Fillarin osto edessä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rocket
  • Aloitettu Aloitettu
Olen katsellut itselleni uutta pyörää Tunturi Countrysiden jatkajaksi joka mun käytössä on kestänytkin muistaakseni 12vuotta tosin parisen vuotta seissyt välillä käyttmättä ja nyt pyöräily taas kiinnostaisi...

Mitä olette mieltä Tunturin Aqura mallista?
http://www.tunturi.fi/bicycles/product.cfm?id=44&s=m

Ja entä sen vaihteista Shimano Acera?

Kannattaisko tuohon vielä muutama satanen satsata että sais Deore vaihteet ja levyjarrut+joustohaarukan vai tekeekö noilla levyjarruilla ja joustohaarukalla mitään normaalikäytössä?
Pyörä tulis tarkotukseen noin 50% Asfaltilla 25% Hiekkateillä 25%Metsäpoluilla
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni on juuri tuo Aqura. Ostin sen viime joulukuussa ja oon ollut todella tyytyväinen. Jarrut ovat erittäin hyvät ja tuo joustohaarukka on myös tarpeellinen esim.kaupungilla kun katukivetyksiä. Renkaat ovat myös hyvät, talvella kun ajelin niin pito oli hyvä jäiselläkin tiellä.

Eipä tuu mitään negatiivista mieleen pyörästä, tosin olen ehtinyt ajamaankin vasta n.250km.
 
Kävinpä tossa muutama päivä sitte kattomassa käytettyjä fillareita yhen liikkeen pihalla.
Siihen tuli sitten joku vanha juoppo ja alko mesota miten "sekoboltsi hintasia" ne konkelit oli.
Sit se kyseli että en kai sieltä osta mitään, hänellä kun sattuu olemaan pari 700euron arvoista pyörää kotona jotka olis myytävänä pilkkahintaan.
Syystä jota en itse tiedä, päätin mennä katsomaan näitä menopelejä hänen luo.
Pihamaallaan hän vittuili naapureille ja joi viinaa, raakana toki.
Puheillaan anto kyllä ymmärtää ettei ne fillarit ihan omia ollu, kun eivät lukossakaan olleet.
Huvikseen tingin sit 50 euroon hinnan alas ja sanoin lähteväni automaatilta hakemaan rahat.
Menin sitten kotia, enpä viittiny varastettua fillaria ostaa..
 
mitä helvettiä fillareille on tapahtunut? Peruskoulussa muistan kun ostin jonkun tunturin hybridin koulumatkoille, ajoin sillä kesät talvet kouluun ilman mitään muuta huoltoa kuin satunnainen kumien täyttö, ketjujen öljyäminen ja jarrupalojen vaihto. Hintaa 1200mk ja vuosi taisi olla 1995 tai 1996, jonnekin lukioon saakka sillä tuli rullailtua ilman ongelmia

Nykyään näyttäisi siltä että alle 4000€ ei saa kunnon pyörää ja sitäkin pitää huoltaa kuin jotain stealth-pommikonetta. Itse suunnittelin fillarin hankkimista keväällä mutta jäi kyllä ostamatta.
 
mitä helvettiä fillareille on tapahtunut? Peruskoulussa muistan kun ostin jonkun tunturin hybridin koulumatkoille, ajoin sillä kesät talvet kouluun ilman mitään muuta huoltoa kuin satunnainen kumien täyttö, ketjujen öljyäminen ja jarrupalojen vaihto. Hintaa 1200mk ja vuosi taisi olla 1995 tai 1996, jonnekin lukioon saakka sillä tuli rullailtua ilman ongelmia

Nykyään näyttäisi siltä että alle 4000€ ei saa kunnon pyörää ja sitäkin pitää huoltaa kuin jotain stealth-pommikonetta. Itse suunnittelin fillarin hankkimista keväällä mutta jäi kyllä ostamatta.
Mulla on vieläkin tollanen Tunturin 21-vaihteinen tunturi käytössä. En nyt suoraan ikää muista mutta rungon 10v takuu on mennyt umpeen aikoja sitten. Vaihteisto ei kunnolla pelaa kun jouset on kuoleentuneet ja rattaat kuluneet(kai nyt...) enkä jaksa sitä korjata kun muutamia sopivia vaihteita kuitenkin saa hyvin vaihdeltua ja eteenpäin mennään kovaa kyytiä. Jarrupalat ja takavaihtajan "vivusto" edestä uusia mutta muuten on alkuperäiset renkaatkin alla ja ilmaa täynnä! :rock:

Monia vuosikymmeniäkin vanhoja fillareita näkyy täällä olevan käytössä, hyvässä kunnossa ovat. Laakeritkin paremmassa kunnossa kuin monissa pari vuotta vanhoissa uusissa. :down:

Se oli sitä aikaa kun rungotkin oli umpiterästä eikä mitään onttoja hiilikuitu- tai alumiini-putkiloita.:rock:
 
minua nyt lähinnä kiinnostaa se miten pyörät voivat mennä laadullisesti takapakkia samalla kun hinta vain nousee. Materiaali- ja valmistusteknisesti kun ei luulisi olevan kallista tehdä fillaria joka kestää vuosia eikä maksa kymppitonnia.
Nyt sitten foliohatut päähän, sillä epäilen että fillaritehtaat tekevät silkkaa vittumaisuuttaan pyörät helposti hajoaviksi tai toisessa ääripäässä mahdollisimman kalliiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos jatkettaisiin tässä ketjussa keskustelua edullisista pyöristä joilla ajellaan lähikauppaan jne. ja annetaan toisten hifistellä kalliiden pyöriensä parissa tuolla toisessa ketjussa? :puntti:
 
minua nyt lähinnä kiinnostaa se miten pyörät voivat mennä laadullisesti takapakkia samalla kun hinta vain nousee. Materiaali- ja valmistusteknisesti kun ei luulisi olevan kallista tehdä fillaria joka kestää vuosia eikä maksa kymppitonnia.
Nyt sitten foliohatut päähän, sillä epäilen että fillaritehtaat tekevät silkkaa vittumaisuuttaan pyörät helposti hajoaviksi tai toisessa ääripäässä mahdollisimman kalliiksi.

Kyllä pyörät kestävät vuosia jos niitä huoltaa. Ketjut pitää vaihtaa varmaan ensimmäisenä. Rattaatkaan eivät ole ikuisia. Vanteet menee varmasti paskaksi jos vauhdilla ajelee katukivetyksiin liian matalilla ilman paineilla.
 
Eiköhän tattikuninkaan pointti ollut se, että ennen wanhaan pyöriä ei nimenomaan tarvinnut olla koko ajan huoltamassa ja silti vaan matka taittui.
Ei ole eikä tule mummomankelin voittanutta mitä kestävyyteen tulee :arvi:
 
minua nyt lähinnä kiinnostaa se miten pyörät voivat mennä laadullisesti takapakkia samalla kun hinta vain nousee. Materiaali- ja valmistusteknisesti kun ei luulisi olevan kallista tehdä fillaria joka kestää vuosia eikä maksa kymppitonnia.
Nyt sitten foliohatut päähän, sillä epäilen että fillaritehtaat tekevät silkkaa vittumaisuuttaan pyörät helposti hajoaviksi tai toisessa ääripäässä mahdollisimman kalliiksi.
No eipä tuo yllätä, sama juttuhan autoissa, kodinkoneissa ja kaikessa muussakin on. Insinöörit totesivat että voivat tehdä auton joka kestää 50 vuotta mutta se ei kannata. Tässä just uuden auton ostajalle sanottiin massauksesta kysyessä että ei kannata koska auto paalataan kuitenkin viimeistään 10-15 vuoden päästä.:dance:

Toinen ääripää on sitten nämä ydinsodan kestävät 30mm teräsrunkoiset fixed-gear pyörät. Liikkuvat osat lasketaan yhden käden sormilla.Hitsaamaan vaan.:hyvä:

Kannattaa muuten kertoa vähän minkä pituisia nuo työ- ja kauppamatkat ovat, auttaa paljon kun tietää tuleeko fillarilla sotkettua päivässä 5 vai 35km. Itse ostaisin vaan jostain jonkun vanhan jämäkän pyörän, niihin saa osiakin jopa ilmaiseksi.
 
Anyone? Kokemuksia? Muita edukkaita vaihtoehtoja?

Itse katselin maastopyöriä, lähinnä tuota kalliimpaa alpina-mallia ja sitten MX-P4.

Mielipiteitä siitä että kannattaako olla täysjousto-fillari vai pelkästään etujousitus.. Lähinnä lyhyt työmatka pyöräily+ja metässä kruisailuun.. Hybridi-mallinen löytyy jo..
 
Mitähän tähän nyt voisi muuta sanoa, kuin UNOHDA! Metsäkelpoiset etujousitetut pyörät lähtee sieltä 800-1000e hintaluokasta ja mielellään voisi pari satkua laittaa päällekkin. Kun työmatkatykki jo löytyy, niin voit hyvin säästää lissää tai katsella käytettyjä.
 
No eipä tuo yllätä, sama juttuhan autoissa, kodinkoneissa ja kaikessa muussakin on. Insinöörit totesivat että voivat tehdä auton joka kestää 50 vuotta mutta se ei kannata. Tässä just uuden auton ostajalle sanottiin massauksesta kysyessä että ei kannata koska auto paalataan kuitenkin viimeistään 10-15 vuoden päästä.:dance:

Toinen ääripää on sitten nämä ydinsodan kestävät 30mm teräsrunkoiset fixed-gear pyörät. Liikkuvat osat lasketaan yhden käden sormilla.
No aikamoista yleistystä :anssi:
Ne mitään sen kestävämpi olleet. Nykyiset kestää paremminkin (laakerit yms kehittyneet) se hifi puolen painon aleneminen siinä on kestävyyttä syönyt.
Kai ne 30 vuotta sitten kesti, kun tekniikka oli niin prkleen yksinkertaista. Minä en ainakaan halua, että pyöräni painaa 30kg ja on täysin huoltovapaa. Taikka autoni kuluttaa 14l/100km ja kiihtyy 0-100 20 sekas.

Mitä fixeihin tulee niin ei ne ketjut kestä sen enempää kuin muutkaan ja laakerit pitää joka tapauksessa vääntää kerran vuodessa auki. Myönnettäkööt ettei tarvi vaihteita säätä ja loskakelillä ei ketjut hypi mutta kyllä se silti huoltoa tarvitsee samalla tavalla kuin perus fillarikin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom