin voi laittaa lapiollisen enemmän joka viikko?

työelämässä se progressiivisuus on verrattavissa siihen että salilla rupeaa tekemään penkkiä heti alkuun 300kilolla. ensimmäisen vuoden ajan joutuu käyttämään jalkoja ja käsiä plus kaveria että se nousee.
olen itse ollut urbaanimetsurina (betonipaaluja katkomassa yms) niin kyllä se on rankempaa kuin yksikään salitreeni mitä olen ikinä tehnyt.
ne betonipaalun pätkät kun painavat 80-450kg kappale, ja niitä joutuu useita kymmeniä siirtämään/nostamaan päivän aikana niin vaatii jo mieleikuvitusta että "millähän maastavetotekniikalla mä nyt tuon nostan?"
loppuaika tauotonta lekalla mättämistä ja 10-15kilon timanttisahan kanssa laulattamista niin kyllä siinä hiki tulee :D

pomo kokeili hommaan ennen mun palkkaamista useita karpaaseja, oli 100-140kg bodaria ym ja jokainen kuulemma hyytynyt jos ei ekana, niin tokana päivänä viimeistään. eli kai se osaa olla rankkaa kaikille, kokoon katsomatta. jos ei lopu voimat niin sitten loppuu kunto. itsellään taisi liikkua paino 80-85kg välillä noihin aikoihin muistaakseni.

olen myös esim kantanut betonia saaveissa purkutyömailla yms, niissäkin mennään niin äärirajoilla että mulla esimerkiksi meni forkut niin kramppiin, etten saanut 15 minuutin aikana edes takkia nostettua lattialta. käsi ei totellut mitään.. :D

(nosto se on tämäkin)

Fyysisestä työstä on haittaa huippu-urheilijalle mutta tavalliselle pulliaiselle usein hyötyäkin.

Tai ainakin ne huonokuntoisimmat kaverit löytyy toimistotyöläisistä ja rekkakuskeista. Elimistö ja terveys kaipaa sitä, että kaloria palaa. Fyysisessä työssä se tapahtuu itsestään.

Lisäksi sitkeys on myös ihan kiva voiman osa-alue. Fyysinen työ ei sinänsä kehitä maksimivoimaa, mutta antaa taas hyvän pohjan tehdä erillisiä maksimivoimatreenejä. Voiko sanoa että tulokset ei kehity jos ykkösmaksimi ei kasva, mutta paino jolla saa 100 toistoa kasvaa valtavasti?

Fyysinen työ + maksimivoima salilta + hiittitreeneillä hapenotto kuntoon niin lopputuloksena on erittäin hyvä kroppa, kunto- ja voimatasot harrastelijaksi. Täysipainoisesti lajinomaisesti treenaavat toki menevät ohi, mutta kaikkia se ei haittaa.

Tunnelihommia tuli n.6 vuotta tehtyä panostajana lähinnä. 25kg anfo säkkien nostelut ja heittelyt tuli tutuksi. Ensin säkkejä 500-2000kg verran puolentoista metrin korkeuteen työalustan päälle ja sitten työkohteessa samat säkit uudelleen puolentoista metrin korkeuteen anfo säiliöön. Työ oli usein n.15-20 metristen katossa olevien reikien panostamista. Letku täytyi käsin työntää reiän perälle saakka ja letkuhan painaa ihan mukavasti kun se on r-ainetta täynnä. Salilla käynti loppui kokonaan kun nuo työt aloitin, ei vaan jaksanut mitään enää työpäivän jälkeen. Olkapäät tulehtui tuossa duunissa melko usein

Suurimman osan punttisali-historiastani olen ollut fyysisessä työssä urakkahommissa, niin nyt kun on siirtynyt tuntihommiin, on ero treenien onnistumisessa aivan valtava.

Lähinnä askelien määrä päivässä oli urakkahommissa valtava, kun isoilla työmailla kannoit tavaraa kerroksesta toiseen, ja samoin työtehtävät vaati liikettä kokoajan.... kyllä moni treeni meni pilalle kun lihakset olivat ”tyhjinä”, tai esim toinen olkapää jostain hankalasta kaapelinvedosta aivan jumis. Syödäkkin piti niin perkeleesti että paino ei laskenut.

Nykyään tuntitöissä rauhallisempi tahti, ja reenit kulkee.

Työ on useimmille meistä hyvin pitkäkestoista lähes jokapäiväistä suorittamista, joten se ei varsinaisesti sovi bodailuun tai maksivoimailuun, vaan kehittää enemmän työkapasiteettia, sitkeyttä ja kestävyyttä. Jos kävelet työksesi, niin jaksat kävellä hyvin. Jos kantelet asioita työksesi, niin jaksat kannella asioita pitkään ja pitkälle. Itse nostelin aikoinani kesätöissä kaikenlaisia laatikoita useista tonneistaan kymmeniin tonneihin päivittäin ja se näkyi eniten siinä, että raskasta lihastyötä jaksoi tehdä pitkään ja tarttujissa eli sormissa oli hyvin voimaa. Sormivoimat ovat vahvat monesti myös monilla muilla raskasta ruumillista työtä tekevillä kuten metsureilla ja rakennusmiehillä. Tavallista raskaamman työkauden tunnisti aikoinaan siitä, että aamulla herätessä sormet olivat komppurassa ja niitä sai venytellä auki.

Täysipainoiseen puntin nosteluun raskaan ruumillisen työn jälkeen harvalla riittää energiaa ja treenin jälkeen palautumiseen ei ole tilaisuutta. Työnteon ja lihastreenin perusajatuskin on täysin eri. Työssä pyrit tekemään liikkeesi mahdollisimman taloudellisesti lihasrasitusta välttäen, mutta salilla treenatessa pyrit ärsyttelemään niitä lihaksia maksimaalisesti. Eri asioita ja eri tulokset, mutta Pessinen on silti molemmissa maailmoissa kunnioitettavan vahva.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom