Fysioterapiaa opiskelemaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Reason
  • Aloitettu Aloitettu
Kaivoin täältä vanhan threadin esiin, kun olisi itselläkin haku edessä ja muutama kysymys olisi. Elikkä, mulla on kauppiksen todistus, keskiarvo n. 4,5. Edellisistä viesteistä päätellen se on ihan ok hakiessa tälle alalle ? Sitten työkokemuksesta, eli olen ohjannut jumppia ja tehnyt siivoushommia koko tän opiskeluaikani. Liekö niistä saa pisteitä pääsykokeisiin ? Hommat kun eivät ole tietenkään olleet kokopäiväisiä vaan sitä muutamaa tuntia viikossa. Minkäköhänlaiset rajoitukset työkokemuksen laskemisessa on...?
Ehdottomasti hyvä keskiarvo! Työkokemuksesta saa pisteitä ja se kannattaa mainita. En tosin tiedä noista rajoituksista sun muista. Itse kirjottelin papereihin hyvin epämääräisesti mitä töitä oon tehny.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla on maanantaina viiminen kirjotus, ja ois tarkotus sit samana päivänä laittaa nettihaku Jyväskylän amkkiin fysioterapiaan. Täällä porukka vaan puhu että työllisyys ja palkka on huonoja, pitävätkö vielä paikkansa? Kävi vähän hassusti, kun oli aluksi tarkotus mennä opiskeleen ravitsemustieteitä Kuopioon (idea tuli abivuonna), mutta en ole käynyt kemiaa paljon yhtään. Sit mietin Jyväskylään yliopistoon liikuntasosiologiaa/pedagogiikkaa mutta neki testit vaikutti semmosilta että ei mulle. Noh, kattos vielä jos terveyskasvatusta miettis. Mutta tällä hetkellä tosiaan kiinnostais info tosta fysioterapiasta.

...Täällä porukka vaan puhu että työllisyys ja palkka on huonoja, pitävätkö vielä paikkansa?...

Töitä tulee riittämään tulevaisuudessa. Ns. "perusfyssareille" alkaa olemaan vähitellen kova kysyntä (toki suuria paikkakuntaisia vaihteluja), sitten taas urheilufysioterapiaan yms. muihin marginaalisempiin linjauksiin vähän vaikeampi päästä hommiin.

Lähtökohtaisesti kuitenkin väestö vanhenee --> kysyntää fysioterapeutin palveluille sekä ne vähäiset työikäiset pyritään pitämään kynsin hampain työkykyisinä --> kysyntää fysioterapeutin palveluille.

Palkkauksessa iso ero julkisen ja yksityisen välillä. Julkisen liksat ei päätä huimaa, mutta harva nyt suuria palkkoja nostaa, jos työnantajana on kunta.

Jees, kiitoksia. Aattelin, että jos hakis vaan jyväskylään fysioterapiaa. Toinen vaihtoehto ois että hakis jonnekki muualle kans. Pitääpi harkita!

Hmm, nyt ku mietin ni vois hakia kyllä Kuopioonkin ton Jyväskylän lisäksi. Totanoin, tämän vuoden amk-hakuoppaassa lukee Kuopion fysioterapian pääsykokeessa näin: "Valintakoe on psykologinen soveltuvuuskoe, ja se järjestetään 10.6.2008 ja syksyllä 2-3.11.2009. Ei ennakkomateriaalia eikä valintakokeen valmistavaa tehtävää. Hyväksymme toisessa ammattikorkeakoulussa suoritetun valintakokeen." Eli tota, jos haen Jamkkiin ni sen koe kelpaa myös tonne? Ja suoritan haun sitten marraskussa? Ja pelkkä psykologin soveltuvuuskoe :O Hmm... hankalaa :D, argh, eli siis, jos haen jamkkiin, ni sen koe kelpaa tonne savoniaan fysioterapiaan kans, mutta joudun silti ottamaan psykologisen testin, vaiko en? Anteeksi hankalasta viestistä.

... Ja vielä semmonen kysymys, että miten toi "toisen paikan kokeella voit hakea toiseenkin paikkaan" toimii käytännössä? Laitan siis sen mun ykkösvaihtoehon hakemuksessa ensimmäiseksi, ja vaikka sen, johon pyrin ykkösvaihtoehdon kokeella, toiseksi?

Itse haen SAMKiin tai PIRAMKiin. Pisteet pitäis riittää SAMKiin ainakin reilusti, mutta PIRAMKiin sitten tekee niin tiukkaa, että en uskalla yrittää. Jos en sitten pääsekään. Sinne mihin ensisijaisesti haen niin varmaan pääsen. SAMK siis varmempi ja asun tässä 20km päässä Porista.

... Ja vielä semmonen kysymys, että miten toi "toisen paikan kokeella voit hakea toiseenkin paikkaan" toimii käytännössä? Laitan siis sen mun ykkösvaihtoehon hakemuksessa ensimmäiseksi, ja vaikka sen, johon pyrin ykkösvaihtoehdon kokeella, toiseksi?

Ei kai sillä järjestyksellä ole väliä, kunhan vain molemmat koulut hyväksyvät saman pääsykokeen pistemäärän. Toki ykkösvaihtoehdosta saa viisi pistettä lisää muistaakseni, tai sai ainakin mun aikana.

Koulujen pitäisi kyllä informoida pitävätkö he omat pääsykokeet vai onnistuuko hakeminen jonkun toisen koulun pääsykokeilla. Ainakin Jyväskylä ja Lahti järjestävät omat pääsykokeet, tai näin ainakin oli seitsemän vuotta sitten. Tämäkin on voinut muuttua vuosien saatossa.

Jyväskylä vaatii omansa, mutta Kuopioon pääsee muunkin koulun kokeella. Haluttas vaan tietää, että miten tämä toimii sit käytännössä, eli laitanko sähköpostia/soittoa/meen paikan päälle? Vaikeeta ku näistä ei oikein ole asiaa missään.

Jyväskylä vaatii omansa, mutta Kuopioon pääsee muunkin koulun kokeella. Haluttas vaan tietää, että miten tämä toimii sit käytännössä, eli laitanko sähköpostia/soittoa/meen paikan päälle? Vaikeeta ku näistä ei oikein ole asiaa missään.

Kannattaa ottaa yhteyttä koulun toimistoon, kyllä ne osaa sanoa mitä pitää tehdä.

Itse kuitenkin muistelisin, että täytin hakuvaihtoehdot ihan normaalisti ja kutsu tuli myös sellaiseen kouluun minkä pääsykokeissa en edes käynyt. Eli ei muistaakseni tarvitse mitään erityisiä toimenpiteitä, minkä vuoksi tuo kutsu tulikin hieman yllättäen. Tärkeintä vaan, että pääset jonkun koulun pääsykokeisiin sisään.

Neuvokaa nyt tuoreemmat fyssarit, mä oon jo niin vanha:rolleyes:

Onko kellään täällä kokemusta fysioterapian opiskelusta Turun tai Satakunnan ammattikorkeakoulussa? Itse opiskelen tällä hetkellä Metropoliassa (aloitin viime tammikuussa), mutta vähän oon pohtinut oppilaitoksen/paikkakunnan vaihtoa :rolleyes:

Onko kellään täällä kokemusta fysioterapian opiskelusta Turun tai Satakunnan ammattikorkeakoulussa? Itse opiskelen tällä hetkellä Metropoliassa (aloitin viime tammikuussa), mutta vähän oon pohtinut oppilaitoksen/paikkakunnan vaihtoa :rolleyes:
:offtopic:

Saako udella, että liittyykö mahdollinen oppilaitoksen vaihto opinnollisiin vai "siviilipuolen" tekijöihin? Ts. Onko Stadian ja EVTEK:in yhdistyminen johtanut opiskelijan kannalta organisoimattomaan opiskeluympäristöön? Nimim. huhuja kuullut toiselta tutkintolinjalta Metropoliasta.

Saako udella, että liittyykö mahdollinen oppilaitoksen vaihto opinnollisiin vai "siviilipuolen" tekijöihin? Ts. Onko Stadian ja EVTEK:in yhdistyminen johtanut opiskelijan kannalta organisoimattomaan opiskeluympäristöön? Nimim. huhuja kuullut toiselta tutkintolinjalta Metropoliasta.

Noh, pakko myöntää että vois tuolla asiat olla paremminkin. Ja opettajat tuntuu olevan vieläkin aika pihalla asioista ja ylikuormittuneita. Ainakin tuo alkuvuosi oli melkoista sekoilua; opiskelijoille tulee ihan turhaa ylimääräistä stressiä kun hommat ei toimi kunnolla (esim. tietoteknisissä asioissa ja tiedonkulussa ollut ongelmia). Opinnotkin vaihtelee jonkin verran eri oppilaitoksissa, ja tässä tapauksessa ruoho näyttää vihreämmältä muutamissa muissa paikoissa (kyse vain omista mielenkiinnonkohteistani) :rolleyes: Otin tänään yhteyttä tuonne Turkuun, ja selvisi että siellä vaaditaan 2 vuoden opinnot pohjalle ennen siirtoa. Pitää vielä kysyä ainakin sieltä Porista. Jyväskylä olis varmaan paras vaihtoehto fysioterapian opiskelussa, mutta se ei kaupunkina houkuttele.

Pääasiassa ajattelin sitä siirtoa kuitenkin siitä syystä, että tää Helsinki ei oikein tunnu omalta paikalta... Tää on niin iso kaupunki, että mun on jotenkin vaikea kotiutua tänne (pienen kaupungin tyttöjä kun ollaan :)). Mutta kyllä mä täälläkin jaksan opiskella, ei se siitä ole kiinni :) Sitä vaan tietää jatkuvasti, että tänne ei olla jäämässä enkä oikein pidä tällaisesta "väliaikaistunteesta" :rolleyes: Mutta jos muita vaihtoehtoja ei tässä tilanteessa ole, niin sitten pitää vaan asennoitua positiivisesti tähän elämäntilanteeseen! Uskon, että koulussakin alkaa hommat pikkuhiljaa skulaamaan paremmin! :)

Noh, pakko myöntää että vois tuolla asiat olla paremminkin. Ja opettajat tuntuu olevan vieläkin aika pihalla asioista ja ylikuormittuneita. Ainakin tuo alkuvuosi oli melkoista sekoilua; opiskelijoille tulee ihan turhaa ylimääräistä stressiä kun hommat ei toimi kunnolla (esim. tietoteknisissä asioissa ja tiedonkulussa ollut ongelmia). Opinnotkin vaihtelee jonkin verran eri oppilaitoksissa, ja tässä tapauksessa ruoho näyttää vihreämmältä muutamissa muissa paikoissa (kyse vain omista mielenkiinnonkohteistani) :rolleyes: Otin tänään yhteyttä tuonne Turkuun, ja selvisi että siellä vaaditaan 2 vuoden opinnot pohjalle ennen siirtoa. Pitää vielä kysyä ainakin sieltä Porista. Jyväskylä olis varmaan paras vaihtoehto fysioterapian opiskelussa, mutta se ei kaupunkina houkuttele.

Pääasiassa ajattelin sitä siirtoa kuitenkin siitä syystä, että tää Helsinki ei oikein tunnu omalta paikalta... Tää on niin iso kaupunki, että mun on jotenkin vaikea kotiutua tänne (pienen kaupungin tyttöjä kun ollaan :)). Mutta kyllä mä täälläkin jaksan opiskella, ei se siitä ole kiinni :) Sitä vaan tietää jatkuvasti, että tänne ei olla jäämässä enkä oikein pidä tällaisesta "väliaikaistunteesta" :rolleyes: Mutta jos muita vaihtoehtoja ei tässä tilanteessa ole, niin sitten pitää vaan asennoitua positiivisesti tähän elämäntilanteeseen! Uskon, että koulussakin alkaa hommat pikkuhiljaa skulaamaan paremmin! :)

Tässä en liiakseen haluaisi vetää kotiin päin, mutta omakohtaisten ja kuultujen havaintojen pohjalta Jyväskylä on mitä mainioin kaupunki fysioterapian opiskeluun (vertailua tehty hyvin paljon kaverien kanssa, jotka opiskelevat muilla paikkakunnilla "lääkintävoimistelijoiksi"). Keskussairaalan sekä liikunta - ja terveystieteiden laitosten välitön sijainti ja näin ollen synergia yliopiston ja JAMK:in välillä auttanee asiaa. Tämä näkyy mm. lehtorien koulutustasossa. Kaupunki ylipäätään on omakohtaisesti koettuna hyvin liikunta - ja terveysorientoitunut :)

Mitä ikinä teetkin koulun suhteen, niin toivottavasti se on oikea valinta. Pääasia, että ala tuntuu oikealta. Hienoa, että olet opintojen vuoksi valmis vaihtamaan paikkakuntaa (joskin paikkakunnan vaihdoksessa nähtävästi muitakin tekijöitä taustalla).

Tässä en liiakseen haluaisi vetää kotiin päin, mutta omakohtaisten ja kuultujen havaintojen pohjalta Jyväskylä on mitä mainioin kaupunki fysioterapian opiskeluun (vertailua tehty hyvin paljon kaverien kanssa, jotka opiskelevat muilla paikkakunnilla "lääkintävoimistelijoiksi"). Keskussairaalan sekä liikunta - ja terveystieteiden laitosten välitön sijainti ja näin ollen synergia yliopiston ja JAMK:in välillä auttanee asiaa. Tämä näkyy mm. lehtorien koulutustasossa. Kaupunki ylipäätään on omakohtaisesti koettuna hyvin liikunta - ja terveysorientoitunut :)

Mitä ikinä teetkin koulun suhteen, niin toivottavasti se on oikea valinta. Pääasia, että ala tuntuu oikealta. Hienoa, että olet opintojen vuoksi valmis vaihtamaan paikkakuntaa (joskin paikkakunnan vaihdoksessa nähtävästi muitakin tekijöitä taustalla).

Moni kehuu JAMKia, joten siellä on varmasti hyvät oltavat :) Täältä kävin tsekkaamassa JAMKin siirtomahdollisuudet...

Nuorten tutkintoon johtavassa koulutuksessa edellytetään vähintään 45 op lukuvuodessa. Tällöin ensimmäisen koulutuspaikan vastaanottanut ja opintojen alkaessa poissaolevaksi ilmoittautunut opintosuorituksia vailla oleva hakija ei voi tulla huomioiduksi siirto-opiskelijana. Myöskään siirtyminen ammattikorkeakoulusta tai koulutusohjelmasta toiseen ei ole mahdollista ensimmäisen lukuvuoden aikana (syksyllä aloittaneet) (Yhden korkeakoulututkintoon johtavan opiskelupaikan sääntö).
Aikuisten osalta aiempaa opintojen etenemistä arvioidaan tapauskohtaisesti ottaen huomioon koulutuksen laajuus ja toteutustapa.

Eli ensi vuoden syksyllä mulla olisi mahdollisuus hakea tuonne. Nyt ei voi siis muuta kun elää tätä hetkeä ja keskittyä opintoihin täällä. Katson sitten ensi vuoden puolella, mitkä on fiilikset ja haluanko lähteä tekemään siirtoa kesken opintojen. Näin alkuvaiheessa se olisi ollut vielä suht kivutonta, mutta en tiedä kuinka järkevää se on puolessa välissä opintoja. Siinä ajassa saa jo luotua linkkejä työelämään harjoittelujen kautta ja opiskeluympäristö opettajineen on tulleet tutuiksi. Tietysti tässä edetään fiiliksen mukaan - katsotaan mikä se on ensi vuonna :) Kiitos kun kannustit ja kerroit Jyväskylän hyvistä puolista! :)

Nostellaanpa vähän tätä topiccia...
Ajattelin tänä keväänä hakea lukemaan fysioterapiaa ja mietityttää, että miten koulussa yleensä suhtaudutaan lävistyksiin/tatuointeihin. Lähihoitaja-kavereiltani olen kuullut, että oppitunneilla korujen pidossa on aika nollatoleranssi. Sama fysioterapian opiskelijoilla?

Tosin mulla nyt ei ole kuin kielikoru (jonka saa tarvittaessa näkymättömiin häivekorulla) ja pari tatskaa sellaisissa paikoissa jotka saa piiloon. Muttamutta, sitten on vielä nää venytykset, eli korvista löytyy 12mm venyt... On ollut aika iso homma saada noi lobet venytettyä, nii en hirveesti tykkäis, josta niistä joutuis luopumaan. Joo, tiedetään, oon hieman turhamainen...

Onko kellään kokemuksia asiasta?

Täältäin ois tarkotus laittaa paperit enssijasesti JKL:n ja Kuopioon, saa nähä ku käy. En kyllä jaksa uskoo että räikeitä tatskoja/koruja sil pahemmin katellaan, mitä ne mummotkin sitten aikanaan sanois. :D

Luulis nyt ettei oppitunnilla ole mitään väliä miltä näyttää, enemmän ne jossain sairaalaharjotteluissa noita lävistyksiä haluais poistaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom