Fillareista

Jos ei hiekalle ole mitään tarvetta mennä niin maantiefillari ehdottomasti.

Itsella toimii yhdistelmä maantiefillari + talveksi ja huonoille keleille maastofillari.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voi video sanon taas... Piti aamulla lähteä salille fillarilla, mutta tuuli on kinostanut lunta yön aikana taas liikaa. Pihassa on lunta reippasti yli nilkkojen. Saapi nähdä auraavatko kevyenliikenteenväyliä tänään sunnuntaina vai vasta maanantaina. Tämän talven pyöräntyöntämissaldo on kyllä tullut mulla täyteen ja nyt on vasta joulukuun loppu! Ärsyttävä alkutalvi, kun joka aamu saa kytätä, että paljonko sitä lunta on tällä kertaa tullut ja miettiä vaihtoehtoisia pyöräilyreittejä. Ei ole talvipyöräilijällä helppoa.
 
No ainakin Velosportissa on aika hyvin noita stringejä ja sukkiksia. Kalliita tosin ovat kunnolliset, varsinkin Suomessa. Ite oon tilaillut suurimmaksi osaksi Saksasta. Uskaltaisin sanoa ehkä, että Assoksen rätit on parhaita, mutta maksavat nahkahousumaan nettikaupoissakin toista sataa kunnolliset.
 
Osaisiko joku suositella hyvää pyörää noin 400 euron hintaan? Mitään kauheen laadukasta fillaria en tolla rahalla odota saavani, mutta alkoi taas vituttamaan kun auton tankkaaminen maksoi yli 80 euroa. Koulu- ja työmatkat vois helposti polkee pyörällä autolla ajamisen sijaan, ja muutenki tarkoitus olisi käyttää autoa vain pakollisissa tilanteissa kesän ajan. Enkä halua mitään täysjousitus hirvityksiä, jotka painaa sen 40kg.
 
Osaisiko joku suositella hyvää pyörää noin 400 euron hintaan? Mitään kauheen laadukasta fillaria en tolla rahalla odota saavani, mutta alkoi taas vituttamaan kun auton tankkaaminen maksoi yli 80 euroa. Koulu- ja työmatkat vois helposti polkee pyörällä autolla ajamisen sijaan, ja muutenki tarkoitus olisi käyttää autoa vain pakollisissa tilanteissa kesän ajan. Enkä halua mitään täysjousitus hirvityksiä, jotka painaa sen 40kg.

Tolla hintaa ei tosiaan ihmeellistä uutta saa. Mutta ehkä käytetty laatupyörä vois palvella tollaisessa. Fillarilehden torilla (http://www.fillari-lehti.fi/Tori.aspx) löytyy usein järkeviä kulkineita joka hintaluokkaan.
 
Jos ei hiekalle ole mitään tarvetta mennä niin maantiefillari ehdottomasti.

Itsella toimii yhdistelmä maantiefillari + talveksi ja huonoille keleille maastofillari.

Oikaistaanpas omaa kommenttia hiukan :)

Talven aikana mieli muuttui ja cyclo tuli taloon. Talven treenikilometrit nousi täysin eri tasolle kun cyclolla voi ajaa läpi vuoden ongelmitta. Lukkojen kanssa vain sellaiset polkimet että voi ongelmitta polkea lukot aukikin. Kesäksi toteutin pitkäaikaisen haaveen ja maantiefillari vaihtui tayshiilikuituiseen Meridan Sculturaan. Pitäisi tällä tai ensi viikolla tulla maahan.

10 000km pitäisi tälle vuotta saada fillarin selässä täyteen.
 
Joo samaa haen itsekin. Aatellut sellasta 400-600e budjettia, saa olla uusi tai käytetty. Varmaankin joku hybridi olis hyvä mulle kun ajot on aika lyhyitä. 3 kilsaa tästä ajaa salille/keskustaan/töihin suuntaansa ja koko matka asfalttia. Saisi olla sellainen fillari että innostuessaan siihen voisi ostella sitten parempaa osaa mutta alkuun riittää että sillä rullaa kivasti tonne keskustaan ja talveksi saisi talvirenkaat alle.
 
images
Tommonen tuli ostettua, ei ollu kallis, 329e Kärkkäisen sikapäiviltä, ei varmaan hirveän laadukaskaan mutta mulle ihan hyvä lenkkeilyyn.
 
Joo samaa haen itsekin. Aatellut sellasta 400-600e budjettia, saa olla uusi tai käytetty. Varmaankin joku hybridi olis hyvä mulle kun ajot on aika lyhyitä. 3 kilsaa tästä ajaa salille/keskustaan/töihin suuntaansa ja koko matka asfalttia. Saisi olla sellainen fillari että innostuessaan siihen voisi ostella sitten parempaa osaa mutta alkuun riittää että sillä rullaa kivasti tonne keskustaan ja talveksi saisi talvirenkaat alle.

Mä en oikein ymmärrä, miksi tuollaiseen tarkoitukseen pitäisi ostaa noinkin kallis pyörä ? Varsinkin jos ei ole vielä varma innostuuko hifistelemään vai ei. IMO tollaseen parin kilsan matkaan ja vielä asfaltilla riittäisi ihan hyvin vaikka joku käytetty alle satasen fillari. Itse hankkisin varmaan jonkun siistin mummopyörän, mutta mä nyt tosin olenkin tyttö :)
Sit tietty jos on ihan varma että haluaa alkaa ostella osia sun muuta, kannattaa hankkia parempi pyörä.

Meinasin laittaa tämän seuraavan asian tonne mimmien puolelle, mutta kai se tässäkin menee... Eli jos täällä on Jopoilla tai muilla pikkufillareilla ajelevia, miten korkealle laitatte satulan? Mä olen nyt käyttänyt siskon pikkupyörää ja se on aika samanlainen kuin jopot, renkaat ehkä vähän paksummat. Ajelin hetken aikaa satula ihan alhaalla ja ai jumalauta se oli raskasta! Siis ihan tuskaa. Nyt sain laitettua sitä parikymmentä senttiä ylös ja heti parani, vaikka siltikin se on vielä raskas. Mietinkin, että kannattaako nostaa satula ihan kunnolla ylös ja miten paljon se vaikuttaa ajoon? Miten kukaan pystyy ajamaan tollasilla paskoilla millä ei pääse edes eteenpäin kunnolla ja pienessäkin ylämäessä tuntuu että ei vaan saa pyörää liikkeelle? :D

Niin ja kysyn tätä ennen satulan nostamista, koska jos se on nyt hyvällä korkeudella, en jaksa alkaa sitä turhaan säätelemään (siinä on vittumainen systeemi, en halua koskea siihen ennen kuin on pakko).
 
No mulla on jo sellanen paskapyörä mikä maksoi kai 150e uutena, ei sillä viitsi ajaa kuin baariin kännissä jos silloinkaan. Oikeesti kesäisenä kauniina päivänä sen kanssa voi nauttia ajamisesta jos on loiva alamäki, jyrkässä jo pelottaa ja tasaisella vituttaa. Ja hifistely mulla on verissä, aina sitä pitää ostella kokoajan lisää pelejä ja vehkeitä jos jostain hetkeksi innostuu :)
 
Kerro ihmeessä mikä toi on.
Näyttää ihan vaihteettomalta pyörältä, helppo huoltaa kun ei ole mitään ylimääräisiä osia, nykyaikaistettu mummonpyörä.

Mä en oikein ymmärrä, miksi tuollaiseen tarkoitukseen pitäisi ostaa noinkin kallis pyörä ? Varsinkin jos ei ole vielä varma innostuuko hifistelemään vai ei. IMO tollaseen parin kilsan matkaan ja vielä asfaltilla riittäisi ihan hyvin vaikka joku käytetty alle satasen fillari. Itse hankkisin varmaan jonkun siistin mummopyörän, mutta mä nyt tosin olenkin tyttö :)
Sit tietty jos on ihan varma että haluaa alkaa ostella osia sun muuta, kannattaa hankkia parempi pyörä.

Meinasin laittaa tämän seuraavan asian tonne mimmien puolelle, mutta kai se tässäkin menee... Eli jos täällä on Jopoilla tai muilla pikkufillareilla ajelevia, miten korkealle laitatte satulan? Mä olen nyt käyttänyt siskon pikkupyörää ja se on aika samanlainen kuin jopot, renkaat ehkä vähän paksummat. Ajelin hetken aikaa satula ihan alhaalla ja ai jumalauta se oli raskasta! Siis ihan tuskaa. Nyt sain laitettua sitä parikymmentä senttiä ylös ja heti parani, vaikka siltikin se on vielä raskas. Mietinkin, että kannattaako nostaa satula ihan kunnolla ylös ja miten paljon se vaikuttaa ajoon? Miten kukaan pystyy ajamaan tollasilla paskoilla millä ei pääse edes eteenpäin kunnolla ja pienessäkin ylämäessä tuntuu että ei vaan saa pyörää liikkeelle? :D

Niin ja kysyn tätä ennen satulan nostamista, koska jos se on nyt hyvällä korkeudella, en jaksa alkaa sitä turhaan säätelemään (siinä on vittumainen systeemi, en halua koskea siihen ennen kuin on pakko).

Satula on hyvällä korkeudella sun käytössä siinä missä tuntuu hyvältä, mitä korkeammalla se on sen enemmän saat voimaa siihen polkemiseen mut vaikeampi röhnöttää siinä satulassa sen jälkeen. Mummonpyörissä on suht turhaa hifistellä minkään satulan kanssa, Elasto voi varmaan kertoa tarinoita mihin se satulan vääntäminen menee ammattiäijillä, se on useamman kuukauden homma ku sitä ruvetaan laittaa niinku se kuuluu :D
 
Satula on hyvällä korkeudella sun käytössä siinä missä tuntuu hyvältä, mitä korkeammalla se on sen enemmän saat voimaa siihen polkemiseen mut vaikeampi röhnöttää siinä satulassa sen jälkeen. Mummonpyörissä on suht turhaa hifistellä minkään satulan kanssa, Elasto voi varmaan kertoa tarinoita mihin se satulan vääntäminen menee ammattiäijillä, se on useamman kuukauden homma ku sitä ruvetaan laittaa niinku se kuuluu :D

Ehkä mä yritän vähän nostaa tota, pikkusen menee ehkä polvet suuhun vieläkin. Ja ei toi oo mummopyörä vaan Jopon kokoinen minipyörä, ehkä pahin kaikista vaihtoehdoista :jahas:
 
Kesä alkaa pikkuhiljaa lähestymään ja tiet alkaa olla hyvin pitkälti sulaneita, joten päähän iskostui ajatus pyörän ostosta. Minkä merkkistä ja mallista pyörää asiaan enemmän perehtyneet suosittelette maantiepyörien valikoimasta hintaluokassa alle 1000e? Muutama mielessä käynyt vaihtoehto olis esim. Meridan road race 903/road ride 901, Focus variado 3.0, Gary Fisher AR super, Trekit, Konat?

Gary Fisher on jo niin kaunis että on saanut sen puolesta jo ylimääräisen plussan.
arc_super_blue.jpg


Ehdotuksia?
 
Ääni Meridalle multa. Garya ei käsittääkseni enään edes ole, taitaa olla Trek/gary nykyisin. Mut enivei, se ei vaikuta ajettavuuteen. Ostit sitten minkä tahansa niin tohon hintaluokkaan on aika samankaltaisia kaikki. Osasarja ratkaisee, kantsii ostaa hyvillä osilla niin fillarista on iloa pidempään. Ja jos tarkoitus on ajaa läpi vuoden niin cyclo voisi olla hyvä vaihtoehto.

Meridoita on itsella ollut useita, ja on tälläkin hetkellä Cyclocross 3 ja Scultura EVO 905 joka saapui itseasiassa tänään. Meridalla on toimiva organisaatio Suomessa ja tästä on apua jos on jotain murheita sen kanssa. Fillari on sellainen kapistus mitä en itse koskaan ostaisi netistä. Viime kesän kilpurissa oli pari ongelmaa, niiden kanssa oli kiva mennä paikalliseen liikkeeseen joka laittoi jutut päivässä kuntoon. Toinen vaihtoehto olisi ollut toimitella fillaria pitkin eurooppaa huoltoon, tossa pari pointtia mitkä kannattaa huomioida. Ja tietty koko, varmista että ostat oikean kokoisen.

Tossa pari kuvaa omasta kalustosta.
 

Liitteet

  • IMG_5562.jpg
    IMG_5562.jpg
    270 KB · Katsottu: 208
  • 1302772426867.jpg
    1302772426867.jpg
    252,3 KB · Katsottu: 275
  • IMG_5552.jpg
    IMG_5552.jpg
    471 KB · Katsottu: 237
  • IMG_5558.jpg
    IMG_5558.jpg
    612,8 KB · Katsottu: 349
Ääni Meridalle multa. Garya ei käsittääkseni enään edes ole, taitaa olla Trek/gary nykyisin. Mut enivei, se ei vaikuta ajettavuuteen. Ostit sitten minkä tahansa niin tohon hintaluokkaan on aika samankaltaisia kaikki. Osasarja ratkaisee, kantsii ostaa hyvillä osilla niin fillarista on iloa pidempään. Ja jos tarkoitus on ajaa läpi vuoden niin cyclo voisi olla hyvä vaihtoehto.

Meridoita on itsella ollut useita, ja on tälläkin hetkellä Cyclocross 3 ja Scultura EVO 905 joka saapui itseasiassa tänään. Meridalla on toimiva organisaatio Suomessa ja tästä on apua jos on jotain murheita sen kanssa. Fillari on sellainen kapistus mitä en itse koskaan ostaisi netistä. Viime kesän kilpurissa oli pari ongelmaa, niiden kanssa oli kiva mennä paikalliseen liikkeeseen joka laittoi jutut päivässä kuntoon. Toinen vaihtoehto olisi ollut toimitella fillaria pitkin eurooppaa huoltoon, tossa pari pointtia mitkä kannattaa huomioida. Ja tietty koko, varmista että ostat oikean kokoisen.

Tossa pari kuvaa omasta kalustosta.
Olin jo vahvasti kallistumassa tuohon Meridaan kun oli ihan hyvässä hinnassa (http://www.supersports.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=1981), mutta ei tietenkään sopivaa kokoa. Kovasti tuntuu olevan fillarifoorumilla suosiossa Canyonit tai Roset saksanmaalta tilattuna, mutta katsellaan vielä juuri tuon huollon takia. Osathan noissa ois luokkaa ellei pariakin paremmat kuin mitä suomesta saa vastaavanlaisissa pyörissä samaan hintaluokkaan.
 
Olin jo vahvasti kallistumassa tuohon Meridaan kun oli ihan hyvässä hinnassa (http://www.supersports.fi/verkkokauppa/naytatuote.php?lTuoteTunniste=1981), mutta ei tietenkään sopivaa kokoa. Kovasti tuntuu olevan fillarifoorumilla suosiossa Canyonit tai Roset saksanmaalta tilattuna, mutta katsellaan vielä juuri tuon huollon takia. Osathan noissa ois luokkaa ellei pariakin paremmat kuin mitä suomesta saa vastaavanlaisissa pyörissä samaan hintaluokkaan.

Mitäs kokoa etsit?
 
52/54 valmistajasta riippuen taitais olla se passeli tämmöselle lyhytkoipiselle (n.78cm "lahjepituus").
e. Hmm. No niin no 55 kokoa ois Merida, joten ei tuo nyt ihan mahdoton ajatus sittenkään.
 
Ylivuotisia kannattaa soitella ja kysellä jos liikkeisiin on jäänyt 2010 malleja myymättä. Voi tehdä todellisia löytöjä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom