Fysioterapiaa opiskelemaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reason
  • Aloitettu Aloitettu
jambo: -Saapikos udella jotta mikä on saanut mielesi kääntymään noin tätä alaa vastaan? Etkös itsekkin tee fysioterapeutin hommia?

Ainakin yrittäjänä toimiessa tää on mun makuun varsin mukavaa hommaa. Positiivisista puolista näin alkuun vaikkapa seuraavat: Saa olla tekemisissä monenlaisten ihmisten kanssa, päättää itse työ aikansa ja tapansa, palkka voisi olla huonompikin ja työhön ei varmasti hetkessä kyllästy kun aina on lisää opittavaa. Ja negatiivisia... No onhan niitäkin tieten, mutta missäpä työssä ei olisi?

Tieten työllistyminen voi olla joissain tapauksissa ja paikkakunnilla ongelma, mutta uskoisin kysynnän olevan jatkuvasti kasvussa, joten eiköhän jokaiselle pätevälle toimijalle työtä löydy. Varsinkin kun tuo koulutus mahdollistaa työskentelyn melkoisen monenlaisissa toimissa.

Mayflower: -Vaikea uskoa että "liian hyvien" papereiden vuoksi olisivat opiskelemaan pääsysi estäneet :) Ainahan sitä voi hakiessa motivaationsa todistaa, ei ne hyvät paperit silloin haitaksi koskaan ole, päinvastoin mitä todennäköisimmin.

"jätin sitten hakematta, yksinkertaisesti ja nopeasti selitettynä syynä se, että ällän papereilla ja myöskin kauppakorkeaan hakevana miut olis lynkattu testeissä selityksenä, etten kuitenkaan haluaisi sinne opiskelemaan"

Ei, en tee fyssarin duunia. Koulusta valmistumisen ja jatko-opintojen jälkeen olen tehnyt noin 6 kk alan duunia. Oma "kyrvähtäminen" alaan johtuu julkisen aivan paskoista palkoista ja sellaisesta yleisestä vittumaisesta fyssari jäpityksestä. Kaikki on niin fysioterapiaa niin fysioterapiaa..kele. No joo, myönnän että yksityisenä voi olla ihan eri fiilis. Jatko-opintojen kautta myös tieto lisäsi tuskaa eli kun monista tosina esitetyistä menetelmistä ei sitten löytynytkään vaikuttavuuden osalta faktaa niin usko on mennyt koko paskaan. Puolet asiakkaista varmaan parantuis vaikka niille ei tekis mitään. Hymiö tähän ei tää nyt niin vakavaa kuitenkaan ole :).

Toisaalta olen ihan tyytyväinen että tuli koulut käytyä. Se on kuitenkin antanut hyvän pohjan nykyiseen duuniin jossa viihdyn. Ja kuten sanottu niin sporttiset gimmat opiskeluaikoina oli :kuola:. Terveisiä Kyllönmäelle Jyväskylään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jambo: -Juu, voisin kuvitellakkin tuon tilanteen jossain kunnallisen sairaalan fysioterapiaosastolla :) No, onneksi uskaltauduin heti valmistumiseni jälkeen ryhtyä tekemään hommia toiminimellä, ei tarvi jäpitellä :)

"ja sellaisesta yleisestä vittumaisesta fyssari jäpityksestä. Kaikki on niin fysioterapiaa niin fysioterapiaa..kele."

Mitä täällä tapahtuu :O

Itse kun yritin hakea fyssariksi niin siellä piti tanssia eikä tietoakaan mistään esseekysymyksistä, vaan sanakoe latina-suomi johon valmistauduttiin tiedoilla "tämä kirja, uudentyyppinen koe". Ja ei ees ne kimmat ollu hyvän näkösiä :S

Musta on vähän tahditonta tulla sanomaan tänne että tekee oikeita ratkasuja ku ei hae ko alalle ku ketju nimenomaan on alalle hakeville... noh asiahan ei tietenkään minulle kuulu..
On mullakin ravintola-alan paperit enkä haluaisi päivääkää tehä sitä hommaa mut se on vaa mun oma henkilökohtane mielipide, ja monet mun koulukaverit on alansa töissä ja tyytyväisiä.
Makuasia sano kissa ku persettään nuoli.
Mutta niin..
Meil ei sit taas ollu kokeessa sen enempää psykologisia, jos se toinen haastattelija oli ku se kynä sauhuten kirjotti koko ajan jotai :)
Ja se liikuntahomman luova osuus oli jotai iha järjetöntä. Tuli niin typerä olo siinä hyppelehtiessä :)
Menispä aika pian, oon nii malttamaton et haluisin vaa tietää et onks toivoo vai ei. Periaattees sil tuloksel ei oo nii suurta merkitystä kunhan se vaan tulis :D
Tietty ois kiva jos ne ny ottaa mun sinne mutta ku periaattees mul ei oo viel tulipalokiire ko on tota nykystä vielä vuosi jäljellä...

Musta on vähän tahditonta tulla sanomaan tänne että tekee oikeita ratkasuja ku ei hae ko alalle ku ketju nimenomaan on alalle hakeville... noh asiahan ei tietenkään minulle kuulu..
On mullakin ravintola-alan paperit enkä haluaisi päivääkää tehä sitä hommaa mut se on vaa mun oma henkilökohtane mielipide, ja monet mun koulukaverit on alansa töissä ja tyytyväisiä.
Makuasia sano kissa ku persettään nuoli.
Mutta niin..
Meil ei sit taas ollu kokeessa sen enempää psykologisia, jos se toinen haastattelija oli ku se kynä sauhuten kirjotti koko ajan jotai :)
Ja se liikuntahomman luova osuus oli jotai iha järjetöntä. Tuli niin typerä olo siinä hyppelehtiessä :)
Menispä aika pian, oon nii malttamaton et haluisin vaa tietää et onks toivoo vai ei. Periaattees sil tuloksel ei oo nii suurta merkitystä kunhan se vaan tulis :D
Tietty ois kiva jos ne ny ottaa mun sinne mutta ku periaattees mul ei oo viel tulipalokiire ko on tota nykystä vielä vuosi jäljellä...

Siis täh? Kuka teitä tyhmiä valistaa jos ei jo koulunsa käyneet? Esim. Mayflower ällän papereilla on ihan rehellisesti sanottuna haaskausta fyssarina. Kauppiksesta paprut kouraan ja vaikka sitten hakemaan fyssariksi opiskelemaan. Onpahan valmiina koulutus jonka kautta saa tienattua tonnikalansa kun harrastelee ft hommia. Toisaalta jos haluaa yksityiseksi niin bisnes on jo hallussa. Ja voihan joku alalla duunia tekevä olla tyytyväinenkin, kun ei paremmasta tiedä :rolleyes:. No ei vain, toiset diggaa ja toiset ei. Kunhan vittuillessani varoittelen ettei se nyt niin hienoa ole, etenkään 180 000 egen asuntolaina persettä polttelemassa.

Tulipahan kuitenkin koulut käytyä, pidemmän kaavan kautta. Ihan kunniallinen ammatti.

Vähän tuollalailla meinasinkin, ensin tää kauppakoulutus ja jos fyssari kiinnostaa edelleen niin katotaan sitten. Onpahan ainakin yrittäjäksi tiedot hallussa.

Hnmm... Aamulla koe ja nyt kun luin noista liikuntatesteistä, niin pitää tulla ihmettelemään; hakuohjeissa eikä kutsussa valintakokeeseen mainita mistään muusta kuin portfolioon liittyvästä haastattelusta? Onkohan noita liikuntatestejä ollenkaan. Sikäli yksi lysti, fysioterapia on pelkkä varavaihtoehto, jos ovet yliopistoon (OKL, historianlaitos) eivät aukene vielä tänä vuonna.

Jep, sosiaali- ja terveysalan pääsykokeet on yhdenmukaistettu siten, että pääsykokeet sisältävät pelkän portfolioon perustuvan haastattelun. Tiedä sitten, miten tuo meni :D

Kerrompa minäkin kokemukseni. Oon joskus itekin miettiny fysioterapeutin ammattia... Pääsykokeissa psykologin haastattelussa ko. psykologi mietti vähän aikaa, sanoi että haluanko tuolla lukion päästötodituksen keskiarvolla ja pitkän matikan laudaturilla todellakin sosiaalialalle. No ei väkisellä sitten. Nyt oon gradua vaille valmis proviisori, ja hain juuri lääkikseen. Kai mä voin vaikka erikoistua sitten liikuntalääketieteesee tms. Ois pitäny vaan keksiä tää lääkis jo ennemmin, ajattelin aina että musta ei lääkäriä tule (ehkä siksi että kaikki läheiset oletti että tulee...:) ). No, saas nähdä. Mut en kiellä, ettenkö fysioterapeutiks haikailisi jollain tasolla vieläkin... oma viehätyksensä sillä on, kun niin monta vuotta mieles pyöriny ja pyöri jo lukioaikana. Tsemppiä kaikille pääsykokeissa olleille! Jospa tärppäis!

No mulla ainakin koulu alkaa elokuun lopulla sillä pääsin sisään.
Onnittelen itse itseäni:kippis1::dance::rock::hyvä::hyper::lol2::thumbs:

Te jotka olette alanvaihdon suorittaneet ja alkaneet fysioterapian opiskelun, oletteko olleet tyytyväisiä? Itsekin suunnittelen luonnontieteelliset opinnot lopettavani ja hakevani ko.koulutusohjelmaan, joten olisi mukava kuulla lisää kokemuksia.

Sehän on ihan oma valinta, että jääkö sinne kunnalle tekemään fyssarin hommia vai ei. Toki se auttaa jos on yhteyksiä vähän joka suuntaan, kun haluaa alalta jotain uutta.

Sillon kun mie hain opiskelemaan fysioterapiaa, meillä oli englannin tasokoe, jotain hillumista ympäriinsä, keskustelutuokio ja jonkunnäköisen tiivistelmän kirjoittamista. Kyseessä englanninkielinen linja. Johon voi ensi vuodesta lähtien hakea joka vuosi, tähän mennessä se on ollut vain joka toinen vuosi.

Joka tapauksessa, itse en ole kunnalliselle menossa töihin kuin pakon edessä. Kun perusopinnoiltani valmistun, suuntaan samantien ulkomaille töihin ja jonkun ajan kuluttua jatkan eläinfysioterapian parissa, josko sieltä löytäisin tieni vielä hevosnaprapaatti tms kouluun. Kovat on suunnitelmat tytöllä, mutta pitää ollakin - ala kyrsii minua jo nyt, kiitos "kannustavien" opettajien.

Hei!

Valmistuin ylioppilaaksi keväällä 2008 keskitason papereilla. Tällä hetkellä on välivuosi menossa, mutta ensi keväänä olen suunnitellut hakevani opiskelemaan fysioterapiaa Metropolia -ammattikorkeakouluun Helsinkiin. Onko kenelläkään kokemuksia tästä oppilaitoksesta? :)

Opiskelen Kuopiossa fysioterapiaa. Pääsykokeessa oli kolme vaihetta: palikkatestit, psykologin haastattelu ja ryhmätilanne. Ei ollut mitään liikunnallista testiä.

Meillä on ainaki ollu ihan tosi loistava henki täällä opiskellessa. Opettajista suurin osa ainakin tähän asti on ollut hyviä, osaavia ja mukavia. Toki on tullut vastaan niitäkin joiden kanssa kukaan ei tule mitenkäänpäin toimeen, mutta tuskin sellaista paikkaa on missä kaikki olisi jatkuvasti ruusuilla tanssimista.

Opiskelu on raskasta silloin, kun hommat jättää tekemättä ajallaan ja sit kerryttää itselleen kasan tehtäviä jotka pitäisi tehdä parissa päivässä. Minä oon juuri näitä jotka ei tee mitään ja sit viimosena päivänä ahertaa niska limassa ja miettii, että kyllä sitä pittää olla tyhymä. Aattelin kylläkin skarpata. Se on myös aiheuttanut ylimääräistä stressiä, kun sähköposti täyttyy päivittäin erilaisista ilmoituksista tuntisiirroista, jolloin lopulta on ihan sekaisin. Itseäni ärsyttää myös suunnattomasti se kuinka sähköpostiriippuvaista tuo opiskelu on.

Anatomiassa ja fysiologiassa monet reputtaa, mutta muuten tuolla ainakin ekana vuonna on suht mukavia ja iisejä aineita! Eipä silti tuo anatomia ja fysiologia mikään ylitsepääsemätön aine ole jos vain on kiinnostunut ja jaksaa lukea. Itseäni ainaki kiinnostaa se. Koulussa pääsee tekemään vähän kaikenlaista hieronnoista jumppaamiseen ja tympeisiin "paperihommiin".

Asenne ratkaisee. Bileisiin kannattaa mennä varisnkin jos oma luokka niitä järjestää. Meillä nimittäin meininki paranee jatkuvasti mitä enemmän jaksetaan yhdessä touhuta. Ja kyllähän me vietetään illanistujaisia ja jutellaan paljon puhelimessa, koulussa ja koneella. Se on myös ihanan mukavaa kun kaikki auttaa toinen toisiaan.

Tämä Savonia-oppilaitos on oikein viihtyisä. Itse pidän miljööstä. Ainoastaan epäilyttää, että olisi "hieman" hometta.

Vituttaapa lukea muiden pääsykokeista :D
Hain itse kertaalleen tuonne ja oli latinalaista sananarvausta(600s kirja piti lukea, kuka vittu olisi arvannut että kysytään vain yksittäisiä sanoja?) ja tanssimista :(
Olisin kovasti halunnut alalle koska ko. aihe kiinnostaa ja kiinnostavia asioita oppii nopeasti, sekä pohjallakin olisi aika paljon osaamista joistain osa-alueista.
Ehkäpä haen jonnekkin muualle(siis eri kaupunkiin) vielä joskus, jos tulen siihen tulokseen että kannattaa jo aloitettuihin tekniikanopiskeluihin käytetty aika heittää hukkaan.

Itse pyrin muinoin, jäin pisteen päähän. Silloiseen stadiaan siis. Vitutti, kun mitään liikunnallisia juttuja ei ollut. Laureaan kuulemma oli (arvoin kumpaan haen, hain stadiaan koska sinne olisi ollut 15 min lyhyempi koulumatka:lol2:), kuulin siis jälkikäteen tutulta joka pääsi sisään. Eli psykologiset testit, kirjallisuustentti (materiaali oli todella helppoa, ei siis lähellekään mitään anatomiaa ja fysiologiaa) ja ryhmätilanne.

Nykyään olen iloinen siitä etten päässyt -olen vakuuttunut, ettei ala olisi ollut mulle.

Mä hain Metropoliaan nyt syksyllä ja olin yksi 29:stä valitusta :) Valintakokeisiin kuului kirjallinen osuus (yksi esseetehtävä, kaksi määritelmätehtävää), opettajan haastattelu ja kokeiden yhteydessä piti luovuttaa A4 pituinen portfolio itsestään. Mulla jäi valintakokeista aika hyvä maku, vaikka en kauhiasti lukenutkaan niihin :nolo: Mulla oli ehdottomasti apua käymästäni lähihoitajakoulutuksesta, jossa kuntouttava työote on tullut tutuksi!

Metropoliasta oon saanut sellaisen kuvan, että siellä kärsitään vielä tällä hetkellä (tai ainakin vielä syksyllä) vähän "synnytyskipuja", koska EVTEK ja Stadia yhdistyivät Metropoliaksi vasta 1.8.08. Mua haastatelleen opettajan mukaan kaikki on vielä "vähän hujan hajan", mutta uusia ja hienoja muutoksia on asioihin koko ajan tulossa ja jatkuvasti suunnitellaan lisää. Mitä tosta nyt sit ajattelis :lol2: Mutta itse ainakin pyyhin kaikki ennakkoluulot pois ja meen ihan avoimella mielellä, aina voi hakea siirtoa jos ei paikka jostain syystä miellytä :)

Fyssariopinnoissa kannattaa erikoistua johonkin "spesiaalimpaan" alueeseen... itseäni kiinnostaa psykofyysinen fysioterapia ja Helsingissä (Tampereen lisäksi) on onneksi mahdollisuus erikoistua tuohon :)

Kaivoin täältä vanhan threadin esiin, kun olisi itselläkin haku edessä ja muutama kysymys olisi. Elikkä, mulla on kauppiksen todistus, keskiarvo n. 4,5. Edellisistä viesteistä päätellen se on ihan ok hakiessa tälle alalle ? Sitten työkokemuksesta, eli olen ohjannut jumppia ja tehnyt siivoushommia koko tän opiskeluaikani. Liekö niistä saa pisteitä pääsykokeisiin ? Hommat kun eivät ole tietenkään olleet kokopäiväisiä vaan sitä muutamaa tuntia viikossa. Minkäköhänlaiset rajoitukset työkokemuksen laskemisessa on...?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom