Itse ostin kaupunkipyöräilyä varten nimenomaan maastofillarin joustokeulalla. Toki ajelen sillä satunnaisesti myös maastossakin, mutta mielestäni kaupunkiin paras pyörä on maastopyörä. Ajoasento on tosi hyvä koukkailua ja esim. kanttareiden yli vauhdilla ajamista varten ja rungon kestävyyskin on luultavasti parempi kuin esim. CC:ssä. Myös jarrut ovat usein tehokkaammat kuin vastaavassa crossarissa, eli takapyörän saa tarvittaessa irroitettua maasta helposti. Joustokeulasta nyt voi olla montaa mieltä, mutta laiskassa ajossa sekin ajaa asiansa erinomaisesti (esim. silloin, jos ei jaksa nostaa etupyörää pienen kanttarin yli). Omassa pyörässä on Scwalben Big Applet alla, ja rullaavuus on ihan jees. Edellisellä pyörällä (maastopyörä slickseillä, ajelin 150 kilometrin yhtäjaksoisen matkan aikaan 6 tuntia, joka tekee keskinopeudeksi 25 km/t, joten vauhtiakin on riittänyt ihan omiin tarpeisiin. Toki maantiefillarilla olisi saman matkan ajanut tunnin nopeammin, mutta onko se oleellista?
Myös sellainen pikku juttu kuin kumien parempi puhkeamissuoja ajaa maastopyörän paremmuutta verrattuna vaikkapa hybridiin. Lukuisten kavereiden hybrideistä on puhjenneet pistosuojatut kumit, kun taas itselläni ei vastaavaa ole tapahtunut yhdeksään vuoteen. leveämmät renkaat eivät tarvitse kantaakseen yhtä paljon painetta, jolloin rengas myötäilee paremmin teräviäkin esineitä, eikä puhkea läheskään niin helposti.
Tällaisia mietteitä tällä kertaa. Saa toki olla eri mieltä, mutta mielellään kunnollisten perustelujen kanssa.