Flunssasta parantumisen niksit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turre101
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Eli mitäpä tehdä kun flunssa tai muu vastaava basillinpoikanen pistää treeniputken poikki ja tahtoo äkkiä kuntoon?

Tässä iski joku eriskummallinen basilli päälle joka on pitänyt 3 päivää kuumeen 37 - 37,5C ja tänään oli parhaimmillaan vajaan 38C, ei vuoda nokka, ei yskitä, ei oo mikään kummemmin kipeä ja olokin suht virkeä vaan vähän veto pois, silmiä kuivaa ja ruokahalu huonompi.

Normaaliin tapaan oon 1g C-vitamiinia ottanut päivässä + muut vitamiinit, ja koittanut syödä tavalliseen tapaan vaikka aika perseelleenhän tämä syömiset heittää.

Valkosipulia on myös ahdettu 1-3 sipulinkynttä päivässä, pureskellen vaan ja vettä tai kokista päälle (jotain millä maku lähtee). (Mistä mahtaa muuten johtua tuo valkosipulin terveysvaikutus?)

Sellasta mietiskelin että mites on tuon Buranan kanssa, en oo buranaa napostellut kun ei tässä mikään oo kipeä mutta onko totta että burana ei oo pelkkä _kipulääke_, vaan myös _hoitaa_ sitä itse tulehdusta / karkottaa pöpöä? Sillä jos tuo on tosi niin täytynee pistellä pari buranaa poskeen? Kun toisaalta on taas että nuo kipulääkkeethän laskee kuumeen alas, ja kuume on se joka sitä pöpöä luontaisesti karkottaa joten tauti vaan pitkittyy turhaan? Eli antaako luonnonvoimien jyllätä vai buranaa huuleen?

Pari vuotta sitten tehdyn tutkimuksen mukaan C-vitamiinillakaan ei ole vaikutusta flunssaan. Ainoastaan jos C-vitamiinia on otettu jo ennen flunssaa reiluja määriä, voi se lyhentää flunssan pituutta n. yhdellä päivällä. Valitettavasti ei ole linkkiä tutkimukseen.

Ja buranasta...sehän on tulehduskipulääke, joten saattaa lievittää lieviä tulehduksia, esim kurkussa tai poskionteloissa. Mitään kovin vahaa vaikutustahan sillä ei ole. Jotkut lääkärit määräävät lieviin tulehduksiin mielummin aluksi kuurin Buranaa kuin suoraan antibiootteja.

Ehkä noi perinteiset keinot, lepo ja paljon nestettä ovat parhaat tavat selvitä flunssasta mahdollisimman nopeasti.

Venäläinen tapa on vetää lasi vodkaa flunssaan, mä en tiedä onko mitään perää, mutta muutaman kerran olen siitä kuullut, eri tyypeiltä, ryssiltä, ja kertoivat toimivan.

Luulenpa että tuo venäläinen tapa perustuu siihen, että kun vetää lasillisen vodkaa ja ehkä toisen ja kolmannenkin (jne.) niin sitä flunssaa ei sitten ainakaan enää huomaa.

En tiiä, mutta kerran lähdin flunssassa ryyppäämään ja aamulla flunssa olikin poissa. Alkoholi desinfioi elimistön tai jotain. :)

Oon huomannut joskus ihan saman. Kun flunssa on juuri puhkeamassa, olen ihan sattumalta samana iltana vetänyt flänägänit.... aamulla flunssa on poissa. Enkä tarkota että se on vaihtunut darraan.

Saattaapi olla ihan vaan sattumaa, enkä tietenkään suosittele tätä ensisijaisena hoitomuotona.

Niin tai... sit se flunssa tulee kahta kauheampana kun lentää pitkä sylki ja elimistön vastustuskyky laskee oikein huolella...
Apinat polttaa varmaan pilveä flunssaan..

Ei siinä oo mitään jippoja, täytyy vaan lepäillä ja sairastaa se flunssa pois. Ja terveenä sit vasta treenaamaan. Stressaaminen ei ainakaan auta, mutta siitähän taas tulee helposti stressiä kun ei pääse treenaamaan.

Lepo, ei siihen muu auta. Voi koettaa avittaa kroppaa parantumaan hieman nopeemmin (ja kohentaa oloaan) kuumalla juomalla, valkosipulilla, c-vitamiinilla, buranalla tms. tai jopa vodkalla, mutta ite lentsu ei niillä mihinkään lähde. Eikös se vanha sanonta mennyt jotenkin niin, että lentsu lähtee lääkkeillä (millä vaan) kahdessa viikossa ja ilman 14 päivässä?

Turrelle kätevä vinkki inhimillisempään valkosipulin syöntiin:
1) kuori n. 5-10 valkosipulin kynttä (riippuen koosta)
2) kaada pieneen lasipurkkiin n. 0,5dl rypsiöljyä (tai muuta ruokaöljyä, mitä ny löytyy)
3) murskaa valkosipulit öljyyn.

Laita lusikalla tuota öljy/valkosipuliyhdistelmää lämpimiin ruokiin sen verran kun pystyt syömään. Myös leivän päälle sitä voi laittaa. Säilytetään jääkaapissa ja syödään muutaman päivän aikana pois. Olen suuri valkosipulin ystävä, mutten voisi kuvitellakaan raakana sitä pureskelevani kuvailemallasi tavalla, huhhuh!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Kahdessa viikossa...älä nyt manaa, toivottavasti tämä ei niin pitkään kestä... :)

Harmittaa kun kovalla innolla HST:n aloitti, ehti nuo 15 toiston viikot tehdä ja sitten iski tämä, tähän asti on kaikki ympärysmitat vain pienentyneet tai pysyneet samana, vatsa tosin kasvaa _kovaa_ vauhtia kun ei tee mitään nyt kipeänä mutta syö entiseen tapaan. Ei hyvä. :(

On mulla kaapissa myös valkosipulirouhetta mitä voi laittaa ruokiin yms. mutta kyllä se menee raakanakin pureskelemalla. :)

Käänny kohti Pohjois-Karjalaa 7 kertaa päivässä, kumarru polvillesi ja manaa islamilaiseen tyyliin:

"Pentti Löylynhenkiiiii, puuhallaa minuaaa,
Pentti Löylynhenkiiiiii, paraaanna minuuut!
HUMMMMM HUMMMMM hummmmm!!"

Ja sit nouset ylös.

Tämä parantaa sinut seitsemän päivän kuluessa :thumbs:.

Originally posted by Sakkeus
Käänny kohti Pohjois-Karjalaa 7 kertaa päivässä, kumarru polvillesi ja manaa islamilaiseen tyyliin:

"Pentti Löylynhenkiiiii, puuhallaa minuaaa,
Pentti Löylynhenkiiiiii, paraaanna minuuut!
HUMMMMM HUMMMMM hummmmm!!"

Ja sit nouset ylös.

Tämä parantaa sinut seitsemän päivän kuluessa :thumbs:.
:D

Lääkärissä on tehty ainakin mulle hyvin selväksi että flunssa kestää poppakonsteilla viikon ja ilman niitä seitsemän päivää, oireita voi vaan yrittää lievittää :(

Minulle iski paskamainen flunssa nyt alkuviikosta. Nokka puolitukossa ja päässä suhisee. Kuumetta ei kuitenkaan ole. Mutta pahinta on, ettei tämä tauti anna nukkua. Nyt olen kahtena viime yönä nukkunut yhteensä n. 6 tuntia. Väsyttää aivan simona, mutta kun yrittää nukkumaan alkaa, ni unta ei tule, ei vaikka vasaralla päähän takoisi.... :curs:
Tänään on kyllä meinannut nukahtaa jo istualleen töissä, jokohan se illalla unikin tulis... :(

Originally posted by azzyyr
Nokka puolitukossa ja päässä suhisee. Kuumetta ei kuitenkaan ole. Mutta pahinta on, ettei tämä tauti anna nukkua. Nyt olen kahtena viime yönä nukkunut yhteensä n. 6 tuntia. Väsyttää aivan simona, mutta kun yrittää nukkumaan alkaa, ni unta ei tule, ei vaikka vasaralla päähän takoisi....

Sama vaiva täälläkin, lauantaista asti vaivannut...

Vaikuttaisi vielä aika innokkaalta tarttumaan tämä tauti, tuntuisi hiukan tavallista helpommin tarttuvan kanssaihmisiin...

Pää tässä hajoaa... :itku:

Ei kellään olis vinkkiä, millä sais sitkeen keuhkoputkentulehduksen lähteen. Yskä on ollut jo yli kuukauden, ei lopu millään. :curs: Söin yhden antibioottikuurinkin tossa (Zeclar 500 mg), ei mitään tehoa. Nyt iski vielä viime sunnuntaina kurkkukivun, joka on edelleen päällä. Alkaa kyrsimään kun ei oo päässy kuukauteen salille.:curs: :curs:

Originally posted by Jarna-Petteri
Ei kellään olis vinkkiä, millä sais sitkeen keuhkoputkentulehduksen lähteen. Yskä on ollut jo yli kuukauden, ei lopu millään. :curs: Söin yhden antibioottikuurinkin tossa (Zeclar 500 mg), ei mitään tehoa. Nyt iski vielä viime sunnuntaina kurkkukivun, joka on edelleen päällä. Alkaa kyrsimään kun ei oo päässy kuukauteen salille.:curs: :curs:

Käänny kohti Pohjois-Karjalaa ja...ei sentään vaan eikö liäkär sanonu että jos ei kuuri tehoa niin tuut uudelleen? Ei noihin poppakonstit pure ihan turha täällä kysellä. Eka kuuri ei varmaan vain ole tehonnut, soita vaikka liäkärille / sen tk-avustajalle että ootteletko vielä viikon vai määrääkö se uuden kuurin (tai otetaanko (lisää) kokeita) jo tällä viikolla. Tuskin se virus on mikä siellä jyllää; antibiooteilla pitäisi lähtee.

Itseasiassa kävin sen ekan antibioottikuurin jälkeen uudestaan lekurilla. Oma lääkäri ei ollut paikalla vaan siellä oli lääkärinä sellanen nuori tyttö (ehkä 25), joka sitten hakuammuntana antoi näytepakkauksen antihistamiineja.:confused: Sanoi, että joo se on varmaan joku virus-peräinen juttu, että sen takia ei antibiootit tehonnu.
No, täytyy mennä huomenna taas uudestaan. Toivottavasti oma lekuri on paikan päällä...

Originally posted by Jarna-Petteri
Itseasiassa kävin sen ekan antibioottikuurin jälkeen uudestaan lekurilla. Oma lääkäri ei ollut paikalla vaan siellä oli lääkärinä sellanen nuori tyttö (ehkä 25), joka sitten hakuammuntana antoi näytepakkauksen antihistamiineja.:confused: Sanoi, että joo se on varmaan joku virus-peräinen juttu, että sen takia ei antibiootit tehonnu.
No, täytyy mennä huomenna taas uudestaan. Toivottavasti oma lekuri on paikan päällä...

:lol2: antihistamiineja :lol2:

Originally posted by Sakkeus
:lol2: antihistamiineja :lol2:

Niinpä. Sanoin sille vielä, että ikinä ei ole ollut minkään sortin allergiaa havaittavissa. Tulipahan maistettua elämäni ensimmäiset antihistamiinit.:D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom