Fobiathread

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Mulla on vanhenemisen pelko, tällä hetkellä pelkään ihan järjettömästi sitä että täytän kolmekymmentä, olen pelännyt sitä jo useamman vuoden. Vaikka eihän 30 edes ole vanha, mutta ilmeisesti taivas putoaa mun niskaan tai maa repeää mun altani. No eihän tässä ole enää kuin muutama vuosi pelättävää, sitten voikin alkaa pelkäämään seuraavaa kymmenlukua. Onneksi tää pelko ilmenee vain jotain tärkeitä/ isoja asioita suunnitellessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
bfr sanoi:
Tuo ei taida olla ihan fobiaksi luokiteltavaa, jos tuo ääni käy oikeasti korviin.
Itselläni on saman kaltainen juttu, en pysty oikein koskemaan ns. "kuiviin pintoihin", esim lakkaamaton puu, kuiva, karkea marmori, jne. Tulee kylmiä väreitä. Sama homma jos joku muu vaikka hieroo kädellään kuivaa puupintaa, ja kuulen sen "suhinan", kylmiä väreitä pukkaa heti.

Sama vika mullakin, lisäksi jos joku hieroo jotain kangasta kädellään. YHHhhhhh... :hyper:

Minullakin on tuo öinen peilifobia. Pelottaa, että peilissä näkyy joku muu kuin minä, tai joku muukin kuin minä. Jos peili on huoneessa niin että näen sen sängyssä maatessani, vilkuilen siihen vähän väliä varmistuakseni, ettei kukaan katsele minua sieltä. Tätä tosin tapahtuu vain ollessani hyvin, hyvin väsynyt. Olen usein nähnyt unia, joissa peilikuvani on ihan vieras. Jostain syystä minua ei unissani pelota se ollenkaan.

Kärsin myös klaustrofobiasta. Hississä ei vielä ahdista, mutta ajatus siitä ettei pystyisi vapaasti liikuttamaan raajojaan aiheuttaa hengenahdistusta. Makuupussikin tuntuu liian extremeltä!

Pelkään myös kaikenlaisia tilanteita, joissa on paljon ihmisiä ja kaikkien on istuttava hiljaa paikallaan. Kylki kyljessä tuntemattomien ihmisten vieressä! :eek: Lakkiaisissa oli paniikkikohtaus lähellä..

Ahdistun myös äärimmäisen paljon siitä, jos minun nähteni nyhdetään nukkaa villavaatteista. Silmiä alkaa viiltää jo pelkkä ajatuskin!

Jos siis haluatte tehdä minut hulluksi, laittakaa pakkopaitaan ja ympäröikää minut tuntemattomilla ihmisillä, jotka nyppivät villasukkia. Jos tämä ei tepsi (kyllä tepsii!), odottakaa yöhön ja näyttäkää peiliä.

Huh! Taidanpa juosta hetken ympyrää ja kirkua! :eek:

Jossain tuli et korkeenpaikan kammo johtuu siitä, että pelkää ettei hallitse omaa kroppaansa ja hyppää alas. Tiedä ny sit kuinka totta toi on, voi toki joillaki ihmisillä johtua toi tosta.

Alle kouluikäisenä pelkäsin kuristuvani peittoon nukkuessani. En koskaan uskaltanut nostaa peittoa vyötäröä ylemmäs. Olin varma siitä, että jos peiton reuna on lähelläkään kaulaani, kuristun varmasti yöllä pyöriessäni.

Lähimmäisten vahingoittuminen siten, ettei ite voi mitenkään auttaa ja ittensä hukkuminen, siinäpä mun pelot. Noita ei oikein uskalla edes ajatella, adrenaliini rupeaa virtaamaan rajusti ja sydän hakkaa ziljoonaa, tulee paha olo ja mieli. :(

Hämppikset ovat lähinnä hienoja otuksia ja tehokkaita petoja (niinkuin myös hait ja kaikki kissapedot sekä sudet ja karhut), eivät pelota, vaan ihailen niitä. Jos näen kämpillä hämähäkin, otan sen pakasterasiaan ja pistän pihalle, eihän niitä tappaa sovi. :viherpiipertäjä: :D Pimeä ei pelota, ahtaus ahistaa, muttei kumminkaan fobiaksi laajene. Tai no, jos on pilkkopimeää, ettei näe YHTÄÄN MITÄÄN, niin se ei ole kivaa. Jos edes pikkuisen näkee, niin pärjään.

Toi verihomma on aina ihmetyttänyt, että mikä siinä on niin pelottavaa. Mua ei ole ikinä oma eikä muidenkaan veri pelottanut. Ehkä en ole riittävästi verta sitten nähnyt ns. luonnossa, että olisi vielä pelkoa aiheuttanut. Intissä lääkAUKissa tuikittiin muihin ja itteen kanyyleja urakalla. Ensin suoni piti saada kunnolla ponkottamaan ja sitten vain sinne survaistiin reippaasti mahd. paksu kanyyli. :kuola: Se toki tehtiin myös kynttilän valossa ja pakkasella myös, ei-niin-tarkasti suoneen. Saattoi joutua kokeilemaan muutamankin kerran, ennenkuin osui. :D

Korkeenpaikankammo, muistan joskus kun kiipesimme pieninä koulumme katolle, ja alkoi jalat ja kädet täristä :rolleyes: . Ei ole kuitenkaan mikään paha, mutta onpahan kuitenkin. Esim kerrostaloissa alas katsominen hirvittää, ja parvekkeella oleminen on hieman ahdistavaa.

Veteen liittyviä kammoja on muutamakin tai vaan yksi, miten sen nyt ottaa. Eli syvässä vedessä uiminen pelottaa, laivalla matkustaminen vähän hirvittää, jos siellä sattuu kuulumaan joku kolina tai tärinä tai laiva kallistuu vähän reilummin, niin olen jo suurinpiirtein menossa lähimmille pelastuslautoille. Muutenkaan en oikeen osaa hyvin uida, se voi vaikuttaa kyllä tähänkin pelkoon

Hämikset ja muut sellaset ei pelota, mutta ampiaset ja paarmat on ahdistavia. Ei kyllä taida olla kyseessä mikään pelko, mutta pelkään sitä pistoa :) . Joskus olen nähnyt unta että olen joutunut ryömimään jonkun ahtaan käytävän läpi mikä on täynä jotain nilviäisiä ja matoja ja se oli tosi inhottavaa.

Ahtaanpaikan kammo, jotain tän tapaista ainakin. Pienenä en uskaltanu mennä pieniin lumimajoihin, kun oli kauhe pelko että ne romahtaa ja jään alle, jonkun piti aina pitää jaloista kiinni romahtamisen varalta :) . Ehkä kyseessä ei ole ahtaanpaikan- vaan joku allejäämisen kammo. Jos joku istuu päälläni ja makaan maassa, niin siinä tulee todella epämiellyttävä tilanne.

Esiintymispelko. Aina kun pitää jotain esittää, tai lukea ääneen, koulussa siis, hirvittää. Varsinkin luokan edessä tehtävät esitykset ovat todella inhottavia.

Pienen pientä homophobiaa poden myös :david:

En tiedä mikä phobia tai pelko se on, mutta kuitenkin tekee todella pahaa katsoa, kun jossain tyyliin Jackass:issa(no oikeastaan se oli yhdessä Crazy Sanches- ohjelmaassa, mutta kuitenkin MTV) tungetaan joku neula varpaankynnestä läpi. Tulee todellakin kylmänväristyksiä, ja varmaankin tosi sairaalla pätkällä sais tämänkin pojan oksentamaan. Tarkemmin ajateltuna tämä ei vissiin ole mikään fobia, vaan ihan normaalia :D .

Sitten on sama vastaantuleviakänniläisiäpelkäämisfobia, kun joku aikasemmin mainitsikin. Ainakin selvänä inhottaa kävellä tälläsiä tyyppejä vastaan, tai jotain somalijengiä... Koitan katsella aivan jonnekkin muualle ja olla aivan välinpitämätön.

:offtopic: Muistan joskus kun kaveri kertoivat että olivat tunkeneet erään kaverin pikkuveljen vessaan ja teljenneet sinne. Pikkuveli oli kuulemma parkunut ja ollut aivan paniikissa. Tosi sairasta tehdä jollekkin kenellä, ainakin pääteltynä, voisi olla ahtaanpaikankammo :itku:

Ai niin, meinasin unohtaa pahimman pelkoni --> esiintymiskammo, lähinnä puheiden pito.. Työn puolesta joudun silloin tällöin pitämään puhteita isollekin yleisölle.. voi s..tana! Paskat meinaa tulla housuun, polvet tärisee, sydän hakkaa... ja loppujen lopuksi hommat menee aina hyvin.. mutta se pelko ennen puhetta.. pahimmillaan jännitys on alkanut jo päiviä ennen h-hetkeä..

veijo esso sanoi:
Ai niin, meinasin unohtaa pahimman pelkoni --> esiintymiskammo, lähinnä puheiden pito.. Työn puolesta joudun silloin tällöin pitämään puhteita isollekin yleisölle.. voi s..tana! Paskat meinaa tulla housuun, polvet tärisee, sydän hakkaa... ja loppujen lopuksi hommat menee aina hyvin.. mutta se pelko ennen puhetta.. pahimmillaan jännitys on alkanut jo päiviä ennen h-hetkeä..
Mulla sama... voi mennä viikko jopa pieleen ton jännittämisee :rolleyes:

OT: Meikäläinen kantaa aina hämikset pihalle jollain lehdellä tai vastaavalla. Niitähän ei saa tappaa.

Vanhan kansan sanonta:

Jos hämähäkin tappaa, lehmät lypsää verta.

AARHG, toi julkinen esiintyminen on ainakin mulle jotain niin kauheeta että panikoin monta päivää etukäteen, tai lähinnä pelkään että joku kysyy jotain mihin pitää antaa "virallinen" lausunto. Suorittamisen pelko ??

En tiedä et onko tää fobia, mut aina välillä tulee semmonen tunne että, mikään ei ole todellista. Aivan kuin ei olisi mitään muuta kuin minä itse, tuntuu kuin sitä hukkaisi itsensä.
Lisäksi minulla on pelko että, minusta tulee yksinäinen erakko jolla ei ole mitään eikä ketään. Että istuisin vaan vuosikymmenet yksin omassa yksinäisyydessä, pohtien sitä että, olenko vai enkö ole todellinen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom