Fillareista

Jos ulkomailta hommaa, niin kannattaa kokeilla kyseistä fillaria kotimaassa jossain liikkeessä. Tai sitten käy ns. testipenkissä, että saa speksit tietoon ja tilaa niitten mukaan. Pelkästään pituus ja jalan sisämitta ei välttis riitä "sokkona" ostamiseen. Tai sitten pitää vain enemmän säätää tilattua fillaria, että saa speksit kohdalleen.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuskin sillä tosiaan tulisin sorateillä sen kummempia lenkkejä tekemään, mutta saattaahan sitä aina jossain pieniä sorapätkiäkin vastaan tulla.

Toinen suht edullinen mitä noissa maantiepyörissä tuli vastaan oli Feltin Z95, mutta ei siinäkään vielä ole noita 105:n osia. Taitaa kaikki semmoset mennä jo sinne 1500e hintaluokkaan ja se on kyllä vähän liian iso sijoitus opiskelijalle etenkin kun ei tosta pyöräilystä varmaan mitään ykköslajia olis tulossa :D

Eiköhän tuolla Feltillä pärjää ihan hyvin. Kyllä halvemmatkin osasarjat toimii kun niitä huoltaa.
 
Mikä noissa halvemmissa on se heikoin puoli? Kestävyys vai ylipäänsä toimivuus? Ei kai nyt tommosissa tonnin pyörissäkää ihan täyttä kuraa voi enää noi osat olla?
 
Mikä noissa halvemmissa on se heikoin puoli? Kestävyys vai ylipäänsä toimivuus? Ei kai nyt tommosissa tonnin pyörissäkää ihan täyttä kuraa voi enää noi osat olla?

Yks asia mikä monesti unohtuu on pyörän paino. Jos haluaa keveämpää ja kestävää osaa+runkoa niin hinta nousee törkeästi. Varmaan jokaisesta pyörän osasta vois isot turinat kirjotella mitä saa lisää, jos pistää tuohta pöytään. Kyl tonnilla pitäs irrota hyvää pyörää varsinkin, jos on oikeaan aikaan liikenteessä ja sattuu tinkaukset kohdalleen.
 
1000-1500 euroa, jos laittaa maantiepyörään niin harrastaja varmasti siinä saa pyörää enemmän kuin tarpeeksi. Tietenkään sillä hinnalla ei mitään hiilikuituista pyörää saa, mutta toimivan kohtuu hyvän pyörän. Tuossa hintaluokassa löytyy pyöriä mm. sillä shimanon 105-osasarjalla. Sitten jos pyöräilystä innostuu enemmän, niin voi käydä kaupasta hankkimassa uuden ja paremman.
 
Yks asia mikä monesti unohtuu on pyörän paino. Jos haluaa keveämpää ja kestävää osaa+runkoa niin hinta nousee törkeästi. Varmaan jokaisesta pyörän osasta vois isot turinat kirjotella mitä saa lisää, jos pistää tuohta pöytään. Kyl tonnilla pitäs irrota hyvää pyörää varsinkin, jos on oikeaan aikaan liikenteessä ja sattuu tinkaukset kohdalleen.

Juu onhan se tietysti selvä, että aina saa parempaa kun pikkasen laittaa lisää rahaa. Siinä vaan tulee vastaan se, että kuinka paljon on järkevää sijoittaa. Tietty jos nostais budjetin siihen tonniin, niin näyttäis olevan suomalaisessakin kaupassa siihen hintaan saatavilla tuo Feltin Z85, missä jo olis noita laadukkaampia osia.
 
Jos ei ole niin väliä onko pyörä viime kesän vai tämän kesän väreissä, niin kannattaa katsoa myös niitä edellisvuoden malleja. Niitä on välillä ihan kunnon tarjouksissa jos vaan sattuu silmien eteen löytymään. Mm. oman Meridani hankin viime kesänä edellisvuoden versiona hintaan 895e. Samainen pyörä sille vuodelle päivitettynä versiona olisi ollut kivijalkakaupassa 1299e
 
Yks asia mikä monesti unohtuu on pyörän paino. Jos haluaa keveämpää ja kestävää osaa+runkoa niin hinta nousee törkeästi. Varmaan jokaisesta pyörän osasta vois isot turinat kirjotella mitä saa lisää, jos pistää tuohta pöytään. Kyl tonnilla pitäs irrota hyvää pyörää varsinkin, jos on oikeaan aikaan liikenteessä ja sattuu tinkaukset kohdalleen.

Kilon tai kahden erolla pyörän painossa ei tosin ole harrastelijalle/kuntoilijalle maantiellä käytännössä mitään merkitystä. Minun pitää ainakin liikuttaa pyörän lisäksi myös itseäni ja kilon erolla kokonaismassassa ei saavuteta käytännössä mitään. Painonsäästön renkaissa ja vanteissa ymmärrän kyllä, mutta kaikessa muussa mennään äkkiä mielikuvien puolelle. Itse satsaisin rahat ehdottomasti ennemmin laadukkaampiin osiin kuin keveyteen.
 
Taitaa olla ne halvimmat ja hyödyllisimmät kilot itseltä pois mitä pyöriin tulloo, jos 65 vuotias (en itse) jaksaa päivittäin polkea yli 20km rauta helkamalla suuntaan niin kyllä täytyy olla harrastelijalla reikä päässä jos tavitsee puolet kevyemmän pyörän kuntoiluun. Sitä en kiellä etteikö se kiihtyvys olisi kivan tuntuista mutta ainakin its olen ollut loppu 2-3h lenkeillä sama millä polkee, rahat vain mennyt hukkaan.
 
Ei oo kukaan jolla cc-fillareista kokemusta kertonut olisko hyvä ostos Cycle Centeristä Ridleyn X-Fire Shimanon 105 takavaihtajalla. Hinta olis 1699€.
 
Kilon tai kahden erolla pyörän painossa ei tosin ole harrastelijalle/kuntoilijalle maantiellä käytännössä mitään merkitystä. Minun pitää ainakin liikuttaa pyörän lisäksi myös itseäni ja kilon erolla kokonaismassassa ei saavuteta käytännössä mitään. Painonsäästön renkaissa ja vanteissa ymmärrän kyllä, mutta kaikessa muussa mennään äkkiä mielikuvien puolelle. Itse satsaisin rahat ehdottomasti ennemmin laadukkaampiin osiin kuin keveyteen.

Tuosta painosta olen samaa mieltä, harrastelija tuskin tarvii sitä keveintä pyörää. Tosin jos rahojansa kuluttaa niin tuskin sitä painavintakaan kannattaa ostaa.

Osat versus runko rahantuhlauskohteena lienee ikuinen kiistelynkohde. Jos budjetti olis rajallinen ja tavoite kuitenkin korkealla niin mieluummin hommaisin hyvän rungon halvemmilla osilla ja vaihtaisin osat myöhemmin rahatilanteen salliessa. Toisinpäin toimiessa päivityspolku on kivisempi ja ne hyvätkin osat kuluvat ja vaativat huoltoa/uusintaa.

Monesti ne "paremmat osat" itsessään on jo keveämpiä. Jousitus käy hyvin esimerkistä missä hinta ja paino ja laatu kulkee aika mukavan matkaa käsi kädessä ennen kuin hinta lähtee kimpoamaan helvetisti ominaisuusten parantuessa marginaalisesti.
 
Ei oo kukaan jolla cc-fillareista kokemusta kertonut olisko hyvä ostos Cycle Centeristä Ridleyn X-Fire Shimanon 105 takavaihtajalla. Hinta olis 1699€.

Ostin syksyllä -10 Cannondale CAADX105 -cc:n (Shimano 105 osasarja) hiilikuitua ei rungossa ole edes etuhaarukassa. Olen ollut tyytyväinen hankintaan, hyvä rymistellä soralla/hiekalla/metsäpoluilla. Vakaa ajotuntuma ja ajoasento hyvä (pystympi kuin maantiepyörässä, joten hallinta hieman vaatimmaskin ympäristössä hyvä). Maksoin ihanuudestani kivijalkaliikkeessä muistaakseni 1500 e (kauppahinta sisälsi Goren goretex-päällihousut sekä Goretex-ajokengät).
 
Onko kypärän käyttämättömyys rangaistavaa?

Yksi muija väittää, että joku sai 150 euron sakot, kun ei käyttänyt vitun kypärää?

Ainakin netissä sanottiin ettei se ole rangaistavaa, vaikka lakiteksti sanoo et on käytettävä yleensä?
 
Onko kypärän käyttämättömyys rangaistavaa?

Yksi muija väittää, että joku sai 150 euron sakot, kun ei käyttänyt vitun kypärää?

Ainakin netissä sanottiin ettei se ole rangaistavaa, vaikka lakiteksti sanoo et on käytettävä yleensä?

Mä olen ymmärtänyt, että lain mukaan on pakollista käyttää kypärää, mutta jos et käytä, niin ei siitä rangaistusta tule. Itse käytän aina kypärää ja huomiovaatteita.
 
Laki velvoittaa polkupyöräilijää käyttämään kypärää, mutta käyttämättä jättämisestä ei ole rangaistuspykälää = eli ei voida sakottaa. Tosin jos haaveri sattuu, niin enpä tiedä miten vakuutusyhtiö suhtautuu vammoihin jne korvauksiin, mitkä ovat kypärän käyttämättä jättämisestä aiheutuneet.
 
Laki velvoittaa polkupyöräilijää käyttämään kypärää, mutta käyttämättä jättämisestä ei ole rangaistuspykälää = eli ei voida sakottaa. Tosin jos haaveri sattuu, niin enpä tiedä miten vakuutusyhtiö suhtautuu vammoihin jne korvauksiin, mitkä ovat kypärän käyttämättä jättämisestä aiheutuneet.

Mä arvostan aivojani sen verran etten tee minkäänlaista lenkkiä ilman kypärää.
 
Vanha Helkama vetelee viimeisiään. Kumi on tyhjä ja rengasta ei saa vaihdettua syystä, jota en jaksa alkaa selittää, pitkä tarina. Muutenkin vaihteet paskana ja pyörällä ikää jo +20v, joten uuden osto edessä väistämättä.

Minkälaista pyörää suosittelette? Pyörä tulee lähinnä kaupunkiajoon, ei tarvitse olla kuitenkaan mikään maantiepyörä. Hintaluokkaa en tarkemmin ala määrittelemään, mutta kohtuullista hintaa ja hyvää hinta-laatusuhdetta arvostetaan.
 
On vähän ongelmana se ostaisiko cc-fillarin (Ridley x-fire) vai sähköpyörän. Hyviä malleja ei vain tunnu olevan tarjolla Suomessa.

Tälläinen olisi hyvä mutta vähän kallis.

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itse mietin tässä taas kevään tultua fillarin hankkimista, mutta taitaa olla parempi kun jättää taas haaveeksi. Työmatka on sitä luokkaa, ettei sitä veivaisi kuin kesällä korkeintaan satunnaisesti. Nykyisestä pyörästä maksoin käytännössä uutena 400 € Polarin? johdottomalla sykemittarilla. Ei tartte kypärää, eikä tuota ihan helposti kukaan varasta pikkuvessasta talon ylimmästä kerroksesta. Pelkissä boksereissa voi ajaa, hapenotokyky varmasti paranee kun polkee ovi kiinni. Maisemien vaihtumisestakaan ei tarvitse murehtia, siitä pitää huolen vieressä tuijottava WC-istuin. 30 min. lähes päivittäin on normaaliannos ja ei keli haittaa. Ehkä vielä joku päivä ostan kunnon polkupyörän.

katso liitettä 80809
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom