Pyörä omien tarpeiden mukaan. Itse hommasin kuukaisi sitten tuollaisen yksivaihteisen helkaman. Syy tuollaisen hankkimiseen oli se että ajan PALJON. Monet jotka sanovat ajavansa paljon tuntuvat hankkivan vaihdepyörän, mutta itse en näe sitä tarpeelliseksi, vaihteet vaan hajoilevat. Jos vaihteet on pakko olla, niin sitten rumpuvaihteet. Itseä ainakin alkoi kyrsimään, kun hammasrattaat piti joskus aikoinaan uusia melkein 2 x vuodessa ja siihen ainaan ainakin joka remontti maksoi melkein 1000 mk. Kilometrejäkin tuli silloin mittarin mukaan keskimäärin 50 päivässä. Nyt ajan ehkä reilu 30 km päivässä. Uskoisin tämän yksivaihteisen kestävän ainakin muutaman vuoden ilman isompia remontteja. Ainoa ongelma tässä on käsijarrujen puute. Jalkajarru on hidas ja epätarkka käyttää, mutta ei tuolla nyt minulle ole niin väliä kun nyt ajan jo niin rauhallisesti ainoastaan talvella etujarrulle olisi käyttöä, kun liukkaaseen alamäkeen pyörä ei meinaa pysähtyä ollenkaan pelkällä takajarrulla. Tosin eipä tuollaisella seikalla ole juuri merkitystä, jos ei ole koskaan ajanut enempää pyörällä. Äkkiä turvallaan, kun yrittää tiukassa paikassa ja liukkaalla käyttää etujarrua.
Minä siis suosittelisin, joko vaihteetonta pyörää tai 3-7 vaihteista rumpuvaihtajalla olevaa pyörää. Noissa on kuitenkin suhteellisen vähän osia jotka voi mennä rikki, eivätkä vaadi huoltoa kovin paljoa. Sellainen vaihdepyörä jossa on ulkopuolinen vaihtaja (vai miksi sitä kutsutaan) on aika turha normaalikäytössä. Kesällä ehkä pelittää ihan ok, mutta talvella vaihteet on heti jäässä eikä toivoakaan että toimisivat. Itse en ikinä ostaisi enää tuollaista, ellen sitten keksisi lähtä ajamaan kilpaa pyörällä. Peruskäyttöön kuitenkin peruspyörä. Tuo minun yksivaihteinen maksoi 310 e ja tuohon jos pistää 100-200 e lisää, niin saa muutaman vaihteen ja käsijarrut, jos niitä ihan välttämättä haluaa. Hyviä merkkejä ainakin: tunturi, helkama ja monark.