Fillareista

Cube LTD Teamin pitäisi tupsahtaa Saksasta tällä viikolla, UPSin tietojen mukaan odotettavissa jo huomenna. Hyviä kokemuksia pyörästä kuullut, joten kovalla innolla tuota odotellaan...

LTD_team_black.jpg


edit. vähän speksejä:
- Rock Shox Recon SL AIR 100mm, Motion Control, PopLoc
- Shimano Deore XT RD-M772 Shadow
- Shimano SLX FD-M660, Top Swing, 34.9mm
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ostin kaupunkipyöräilyä varten nimenomaan maastofillarin joustokeulalla. Toki ajelen sillä satunnaisesti myös maastossakin, mutta mielestäni kaupunkiin paras pyörä on maastopyörä. Ajoasento on tosi hyvä koukkailua ja esim. kanttareiden yli vauhdilla ajamista varten ja rungon kestävyyskin on luultavasti parempi kuin esim. CC:ssä. Myös jarrut ovat usein tehokkaammat kuin vastaavassa crossarissa, eli takapyörän saa tarvittaessa irroitettua maasta helposti. Joustokeulasta nyt voi olla montaa mieltä, mutta laiskassa ajossa sekin ajaa asiansa erinomaisesti (esim. silloin, jos ei jaksa nostaa etupyörää pienen kanttarin yli). Omassa pyörässä on Scwalben Big Applet alla, ja rullaavuus on ihan jees. Edellisellä pyörällä (maastopyörä slickseillä, ajelin 150 kilometrin yhtäjaksoisen matkan aikaan 6 tuntia, joka tekee keskinopeudeksi 25 km/t, joten vauhtiakin on riittänyt ihan omiin tarpeisiin. Toki maantiefillarilla olisi saman matkan ajanut tunnin nopeammin, mutta onko se oleellista?

Myös sellainen pikku juttu kuin kumien parempi puhkeamissuoja ajaa maastopyörän paremmuutta verrattuna vaikkapa hybridiin. Lukuisten kavereiden hybrideistä on puhjenneet pistosuojatut kumit, kun taas itselläni ei vastaavaa ole tapahtunut yhdeksään vuoteen. leveämmät renkaat eivät tarvitse kantaakseen yhtä paljon painetta, jolloin rengas myötäilee paremmin teräviäkin esineitä, eikä puhkea läheskään niin helposti.

Tällaisia mietteitä tällä kertaa. Saa toki olla eri mieltä, mutta mielellään kunnollisten perustelujen kanssa.
 
Itse ostin kaupunkipyöräilyä varten nimenomaan maastofillarin joustokeulalla. Toki ajelen sillä satunnaisesti myös maastossakin, mutta mielestäni kaupunkiin paras pyörä on maastopyörä. Ajoasento on tosi hyvä koukkailua ja esim. kanttareiden yli vauhdilla ajamista varten ja rungon kestävyyskin on luultavasti parempi kuin esim. CC:ssä. Myös jarrut ovat usein tehokkaammat kuin vastaavassa crossarissa, eli takapyörän saa tarvittaessa irroitettua maasta helposti. Joustokeulasta nyt voi olla montaa mieltä, mutta laiskassa ajossa sekin ajaa asiansa erinomaisesti (esim. silloin, jos ei jaksa nostaa etupyörää pienen kanttarin yli). Omassa pyörässä on Scwalben Big Applet alla, ja rullaavuus on ihan jees. Edellisellä pyörällä (maastopyörä slickseillä, ajelin 150 kilometrin yhtäjaksoisen matkan aikaan 6 tuntia, joka tekee keskinopeudeksi 25 km/t, joten vauhtiakin on riittänyt ihan omiin tarpeisiin. Toki maantiefillarilla olisi saman matkan ajanut tunnin nopeammin, mutta onko se oleellista?

Myös sellainen pikku juttu kuin kumien parempi puhkeamissuoja ajaa maastopyörän paremmuutta verrattuna vaikkapa hybridiin. Lukuisten kavereiden hybrideistä on puhjenneet pistosuojatut kumit, kun taas itselläni ei vastaavaa ole tapahtunut yhdeksään vuoteen. leveämmät renkaat eivät tarvitse kantaakseen yhtä paljon painetta, jolloin rengas myötäilee paremmin teräviäkin esineitä, eikä puhkea läheskään niin helposti.

Tällaisia mietteitä tällä kertaa. Saa toki olla eri mieltä, mutta mielellään kunnollisten perustelujen kanssa.

Ihan yhtä hyvin CC:n runko kestää, jos rungon materiaali on samaa. Molempien pyörien rungot menee paskaksi jos paiskoo maahan.

Kanttariväite on ihan validi, mutta cyclocrossarissa on jo paksummat kumit mitä esim. maantiepyörässä, joten ei cyclollakaan tarvitse ihan niin paljon hidastaa joka risteyksessä. Toki paljon varovaisempi saa olla mitä maasturinakkien kanssa. Toki maasturinkin vanteet saa kieroon jos ajaa kanttariin täysiä. Oikeasti kanttareita on paljon vaan kaupunhin keskustoissa ja siellä on yleensä muutenkin kielletty jalkakäytävällä ajelu eli autojen seassa pitää ajaa.

Hybridiin ja CC:n saa tosi kestäviä pistosuojattuja kumeja kaupasta, kuten esim. Schwalbe durano plus jota on todella vaikea saada hajalle. Väitän että kestää paremmin mitä keskiverto maasturirengas. Maasturirenkaassa lisäsuojaa tuo pelkästään nappulat ja kumiseos ei sen paksumpaa ole.

Tarkoitatko jarruväitteellä sitä että levyjarrut ovat tehokkaammat mitä cantit? Totta, mutta esim. cycloihinkin saa levyjarrut. Mitä käytännön hyötyä siitä on että takapyörän saa nostettua maasta?

Itse preferoin kaupunkiajelussakin maantiepyörää. Varovaisempi ajaminen on vain totuttelukysymys.
 
Tarkoitatko jarruväitteellä sitä että levyjarrut ovat tehokkaammat mitä cantit? Totta, mutta esim. cycloihinkin saa levyjarrut. Mitä käytännön hyötyä siitä on että takapyörän saa nostettua maasta?

Jos ihan tarkkoja ollaan, niin oikeassa CC:ssä on aina cantit. Levaritkin toki niihin saa, mutta silloinhan niillä ei ilmeisesti saa enää kilpailla. Käytännön hyötyä nimenomaan takapyörän nostosta ei ole, mutta tarkoitinkin tuolla lähinnä jarrujen riittävää tehoa. Tarvittaessa on siis mahdollista jarruttaa niin tehokkaasti kuin fysiikan lait antavat periksi.

Sitten tuosta jalkakäytävillä ajelusta. Ajelen, pakosta. Asun Seinäjoella, ja täällä on jostain kumman syystä yksisuuntaisia katuja koko keskusta täynnä, joten fillarilla paikasta toiseen siirtyminen käy luonnollisemmin kun käyttää MYÖS jalkakäytäviä. Ei viitsi nääs koko kaupunkia kiertää. Tuossa käytössä on paksummista kumeista hyötyä. Nakkeina minulla on Slicksit, joten kumiseos on paksua ja rengasrikkoa ei mitä luultavimmin tule. Luulisin, että vaikka olisi kuinka kestävä CC:n pistosuojattu, niin ei ole mitään jakoa noita paksumpia renkaita vastaan.

Kokonaisuutena maasturi on mielestäni miellyttävämpi kuin "kyykkypyörä" ja sillä on rennompi ajella jokapäiväisiä ajoja, jonka lisäksi sen geometria sallii vähän vauhdikkaammankin ajon, oli se sitten takapyörä ilmassa tai sladissa. Miten vain!
 
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin oikeassa CC:ssä on aina cantit. Levaritkin toki niihin saa, mutta silloinhan niillä ei ilmeisesti saa enää kilpailla. Käytännön hyötyä nimenomaan takapyörän nostosta ei ole, mutta tarkoitinkin tuolla lähinnä jarrujen riittävää tehoa. Tarvittaessa on siis mahdollista jarruttaa niin tehokkaasti kuin fysiikan lait antavat periksi.

Sitten tuosta jalkakäytävillä ajelusta. Ajelen, pakosta. Asun Seinäjoella, ja täällä on jostain kumman syystä yksisuuntaisia katuja koko keskusta täynnä, joten fillarilla paikasta toiseen siirtyminen käy luonnollisemmin kun käyttää MYÖS jalkakäytäviä. Ei viitsi nääs koko kaupunkia kiertää. Tuossa käytössä on paksummista kumeista hyötyä. Nakkeina minulla on Slicksit, joten kumiseos on paksua ja rengasrikkoa ei mitä luultavimmin tule. Luulisin, että vaikka olisi kuinka kestävä CC:n pistosuojattu, niin ei ole mitään jakoa noita paksumpia renkaita vastaan.

Kokonaisuutena maasturi on mielestäni miellyttävämpi kuin "kyykkypyörä" ja sillä on rennompi ajella jokapäiväisiä ajoja, jonka lisäksi sen geometria sallii vähän vauhdikkaammankin ajon, oli se sitten takapyörä ilmassa tai sladissa. Miten vain!

Itse asiassa UCI hyväksyy nykyään levyjarrut myös kisakäytössä. Useampi valmistajaja tekee cx pyöriä levareiden kanssa.
 
Kattelin noita Felt:n pyöriä, ihan vaan ympärivuotiseen kaupunkiajoon tulisi. Olis oikeastaan kaksi vaihtoehtoa X-city2 ja city3. Mitä porukka on mieltä?

Lähinnä osia kyselisin kun en noista kauheasti tiedä. Onko rahanarvosia vai saako hinta/laatu-suhteeltaan parempia?

EDIT.

Löyty kans meridan 700-v ja 400-d. Miten mekaaniset levyjarrut toimii talvella?
 
Hommasin cityfillariksi fixin, pitkät pätkät sitten ajellaan kilpurilla.
 

Liitteet

  • IMG_0267p.jpg
    IMG_0267p.jpg
    203,8 KB · Katsottu: 426
  • IMG_0269p.jpg
    IMG_0269p.jpg
    207,5 KB · Katsottu: 400
Osaakos joku suositella maastopyörää jonka hinta olis noin 500-700 euroa!
Edellinen pyörä oli tunturi aqura, siihen olin muuten ihan tyytyväinen mutta vaihteet oli aika surkeet!
Suurin osa ajosta on kyllä ihan tiellä mutta välillä tulee ajeltua sellaisessa maastossa että maastopyörä pitää olla

Ja Turun suunnalta olen pyörää hankkimassa. :)
 
Voiko joku kertoa, mikä järki noissa fiksipyörissä on? Mikä niistä tekee hyvän? Onhan ne ihan siistin näkösiä, mutta itselle ei kyllä tulis mieleenkään hankkia kaupunkiin pyörää jota tarvii sotkea koko ajan ja jossa ei ole jarruja. Valaiskaa tietämätöntä.
 
Voiko joku kertoa, mikä järki noissa fiksipyörissä on? Mikä niistä tekee hyvän? Onhan ne ihan siistin näkösiä, mutta itselle ei kyllä tulis mieleenkään hankkia kaupunkiin pyörää jota tarvii sotkea koko ajan ja jossa ei ole jarruja. Valaiskaa tietämätöntä.

Helppokäyttöisyys ja aina pelittävät. Helposti huollettavia, siksi myös fillarilähetit tykkäilee fikseistä.
 
Juurikin näin. Ja lisäksi fixi treenaa jalkoja ihan erilailla mitä tavallinen fillari. Ajan läpi vuoden erilaisilla maantiefillareilla ja silti fixistä saa uutta pontta jalkojen treenaamiseen. Ja kyllä fixeissä usein jarru on, jos ei muuta niin pahimman varalta. Mutta ennakoimalla pärjää ihan hyvin pelkän "jalkajarrun" ja skidaamisen kanssa. Ketä on joskus kokeillut spinnausta tykkää varmasti myös fixistä.
 
Voiko joku kertoa, mikä järki noissa fiksipyörissä on? Mikä niistä tekee hyvän? Onhan ne ihan siistin näkösiä, mutta itselle ei kyllä tulis mieleenkään hankkia kaupunkiin pyörää jota tarvii sotkea koko ajan ja jossa ei ole jarruja. Valaiskaa tietämätöntä.

Ei mitään. (Kyllä, ajan itsekin lähes pelkästään vain fiksillä)
 
Pistetään vielä metsälenkkipelistäkin kuva.

Usein rutiini ennen duunia maantiefillarilla lenkki ja illalla maasturilla, joko ruissalon metsissä tai hirvensalon rinnettä ylös alas.
 

Liitteet

  • IMG_0356.jpg
    IMG_0356.jpg
    561,2 KB · Katsottu: 969
Perjantaina tuli uudet osat maastofillariin, ja lauantaina kasailinn kiekot ja laitoin kiinni. Kunnon lenkkiä en oo vielä ehtiny tehä, mutta lyhyillä testeillä tuntu aivan perkeleen hyvältä.

39924_428555223559_724808559_4765582_907104_n.jpg


Uutta osaa siis keula (Fox Talas RLC) ja kiekot (Hope Pro II + Mavic XM719). Punnita vielä pitäs, mutta vaakaa en omista, eikä tunnu kellään kaverillakaan olevan...

Edit: Vielä vois hommata ohjaukseen vähän keveempää palikkaa, vaikka jotain hiilariosaa tms. Muuten alkaa olemaan lopullisessa (yeah right) kuosissaan. :)
 
Mitä palikkaa SpeedyG tossa sun takanaolevassa dh:ssa on? Tekis itellekin mieli hankkia dh kun muutan nyt Jyväskylään opiskelemaan, pääsis laajavuoreen tykittämään + ajelemaan koulumatkat näppärästi kesällä sekä talvella.
 
Mitä palikkaa SpeedyG tossa sun takanaolevassa dh:ssa on? Tekis itellekin mieli hankkia dh kun muutan nyt Jyväskylään opiskelemaan, pääsis laajavuoreen tykittämään + ajelemaan koulumatkat näppärästi kesällä sekä talvella.

Siinä on Turner DHR:än ympärille laitettu Marzocchi 888 RC2XVA, takakiekko Mavic EX823+joku Hopen napa, etukiekko Mavic d521+DaBombin joku napa, Truvativin Holzfellerin kammet+joku keskiö, Thomsonin satulatolppa, MRP:n ketjunohjuri, Shimanon 105 vaihtaja+maantiepakka, jarruina Shimanon Saintit. Muut osat oikeestaan perustavaraa... Pitäs myydä tuo pois kun ei aika oikein riitä kolmelle fillarille, töille, koululle ja muille harrastuksille. Parin vuoden aikana ajanu vaa pari kertaa. Tuostahan sie saisit oivan fillarin... :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom