Fillarin osto edessä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rocket
  • Aloitettu Aloitettu
Pyörän kestävyys käytössä ja kuluttajansuoja.

Käytetäänpä vanhaa threadia hyväksi.

Ostin kuluvan vuoden tammi-helmikuun vaihteessa täältä Turusta tunnetusta alan liikkeestä Felt-merkkisen hybridin ('saksalainen laatupyörä', todellisuudessa valmistettu missä lie vinkuintiassa :D ). Pyörällä ajelin talvella vain satunnaisesti ja 'aktiivikäyttöä' (silloinkin vain 50-100km/vko) on kestänyt ehkä kolmisen kuukautta. Ajopeli ei ollut sieltä kalleimmasta päästä, ovh kuitenkin ilman varusteita ~500e, joka köyhälle opiskelijalle omasta pussista maksettuna on iso raha. Alennusta toki tuli vuodenajasta johtuen.

Varsinaiset ongelmat ovat tulleet esille tässä kesän aikana. Pyörä on muuten toiminut moitteettomasti, mutta alkukesästä meni ensin etuvanne mutkalle ja heti samoihin aikoihin takavanteesta kolme pinnaa poikki ja myös se luokille. Olin keskikesän poissa kaupungista (pyörällä ei siis ajettu kuukauteen) ja niinpä vanteet korjattiin vasta viime viikon maanantaina. Palvelu oli asiallista, eikä moisen pikkuhomman takia edes kuitteja kyselty liikkeessä. Myyjä tosin varoitteli takavanteesta, että 'ei tää kuitenkaan tuu kestämään'.

Tänään sitten meni hermot kun salille pyöräillessä paukahti jälleen pinna takavanteesta ja, yllätys yllätys, soikeaksihan se meni. Tapahtumahetkellä matkasin niinkin vaativassa maastossa kuin tänä kesänä uusitulla tasaisella pyörätiellä. Samoja, hyviä pyöräteitä olen muutenkin käyttänyt, kuten kaupunkipyörän luonteeseenkin kuuluu. Ilmanpaineet ovat kunnossa, joten pelkillä vanteilla ei ajeta, enkä käsittääkseni mikään kohtuuttoman lihavakaan ole.

Nyt sitten v*tuttaa oikeen huolella kun täytyy taas marssia liikkeeseen vanne kourassa ja sitten korjaavat sen ja taas ensi viikolla se todennäköisesti on päreinä -> uusi reissu pyöräkauppaan. Kysymykset kuuluvatkin:

1. Onko nykyään täysin tavallista, että pinnat paukkuvat katupyörästä poikki tämän tästä? On tullut ajettua jos jonkinlaisilla pyörillä, eikä _koskaan_ aiemmin yhdestäkään pyörästä ole mennyt vannetta solmuun tai pinnoja poikki holtittomasta (maasto)käytöstä huolimatta.

2. Eikö minulla olisi oikeus vaatia ehjiä vanteita pyörän alle takuutyönä, jos kerran henkilökuntakin liikkeessä on sitä mieltä, etteivät nykyvanteet kestä? Millainen takuu vanteille yleensä annetaan? Itse en löytänyt papereistani mainintaa asiasta.

3. Jos uusia vanteita en saa, onko oikeus vaatia hyvitystä tai jopa kaupan purkamista? Onhan se yhtä helvettiä, jos käytännössä uutta kulkupeliä joutuu koko ajan huollattamaan mokomasta syystä.

4. Uskon, että asiointi liikkeen kanssa sujuu mallikkaasti, mutta jos näin ei käy, kannattaako ottaa ensin yhteyttä maahantuojaan ja sitten kenties kuluttajaviranomaisiin? Tämä siis, mikäli valitukseni aiheet sen mahdollistavat.

Kiitokset neuvoista jo etukäteen. Searchilla en löytänyt apua, enkä myöskään Fillari-lehden foorumilta näin ensi hätään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jesus adidas sanoi:
Ostin kuluvan vuoden tammi-helmikuun vaihteessa täältä Turusta tunnetusta alan liikkeestä Felt-merkkisen hybridin ('saksalainen laatupyörä', todellisuudessa valmistettu missä lie vinkuintiassa :D ). Pyörällä ajelin talvella vain satunnaisesti ja 'aktiivikäyttöä' (silloinkin vain 50-100km/vko) on kestänyt ehkä kolmisen kuukautta. Ajopeli ei ollut sieltä kalleimmasta päästä, ovh kuitenkin ilman varusteita ~500e, joka köyhälle opiskelijalle omasta pussista maksettuna on iso raha. Alennusta toki tuli vuodenajasta johtuen.

Uskon, että asiointi liikkeen kanssa sujuu mallikkaasti, mutta jos näin ei käy, kannattaako ottaa ensin yhteyttä maahantuojaan ja sitten kenties kuluttajaviranomaisiin? Tämä siis, mikäli valitukseni aiheet sen mahdollistavat.

Kiitokset neuvoista jo etukäteen. Searchilla en löytänyt apua, enkä myöskään Fillari-lehden foorumilta näin ensi hätään.

Soittelepa sinne paikkakuntasi kuluttajaviranomaiselle ja kerro tilanne. Sieltä kyllä selviää nämä velvollisuudet yms. Sen jälkeen sitten liikkeeseen/maahantuojalle juttelemaan. Kuluttajaviranomaisella uhkailu kannattaa tosin jättää viimeiseksi valtiksi, neuvottelut voi muuten loppua lyhyeen... ;)

Ei voi muuten kuin ihmetellä tuota laatua... oma vastaavanhintainen Nakamura on kestänyt aktiivisessa käytössä lähes viisi vuotta ilman ongelmia.
 
jesus adidas sanoi:
Pyörällä ajelin talvella vain satunnaisesti ja 'aktiivikäyttöä' (silloinkin vain 50-100km/vko) on kestänyt ehkä kolmisen kuukautta. Ajopeli ei ollut sieltä kalleimmasta päästä, ovh kuitenkin ilman varusteita ~500e, joka köyhälle opiskelijalle omasta pussista maksettuna on iso raha. Alennusta toki tuli vuodenajasta johtuen.

Varsinaiset ongelmat ovat tulleet esille tässä kesän aikana. Pyörä on muuten toiminut moitteettomasti, mutta alkukesästä meni ensin etuvanne mutkalle ja heti samoihin aikoihin takavanteesta kolme pinnaa poikki ja myös se luokille.

1. Onko nykyään täysin tavallista, että pinnat paukkuvat katupyörästä poikki tämän tästä? On tullut ajettua jos jonkinlaisilla pyörillä, eikä _koskaan_ aiemmin yhdestäkään pyörästä ole mennyt vannetta solmuun tai pinnoja poikki holtittomasta (maasto)käytöstä huolimatta.

Itselläni on vähän samanlaisia kokemuksia, tosin en voi syyttää muuta kuin itseäni (laiskuuttani). Ostin tavallisen Helkama-pyörän, jossa kesti takavanne noin pari kuukautta (ajoin n. 100 km / vko). Vaihdoin katkenneet pinnat (n. 8 kpl) ja kiristin muut pinnat. Kuukauden ajelun jälkeen takavanteesta oli jälleen 18 pinnaa poikki. Sen jälkeen pinnasin koko vanteen alusta loppuun, eikä ongelmia sen jälkeen enää ole esiintynyt. Vanne ei mennyt totaalisen rusetille, mutta selvästi kieroksi kyllä.

Itse ainakin opin episodista, että:
1. Kannattaa oikeasti uskoa valmistajien manuaaleja, joissa sanotaan että pyörä pitää ensihuoltaa 200 km ajon jälkeen. Pinnat eivät tehtaalta lähtiessä ole vielä asettuneet paikoilleen, joten ne aivan varmasti tarvitsevat kiristystä.
2. Osittain vaihdetut pinnat eivät mutkalle menneessä vanteessa välttämättä aina riitä. Niissä voinee olla jo murtumia yms.

Tapaukseesi varmaan vaikuttaa, miten kieroksi vanne on mennyt ja miten alusta asti huoltomiehet vanteen ovat pinnanneet. Voihan olla, että vanteen materiaalikin on jo kärsinyt vääntelyistä sen verran, ettei siitä enää kalua saa tekemälläkään.

On kyllä omituista, että etuvanne on ollut noin huonona, itselläni ei pinnoja vuoden aikana ole edes tarvinnut kiristää. Vaihteiston laakereita kyllä vaihtelenkin sitten sen edestä :wall:
 
Ugli sanoi:
1. Kannattaa oikeasti uskoa valmistajien manuaaleja, joissa sanotaan että pyörä pitää ensihuoltaa 200 km ajon jälkeen. Pinnat eivät tehtaalta lähtiessä ole vielä asettuneet paikoilleen, joten ne aivan varmasti tarvitsevat kiristystä.

Noin periaatteessa vielä takuu raukeaa joillakin merkeillä (Tunturi ainakin) jos tuota ensihuoltoa ei ole suoritettu. Niinkuin IMO pitääkin, vaijerit ja pinnat tosiaan elävät ajon aikana ja kun pinnat lähtevät löystymään niin renkaassa tapahtuu vähän kuin dominoketju: ensin löystyy yksi, sitten toinen joka joutuu kantamaan kahden pinnan taakkaa... Mulla oli yhdessä pyörässä samaa ilmiötä joka loppui vasta kun pinnoitutin hyvällä korjaajalla koko renkaan uudelleen. Sen jälkeen ajoa tuli monta vuotta ml. täysinkuormattu pyöräretki, kunnes itse vanteen materiaali alkoi olemaan jarrupalojen liian ohueksi hioma.

Toi pinnojen kiristys on minusta se tärkein ammattitaitoa vaativa juttu joka ensihuollossa tehdään Olettaen että ajaja ei ole ihan niin käsi ettei kykene itse edes vaihteita kohdalleen säätämään tai kiristelemään löystyviä pultteja.
 
Ugli sanoi:
Itse ainakin opin episodista, että:
1. Kannattaa oikeasti uskoa valmistajien manuaaleja, joissa sanotaan että pyörä pitää ensihuoltaa 200 km ajon jälkeen. Pinnat eivät tehtaalta lähtiessä ole vielä asettuneet paikoilleen, joten ne aivan varmasti tarvitsevat kiristystä.

Ai niin, se ensihuolto... :wall:

Eipä oo tullut pyörää huollatettua, johtuen lähinnä siitä, että pilkallisesti nauroin manuaalin suositukselle ensihuollosta juuri tuon 200km:n jälkeen. Tämän tietysti aiheutti se, etten ole aikaisempiakaan pyöriä ensihuollattanut, ja ihan ongelmitta ovat pelanneet. Eikä silloin tainnut manuaalissakaan mitään asiasta lukea.

Taitaa mennä omaan piikkiin tämä juttu, tulipa taas uhottua hitusen liian aikaisin. :nolo: Voinhan tietty mennä ja sanoa, etten ole tuota kahtasataa kilometriä enempää ehtinyt vielä ajella ja viedä fillarin ensihuoltoon. Sehän tietysti olisi väärin. Mitä tuollainen täyshuolto sitten kustantaa, jossa käydään koko ajopeli läpi?

EDIT: Olisihan se tietysti kohteliasta liikkeen toimesta varoittaa tuosta pinnaongelmasta. Ekan kerran pinnat pilkkoontuivat n. 500 km:n ajon jälkeen, näinhän olisi yhtä hyvin voinut käydä vaikka jo 200 km:n kohdalla.
 
Kun hakee jostakin armeijan vanhan ja ehjän pyörän niin siinä on pyörää vaikka ajais kuuhun ja takasin. Muistaakseni oli ihan mukavat välitykset lepposaan ajoon ja sitähän ei saa rikki MILLÄÄN. Perhana kun oikeen vituttaa toi nykynenkin 21-vaihteinen paska kun mikään ei toimi.
 
rocket sanoi:
Kiitti kaverit, nyt on hienoakin hienompi vempele edessäni. Käytetty, Crecent, 26", 21-vaihteinen, Bike Townista. Taisi raketti hymyillä kauniisti, kun sai vielä uudet jarrupalat ja huollon kaupan päälle.

Pyörä tuli siis maksamaan minulle 80,-

Siis missä tää liike on? Missä tää liike on? Eihän noin halvalla VOI saada tollasta cresenttiä. Cresenttihän on pyörien mersu. Tän on pakko olla joku silmienräpyttelyjuttu...Pakko käydä tsiigaan toi mesta, mä en löytänyt googlella mitään yhteystietoja...
 
Tulipa mieleen toinenkin vika pyörässä: Jyrkkää ylämäkeä kun painaa menemään vaikka seiskavaihteella (pyörä muka 24-vaihteinen), niin ketju ikään kuin hirttää kiinni eturattaiden kohdalla. En osaa kunnolla selittää ilmiötä, mutta polkeminen tyssää kuin seinään. Sitten kun pyöräyttää polkimilla puoli kierrosta tulosuuntaan, niin ketju 'irtoaa' ja kaikki toimii taas ihan normaalisti, kunnes vastaan tulee seuraava nousu.
 
jesus adidas sanoi:
Tulipa mieleen toinenkin vika pyörässä: Jyrkkää ylämäkeä kun painaa menemään vaikka seiskavaihteella (pyörä muka 24-vaihteinen), niin ketju ikään kuin hirttää kiinni eturattaiden kohdalla.
Niitä "ääriasentoja" vaihteiden kanssa tulisi välttää. Siis kertoja suurimmalla rattaalla ja itse vaihde pienimmällä rattaalla. 7-vaihteella ajaminen on juuri tuon ääriasennon käyttämistä.
 
Tomi sanoi:
Niitä "ääriasentoja" vaihteiden kanssa tulisi välttää. Siis kertoja suurimmalla rattaalla ja itse vaihde pienimmällä rattaalla. 7-vaihteella ajaminen on juuri tuon ääriasennon käyttämistä.

Jos nyt oikein tarkkoja ollaan, niin kasivaihteellahan se tässä yksilössä vasta ois ääriasennossa :nusnus:

Kettuilu sikseen, tiedän kyllä mitä tarkoitat. Olen vaan aina luullut, että tällainen vaihteiden väärinkäyttö ainoastaan lyhentää käyttöikää sen sijaan, että aiheuttaisi tällaisia äkillisiä seuraamuksia. Tulipahan selväksi. Nyt raejuuston ja tonnikalan ihmeelliseen maailmaan :kippis1:

EDIT: Sama ongelma esiintynyt myös kutosella ja sitä en ainakaan hyväksy ääriasennoksi.
 
jesus adidas sanoi:
EDIT: Sama ongelma esiintynyt myös kutosella ja sitä en ainakaan hyväksy ääriasennoksi.

Pitäiskö vähitellen käyttää sitä vehjettä huollossa? Kyllä sitä pyörän kuin pyörän saa särki asti kun "ajaa vaan".
 
ringside sanoi:
Siis missä tää liike on? Missä tää liike on? Eihän noin halvalla VOI saada tollasta cresenttiä. Cresenttihän on pyörien mersu. Tän on pakko olla joku silmienräpyttelyjuttu...Pakko käydä tsiigaan toi mesta, mä en löytänyt googlella mitään yhteystietoja...

Crescent oli pyörien Mersu vielä joskus 80-luvulla. Oli se hienoa, kun ne eivät esim. ruostuneet oikein mitenkään, toisin kuin mikä tahansa sen ajan muu merkki. Nykyään Crescent on samaa laatua kuin esim. Monark ja Nopsa.
 
Ostin puolitoista vuotta sitten Peugeot Origin -maastopyörän. Alku oli lupaava, mutta noin parin kuukauden käytön jälkeen alkoi ilmetä kaikenlaista jännää. Vaihteet rutisivat, vaihdesiirtäjä ei toiminut, jarrut olivat jatkuvasti epäkunnossa yms. Pyörätontun tekosia vai mitä helvettiä? Kyseisessä mallissa on kaiken kukkuraksi "vain" sadan kilon painoraja, jonka meikäläisen mahalla ylittyy niin että viuhuu.

Ajattelinkin tässä myydä ton Pösön mustalaisille ja hommata sitten uuden, kunhan rahavarat sallivat. Jonkun siistin pildemagneetin. Ehdotuksia? Jopo?

(Hahahaa mikä avatar Tomilla :joulu6: )
 
Olen pikkuisen eri mieltä ensihuollosta ja pinnaamisesta. Jos vanne tehtäisiin tehtaalla kunnolla, sitä ei tarvitse 200 km jälkeen oikoa. Valitettavasti vain on ihan tuurista kiinni, sattuuko pyörässä olemaan kunnolla pinnattu vanne. Yleensä näin ei ole, jolloin kannattaa jo takuuaikana viedä huoltoon pyörä, jos vanne vähänkin heittää. Tämä vika ei valitettavasti korjaudu itsestään.

Itselläni ei ole koskaan katkennut uudesta pyörästä pinnaa (pyörät hintaluokassa 300-600 euroa), mutta todella hyvin pinnattua rengasta ei ole ollut kuin ehkä 1 kpl kaikissa yhteensä.
 
Itse olen ainakin vienyt vanteet ensihuoltoon... vaikka kuin hyvin ne pinnattaisiin niin kyllä ne pinnat paikkansa hakee... Nuo tehdas pinnotukset tuuppaavat olemaan niin kireitä että kun yksi pinna katkee niin koko vanne vetää solmuun... :hyper:
 
Hainpa tossa äsken pyörän huollosta. Vastoin pelkojani sain uuden takavanteen takuutyönä (8600 kertaa parempi kuin entinen) ja kaikki vaikutti hyvältä, kunnes kymmenen minuutin ajon jälkeen takapyörä irtosi paikaltaan. :curs:

Eipä ole ennen moista sattunut, täytyy vain olla tyytyväinen, ettei vauhtia lievän nousun takia ollut ihan järjettömän paljon ja säilyin naarmuitta. Vastahuolletulla menopelillähän tekee mieli kaahailla niin paljon kuin vain pystyy, se kun kulkee niin ihanan pehmeästi. Soitin sitten liikkeeseen ja ilmoitin tapahtuneesta, en kuitenkaan jaksanut alkaa riehua tapahtuneesta. Olisivat muuten saattaneet huomata laskuttaneensa minua 10e liian vähän. :D

Tarinan opetus: Nykypolkupyörät eivät enää ole samanlaisia 'kuin silloin ennen', eivät ainakaan ulkomaalaiset. Vanteet varsinkin ovat luokattomia, joskin hyvällä tuurilla saattaa saada vanteen, joka kestää jopa yli 200km:n ajon ilman pinnojen katkeilua. :jaha
 
Viimeksi muokattu:
Itse hommasin Sotkasta sellaisen Gardemaister pyörän. Voin vaan sanoa että ei ole kauheasti kehumista. Kaikenlaisia ongelmia on ollut ja nyt pyörä makaa varastossa toinen poljin irti muutamasta korjaus yrityksestä huolimatta. Pyörä on siis huono, tosin niin on varmaan käyttäjäkin.
 
Mulla on Gardemeister-työtuoli. Käsinojat irtoilee koko ajan. Vissiin liikaa wänkkimistä.

Yks sukulaispariskunta osti joskus Sotkasta sellaiset tuhannen markan tarjouspyörät. Voi sanoo, että syvältä ja poikittain olivat. Siis pyörät. Satula valahti alas kesken ajon, vaihteet rutisivat ihan huolella, ynnä muuta. Köyhän ei kannata ostaa halpaa.
 
Lessons learned:
1) osta pyörä vain koottuna ja säädettynä
2) käytä pyörä ensihuollossa kun vaijerit ja pinnat on oleentuneet
3) pysy kaukana sotkasta
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom