Fillarin osto edessä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rocket
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Iivili
Merkeistä: en ostaisi minäkään mitään marketti- tai Biltemapyörää. ... Oulusa on Tuirassa pienehkö liike, mikä myy DBS:ää ...


Originally posted by suomi
Minä ostin DBS Street Trackin 5 vuotta sitten Citymarketista. Onko se siis markettipyörä? En edelleenkään ymmärrä, mitä merkitystä ostopaikalla on pyörän laatuun. Hintaan kylläkin - sama pyörä oli tonnin (mk) kalliimpi pyöräliikkeessä.

Iivili taisi tuossa kylläkin viitata merkkeihin, eikä itse ostopaikkaan. Jos saman pyörän saa halvemmalla marketista, kuin urheiluliikkeestä, niin toki se sieltä kannattaa hakea. Sen sijaan sopii suhtautua terveen epäilevästi sellaiseen pyörämerkkiin, johon ei törmää missään muualla kuin siellä marketin kenkäosastolla.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by maolpa
Iivili taisi tuossa kylläkin viitata merkkeihin, eikä itse ostopaikkaan. Jos saman pyörän saa halvemmalla marketista, kuin urheiluliikkeestä, niin toki se sieltä kannattaa hakea. Sen sijaan sopii suhtautua terveen epäilevästi sellaiseen pyörämerkkiin, johon ei törmää missään muualla kuin siellä marketin kenkäosastolla.

Jjjuuri näin! Käytin ilmaisua "marketti- tai Biltemapyörä" ilmaisemaan yleisemmin sellaista pyörää, jonka hinta on halpa, merkki tuntematon, valmistusmaa Pingpong ja huollosta ei tietoa (ellei asiakas siitä itse tiedä). Samaa periaatetta toteutan muidenkin tuotteiden kanssa, hifi, vaatteet, auto (tulevaisuudessa), kengät yms. Pitää olla edes jonkunlainen luottamus tuotteeseen ja sen myyjään.

Onnea Rocketille uuden (vähän käytetyn) pyörän kanssa ja hyviä ajoja! Muista putsata ja öljytä sitä suht usein (esim. kerran kuussa) tai ehkä nakittaa joku punttiäijä siihen hommaan :D Kaikki tykkäävät huolenpidosta, myös polkupyörät ;)
 
Originally posted by suomi
Käytännössä lähes kaikki rungot tehdään muutamassa tehtaassa kaukoidässä (esim. Taiwanissa) merkistä riippumatta. Bilteman maastopyörässä on sama runko kuin tuplasti kalliimmassa merkkipyörässä, koska pieniä sarjoja ei kannata valmistaa Biltemaa varten.

Enpä nyt tiedä minkä tasoisista pyöristä puhut, mutta kalliiden laatupyörien rungoilla ei ole kyllä mitään tekemistä noiden bilteman härveleiden kanssa. Johan sen näkee jo noiden fillareiden painoista. Eipä sille kyllä mitään mahda, että suurin osa on tottunut ajelemaan sillä kiinalaisella telakalla vesijohtoputkesta kasaan hitsatulla hirvityksellä, johon on sitten pultattu kiinni halvimmat osat, joissa lukee tsimano.

Hyvä runko perustuu hyvään materiaaliin. Halpispyörät on yleensä tasapaksua perusterästä, tai alumiinia. Paremmat rungot tehdään lämpökäsitellyistä tripla-ohennetuista putkista tarkkaan suunnitellun ja testatun geometrian mukaan. Titaani- ja komposiittirungot ovat vielä asia erikseen. Markettipyörä varmaan ajaa asiansa tiettyyn rajaan asti, mutta laatua se ei ole.
 
Rocketin innoittamana katselin sitymarketista polkupyöriä samalla kun katseltiin puutarhakalusteita ja ihastuin erääseen scottiin vaikka sillä ei ollutkaan hametta päällä. Hieno pyörä kaikinpuolin. Hyvät värit ja hiano penkkikin;) Eikä hintaakaan ollut kuin 320 euroo..laatu vaihteet yms. Mutta jos saisi sellainen zybridin missä olisi rumpuvaihteet niin saattaisi kaupat syntyäkkin mutta toisaalta taidan sittenkin luistella paikasta toiceen. Näin se mieli muuttuu päiväunien jälkeen.
 
Originally posted by Iivili
Oulusa on Tuirassa pienehkö liike, mikä myy DBS:ää n.50€ halvemmalla...

Hieman edullisempi hinta sai minutkin ostamaan lahjapyörän äidilleni tuosta liikkeestä. Sitten kun siitä pyörästä hajosi rumpuvaihteet niin korjaus oli aika vaikeata, kesti puolitoista kuukautta ennen kuin uusi rumpu saatiin pyörään kiinni. Tämä nimeltämainitsematon liikkeen pitäjä yritti aluksi selkeällä kusetuksella maksattaa minulla takuukorjauksen kulut, yritykseksi jäi. Jälkeenpäin samasta tyypistä olen kuullut toinen toistaan hurjempia tarinoita.
 
Originally posted by suomi
Käytännössä lähes kaikki rungot tehdään muutamassa tehtaassa kaukoidässä (esim. Taiwanissa) merkistä riippumatta.

Kyllä mun Helkama valehtelee olevansa Suomessa tehty Rautaruukin teräksestä.
 
Originally posted by NHB
Kyllä mun Helkama valehtelee olevansa Suomessa tehty Rautaruukin teräksestä.

poikkeus vahvistaa säännön
 
Originally posted by Iivili

Onnea Rocketille uuden (vähän käytetyn) pyörän kanssa ja hyviä ajoja! Muista putsata ja öljytä sitä suht usein (esim. kerran kuussa) tai ehkä nakittaa joku punttiäijä siihen hommaan :D Kaikki tykkäävät huolenpidosta, myös polkupyörät ;)

Juu, kiitoksia:), pitääpä muistaa! Täytyy varmaan itse opetella huoltamaan ja öljyämään pyöräni.

Fillari on kulkenut kuin rasvattu:D, säällä kuin säällä. Olen pörrännyt joka päivä, siis joka päivä...monta päivää mennytkin:) ja siis mahtava vempele!

Yo man! -r
 
Originally posted by rocket
Juu, kiitoksia:), pitääpä muistaa! Täytyy varmaan itse opetella huoltamaan ja öljyämään pyöräni.

Osta sellainen ketjunpesijä. Tooosi kätevä - laitteeseen liuotinta, pyöritystä, huuhtelu/kuivaus ja kotvasen kuluttua öljyä perään. Voittaa ketjujen katkaisun ja hammasharjalla nysväyksen. Ei kulu niin pahasti voimansiirto kun ketjut on puhtaat.
 
Originally posted by rocket
Ooooolalaaaa! Mikä vauhti, mikä ilo!:D

Kiitti kaverit, nyt on hienoakin hienompi vempele edessäni. Käytetty, Crecent, 26", 21-vaihteinen, Bike Townista. Taisi raketti hymyillä kauniisti, kun sai vielä uudet jarrupalat ja huollon kaupan päälle.

Pyörä tuli siis maksamaan minulle 80,-.:eek:

Ja vimmattu kun sillä pääsee kovaa!;) Tässä kuva:

Loistopeli, ostettiin vaimon kanssa kunnon fillarit kolmisen vuotta sitten ja vaimo päätyi tismalleen samanlaiseen ja on sillä sotkenut iloisesti. Pyörä on edelleen kuin uusi. Satulakin koko lailla samalla korkeudella. :D =p
Vauhdikasta pyöräilykesää! =)
 
Tuossa joku mainitsi ketjuvahan, joka ei ilmeisesti likaa lahkeita. Onko tosiaan näin? Mulla on jotain hikistä ompelukoneöljyä ketjuissa (Hiljaa siellä!:D) ja lahkeetkin on sitten sen mukaiset jollei pyykkipoika ole sattunut tulemaan mukaan..
 
Originally posted by rocket

Fillari on kulkenut kuin rasvattu:D, säällä kuin säällä. Olen pörrännyt joka päivä, siis joka päivä...monta päivää mennytkin:) ja siis mahtava vempele!

Yo man! -r

Älä nyt raketti loukkaannut, mutta kuulostat hieman sellaiselta henkilöltä, jonka kannattaa harkita kypärän, polvi-, kyynärpää-, ranne-, hammas- ja selkärankasuojusten hankkimista. Sitä vain ei osaa aavistaa, milloin ajaa ensimmäisen kerran juoksuhiekkaan ja löytä itsensä kypärä ja ego säröllä maasta, katsellen juuri niitä tähtiä :)
 
Minä mainitsin...aine on siis White Lightning. Siitä kuuluu oikein ristiriitaisia mielipiteitä. Osa sanoo että se ei käytännössä voitele ketjua ollenkaan, osa sanoo että se on paras mahdollinen liukaste.

Huonoja puolia on se että sitä tarvii lisätä n. 50 km välein, ja se että vettä se ei kestä vaan lähtee pois ja aiheuttaa ketjujen vinkunan ja myöhemmin ruostumisen. Hyvä on se että se tosiaan pitää ketjut puhtaana, kärsii vaikka paljain käsin vaihtaa ne ja pyyhkäisy paperilla riittää käsien pesuksi.

Periaate on siis se että aine on jotain vahaa sekoitettuna liuottimeen. Kun pistät sitä puhtaaseen ketjuun, niin se imeytyy ketjun sisään ja sitten liuotin haihtuu pois. Kun ketju kerää törkyä, niin vaha kokkaroituu ja tippuu murusina pois, siksi sitä pitää lisätä vähän väliä. Mulla riitti kuitenkin n. 10€ pikkupullo kesän. Jos pistät ketjuihin joissa on entistä öljyä (yhtään!) niin kama menee mönjäksi eikä oikein toimi. Ja jos lähdet ajamaan heti öljyämisen jälkeen niin se vain roiskuu pois, eli pitää antaa kuivua lämpimässä useita tunteja.
 
Originally posted by Nat_Ural
Älä nyt raketti loukkaannut, mutta kuulostat hieman sellaiselta henkilöltä, jonka kannattaa harkita kypärän, polvi-, kyynärpää-, ranne-, hammas- ja selkärankasuojusten hankkimista. Sitä vain ei osaa aavistaa, milloin ajaa ensimmäisen kerran juoksuhiekkaan ja löytä itsensä kypärä ja ego säröllä maasta, katsellen juuri niitä tähtiä :)
Jep. Tuo "Yo man! -r" toi minullekin mieleen sellaisen vision, että rocket huutaa jollekin kaverilleen tai ihan vain ohikulkijalle "Yo man!" ja karauttaa siinä sivussa pyörällään päin Pohjoismaiden suurimman kiitolinjarekan etupuskuria.
 
Rumpuvaihteita on tässä threadissä hehkutettu, mutta ite en semmoisiin enää sekaannu vuoden kokeilun jälkeen. Mulla oli 7 vaihteinen helkaman kulkuri ja kesälläki se oli paljon raskaampi kuin edellinen hybridi (joka pöllittiin...). Talvella se oli sitten aivan käsittämättömän raskas polkea, vaikka säilytin sitä sisävarastossa. Vaihdoin pahimpien pakkasten aikaan helkaman tilalle Nishikin 75rh hybridiin, joka oli tsiljoona kertaa kevyempi polkea, eikä talvellakaan ollut mitään ongelmia vaihteiston kanssa. Tosi hyvä pyörä ja varmatoiminen kunhan viitsii sillon tällöin huoltaa. Mullaki tulee n. 5000 km vuodessa kilometreja, joten ei tule kalliimallekaan pyörälle hirveästi hintaa kilometriä kohden.
 
Originally posted by AsteriX
Joo kannattaa ilman muuta sijoittaa ainaskin 500€--->.
kuitenkin jos esim. bodaat ja jalkoihinkin on tullut habaa, niin ilmeisimmin käytät paljon isoja vaihteita ja itsellä on jo 2 fillarii mennyt polkimien keskiöstä paskaksi, kun eivät kestä kunnon voimaa.

Mulla on kanssa vanhassa uskollisessa Tunturissa toinen poljin viturallaan, en oikein tiedä missä välissä se kampi on vääntynyt, mutta sinänsä 15+ ikäiselle vanhukselle pieni venkoilu 100kg:n alla suotakoon.

Ensi kerralla täytyy katsoa kaupasta jo hieman kalliimpi malli, mutta Tunturi on kyllä muuten palvellut kiitettävästi eli eiköhän noista uusistakin Tunista löydy pienellä kustomoinnilla sopiva.
 
Originally posted by JSmith
Minä mainitsin...aine on siis White Lightning. Siitä kuuluu oikein ristiriitaisia mielipiteitä. Osa sanoo että se ei käytännössä voitele ketjua ollenkaan, osa sanoo että se on paras mahdollinen liukaste.

Huonoja puolia on se että sitä tarvii lisätä n. 50 km välein, ja se että vettä se ei kestä vaan lähtee pois ja aiheuttaa ketjujen vinkunan ja myöhemmin ruostumisen. Hyvä on se että se tosiaan pitää ketjut puhtaana, kärsii vaikka paljain käsin vaihtaa ne ja pyyhkäisy paperilla riittää käsien pesuksi.


Tuolla moottoripyörä puolella on myynnissä Chain Wax-nimistä vahaa. Saattaapi kestää hiukan enemmän kuin 50km. Voiskohan sitä kokeilla polkupyöräänkin.
 
Yksi rumpuvaihteiden hehkuttaja lisää. Oma fillari on yli 10 vuotta vanha ja hyvin on pelannu vaikka kesät talvet on tullu ajettua. Vähän ihmetyttää nämä +10 vaihteiset fillarit, pöljänä en semmosia osaa käyttää. Joskus kyllä tulee neljättä vaihdetta kaivattua ku menee jo sitkutukseksi 40 jälkeen, tosin äkkiä muisteltuna kavereiden +20 vaihteisten fillarien suurin pykälä on lyhyempi kuin Helkamassa kolmonen. Pitää kyllä tunnustaa että olen vaihtanut takarattaan, mutta so not. Tykkään noista rumpuvaihteista sen takia, että saa kaikki pykälät heti ku haluaa ja saa sen vaihteen minkä haluaa, eikä vaadi hirveitä huoltoja.

Omat servot ei kyllä kestäisi käyttää aineita mitä pitää parikertaa viikossa laittaa. Kuulostaa muuten aika kovalle aineelle ku imeytyy ketjuihin :) Varmaan viimeiseen viiteen vuoteen en ole viittiny rasvata ketjuja ollenkaan, kun ei siitä saa kuin housut rasvaan.

Kertokaa muuten minkä takia jalkajarru on vaarallinen? Nyt en muista kuin kaksi pikku hazardia itselle, ensin +60 vauhdissa hyppäsi ketjut päältä ja jalat polkimilta eikä ollut kenkiä jalassa ja toisen kerran kaksi päällä (noin 200kg) alamäkeen reippaammin jarrutettaessa leikkasi jarru kiinni ja repesi jarrurauta -> polkimet lähti pyörimään mukana, repi vaihdevaijerin ja toinen pulttikin lensi (halkesi?) takavanteesta pois mutta onneksi pysyi takavanne haarukassa. Kummallakaan kerralla ei kyllä tapahtunut sen kummempaa, eka kerralla kyllä varpaat otti hieman asfaltti-ihottumaa. Nakki on kyllä palanu useampiakin kertoja, viimeksi pari viikkoa sitten ku tunnelista kaarsi ainakin yhdeksän rinnakkain kersoja eteen (minäkö liioittelisin).
 
Originally posted by rocket
Noniin ryökäleet! Nyt pikaisia vinkkejä aivottomalle polkupyörän ostajalle.

jos haluaa sydän pysähtymättä päästä ekankin mäen ylös.

HELKAMA !

:curs:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom