Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei siihen mitään sen kummempaa syytä ole. Toi on vain esimerkki jolla itse suunnilleen teen. Mulle on aina riittänyt pari kovempaa sarjaa ja loppuun pari pumppisarjaa. Vähimmillään olen tehnyt hauista neljä sarjaa viikossa, ja se on silti paras lihsryhmä.Powerhousulle kysymys. Tuossa ohjelmassasi jonka teit, nii siinä on esimerkiksi hauiksille ja ojentajille 2 sarjaa isompaa perusliikettä ja 3 pidempää pumppisarjaa. Niin onko tuohon joku erityinen syy, kun eikös se niin ole että lihaksen kasvatuksessa pitäisi keskittyä enemmän raskaisiin perusliikkeisiin ja lopuksi vain pari sarjaa pumppia?
mitäs mieltä tästä:
ma: rinta,selkä
ti: jalat
to: olkapäät,ojentajat
su: hauis
Jaa. Jos mä nyt sitten, kun ei tässä muutakaan. Ruotsia pitäisi lukea, mutta tää on paljon mielenkiintoisempaa. :D Näissä valmiissa ohjelmissa on sitten vähän sellainen juttu, että ne on jokseenkin viitteellisiä ja niitä pitää joskus muuttaa omiin tarkoituksiin. Jollakin voi tuntua, että sarjoja on liikaa ja toisella joka ei osaa vääntää yhtä kovaa, tuntuu sarjoja olevan liian vähän. Pitää siis sovittaa itselleen aina, kunhan kokemusta tulee ja osaa kuunnella kehoaan.
Mutta tästä lähtee:
Treeni 1.
Rinta, Hauis, Epäkkäät, (selkä, sivuolkapäät)
Penkki 2x6
Vinopenkki 3x10
Ristikkäistalja / Pec-Deck 3x12
Scott-hauiskääntö 2x8
Hauiskääntö taljassa 3x12
Olankohautus 4x8-15*
(Ylätalja) 2x15
(Vipunostot sivulle) 2x15
Treeni 2.
Etureidet, Pohkeet, Vatsat (takareidet)
Kyykky 2x8
Prässi / Hack 2x10
Reiden ojennus 4x8-15*
Pohkeet (joku liike vaan) 4x8-15*
(Reiden koukistus) 2x15
Treeni 3.
Selkä, Olkapäät, Ojentajat (rinta)
Leveä ylätalja / Leuanveto 2x8-10
Kapea ylätalja / leuanveto 2x8-10
Alatalja / Kulmasoutu 2x8-10
Kulmasoutu käsipainolla 2x10-12
Pullover taljassa 1x15
Pystypunnerrus 2x8
Vipunostot sivulle 4x8-15*
Ransakalainen punnerrus 2x8
Ojentajat taljassa 3x12
(Ristikkäistalja / Pec-Deck) 2x15
Treeni 4.
Takareidet, Pohkeet, Vatsat (etureidet)
SJMV 3x8-10
Reiden koukistus 4x8-15*
Pohkeet (joku liike) 4x8-15*
(Reiden ojennus) 2x15
* = Joka sarjaan painoja vähemmän ja toistoja enemmän
Penkki on tyylillä Miken 2x6, kun kaikki haluaa tietysti panostaa siihen, että penkki nousee
Selkätreeni näyttää pitkältä, koska halusin siihen enemmän liikkeitä. Viimeinen pullover taljassa on tavallaan vain ylimääräinen jolla otetaan viimeisetkin mehut selästä pitkällä sarjalla. Laitoin kun ite tykkään tehdä noin.
Tähdellä merkityt siis tyylillä, että aloitetaan isoilla painoilla ja tehdään sillä ruma kasi. Saa siis olla melko ruma sarja, kunhan mies vie painoja eikä toisin päin. Liikketkin on pääsääntöisesti valittu noihin niin, ettei liian rumia edes pääse tekemään. Viparit teen itse taljassa yhdellä kädellä, koska siinä on huijaaminen hiukan vaikeampaa kuin käsipainoilla. Niin, sitten seuraavaan sarjaan vähän painoa pois ja vähän pitempi sarja paremmalla tekniikalla. Viimeinen sarja onkin sitten pitkä sarja täydellisellä tekniikalla. Tällä saadaan aikaan ensin suurien painojen lihasta rikkova vaikutus ja loppua kohden älytön pumppi. Ja toimii.
Sarjamäärät viitteellisiä, kuten ylhäällä sanoinkin, koska ei kaikille voi samat sarjamäärätkään sopia. Toki noillakin voi tehdä suoraan jos ei osaa vielä muutella ohjelmaa. Toimii se noinkin. Lisäliikkeiden sarjamäärä on noin kaksi. Jos puhtia riittää, niin voi tehdä vaikka kolme. Ei se ainakaan keneltäkään pois ole. Ehkä on parempikin niin.
Edit: Vatsoja en merkannut jalkapäivälle, koska jokainen tekee kuitenkin ihan omanlaisensa vatsatreenin. Sillä paikalla se kuitenkin on fiksuinta tehdä.
Mutta siinä olisi. Jos joku haluaa, niin saa ottaa.