Fillareista

Alta 10kg pyörän kun ostaa (kuntoiluun ei käyttöpyöräksi) niin alkaa fillarointi maistumaan. Itse suosin maastopyörää lähinnä sen takia että tulee ajeltua metsäteitä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin, eli ensikuun alussa pitäisi meikämannenkin ostaa uusi pyörä.

Tällä hetkellä alla on vanha Monark, jonka orkkisosia ja kaunista ruosteeseen vivahtavaa maalipintaa tulee pullonkerääukkelit aina ovella ollessani ihailemaan.
Tulee varmaan niille muistoja ensimmäisestä maailmansodasta tai jotain.
Ainut vikahan näissä 1500-luvulla valmistetuissa mankeleissahan on se, että niissä alkaa olla tuota kulumista. Täysjousitus alkaa vähän pehmenemään ja jalkakin tippui
kuukausi sitten. Ja koska olen taas tuleva opiskelija, niin uusi pyörähän ei saisi olla kallis, mutta tietenkin sen pitäisi olla hyvä.
Ajoja tulee varmaan kahdesta neljään 1-4km matkoja päivässä plus käynnit kaupoissa ja kaupungilla ja baarissa yms. Voisin toki etsiä itsekkin, mutta nykyajan
pyöristä juuri mitään. Paitsi, että Shimanon Tourney-sarja on aivan perseestä. Ostaisin silti varmaan sellaisen ensimmäisenä.

Vaatimuksia:
-Välitön rispekti ja katu-uskottavuus kun ajan ovelle tällä. Paksuimmatkin sikaniskat jäykistyy pöydissään.
-Pulloukot ei yritä varastaa tätä (vert. Monark)
-Hyvä
-Uusi
-Siisti
-Maasturi, koska saatan ajaa kännissä metsään. (niin ja koska ajelen samalla pyörällä samat ajot vuoden ympäri samoilla nakeilla ja reittiin saattaa kuulua hiekkateitä.
Kiinnostaisi myös kokeilla lenkkejä maastossa, mutta se tapahtuisi varmaan maks kerran viikossa tai kahdessa, joten sille on turha antaa hirveästi painoarvoa.)
-Kestäisi perusajot luetettavasti, ei tartte soitella töihin, että tuun tänään vähän myöhässä. Niinkun normaalistikkin.

Vaikka kaikki kohdat ei täyttyisikään, niin saa silti mieluusti ehdotella pyöriä. Periaatteessa sama, onko uusi vai käytetty, jos Itä-Suomesta saa. Kunhan pääsee vuoden ympäri ajelemaan. Maasturi tietenkin himottaisi, mutta voi olla muukin. Hintaluokka 300-450€. Koska hyvää tällä rahalla ei saa, niin pyydetään sitten hinta-laatu-suhteeltaan hyviä pyöriä.

:)

Ps. miksi ihmeessä en löydä chain reaction cyclestä mitään muuta, kuin noita kalliita pyöriä? tuon linkin avulla nyt löysin tuon yhden.

E1: Vaihteitten määrälläkään ei ole väliä, en tartte montaa kymmentä, mutta toisaalta samapa tuo jos ne on siinä.

E2: Kuinka järeitä juttuja pyörävarkaat kantaa nykyään mukanaan? Omistan Asaklittin tälläisen kaarilukon, pitääkö tuo muutakin kiinni tolpassa kun Monarkin?
 
Täytyypä kehua diiliä, minkä löysin CRCstä pojalle, kun 24" maasturi jäi pieneksi. Seitsemällä huntilla irtosi 14" 2009 Kona Five-0 (viimeinen yksilö), eli XT vaihteet, hydrauliset levarit ja Marzocchi Bomber 55 keula. Jahka pyörä jää pieneksi niin luultavasti aika vähän ajetut osat kannattanee vaihtaa isompaan runkoon.
 
Noniin...

Siitä http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=71986

linkkasin aiemminkin, tolla pääsee tiellä kun hiekkapoluillakin. Löytyy levyjarruu, etujousitusta..

Siitä http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=20365

Letkee fillari asfaltilla ajoon, tolla sitä hakemaasi rispektiä tulee ja sata varmasti. Varmasti tosi mukava ajaa, ei ehkä talvella. 3 vaihdetta.

Siitä http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67794

Perus fillari, pääsee tiellä ja hiekallakin. On uusi ja varmasti toimiva. Talveksi sit nastat alle jos vaatii.

Siitä http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=71849

Toinen hydridi. Risteytys maastopyörästä ja citypyörästä. Ei paras kummassakaan, vaan keskiverto molemmissa. Jousitus ei jousta tarpeeksi kovaan maastoajoon, vaan sopivasti vähän vaikeammalle polulle. Ei kuitenkaan maastopyörän keula, joka syö helposti voimia asfaltilla ajettaessa.

Siitä http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=74998

Ei niin tyylikäs cruiseri kuin edellinen.

Siitä http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=80861

Siinä on jo kyl niin halpa etten välttämättä ostais. Kai ihan toimiva. Sopii tielle ja polulle.

Siitä http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67941

Peruspyörä.

Siitä: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=80857

Toinen perus fillari. On kyl älyttömän halpa uudeks pyöräks..

Tollaset löyty nopeest katottu CRC:stä, toistaiseksi viel voimassa noi ilmaiset postikulut. 9.5 asti toi alennus, et jos tilaus ylittää 175e niin saat -25e hinnasta pois. Eli saat halvimmillaan tuolta pyörän 175e kotiinkuljetettuna.

Muista, että noissa tarjouspyörissä on vain tiettyjä runko kokoja jäljellä et valitse se sopiva. Osassa noista linkeistä löytyy taulukko mistä voit kattoa sopivan.

Ainut miinushan tuolta tilattaessa on ettet pääse koeajamaan. Noissa on kyllä jotain palautusoikeuksia 12kk, et vaikka kasaat ja koejat niin voi palauttaa. Hirvee rumbahan se varmasti on. Jos vertaat noita hintoja suomen hintatasoon niin on kyllä eroa...

e. tosta kasauksesta, taitaa olla yleinen käytäntö et tulee aika valmiissa paketissa, tyyliin tanko, satula ja polkimet irti. Ei paha homma.
e2. pari linkki vielä et varmasti löytyy joku mielenkiintoinen

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=75070

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=76073

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=36343

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55740

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=69695 on muuten komia.

Toivottavasti jonkun kelpuutat :D
 
Loistavaa, loistavaa :hyvä:

Erityisesti tuo ensimmäisenä linkkaamasi Forme ja sitten tuo Corratec kiinnostaa.

Onkos noiden kahden pyörän osista mitään tarkempaa haukuttavaa, jotain ihan spessukallista joka pamahtaa ensimmäisellä viikolla rikki ilman päivittäistä huoltoa?

Pitää katella noita jäljellä olevia kokoja vielä töitten jälkeen, nyt on taas aika kiivetä Monarkin päälle...
 
Joku viisaampi vois varmaan kertoa, mul ei oo hirveest hajuu noista osista. Jos meinaat noiden kahden väliltä valita niin Formesta löytyy ainakin paremmat jarrut. Onkohan Corratecin malli muuten naisten pyörä...? Mutta tosiaan jos haluat mahdollisimman vähän huoltoa ja huolettoman pyörän niin suosittelen 1 vaihteista, ilman etujousitusta olevaa pyörää.

https://www.budgetsport.fi/PublishedService?file=page&pageID=18&freePage=324

tuolta löydät vähän apua rungon koon valitsemiseen. Jalan pituus on ilman kenkiä lattiasta haaraväliin / nivusiin. :)
 
Aamulla kun piti kiireellä lukea, niin luulin tuon vituksen olevan sellanen pyörä, missä polkimet pyörii vaikkei poljekkaan. Näin jo sieluni silmin miten nostan pienimmässäkin alamäessä jalat pois polkimilta ja annan niiden pyöriä valtoimenaan itsekseen ja samalla hautasin ajatukset pyörästä.
Mutta tuohan on sittenkin ihan normi yksivaihteinen? Ajatus vaan ajella tuollaisella "sporttisen oloisella pyörällä" mutta ilman vaihteita tuntuu oudolta, mutta toisaalta hyvinhän sitä on
Monarkillakin ajeltu, kunnes se lopetti toimintansa vuosisatojen taiston jälkeen. Tai sitten otan vaihteellisen, mutten käytä vaihteita kun hätätapauksissa, ei luulis paljon kuluvan.

Ton halvimman vois ostaa sen takia, ettei sen tarviis kestää vuotta pidempään, kun vois ostaa uuden seuraavana vuonna.


E: Tietääkö joku kertoa tän ja tän pyörän vaihteistojen laadun erosta? Eli toisessa Shimano Acer ja toisessa SRAM X5. Ensimmäinen on isommassa alennuksessa ja toisen kohdalla on säästetty jarruissa ja etujousituksessa, molempien hinta nyt 400€
 
Tervehdys pakkiksen konkelokuskit!

Osaisiko palstan pyörägurut neuvoa minkä kokoinen runko tulisi valita jäykkäperäiseen maastopyörään. Pyörä tulisi metsäpoluille ja hiekkateille, ei alamäkiajoon.
Olisiko 19 tai 20 tuumaa oikea koko? Itsellä mittaa 185 cm ja painoa 83 kg. Hybridi löytyy jo päällysteellä tapahtuvaan ajeluun, mutta nyt on alkanut kiehtoa tuo
metsäpoluilla ajeleminen. Ja vielä lisäkysymys, sattuuko kenelläkään olemaan kokemuksia dacon-merkkisistä rungoista? Kiitoksia etukäteen.
 
Tervehdys pakkiksen konkelokuskit!

Aiemmassa postissa laitoin linkin Budget sportin sivuille mistä löytyy vähän tietoa sopivasta runkokoosta. Huomaa, että sivuilla on oma taulukko joka on tarkoitettu maastopyörille. Näin mutuna sanoisin että noista 19" koko olisi parempi.

Jotta saat mahdollisimman hyvän kuvan sopivasta runkokoosta, mittaa myös jalkasi pituus.
 
Ajatukseni olis ostaa uusi pyörä työmatka-ajoa varten, poljettavaa tulis n. 12 km suuntaansa.
Tuommoinen Nishiki Intro Disc -supertarjous (349,-) osui silmään: http://www.bikeplanet.fi/tarjoukset.html (löytyy loppupäästä). Onko mielipiteitä tästä pyörästä? Minkäslaista pyörää mun kannattais metsästellä, jos tuo nishiki antais vähän suuntaa niin malliin kuin hintaankin.
 
Itellä myös uuden fillarin osto edessä. Vaatimuksena lähinnä mukava ajettavuus asfaltilla&hiekalla&soralla. Pääasiassa tulisin ajamaan töihin ja takas 12km/suunta asfalttipätkää, mutta haaveissa siintää myös että tän melkein 100kg painosen ruhon sais kesälomalla siirrettyä myös vaikkapa kavereita tapaamaan tuonne 100km päähän, pääasiassa asfalttitietä, mutta löytyy pari oikoreittiä jotka vaatis maasto-ominaisuuksia (moottorikelkkareittejä joita pitkin on suht hyvä varmaan ajella fillarillakin?) tai sitten retkeilytyyliin eli teltta&kamat selkään ja menoks...

Entinen pyörä oli joku Tunturi Admiral, tms jolla tuli vedettyä ala-asteelta ammattikorkeeseen, paino kun synti ja helvetin ajaa asfaltilla vaikka painoa oli 30kg vähemmän mitä nykyään, keveys ja kestävyys siis uudella fillarilla aina plussaa :) Jousitettua taka-akselia tai hienoja v-jarruja/hydraulisia en kaipaile. Kaikki ehdotukset, pohdinnat ja neuvot otetaan vastaan :)
 

Eipä tohon rahaan kyllä parempaa ainakaan saa, ellei ole myös tarjouksessa. Levyjarrut tossa pyörässä ei ole mitään huippuluokkaa kun on Nishikin valmistavat, mutta varmasti kohtuulliset. Koita käydä koeajamassa jossain.
 

Kerro vähän hintahaarukkaa, mun mieleen tulis et joku cyclocross pyörä? kun kerta asfalttia ajat enimmäkseen ja tolla pääsee kevyesti maastossakin. Hydridit ois toinen mut painaa vähän enempi eikä niin kiva jossain 100km matkalla... edullisempia ovat toki.
 
100 kilsa lenkit suoralla tangolla ei oo mukavia, nimim. ostin fitness pyörän aikoinaan :D cyclo tai maantie, tässä tapauksessa cyclo, kun kerta hiekallakin pitää päästä :)
 
Eipä tohon rahaan kyllä parempaa ainakaan saa, ellei ole myös tarjouksessa. Levyjarrut tossa pyörässä ei ole mitään huippuluokkaa kun on Nishikin valmistavat, mutta varmasti kohtuulliset. Koita käydä koeajamassa jossain.

Mites jos rahaa laittais vaikka sen 300 € tuohon lisää? Mun mittakaavassa tuo 12 km on aika pitkä matka ja se pitäis saada pyöräiltyä mukavasti. Matkat taitais pääasiassa olla asfalttia ja mietinkin, että pitäiskö sittenkin saada kaposemmat renkaat. Tällaisen bongasin tuolta edellisestä linkistäni: http://www.bikeplanet.fi/n_roadmaster.html
Mielipiteitä tämän suuntaiseen malliin ja hintahaarukkaan? Mun budjetointi on vielä ihan auki. Oon kuitenkin ajatellu, että 1000 € olis jo ihan liikaa meikäläisen tarpeille.
 
Kona dew plus on hyväksi todettu hybridi tollaisiin matkoihin, kannattaa googlettaa ja lukea fillarista, samat osat kuin puolta kalliimmissa trekeissä ja Nishikeissä.
 
Kerro vähän hintahaarukkaa, mun mieleen tulis et joku cyclocross pyörä? kun kerta asfalttia ajat enimmäkseen ja tolla pääsee kevyesti maastossakin. Hydridit ois toinen mut painaa vähän enempi eikä niin kiva jossain 100km matkalla... edullisempia ovat toki.

Maksimihinnaks ajattelin tonnia. Löytyy kuitenni katoksesta auto jolla pääsee sateisina päivänä tai jos ei huvita ni en halua laittaa pyörään mitään mahdottomia summia, mitä halvempi ni sen parempi kunhan täyttää noi tarpeet. Tuo 100km matkakaan ei välttämättä ole mikään kauhee urheilusuoritus vaan saatan ottaa telttakamat & trangian mukaan ja pysähtyä yöksi järven rannalle joten sen takia ei kannata puhdasta maantiepyörää suositella...
 
E: Tietääkö joku kertoa tän ja tän pyörän vaihteistojen laadun erosta? Eli toisessa Shimano Acer ja toisessa SRAM X5. Ensimmäinen on isommassa alennuksessa ja toisen kohdalla on säästetty jarruissa ja etujousituksessa, molempien hinta nyt 400€
Acera on aivan suolesta. Jos vähänkään enemmän ajat, niin kannattaa varautua kejujen ja takarataspakan vaihtoon vähintään kerran vuodessa. Systeemi ei myöskään pysy säädöissään hetkeäkään, joten sitten kun vaihteita haluat käyttää, kannattaa olla työkalut mukana. Shimanolta ei missään nimessä kannata hankkia maastopuolella Deorea halvempaa sarjaa, jota sitäkään ei voi suositella, ellei ole masokisti...
 
Hajoaa pää (selkä) fillaroimiseen ja oon pitkään miettinyt kunnon riser barin hommausta. Mutta mistä semmoisen löytäis? Chainreactionissa ainoat about speksiin menevät on BMX-tankoja, no kai semmoinen ajaa asiansa...
 
Hajoaa pää (selkä) fillaroimiseen ja oon pitkään miettinyt kunnon riser barin hommausta. Mutta mistä semmoisen löytäis? Chainreactionissa ainoat about speksiin menevät on BMX-tankoja, no kai semmoinen ajaa asiansa...

http://www.chainreactioncycles.com/SearchResults.aspx?Search=handlebars&CategoryIDs=110

Tuolta CRC:stä on välillä vaikea löytää haluamaansa mutta tossa näyttäis olevan.

e. Hmm ai speksiin menevät.. kuinka paljon haluisit sitten nostaa? Mimmosta stemmia / headsettia sulla on nyt kiinni?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom