Fillareista

Menin ja tilasin Kona Dew Plussan, toivottavasti matkahuolto toimittaa lähipäivinä, jotta pääsee polkemaan.
edit: Tuote on "keräilyssä" eli varmaan ovat sitä lähettämässä, keskiviikoks kun kerkiäis niin vois yövuoroon polkasta fillarilla...
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko kellään kokemusta Bilteman taittofillarista? Kestääkö 110kg äijän veivata? Voisi kesäksi hankkia jonkun fillarin auton takaloosteriin. Ratkaisisi monta parkkerausongelmaakin keskustoissa.
 
Pitäis varmaan koko cykkelin laakerit uusia. Onko noi jotain vakiokokoja vai pitääkö ensin purkaa ja menna näytekappaleen kanssa kauppaan? Myykö normi sporttikaupat laakereita?
 
Kuinka monella on lukkopolkimet? Kaveri osti ja kehui.. vai pitäisikö kysyä kenellä ei oo lukkopolkimia?
 
Kuinka monella on lukkopolkimet? Kaveri osti ja kehui.. vai pitäisikö kysyä kenellä ei oo lukkopolkimia?

Kai se vähän riippuu minkälaiseen ajoon fillari on. Kaupunkiajossa ei välttämättä niin kätevät, mutta jos lenkillä käy ja pitempiä matkoja tykkää ajella niin erittäin hyvä hankinta!
Itseltä löytyy toki lukkopolkimet ja tyytyväinen oon ollu. Aluksi vähän tekemistä että muistaa irrottaa jalan kun pysähtyy, tottuu kyllä nopeasti.
 
Suositelkaapa alottelijalle hyvää maastopyörää hintaluokkaan ovh. 500-800 e. Voi olla että yritän ettiä käytettynäki mut maastopyöräkuume on kova. Pitäis olla sellanen millä on hyvä ja nopea ajaa myös taajamassa ja myös ergonominen oman huonon selän takia. Pituutta mulla on 186 centtimetriä.
 
Onko v-jarrut teille deal breakkeri hybridi/fitnesspyörässä? Ajo olisi varmaan pääosin 20-40km lenkkejä kesäisin ja sitten ehkä satunnaista 5km/suunta työmatka-ajoa hyvän kelin aikaan. Tuntuu kyllä, että niin harvakseltaan niitä jarruja joutuu kovaa käyttämään, että aika sama millaiset ne jarrut on...
 
^ Niin, maantiepyörissä ei levyjarruja suosita, sillä grammahifistelyn osalta tulee turhaa painoa ;)

No ei maantiellä pelkkä painokaan, parempi näppituntumä kehällisissä jarruissa. Eikä jarruteho ole samalla tapaa se juttu niinkuin maasturissa.
 
Kai se vähän riippuu minkälaiseen ajoon fillari on. Kaupunkiajossa ei välttämättä niin kätevät, mutta jos lenkillä käy ja pitempiä matkoja tykkää ajella niin erittäin hyvä hankinta!
Itseltä löytyy toki lukkopolkimet ja tyytyväinen oon ollu. Aluksi vähän tekemistä että muistaa irrottaa jalan kun pysähtyy, tottuu kyllä nopeasti.

Itekki laitoin vastikään lukkopolkimet. Voi vähän reippaammin käyttää jalkoja kun ei ole pelekoa että lipsuu polkimilta, ja voimankäyttöalue on pidempi. Siitä sitten voikin ruveta opettelemaan pyörittämistekniikkaa. Polkemiseen tottuu kyllä heti, sen jälkeen on tosi outoa lähteä veivaamaan ilman lukkoja kun tuntuu että jalka luistelee polkimella miten sattuu.

Haittapuolena hinnan lisäksi on se, että ekan muutaman lenkin aikana pitää säätää ja hakea sitä kengän paikkaa polkimella. Kaupungissa tosiaan hieman liikennevaloissa pysähtely ärsyttää, kun kun saa naksutella toista kenkää irti ja kiinni. Irroittaminen ei ole mitenkään vaikeaa ja lukossa on vastuksen säätö, pari kertaa vaan säpsähtänyt kun ei ole muistanut ja pitänyt riuhtaista kenkä irti nopeasti.

Onko v-jarrut teille deal breakkeri hybridi/fitnesspyörässä? Ajo olisi varmaan pääosin 20-40km lenkkejä kesäisin ja sitten ehkä satunnaista 5km/suunta työmatka-ajoa hyvän kelin aikaan. Tuntuu kyllä, että niin harvakseltaan niitä jarruja joutuu kovaa käyttämään, että aika sama millaiset ne jarrut on...

Itse olen kovasti tässä katellut pyörän päivittämistä, ja olen tullut siihen tulokseen että eipä kadulla kauheana ole levyille tarvetta. V-jarrut ovat vähän kevyemmät ja edullisemmat. Harvoin näkee kalliimmankaan pään maantiepyörissä levyjä.
 
Pää ihan pyörällä mietinnästä minkä fillarin laittas alle. Miettimisen jälkeen tulin ratkaisuun, että täysjousto mieluummin kun hardtail, ettei tarvii heti alkaa sellaseen vaihtaa. Ajomaasto tulee olemaan pääosin polkuja/sekalaisia uria jne.. Muutaman illan tässä nettiä selaillu ja tällähetkellä ois mielessä tällainen peli:

http://www.bike-discount.de/shop/k1866/a58297/stage-6-0.html

All mountain vehkeisiin ei taida lompakko venyä, kun tuokin ois jo ehdoton maksimi, kun alunperin oli tarkotus alle tonnin hardtail..Mieluummin otan hieman pienemmällä joustolla olevan, mutta paremmilla vaihteistolla.

Oisko muita päteviä vaihtoehtoja? Sekottakaa vielä vähän lisää kiitos...
 
Pitkäjoustoinen on sitten raskaampi aina yleiskäyttöön. Jos ei ole tarkoitus puhtaasti enskakäyttöön niin en ostaisi pitkäjoustoista. Tonnilla saa hyvän jäykkäperän.

Jos taas tollaisen tarvit niin hinta on kohdallaan kyllä.
 
Osaako Viikate sanoo minkä laatuiset tuossa on jousitus/vaihteisto? Ei pitäs olla heti menossa paskaks ja huollot mahdollisia, niin ei tarvii suoraa romulavalle heittää?
 
Keula, vaihteisto ja muutkin osat on hyvää peruslaatua. Radoneissa on kyllä hyvä hinta/laatu -suhde. Tollanen 120mm täpäri on aika hyvä yleiskone suomalaiseen maastoon.

EDIT: Näyttäisi tosin olevan vaan 20" kokoa jäljellä tuosta mallista.
 
Osaako Viikate sanoo minkä laatuiset tuossa on jousitus/vaihteisto? Ei pitäs olla heti menossa paskaks ja huollot mahdollisia, niin ei tarvii suoraa romulavalle heittää?

En ole Viikate, mutta vastaanpa silti. Hintaansa nähden tuossa on oikeinkin hyvät osat ja ainakin omassa maasturissa Sramin X9:it on toimineet nyt kaks kesää ilman sen kummempia virittelyjä. Sekä keulaan, että takaiskariin löytyy kyllä varaosia ja tarvittaessa huoltokin ihan kotimaasta. Perä tuossa näyttää olevan monen valmistajan toimesta käytetty perinteinen nelilinkku, joten jousituksen toiminta pitäisi olla kunnossa.

Edit: elasto jo ehtikin.
 
Jees, ei sillä väliä kuka vastaa =)

Varmaan toi 20" oiskin mulle passeli. Pituutta on 183 ja inseamiksi tuossa mopin ja rullamitan avulla mitattiin 88 cm.
 
Pitäis varmaan koko cykkelin laakerit uusia. Onko noi jotain vakiokokoja vai pitääkö ensin purkaa ja menna näytekappaleen kanssa kauppaan? Myykö normi sporttikaupat laakereita?
Navat saattaa sisältää irtokuulia, joita löytyy jokasesta vähääkään laadukkaammasta pyöräkaupasta. Tosin jos irtokuulia joutuu vaihtamaan, on usein myös laakeripinnat finaalissa, jolloin ainoa todellinen vaihtoehto on uuden navan ja pinnojen/koko kiekon ostaminen.
Tapauksessa urakuulalaakeri toimintatapa eroaa siten, että laakerien kyljestä väijytään ensin laakerin tyyppi, esim. 6000RS2, jossa 6000 viittaa kokoon ja RS2 molemmin puolisiin kumitiivisteisiin. Urakuulia ei pääosin löydy pyöräkaupoista ja hinnan puolestakin on paljon mielekkäämpää etsiä vastaavat netistä. Urakuulien irrotus ja asennus tosin voi johtaa pienimuotoiseen komiikkaan ja draamaan riippuen miten tiukat sovitteet laakerikupeissa on.
...oishan sitä tietty voinu viittä vastata 3kk sitten.
Viikate74 sanoi:
No ei maantiellä pelkkä painokaan, parempi näppituntumä kehällisissä jarruissa. Eikä jarruteho ole samalla tapaa se juttu niinkuin maasturissa.
Rohkenisin väittämään, että maasturissakaan se teho ei ole se asia vaan tuntuma ja modulaatio, jota levarit tarjoavat. Vannejarrusta kun saa helposti levaria tehokkaamman ja pitävämmän, mutta modulaatio on tehokkaalla vannejarrulla sitä luokkaa, että mielummin hidastaa alamäessä ajamalla ojaain kuin että jarruttaa yrittäisi.
 
Jees, ei sillä väliä kuka vastaa =)

Varmaan toi 20" oiskin mulle passeli. Pituutta on 183 ja inseamiksi tuossa mopin ja rullamitan avulla mitattiin 88 cm.

Yllättävänkin lyhyt 20" rungoksi. Efektiivinen vaakaputki näyttäis olevan vaan 0,3 cm pidempi kuin 18,5" EX-sarjan Trekissä, joka ainakin itelle on passelein koko (oon pari cm sua lyhkäsempi). Mutulla oisin heittäny olevan iso, mutta oli pakko tutustua geometriataulukoihin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom