Fillarin osto edessä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rocket
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by EskaLaatio
Helkaman pyörätehdas sijaitsee Hangossa, joka on toki lähellä aavaa merta, muttei tuolla puolen. :D

Jep, eli pahoitteluni tuosta. Jos joku modeista tämän lukee, niin voisi pyyhkiä pahat puheeni pois. :itku::whip:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä olen kanssa sitä mieltä että kunnon runkoon kannattaa satsata, niitä muita palikoita kun voi vaihdella sitä mukaa kun ne kuluu tai vaihtaa laadukkaampiinkin. Biltemahäkkyröille ei kiitos.
 
Mä oon nyt muutaman vuoden ajellut rumpuvaihteisella (sekä kolme, että seitsemän), eikä mitään valittamista. Vuoden läpeensä pyörällä ajan, melkein joka päivä, myös -35 pakkasella. Mutta kai se niin on, että jos sen kaikkein yksinkertaisimman ja helppohuoltoisimman haluaa, niin pakko on sitten hommata vaihteeton -> armeijan pyörä.

Merkeistä: en ostaisi minäkään mitään marketti- tai Biltemapyörää. Ennemmin ns. turvallisen merkin turvallisesta liikkeestä, josta saa palvelua myös. Oulusa on Tuirassa pienehkö liike, mikä myy DBS:ää n.50€ halvemmalla, mitä vastaavat Helkaman ja Tunturin mallit. Varsin kohtuuhintaista, kun DBS on kumminkin norjalainen merkki, suunnilleen samaa laatua kuin Tunturi tai Helkama. Eli voisin harkita muunkin merkkistä kuin Tunturi ja Helkama, tällä hetkellä sattuu molemmat pyöräni olemaan Helkamaa kumminkin.

Hyvä pointti oli tuosta perushuoltamisesta. Edes vanhalla sukalla pyyhkii enimmät moskat pois vaikka kerran kuussa tai suihkuttaa vedellä ja kuivamisen jälkeen suihkauttaa sinne tänne teflonispreitä (paitsi keskiöön vaseliinia), niin soon siinä. Muut korjaukset tehkööt liikkeessä mun puolesta.
 
Originally posted by Tomi
Bilteman polkupyörät on perseestä. Kaikki markettien halpispyörät on perseestä. Kannattaa ostaa oikeasti merkkipyörä, jossa on laadukkaat osat. kilkkisen mielestä varmaankin mikä tahansa Shimanon vaihteisto on sama asia kuin paremmissa pyörissä olevat Shimanon vaihteistot?

Alle 400 eurolla ei saa hyvää pyörää. Joka muuta väittää, ei oikeasti tiedä pyöristä yhtään mitään tai ostaa varastettuja polkupyöriä.

Kyllä, erittäin huono "säästämisen" kohde on ostaa halpa polkupyörä.
Hermo siinä menee, ja pahimmassa tapauksessa henki ; - )
Itse sijoitin muutama vuosi sitten 10.000mk Marin.in maastofillarin, ja on palvellut enemmän kuin hyvin.
Kammet, keskiöt ja vaihteet hajoavat noista halpa-könkeleistä aika helposti, varsinkin jos polkijalla on reisissä vähääkään enemmän styrkkaa.
 
Pyörä omien tarpeiden mukaan. Itse hommasin kuukaisi sitten tuollaisen yksivaihteisen helkaman. Syy tuollaisen hankkimiseen oli se että ajan PALJON. Monet jotka sanovat ajavansa paljon tuntuvat hankkivan vaihdepyörän, mutta itse en näe sitä tarpeelliseksi, vaihteet vaan hajoilevat. Jos vaihteet on pakko olla, niin sitten rumpuvaihteet. Itseä ainakin alkoi kyrsimään, kun hammasrattaat piti joskus aikoinaan uusia melkein 2 x vuodessa ja siihen ainaan ainakin joka remontti maksoi melkein 1000 mk. Kilometrejäkin tuli silloin mittarin mukaan keskimäärin 50 päivässä. Nyt ajan ehkä reilu 30 km päivässä. Uskoisin tämän yksivaihteisen kestävän ainakin muutaman vuoden ilman isompia remontteja. Ainoa ongelma tässä on käsijarrujen puute. Jalkajarru on hidas ja epätarkka käyttää, mutta ei tuolla nyt minulle ole niin väliä kun nyt ajan jo niin rauhallisesti ainoastaan talvella etujarrulle olisi käyttöä, kun liukkaaseen alamäkeen pyörä ei meinaa pysähtyä ollenkaan pelkällä takajarrulla. Tosin eipä tuollaisella seikalla ole juuri merkitystä, jos ei ole koskaan ajanut enempää pyörällä. Äkkiä turvallaan, kun yrittää tiukassa paikassa ja liukkaalla käyttää etujarrua.

Minä siis suosittelisin, joko vaihteetonta pyörää tai 3-7 vaihteista rumpuvaihtajalla olevaa pyörää. Noissa on kuitenkin suhteellisen vähän osia jotka voi mennä rikki, eivätkä vaadi huoltoa kovin paljoa. Sellainen vaihdepyörä jossa on ulkopuolinen vaihtaja (vai miksi sitä kutsutaan) on aika turha normaalikäytössä. Kesällä ehkä pelittää ihan ok, mutta talvella vaihteet on heti jäässä eikä toivoakaan että toimisivat. Itse en ikinä ostaisi enää tuollaista, ellen sitten keksisi lähtä ajamaan kilpaa pyörällä. Peruskäyttöön kuitenkin peruspyörä. Tuo minun yksivaihteinen maksoi 310 e ja tuohon jos pistää 100-200 e lisää, niin saa muutaman vaihteen ja käsijarrut, jos niitä ihan välttämättä haluaa. Hyviä merkkejä ainakin: tunturi, helkama ja monark.
 
Sellainen vaihdepyörä jossa on ulkopuolinen vaihtaja (vai miksi sitä kutsutaan) on aika turha normaalikäytössä. Kesällä ehkä pelittää ihan ok, mutta talvella vaihteet on heti jäässä eikä toivoakaan että toimisivat.

Jos on käytössä lämmin varasto, niin kannattaa viedä pyörä sinne sulamaan joka yöksi. Itse olen näin tehnyt ja viime talvena ei tullut mitään ongelmia vaihteiden kanssa.

Hyvin ne vaihteet toimi 25 asteen pakkasellakin vaikka pyörä oli seissyt kuusi tuntia koulun pihassa.
 
Originally posted by rsturbo
Jos on käytössä lämmin varasto, niin kannattaa viedä pyörä sinne sulamaan joka yöksi. Itse olen näin tehnyt ja viime talvena ei tullut mitään ongelmia vaihteiden kanssa.

Hyvin ne vaihteet toimi 25 asteen pakkasellakin vaikka pyörä oli seissyt kuusi tuntia koulun pihassa.

Joo eihän se pakkanen pelkästään niitä hyydytä, vaan eka tarvii sulaa vettä ja sitten pakkasta. Mutta ei tuo jäätyminen ole ainoa ongelma noissa. Likaa ne keräävät ja jos ei ole puhdistamassa, niin aika nopeaa alkaa vaihteiden toiminta takkuamaan.
 
Originally posted by hemmmo
Likaa ne keräävät ja jos ei ole puhdistamassa, niin aika nopeaa alkaa vaihteiden toiminta takkuamaan.

Riippuu aineista. Jos lotraa moottoriöljyn kanssa niin varmasti on ketjuissa kilo paskaa. Öljy pistetään aina puhtaisiin ketjuihin ja pyyhitään kaikki ylimääräinen pois.

Talvi on sinällään tosi helppoa aikaa: kun pysyvät lumet on tulleet, niin vaihdetaan talviketjut ja putsataan voimansiirto, sekä pistetään notkeaa öljyä ketjuihin. Talvella kun ei ole hiekkapölyä ilmassa niin vaihteisto pysyy loputtoman kauan puhtaana, ei tarvi kuin joskus harvoin lisätä öljyä. Sitten kun pakkanen menee alle 25 asteen niin pyörä alkaa olla melko jäässä, mutta siinä tilanteessa ne yksivaihteisetkaan eivät ole enää mitään kevyitä ajettavia.

Kesällä taas käytän vahamaista ketjurasvaa (White Lightning) joka tippuu pois sitä myötä kun kerää itseensä pölyä. Ketjut tarvii puhdistaa ehkä kerran kesässä, ei välttämättä kertaakaan. Ennen kun käytin jotain "märkää" rasvaa kesällä niin sai olla vähän väliä puhdistamassa ketjuja, nyt riittää vain viikottainen vahan lisäys. Helppoa ja kätevää, eikä lahkeetkaan sotkeudu.

Kaikkein hankalinta aikaa on syksy ja kevät kun sataa paljon ja ilma on niin kylmä että tuo "vaha" ei ole tarpeeksi notkeaa.

edit: tuo talvijuttu siis täällä kehäkolmosen ulkopuolella, Hesan talvihan on lähinnä yksi pitkä syysloska :)
 
Lisää ääniä Tunturille. Omani (naisten Tunturi Countryside, 18-vaihteinen) on palvellut jo yli kymmenen vuotta ja yhä vain pelittää. Uusia osia siihen ei ole jarrupaloja lukuunottamatta tarvinnut vaihtaa ja Shimanon vaihteetkin ovat pelanneet aina täydellisesti.

Yksi omasta mielestäni tärkeä asia pyörää valittaessa on ajoasento ja sen säätömahdollisuus. Joissain kokeilemissani maastopyörissä kun on ollut turhankin makaava asento. Tosin syy tuohon voi olla tottumus omaan pienempään pyörään.
 
Ooooolalaaaa! Mikä vauhti, mikä ilo!:D

Kiitti kaverit, nyt on hienoakin hienompi vempele edessäni. Käytetty, Crecent, 26", 21-vaihteinen, Bike Townista. Taisi raketti hymyillä kauniisti, kun sai vielä uudet jarrupalat ja huollon kaupan päälle.

Pyörä tuli siis maksamaan minulle 80,-.:eek:

Ja vimmattu kun sillä pääsee kovaa!;) Tässä kuva:
 

Liitteet

  • fillari.jpg
    fillari.jpg
    90,9 KB · Katsottu: 1 045
Originally posted by Tomi
B kilkkisen mielestä varmaankin mikä tahansa Shimanon vaihteisto on sama asia kuin paremmissa pyörissä olevat Shimanon vaihteistot?

A


no ei ole.

:david:
 
Originally posted by Ced G
Mutta, runko on fillarin sielu, ja siihen kannattaa panostaa, eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä että ostaa fillarin AINOASTAAN sellaisesta liikkeestä mikä myy PELKÄSTÄÄN fillareita

Käytännössä lähes kaikki rungot tehdään muutamassa tehtaassa kaukoidässä (esim. Taiwanissa) merkistä riippumatta. Bilteman maastopyörässä on sama runko kuin tuplasti kalliimmassa merkkipyörässä, koska pieniä sarjoja ei kannata valmistaa Biltemaa varten.

Mitä merkitystä ostopaikalla on pyörän laatuun? Tuntuu oudolta, että pyöräliikkeestä ostettu Tunturi on parempi kuin Intersportista ostettu ja tämä taas parempi kuin Citymarketista ostettu.

Pyöräilyn ongelma on se, että lajin parissa pyörii liikaa hifistejä. Tämä näkyy erityisesti Fillari-lehden nettipalstalla. Suurimmalle osalle heistäkin riittäisi aivan hyvin max 500 euron vehje kerran pari viikossa tehtävään lenkkiin. Mutta ei, pitää olla uskottava brandi. Ero on suunnilleen sama kuin minä rupeaisin vaatimaan salille Leokon painoja kun kaukoidässä tehdyissä levyissä rauta tuntuu jotenkin liian raskailta eikä varmaan edes kestä kovia sarjoja.
 
Originally posted by Iivili
Merkeistä: en ostaisi minäkään mitään marketti- tai Biltemapyörää. ... Oulusa on Tuirassa pienehkö liike, mikä myy DBS:ää ...

Minä ostin DBS Street Trackin 5 vuotta sitten Citymarketista. Onko se siis markettipyörä? En edelleenkään ymmärrä, mitä merkitystä ostopaikalla on pyörän laatuun. Hintaan kylläkin - sama pyörä oli tonnin (mk) kalliimpi pyöräliikkeessä.
 
Originally posted by rocket
Kiitti kaverit, nyt on hienoakin hienompi vempele edessäni. Käytetty, Crecent, 26", 21-vaihteinen, Bike Townista. Taisi raketti hymyillä kauniisti, kun sai vielä uudet jarrupalat ja huollon kaupan päälle.

Pyörä tuli siis maksamaan minulle 80,-.:eek:

No hitto, kaiken tämän väittelyn tiimellyksessä menit sitten hiippailemaan kauppaan. Siis missä on käsintehty titaanirunko ja onko tuossa edes viittäkymmentä vaihdetta? Olisit nyt vaan rauhassa seurannut tämän threadin loppuun asti, niin sulla olisi parin vuoden päästä ollut kylän katu-uskottavin menopeli ja pienen pieni pankkilaina kyytipoikana ;)

Ei maaka, oli kyllä pilkkahinta noin hyvännäköisestä vekottimesta. Johan kelpaa napsia kärpäsiä hammasväleihin, kun kelitkin ovat vihdoin kääntymässä kesään kohden. Leppoisia kilometrejä vaan raketille ja kaikille muillekin fillaristeille :thumbs:
 
Originally posted by Tomi
Voi voi voi! Tuo satulan korkeus on ehkä hellyyttävintä mitä olen koskaan nähnyt! :lol2:

Tässä on asia mitä en ikinä opi ymmärtämään.. Miks vi**u sen satulan pitäis olla taivaassa asti niin että jalat ei ylety maahan ja kaikki kehon paino nojaa käsillä.. Paras ja mukavin ajoasento löytyy kun satula on alhaalla ja paino perseellä. Ja kun satula on alhaalla niin pyörää on helpompi hallita.

Omassa pyörässä keskiöstä satulan pantaan on 34,5 cm ja sit satula on sopivala korkeudella. Ajaessa mun jalat menee kevyesti yli 90 asteen kulmaan, ja se nautinto..;)

kuva omasta pyörästäni edellisestä postauksesta

Hintaa tolla paketilla n. 20 000mk
 
Originally posted by jjj84
Tässä on asia mitä en ikinä opi ymmärtämään.. Miks vi**u sen satulan pitäis olla taivaassa asti niin että jalat ei ylety maahan ja kaikki kehon paino nojaa käsillä.. Paras ja mukavin ajoasento löytyy kun satula on alhaalla ja paino perseellä. Ja kun satula on alhaalla niin pyörää on helpompi hallita.
Tämähän nyt riippuu ihan siitä että ajetaanko sillä pyörällä vai pompitaanko. Väitän, että paras ajoasento on kuitenkin sellainen, että polkimen ollessa ala-asennossa polvi on hieman koukussa.
 
Originally posted by jjj84
Tässä on asia mitä en ikinä opi ymmärtämään.. Miks vi**u sen satulan pitäis olla taivaassa asti niin että jalat ei ylety maahan ja kaikki kehon paino nojaa käsillä.. Paras ja mukavin ajoasento löytyy kun satula on alhaalla ja paino perseellä. Ja kun satula on alhaalla niin pyörää on helpompi hallita.
Te freeriderit ette usko, että miten naurettavalta näyttää, kun isot miehet polkee polvet suussa ketjuhaarniskan, jedikypärän ja peitsen kanssa keskellä kaupunkia. :lol2:
 
Originally posted by jjj84
Hintaa tolla paketilla n. 20 000mk

Jos joku on oikeasti valmis maksamaan 20 000 rahaa yhdestä polkupyörästä ja vielä kertomaan siitä julkisesti kaikelle kansalle, niin hänelle sallittakoon ihan oman mielen mukainen satulan asento.

Maolpa taitaa kyllä jatkossakin pitää satulan ja mielen korkealla ja renkaat matalalla, eli asvaltissa. Vaihtuvat nimittäin nuo maisemat sillä lailla hikkasen mukavammin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom