- Liittynyt
- 8.6.2003
- Viestejä
- 309
Pyörän kestävyys käytössä ja kuluttajansuoja.
Käytetäänpä vanhaa threadia hyväksi.
Ostin kuluvan vuoden tammi-helmikuun vaihteessa täältä Turusta tunnetusta alan liikkeestä Felt-merkkisen hybridin ('saksalainen laatupyörä', todellisuudessa valmistettu missä lie vinkuintiassa :D ). Pyörällä ajelin talvella vain satunnaisesti ja 'aktiivikäyttöä' (silloinkin vain 50-100km/vko) on kestänyt ehkä kolmisen kuukautta. Ajopeli ei ollut sieltä kalleimmasta päästä, ovh kuitenkin ilman varusteita ~500e, joka köyhälle opiskelijalle omasta pussista maksettuna on iso raha. Alennusta toki tuli vuodenajasta johtuen.
Varsinaiset ongelmat ovat tulleet esille tässä kesän aikana. Pyörä on muuten toiminut moitteettomasti, mutta alkukesästä meni ensin etuvanne mutkalle ja heti samoihin aikoihin takavanteesta kolme pinnaa poikki ja myös se luokille. Olin keskikesän poissa kaupungista (pyörällä ei siis ajettu kuukauteen) ja niinpä vanteet korjattiin vasta viime viikon maanantaina. Palvelu oli asiallista, eikä moisen pikkuhomman takia edes kuitteja kyselty liikkeessä. Myyjä tosin varoitteli takavanteesta, että 'ei tää kuitenkaan tuu kestämään'.
Tänään sitten meni hermot kun salille pyöräillessä paukahti jälleen pinna takavanteesta ja, yllätys yllätys, soikeaksihan se meni. Tapahtumahetkellä matkasin niinkin vaativassa maastossa kuin tänä kesänä uusitulla tasaisella pyörätiellä. Samoja, hyviä pyöräteitä olen muutenkin käyttänyt, kuten kaupunkipyörän luonteeseenkin kuuluu. Ilmanpaineet ovat kunnossa, joten pelkillä vanteilla ei ajeta, enkä käsittääkseni mikään kohtuuttoman lihavakaan ole.
Nyt sitten v*tuttaa oikeen huolella kun täytyy taas marssia liikkeeseen vanne kourassa ja sitten korjaavat sen ja taas ensi viikolla se todennäköisesti on päreinä -> uusi reissu pyöräkauppaan. Kysymykset kuuluvatkin:
1. Onko nykyään täysin tavallista, että pinnat paukkuvat katupyörästä poikki tämän tästä? On tullut ajettua jos jonkinlaisilla pyörillä, eikä _koskaan_ aiemmin yhdestäkään pyörästä ole mennyt vannetta solmuun tai pinnoja poikki holtittomasta (maasto)käytöstä huolimatta.
2. Eikö minulla olisi oikeus vaatia ehjiä vanteita pyörän alle takuutyönä, jos kerran henkilökuntakin liikkeessä on sitä mieltä, etteivät nykyvanteet kestä? Millainen takuu vanteille yleensä annetaan? Itse en löytänyt papereistani mainintaa asiasta.
3. Jos uusia vanteita en saa, onko oikeus vaatia hyvitystä tai jopa kaupan purkamista? Onhan se yhtä helvettiä, jos käytännössä uutta kulkupeliä joutuu koko ajan huollattamaan mokomasta syystä.
4. Uskon, että asiointi liikkeen kanssa sujuu mallikkaasti, mutta jos näin ei käy, kannattaako ottaa ensin yhteyttä maahantuojaan ja sitten kenties kuluttajaviranomaisiin? Tämä siis, mikäli valitukseni aiheet sen mahdollistavat.
Kiitokset neuvoista jo etukäteen. Searchilla en löytänyt apua, enkä myöskään Fillari-lehden foorumilta näin ensi hätään.
Käytetäänpä vanhaa threadia hyväksi.
Ostin kuluvan vuoden tammi-helmikuun vaihteessa täältä Turusta tunnetusta alan liikkeestä Felt-merkkisen hybridin ('saksalainen laatupyörä', todellisuudessa valmistettu missä lie vinkuintiassa :D ). Pyörällä ajelin talvella vain satunnaisesti ja 'aktiivikäyttöä' (silloinkin vain 50-100km/vko) on kestänyt ehkä kolmisen kuukautta. Ajopeli ei ollut sieltä kalleimmasta päästä, ovh kuitenkin ilman varusteita ~500e, joka köyhälle opiskelijalle omasta pussista maksettuna on iso raha. Alennusta toki tuli vuodenajasta johtuen.
Varsinaiset ongelmat ovat tulleet esille tässä kesän aikana. Pyörä on muuten toiminut moitteettomasti, mutta alkukesästä meni ensin etuvanne mutkalle ja heti samoihin aikoihin takavanteesta kolme pinnaa poikki ja myös se luokille. Olin keskikesän poissa kaupungista (pyörällä ei siis ajettu kuukauteen) ja niinpä vanteet korjattiin vasta viime viikon maanantaina. Palvelu oli asiallista, eikä moisen pikkuhomman takia edes kuitteja kyselty liikkeessä. Myyjä tosin varoitteli takavanteesta, että 'ei tää kuitenkaan tuu kestämään'.
Tänään sitten meni hermot kun salille pyöräillessä paukahti jälleen pinna takavanteesta ja, yllätys yllätys, soikeaksihan se meni. Tapahtumahetkellä matkasin niinkin vaativassa maastossa kuin tänä kesänä uusitulla tasaisella pyörätiellä. Samoja, hyviä pyöräteitä olen muutenkin käyttänyt, kuten kaupunkipyörän luonteeseenkin kuuluu. Ilmanpaineet ovat kunnossa, joten pelkillä vanteilla ei ajeta, enkä käsittääkseni mikään kohtuuttoman lihavakaan ole.
Nyt sitten v*tuttaa oikeen huolella kun täytyy taas marssia liikkeeseen vanne kourassa ja sitten korjaavat sen ja taas ensi viikolla se todennäköisesti on päreinä -> uusi reissu pyöräkauppaan. Kysymykset kuuluvatkin:
1. Onko nykyään täysin tavallista, että pinnat paukkuvat katupyörästä poikki tämän tästä? On tullut ajettua jos jonkinlaisilla pyörillä, eikä _koskaan_ aiemmin yhdestäkään pyörästä ole mennyt vannetta solmuun tai pinnoja poikki holtittomasta (maasto)käytöstä huolimatta.
2. Eikö minulla olisi oikeus vaatia ehjiä vanteita pyörän alle takuutyönä, jos kerran henkilökuntakin liikkeessä on sitä mieltä, etteivät nykyvanteet kestä? Millainen takuu vanteille yleensä annetaan? Itse en löytänyt papereistani mainintaa asiasta.
3. Jos uusia vanteita en saa, onko oikeus vaatia hyvitystä tai jopa kaupan purkamista? Onhan se yhtä helvettiä, jos käytännössä uutta kulkupeliä joutuu koko ajan huollattamaan mokomasta syystä.
4. Uskon, että asiointi liikkeen kanssa sujuu mallikkaasti, mutta jos näin ei käy, kannattaako ottaa ensin yhteyttä maahantuojaan ja sitten kenties kuluttajaviranomaisiin? Tämä siis, mikäli valitukseni aiheet sen mahdollistavat.
Kiitokset neuvoista jo etukäteen. Searchilla en löytänyt apua, enkä myöskään Fillari-lehden foorumilta näin ensi hätään.