Fysioterapiaa opiskelemaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reason
  • Aloitettu Aloitettu
Tarkoitus olisi hakea nyt keväällä fysioterapiaa opiskelemaan, kun tämä tekniikan opiskelu tökkii pahasti. Paikkakunnasta ei ole tällä hetkellä tietoa, asun nyt lapissa, mutta muualle Suomeen lähtökään ei ole mahdoton ajatus, esim. Oulu, Turku, Tampere tai Kuopio.

Eli mikäli foorumilla on joitakin jotka ovat opiskelleet/opiskelevat kyseistä alaa, niin kertokaahan valintakokeiden tehtävistä, opiskelusta,opetuksen tasosta ja itse oppilaitoksesta, mikäli opiskelette joissakin yllä mainitsemistani kaupungeista.
Kiitos.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minäkin mielelläni kuulisin kaikesta fysioterapiaan ja sen opiskeluun liittyvästä käytännön kokemuksesta. Tänä keväänä pitäisi hakea lukemaan Kuopioon kyseistä alaa. Nyt on vaan peukut pidettävä pystyssä että pääsen haluamalleni alalle:)

Täällä sama juttu, keväällä haetaan pääkaupunki seudulle. Mua kiinnostas nyt toi haastatteluosuus ja liikunta testit. Mitä kysytään ja mitä tuohon liikunta osuuteen kuuluu?

Aiheesta on keskusteltu joskus aikaisemminkin mutta tässä: Pääsykokeitten liikunnallinen osuus oli lähinnä kehon hahmottamiseen ja rytmiikkaan liittyviä tehtäviä kuten jotain pallon pomputusta ja puhetta yhtäaikaa, kirjainten muodostamista omalla vartalolla peilikuvana jne, ei siis todellakaan mitään kuntotestejä. Käsittääkseni nuokin vaihtelevat koulusta riippuen. Haastattelut J:kylässä olivat opettajan ja psykologin haastattelut ja niillä karsitaan vaan räikeimmät tapaukset pois. Jos on motivoitunut ja tietää mitä on menossa opiskelemaan niin normaalille ihmiselle haastattelu ei ole ongelma. Työn ja opiskelun puolesta tunnen J:kylän ja Mikkelin. Kumpikin on opiskelun tason puolesta on, J:kylä elinpaikkana kivempi (sori savolaiset).

Lopuksi vilpitön mielipiteeni jota ei ole pakko kuunnella: älkää lähtekö opiskelemaan fysioterapiaa. Perus duunia on aika vähän, lähinnä jotai ryhmän ohjausta ja palkka on aivan perseestä, todellakin. Ala kuuluu näihin "olet kutsumus ammatissa et siis tarvitse palkkaa" kategorioihin.

Lisäystä edelliseen: Toisaalta onhan asia jota opetetaan ihan mielenkiintoista ja antaa hyvän pohjan jos ihmisen fysiologia kiinnostaa. Jos taas on kiinnostunut fysiologiasta urheilun kannalta niin sitä on opinnoissa aika vähän. Testeistä vielä sen verran että yleensä niihin kuuluu perus psykologian testit jotka on aika läpihuuto juttu tyyliin täydennä kuvio, mitä kuva tuo mieleesi ja jotain sana assosiaatioita. Ylimääräisiä pisteitä saa jos on alaan liittyvää työkokemusta, itse olin reilun vuoden harjoittelijana sairaalassa ja sain siitä pojoja. Perus reipas ja sporttinen olemus, ulospäin suuntautunut, ajatteleva, sitä ne hakee.

Pakollinen dissaus:

Omasta noin parinkymmenen hengen kurssista vain 4 tekee fysioterapeutin duunia, 3-4 alaan jotenkin liittyviä ja loput aivan muita duuneja. Koulutus kestää kuitenkin 3.5 vuotta niin että voihan sen ajan paremminkin käyttää jos ei kuitenkaan lopussa edes hakeudu alan töihin. Itse en ole tehnyt päivääkään perus ft duunia.

Omista luokkakavereista suurin osa tekee kyllä ihan tavallista fysioterapian työtä ja lisäksi jotkut oman innostuksen ja kiinnostuksen mukaan esim. liikunnanohjaajan hommia iltaisin. Fysioterapian opinnot mahdollistavat toimimisen monessa muussakin paikassa kuin perinteisessä sairaala/terveyskeskusmaailmassa. Itse koen tämän hyvänä, että vaihtoehtoja erikoistumiseen löytyy paljon niin itse fysioterapiasta kuin fysioterapian vierestäkin.

Palkka on tosiaan kunnallisella puolella aivan muuta kuin mitä useimmilla miesvaltaisilla aloilla tienaa (onhan kyseessä terveys- ja sosiaaliala...), mutta leveämmän leivän kantaan voi päästä yrittäjänä. Peruspalkka kunnallisella taitaa olla aika lähelle 1600€.

Itse koin koulutuksen mielekkäänä matkana ihmiseen ja sen toimintaan. Jos en olisi alalle myöskin jäänyt, olisin jokatapauksessa saanut paljon hyödyllistä tietoa omasta kehostani. Opiskelijakollegat olivat ihania, sillä monet jakoivat mm. intressini kovaankin treeniin.

Pääsykokeita ei kannata pelätä. Mitä enemmän on oma itsensä, osoittaa luovuutta, innovatiivisuutta, ennakkoluulottomuutta ja määrätietoisuutta sitä paremmin pärjää.

Koulujen välillä on paljonkin eroja, itse tykkäsin pienestä koulutusohjelmasta, mutta toisaalta katselin kateellisena isompien koulutusohjelmien (esim. Jyväskylä) vapaavalintaisten opintojaksojen kirjoa, kirjaston laajuutta ym.

Tässä muutamia näkökantoja, tarkempiin kysymyksiin tarkempia vastauksia :) !

hash pipe sanoi:
Valintakoe ei ole ongelma vaan sinne pääseminen on.
Tämän sain itsekin kokea tuossa pari vuotta sitten. Kaksi kertaa laitoin hakupaperit Helsingin Stadiaan ja kummallakaan kerralla en päässyt pääsykokeisiin. Minulla on kuitenkin keskivertoa paremmat todistukset lukiosta, joten taso taitaa olla aika kova. Vertauksen vuoksi pääsin "heittämällä" sisään opiskelemaan kaupan ja tietotekniikan alaa.

Ihan vain vihjeeksi kun lapissa asut että Kemissä voit opiskella kyseistä alaa myös, kuten itse teen. Ja niihin hakuihin, ne vaihtelee aivan pee-erkeleesti opiskelu paikan mukaan. oon porissu henkilöiden kans jotka opiskelee j-kyläsä ja oulusa ft:tä ja pääsykoe häsmäkät olivat aivan erit. Ainakin kemissä oli psykologin haastattelu, ryhmähaastattelu & tulevien opettajien turinat pääle, sitten tuli fyysiset testit( kehon hahmottamista/ toiminnan soveltamista) ja viimeksi "lappusota", jossa ensin jatkettiin lauseita, sitten kuvia, sitten piirrettiin enempi ja lopuksi kirjotettiin itestä pätkä tekstiä ja toivotettiin Moro!! Ite valintakokeisiin pääsyä tosiaan auttaa jos on työkokemusta jokunen vuosi taustalla, ei tarvi olla "samalta" alalta, toikkarilla ei nii väliä, ainakaan omassa tapauksessa.

Kiitoksia vastanneille. Olen ajatellut asian samal taval kun Ninna eli en välttämättä mene tai jää fysioterautin hommiin vaan saatan tehdä liikunnan ohjausta tai erikoistua tai mitä lie. mutta tolla tutkinnolla pääsee niin erilaisia ja lukuisia hommia tekee että ei se rajoitu vaan mummojen "hieromiseen".

Pääsykokeet ei varmasti ole ongelma vaan todellakin niihin pääsy. Psykologiset olen tehnyt ja ne oli enemmänkin hupaisia juttuja.
Olen tässä 4 vuotta hakenut ja taistellut pääsemisestä ja näitten vuosien varrella olen saanut kerättyä tiedon mikä mättää. ja näitten tietojen saaminen on vaatinut monta puhelua.

Koulumenestys ratkaisee ensisijassa pääseekö kokeisiin. tietty siit ekast hakuvaihtoehdosta saa sen 5 pinnaa. Nyt puhun sitten helsingin ja espoon kouluista. Koulutodistuksen pitää olla kiitettävä eli n. 9 luokkaa tai sitten 4-5 luokkaa. 4-10 asteikon todistuksesta katsotaan ekana äidinkielen numero ja olikohan toisena toinen kieli tai joku helvetin historia. ihan naurettava juttu kun kuulin! ja 1-5 asteikolla laitetaan hakupaperiin kaikkien keskiarvo.

Mulla siis yo paperit oli sillain huonot et niil ei ollu mitään asiaa kouluun. no vänkäämisen jälkeen menin merkoniks opiskelee iltasin ja revin ne kiitettävän paperit eli keskiarvo on nyt reilusti yli 4. ja aijon kevääl hakea niil papereil. pitäs olla hakutoimiston tätin mukaan erittäin hyvät mahdollisuudet.

Työkokemuksesta olen aina saanut täydet mutta se ei auta tohon pääsykokeisiin pääsyyn. eli ensi sijaisesti koulumenestys katsotaan.

Espoon laureaan oli viime vuonna yo ja ammatilliset hakijat eri ryhmis. ja ammatillisten hakijoiden pääsykoe raja oli 24 pistettä ja yo hakijoil oli muistaakseni 30. hakuoppaasta pystyy nyt itse jo laskee mitkä mahikset ja itse laskin et yli 4 keskaril saan täydet 30 pistettä koulumenestyksestä.

tänä vuonna yo ja ammatilliset ovat samal viival mutta pistemäärät eivät heitä suuria määriä. Tämmöstä :D

Nostelen tätä, kun olen tänä vuonna hakemassa fysioterapiaa lukemaan. Olen hakemassa myös kauppatieteisiin ja rehellisesti jos sanotaan, se on vanhempien painostusta. Miulla on lukion päättötodistuksen KA 9.45 ja yo-todistuksessa terkka L, englanti E, tänä keväänä tulossa mahdollisesti äikästä ja pitkästä matikasta vähintään E, ruotsista ja psykasta mahdollisesti M. Eli hyvät paperit, minkä vuoksi porukat ajattelee että hukkaan elämäni jos lähden fyssariin.

No, miulle se tuntuu kuitenkin melkein kutsumusammatilta tällä hetkellä. Hain ensisijaisesti Pirkanmaalle, ja uskonpa pääseväni valintakokeisiin noiden koulupojojen perusteella. Mutta valintakoe hirvittää, ja se, mitä ne sanovat siellä miun koulutodistuksesta. Voiko ne todella dissata miut pois sieltä sen takia, että "et voi tosissasi hakea tänne, ei oteta".

Pää on sekaisin näiden valintakysymysten kanssa. Fysioterapia kuitenkin vetää puoleensa kuin magneetti, ja se houkuttaa koko ajan yhä enemmän. Onko tässä hommassa nyt mitään järkeäkään...

Mulla lähtöpisteitä 27 (mukaanluettuna se ekan hakutoiveen +5) joten paperit on hieman alle keskitason ja olin hirmu yllättynyt saatuani eilen SAMK:iin pääsykoekutsun..
Sain myös kutsun liiketalouteen mutta sinnehän kutsutaankin kaikki hakijat :P
Ennakkoon olisi sinne vaan pitänyt lukea joku tutkimus ja stokkan vuosikertomusta ni en tietenkä oo kerinny/muistanu koko asiaa joten aattelin et meen sinne ft kokeisiin kun kerran liiketaloutee pääsee ens haussaki koittamaan.
En siis ihan vielä tiedä mitä haluisin. Ft kiinnostas mutta oisko vähän parempi tulevaisuuden työllistymisnäkymä tradenomilla... Lukisin taloushallintoa ja kirjanpito ja palkanlaskentahommiahan on maailma piukassa. Ftstä taas kiinnostaa kuntoutus..
Katotaa ny miten käy...
Tietääkö joku AMK opiskelija että jos nyt saan koulupaikan ni voinko lykätä aloittamista vuodella jotta saisin käytyä nykyisen kouluni loppuun?

Hoho, ei tullu meikästä fyssaria, huomenna tulee inssin paperit. :lol2:

Nostelen tätä, kun olen tänä vuonna hakemassa fysioterapiaa lukemaan. Olen hakemassa myös kauppatieteisiin ja rehellisesti jos sanotaan, se on vanhempien painostusta. Miulla on lukion päättötodistuksen KA 9.45 ja yo-todistuksessa terkka L, englanti E, tänä keväänä tulossa mahdollisesti äikästä ja pitkästä matikasta vähintään E, ruotsista ja psykasta mahdollisesti M. Eli hyvät paperit, minkä vuoksi porukat ajattelee että hukkaan elämäni jos lähden fyssariin.

No, miulle se tuntuu kuitenkin melkein kutsumusammatilta tällä hetkellä. Hain ensisijaisesti Pirkanmaalle, ja uskonpa pääseväni valintakokeisiin noiden koulupojojen perusteella. Mutta valintakoe hirvittää, ja se, mitä ne sanovat siellä miun koulutodistuksesta. Voiko ne todella dissata miut pois sieltä sen takia, että "et voi tosissasi hakea tänne, ei oteta".

Pää on sekaisin näiden valintakysymysten kanssa. Fysioterapia kuitenkin vetää puoleensa kuin magneetti, ja se houkuttaa koko ajan yhä enemmän. Onko tässä hommassa nyt mitään järkeäkään...

Kuule älä tuhlaa aikaa siihen, mitä toiset ajattelevat. kaduttaa sitten, kun oot tehnyt jotain itselle turhaa duunia 20 vuotta ja haikailet edelleen fyssariksi:D monille läheisille oli kova pala, kun minä lähdinkin lukion ja välivuoden jälkeen kolmeksi vuodeksi amikseen, mutta kovasti on ollut jalka-käsi ja kasvohoidoille kysyntää ja isältäkin kommentti: "hemmetin hienoa että uskallat olla tuommoinen. itte lähdin poliisiksi kun ei muuta uskaltanut, valtion leipä tuntu turvalliselta. olis se hauska jotain muuta tehdä"... :rolleyes:

nyt sitten suoraan lähdin fyssariksi vielä opiskelemaan, edellisen koulun aikana kävin espoon pääsykokeissa, viime kesänä lappeenrannassa ja lahdessa. kamalan erilaisia on pääsykokeet, esim. täällä lahdessa painotettiin psykologisia juttuja, ja olipahan semmonen ryhmäimprovisaatiotehtäväkin. espoossa sen sijaan meidän piti mm. tanssia, kun videokamera raksutti nurkassa. ei ihme, etten päässyt:lol2: lappeenrannassa oli selkeät liikunnanohjaukseen ja koordinaatioon ja rytmitykseen keskittyvät pääsykokeet. lisäks oli tentti, johon piti lukea.

meilläkin vanhemmat opiskelijat on sanonut, että niillä oli pääsykokeet ihan erilaiset kun meillä.

meillä on ollut aivan kumma tää vuoden rakenne, kamalasti etää, mutta ei juuri etätehtäviä eli vapaata! ja sitten tadaa- huhtikuussa 26 opintopistettä, opintoja oli siis enemmän yhden kuukauden aikana kun yhteensä vuoden aikana.... :eek:

muuten opinnot on ollut ihan jees, luennoitsijoita on aina useempia, ja kursseihin liittyvät tehtävät saattaa jo ekana vuonna olla aika vaativia, mutta siinähän sitä oppii. harjoitteluita meillä oli nyt ekana vuonna kolme, ja nyt viimeisin (ja myös pisin näistä ekoista) oli vihdoin semmoinen, että sain jo aika paljon tehdäkin. mulle on ainakin jo aika selvänä, että haluaisin enemmän harjoitteluita esim. työfysioterapiassa tms. työikäisten parista, mutta se on selviö ettei aina harjoittelupaikat lohkea niinkuin itse toivoisi eikä kaikissa saa todellakaan olla niin itsenäinen mitä olisi jo ehkä jossain aiemmin ollut. pääasia, että tulee mahd. laaja näkemys alasta koulun aikana, sitten koulun jälkeenhän alkaa itse se ammatin harjoittelu.

mulle tulevaisuus tietää luultavimmin yrittäjyyttä, ja tässä justiin aiotaan katsoa kolmiota mun opintojen ajaksi, että vois yhden huoneen pitää "työhuoneena" ja tehdä toiminimellä kosmetologin töitä ja hierontojakin tietysti tutuille. pitäis pitää hengissä tuo nykyinenkin ammatti:)

vaikka on ollut rankkaa itselle opiskella heti perään, ala on tuntunut antoisalta, vaikka nyt KAIKKI ei niin kiinnostakaan. ikähaitari mun porukassa on 19-30, eli itse edustan keski-ikää tässä porukassa:D mulla on ollut kamalasti aiemmasta tutkinnosta hyötyä, justiin asiakkaiden kohtaamisen ja semmoisten asioiden suhteen.

eli ei muuta kun lykkyä pyttyyn tän kevään hakijoille :kippis1:

No niin... Pääsykokeet on nyt lusittu... Kirjallinen osuus oli kamala, luettiin ensi 3sivuinen teksti ja sit siitä piti tehä essee vastaus myöhemmi annettuu kysymykseen... Kirjottelin mitä sattu ku en ehtiny käymää sitä tekstii läpi ku tein nii että luin kokonaa ensi ja aloin sit vast tekee niit muistiipanoi ni en kerinny ku ekan sivun muistiipanot ni loppu aika...:itku:
Noh sit liikunnalline osuus oli iha suht helppo,temppurataa ja muuta liikesarjaa ja sitte tehtäväkortit mist piti opettaa joku liikehomma muulle ryhmälle.
Haastattelu meni musta hyvin, ainaki ne haastattelijat oli iha rentoi ja naureskeli jne..Siitä jäi iha hyvä fiilis kyllä. Mutta se kirjallinen :curs:
Noh ens kuun 18pvä viimeistää saa tietää, että sitä odotellessa.

Itse olin myös eilen testeissä, ja ihan hyvinhän nuo meni. Liikuntatesti oli kyllä harvinaisen mielenkiintoinen ja psykologisissa tehtävissä pari kohtaa ei mennyt ihan nappiin, kun olen sekä hidas lukemaan että kirjoittamaan. Noh, ensi kuussa on sitten piirun verran fiksumpi tämänkin asian suhteen.

No, päivitänpäs, että jätin sitten hakematta, yksinkertaisesti ja nopeasti selitettynä syynä se, että ällän papereilla ja myöskin kauppakorkeaan hakevana miut olis lynkattu testeissä selityksenä, etten kuitenkaan haluaisi sinne opiskelemaan. Muitakin syitä oli, mutta nyt ei jaksa tähän koko viime kevään pohdiskelujen tuloksia raapustaa. Onnea kuitenkin teille tuleville fysioterapeuteille, hienon alan olette valinneet.

jambo: -Saapikos udella jotta mikä on saanut mielesi kääntymään noin tätä alaa vastaan? Etkös itsekkin tee fysioterapeutin hommia?

Ainakin yrittäjänä toimiessa tää on mun makuun varsin mukavaa hommaa. Positiivisista puolista näin alkuun vaikkapa seuraavat: Saa olla tekemisissä monenlaisten ihmisten kanssa, päättää itse työ aikansa ja tapansa, palkka voisi olla huonompikin ja työhön ei varmasti hetkessä kyllästy kun aina on lisää opittavaa. Ja negatiivisia... No onhan niitäkin tieten, mutta missäpä työssä ei olisi?

Tieten työllistyminen voi olla joissain tapauksissa ja paikkakunnilla ongelma, mutta uskoisin kysynnän olevan jatkuvasti kasvussa, joten eiköhän jokaiselle pätevälle toimijalle työtä löydy. Varsinkin kun tuo koulutus mahdollistaa työskentelyn melkoisen monenlaisissa toimissa.

Mayflower: -Vaikea uskoa että "liian hyvien" papereiden vuoksi olisivat opiskelemaan pääsysi estäneet :) Ainahan sitä voi hakiessa motivaationsa todistaa, ei ne hyvät paperit silloin haitaksi koskaan ole, päinvastoin mitä todennäköisimmin.

"jätin sitten hakematta, yksinkertaisesti ja nopeasti selitettynä syynä se, että ällän papereilla ja myöskin kauppakorkeaan hakevana miut olis lynkattu testeissä selityksenä, etten kuitenkaan haluaisi sinne opiskelemaan"

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom