Nostelen tätä, kun olen tänä vuonna hakemassa fysioterapiaa lukemaan. Olen hakemassa myös kauppatieteisiin ja rehellisesti jos sanotaan, se on vanhempien painostusta. Miulla on lukion päättötodistuksen KA 9.45 ja yo-todistuksessa terkka L, englanti E, tänä keväänä tulossa mahdollisesti äikästä ja pitkästä matikasta vähintään E, ruotsista ja psykasta mahdollisesti M. Eli hyvät paperit, minkä vuoksi porukat ajattelee että hukkaan elämäni jos lähden fyssariin.
No, miulle se tuntuu kuitenkin melkein kutsumusammatilta tällä hetkellä. Hain ensisijaisesti Pirkanmaalle, ja uskonpa pääseväni valintakokeisiin noiden koulupojojen perusteella. Mutta valintakoe hirvittää, ja se, mitä ne sanovat siellä miun koulutodistuksesta. Voiko ne todella dissata miut pois sieltä sen takia, että "et voi tosissasi hakea tänne, ei oteta".
Pää on sekaisin näiden valintakysymysten kanssa. Fysioterapia kuitenkin vetää puoleensa kuin magneetti, ja se houkuttaa koko ajan yhä enemmän. Onko tässä hommassa nyt mitään järkeäkään...
Kuule älä tuhlaa aikaa siihen, mitä toiset ajattelevat. kaduttaa sitten, kun oot tehnyt jotain itselle turhaa duunia 20 vuotta ja haikailet edelleen fyssariksi:D monille läheisille oli kova pala, kun minä lähdinkin lukion ja välivuoden jälkeen kolmeksi vuodeksi amikseen, mutta kovasti on ollut jalka-käsi ja kasvohoidoille kysyntää ja isältäkin kommentti: "hemmetin hienoa että uskallat olla tuommoinen. itte lähdin poliisiksi kun ei muuta uskaltanut, valtion leipä tuntu turvalliselta. olis se hauska jotain muuta tehdä"...
nyt sitten suoraan lähdin fyssariksi vielä opiskelemaan, edellisen koulun aikana kävin espoon pääsykokeissa, viime kesänä lappeenrannassa ja lahdessa. kamalan erilaisia on pääsykokeet, esim. täällä lahdessa painotettiin psykologisia juttuja, ja olipahan semmonen ryhmäimprovisaatiotehtäväkin. espoossa sen sijaan meidän piti mm. tanssia, kun videokamera raksutti nurkassa. ei ihme, etten päässyt:lol2: lappeenrannassa oli selkeät liikunnanohjaukseen ja koordinaatioon ja rytmitykseen keskittyvät pääsykokeet. lisäks oli tentti, johon piti lukea.
meilläkin vanhemmat opiskelijat on sanonut, että niillä oli pääsykokeet ihan erilaiset kun meillä.
meillä on ollut aivan kumma tää vuoden rakenne, kamalasti etää, mutta ei juuri etätehtäviä eli vapaata! ja sitten tadaa- huhtikuussa 26 opintopistettä, opintoja oli siis enemmän yhden kuukauden aikana kun yhteensä vuoden aikana....
muuten opinnot on ollut ihan jees, luennoitsijoita on aina useempia, ja kursseihin liittyvät tehtävät saattaa jo ekana vuonna olla aika vaativia, mutta siinähän sitä oppii. harjoitteluita meillä oli nyt ekana vuonna kolme, ja nyt viimeisin (ja myös pisin näistä ekoista) oli vihdoin semmoinen, että sain jo aika paljon tehdäkin. mulle on ainakin jo aika selvänä, että haluaisin enemmän harjoitteluita esim. työfysioterapiassa tms. työikäisten parista, mutta se on selviö ettei aina harjoittelupaikat lohkea niinkuin itse toivoisi eikä kaikissa saa todellakaan olla niin itsenäinen mitä olisi jo ehkä jossain aiemmin ollut. pääasia, että tulee mahd. laaja näkemys alasta koulun aikana, sitten koulun jälkeenhän alkaa itse se ammatin harjoittelu.
mulle tulevaisuus tietää luultavimmin yrittäjyyttä, ja tässä justiin aiotaan katsoa kolmiota mun opintojen ajaksi, että vois yhden huoneen pitää "työhuoneena" ja tehdä toiminimellä kosmetologin töitä ja hierontojakin tietysti tutuille. pitäis pitää hengissä tuo nykyinenkin ammatti
vaikka on ollut rankkaa itselle opiskella heti perään, ala on tuntunut antoisalta, vaikka nyt KAIKKI ei niin kiinnostakaan. ikähaitari mun porukassa on 19-30, eli itse edustan keski-ikää tässä porukassa:D mulla on ollut kamalasti aiemmasta tutkinnosta hyötyä, justiin asiakkaiden kohtaamisen ja semmoisten asioiden suhteen.
eli ei muuta kun lykkyä pyttyyn tän kevään hakijoille :kippis1: