Foam roller

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nikangel
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikäs, onko kelläkään käyttökokemuksia tästä. Itse olen kärsinyt siitä että lihakset tuntuvan olevan ihan uskomattomassa jumissa vaikka kuinka venyttelisi. Hierojallekkaan ei opiskelijana ole varaa joka viikko mennä ja nyt löysin netistä tälläisen välineen eli foam rollerin. Googlettamalla löysin oikein positiivisia kokemuksia tästä ja saattaisi joidenkin mukaan jopa korvata ainakin osan hieronta kerroista. Onko kukaan kokeillut miten hyvin oikeasti toimii? Mikäli ei mitään hajua mistä on kyse niin kaikki varmaan osaa käyttää googlea. :)
(Ensimmäinen postaus, joten olen pahoillani jos tuli väärälle alueelle)

Oma kokemus on sellainen, että eipä foam rolleri mikään taikaväline ole, millä *pim* lihasjumit katoaa. Ainoa mihin rullaa käytän, on lähes päivittäin selkään ilmaantuvien kevyiden lukkojen avaus. Muutamat rullailut selän läpi, kuuluu yleensä muutama naksahdusta & ruksahdusta ja thats it. Ehkäisee ehkä jossain määrin vaikeampien fasettilukkojen syntyä ja lisää hieman selän liikkuvuutta.

Myönnetään, että mulla ei ole kärsivällisyys riittänyt käyttää rullaa säännöllisesti aina esim. muutama tunti treenin jälkeen tai seuraavana päivänä. Ehkä sillä tavalla rullasta voi saada hyötyä. Mulla tuo rullan käyttö lihasten aukaisemiseen on ollut aika satunnaista. Lihasjumit ovat toki pikkuhiljaa auenneet rullailun jälkeen, mutta kyllä mulla aina venyttely on tuntunut ajavan saman asian.

Itse olen käyttänyt silloin tällöin tuollaista metrin pituista, läpimitaltaan suunnilleen 15cm putkea alaselän ja jalkojen rullailuun. Ei se nyt mikään ihmevempele ole.

Mä ostin tossa vähän aikaa sitten foam rollerin. Muutamaan kertaan on tullu rullailtua koko keho läpi ja aika usein jonkun aikaa treenin jälkeen oon rullaillu treenatut lihakset läpi. Selän naksautteluun käytän sitä myös muutamia kertoja päivässä. Tänään kun on lepopäivä, voiskin rullailla taas koko kehon läpi.

Saan rullaillessa selkään kyllä tuntuman, mutta mikään ei naksu. Tämä paha?
Reisiä rollaillessa meinaa itku päästä, erityisesti ulkosivujen kohdalla. Mahtava kapistus konsanaan, suosittelen.

Metrisellä pätkällä 7cm viemäriputkea tulee alakroppaa ketkuteltua. Lisäksi vähän tennispalloa pakaralle ja piriformikselle, niin kyllä näillä vehkeillä hierojalla käymisen välttää. Tuo putki on liian ohut selän murjomiseen, mutta tykkäänkin kaivella selkää golf/tennispallolla seinää vasten. Kerran tai pari viikossa kun muistaa käydä selän ja kintut läpi noilla, niin ei ilmesty mitään kummempia jumituksia tai kuonaklunsseja lihaksiin.

Putkirullaus on jotenkin turhan pehmosta itselle, ja tykkään huomattavasti enemmän lacrossepallolla runttailemisesta - varsinkin selän saa huomattavasti paremmin auki pallolla. Rulla on kuitenkin ihan kätevä mm. pohkeille.

Itse rullailen reidet ja etenkin ulko/sisäsyrjien rullailu tekee gutaa. Hieman menee aikaa ku "oppii" miten ne kipeät paikat löytyy sieltä. Kunnon rullailun jälkeen tuntuu että veri kiertää hyvin mikä varmaan auttaa sitten palautumisessa etenki jos reenailee jalkoja paljon. kyykkäily ja istumatyö laittaa mulla jalat jumiin helposti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Toimii! Mulla 100mm viemäriputki, varmaan aika kova tuohon hommaan mutta kyllä toimii. Varsinkin jos aamulla ehtii rullaileen selän, niin paljon helpompi olla duunissa.

Pitää entisenä hierojana kommentoida, että mun mielestä foam roller on yllättävän lähellä ihan oikean hieronnan vaikutusta. Alussa kyllä varsinkin reiden ulkosivujen murjominen on käsittämätöntä kidutusta. Tuskanhiki tulee. :)

Ai niin teillä jotka haluatte tuolla fasettilukkoja availla niin kädet sellaiseen asentoon kuin halisit itseäs, kunnolla happea ja sit rentona päästät ilmat pois samalla kun rullaat.

Itse rullaan lähes päivittäin. Yleensä rullaan vähintään yläselän, koska a) se on todella nopeaa b) istumatyön aiheuttamat jumit aukeavat. Yläselkää rullatessa kierrän myös vartaloa puolelta toiselle rauhallisesti, jolloin selkä aukeaa joka puolelta. Paksummalla rullalla vien joskus kädet suoraksi pään vierestä taakse ja perseen painan maahan hetkeksi, tällöin saan hyvän staattisen venytyksen.

Ainiin. Kaikille penkkimiehille ja muillekin punnertajille vinkiksi, että ojentajien rullaus on myöskin todella tehokasta. Itselle se tuli uutuutena pakkiksen venyoppaasta.

Eilen tuli oikeestaan kaikki lihakset paitsi sivuolkapäät, ojentajat ja forkut hierottua tolla. Takareisille ja pohkeille olis kiva saada jotenkin hiukan enemmän painoa, koska etenkään pohkeille se ei tunnu oikeen missään. Jalkaa kääntämällä saan sen hiukan sattumaan (silleen ku foam rollailu kokemattomalle sattuukin) sieltä sivuilta, mut tossa keskellä se on melkeen yks tyhjän kanssa.

Saa todella hyin otettu reiden ulkosyrjä. Vaikee venyttää, mutta tolla se toimii. Kuten tuolla Oranki sanoikin, niin ollaan lähellä hierontaa.

Ajattelin itsekkin ottaa käyttöön, eilen isältäni kyselin jo viemäriputkea, mutta ei ollut ja sanoi hankkivansa. Mielessä onjo paikat joita pitää erityisesti rullailla: Takareidet, pohkeet, perse ja reisien ulkosivut. Luultavasti kun sen viemäriputken pätkän saan niin koko kroppaa rullailen, mutta takareisiä kaikista eniten varmasti.

Rumble roller on aika muikee kapistus mm. jalkojen ja yläselän rullailuun (tosin pahasti ylihinnoiteltu):

pGNC1-11589644t300x300.jpg

Ja katukiekkopallo yksittäisten spottien möyhentämiseen (lacrossepalllo on hieman liian pehmeä imo)

360016.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom