Fasettilukko ja treenaus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Lapoja aukassu nyt rullaamalla ja kiertoliikkeillä aika tehokkaasti että on aika hyvänä muutaman päivän, ylempänä vaivaa edelleen, varsinki niskan C4/5 tekee olot vittumaiseks mutta salilla pystyny silti käymään, joskus treenin jälkeen niska kipee mut mitä pienistä :) Ehkä toi kaatuminen vois olla ratkasu tai kysyy jonku monottaan tonne yläselkään :)

Jatketaas, treeniä on pystyny tekemään melko normaalisti vaikka nuo lukot vaivaa kiihtyvällä tahdilla erityisesti lapojen väli, jos on vapaapäivä saa pilatesrullailla (tästä on tullut ihan paras kaveri) ihan puolen tunnin välein kun alkaa painaa ja rullalla naksuu auki. Välillä tennispalloilla ylempää. 3 viikkoo on iltaisin suoritettu tunnin venyttely-metodit, tosin ilman mitään hyötyä. Alkaa kyllä jo vähän ärsyttää tää rullailu...

Jos jotain positiivista niin nää ei ole enää niin kivuliaita kuin aikasemmin

Kannattas ehkä jossain tatamilla kokeilla et hyppää vaan selälleen ja leuka kiinni rintalastassa

Tän pystyy tekemään ihan kotioloissa. Matolle istumaan, kädet ristiin rinnalle, leuka rintaan, keuhkot tyhjäksi ja sitten "hivenen pyöreällä" selällä mattoon suht koht hallitusti, mutta reippaasti - ei varmaan kannata ihan lahnana siihen losauttaa. :) Mulla ainakin lukot poksuu auki. En sitten tiedä, miten "suositeltava" menetelmä tämä on, jos poppamieheltä kysyy.

Mulla aukeaa lukot lapojen välistä seuraavalla, aika brutaalin tuntuisella tavalla:
Potkaisee (heilurimaisesti) reilusti oikealla jalalla vasemmalle puolelle, ja samalla iskee oikealla kädellä horisontaalisesti edestä taakse.
Ja samlla lailla vasemmalla jalalla ja vasemmalla kädellä...

Itse tunnen missä vaiheessa lukko panttaa vastaan, seuraavalla potkulla sitten enemmän voimaa ja lukko poksahtaa auki. Tuntuu häijyltä koska jos ei uskalla laittaa heiluriin voimaa ei lukko aukea vaan sattuu...

Väliraporttia, paremminki on menny. Lukkoja on auottu itse tiheään ja näillä on menty eteenpäin. Työterveyden puolelta pääsin tapaamaan fyssaria joka huolestuneena katsoi selkääni ja kielsi lukkojen avaamisen itse :( noh samana iltana tuttu paineentunne yläselässä jonka jätin aukaisematta, seuraavana aamuna sitten töissä juilahti kipeesti yläselästä ja kohta toisen kerran, sitte alko tuleen kipu ja koko yläselkä meni kramppiin, ajattelin et kattoo töitten jälkeen mikä on tilanne alko vaan iltapäivää kohti tulemaan tuskanhiki päälle ja kivut alko oleen melko mahtavat kunnes sitte oli mentävä lääkäriin jossa lykättiin kipu- ja relaksanttipiikki perseeseen ja laittovat kotia saikkua tuli ja eilen käväsin OMT:llä aukas melkosesti lukkoja yläselästä ja niskasta, kattoo mitä se keksii enskerraks. Tilanne tällä hetkellä paska ja vitutus melkonen; yläselkä kipee ja lihaksia tulehtunu, hartioita ja olkapäitä särkee ja säteilee käsiin, alaselkää pakottaa ja piriformis (jo valmiiksi kipeä) ärty niistä piikeistä ja sattuu melkosesti ja säteilee jalkoihin :)

Mites -Jarkko- nyt sujuu lukkojen kanssa?

Minkä takia kielsi itse avaamisen?? Tai no tietäähän sen kun on olevinaan ammattitöitä tollaset..

Minkä takia kielsi itse avaamisen?? Tai no tietäähän sen kun on olevinaan ammattitöitä tollaset..

Sanoisin, että siks, koska itse niitä ei välttämättä saa kunnolla auki. Naksauttelut/avaamiset/manipuloinnit saattaa joskus jopa todennäköisesti osua väärään kohtaan, kun itse tekee. Sillon se eniten jumissa oleva paikka ei korjaannu, vaan vieressä olevat jo valmiiksi liikkuvat (jopa yliliikkuvat) segmentit liikkuvat vaan lisää. Tosta syystä foam rollerin päällä selän availu ei aina välttämättä oo tehokasta tai järkevää. Jumipaikat pysyy jumissa ja yliliikkuvat paikat alkaa liikkua entistä enemmän. Ammattilainen saa kohdistettua noita avaamisia paremmin, jolloin samaa ongelmaa ei ole.

Hei!
Avaan vähän omaa tilannetta siinä toivossa että saisin jonkinlaista apua toivottamaan tilanteeseen.
Mulla on ollut vuosia jonkin verran virheasentoa lantiossa, olen prässissä ja kyykyissä huomannut että vartalo vääntyy kieroon ja oikea jalka on puutunut ja heikompit. Olen lopettanut kyykkäämiset ja maastavedot kokonaan ja karsinut muitakin liikkeitä ongelman takia. Suurempia kipuja ei aiemmin ole ollut enkä ole lähtenyt pahemmin korjaamaan ongelmia. Noin 4kk sitte tein ensimmäisen lämmittelytoiston vinopenkissä ja siitä asti olen kärsinyt pahoista nikamalukoista. Kun työnsin painot ylös suoraksi tuntui kuin joku olisi leikannut hermon poikki lapaluun ja selkärangan välistä, tai kiristänyt nippusiteen siihen ympärille. Meinasin pyörtyä ja keräilin itteäni lattialla hetken, koko niska jumittu ja selkä meni totaalisen kramppiin. Oikea käsi puutui kokonaan ja en saanut kättä edes nostettua, jumi oli niin aggressiivinen. Sain seuraavana päivänä kipu- sekä relaksanttipiikin jotka helpottivat olotilaa. Jäin sairaslomalle ja kävin hieronnoissa ja manipulaatioissa. Helpotusta sain aina muutamaksi päiväksi ja nikamalukko tuli aina uudestaan takasin.

Syynä kaikkeen on näillä näkymin SI-nivelen vaivat ja lonkan virheasento, joka kiertää mun selkärankaa S-muotoiseksi ja luo aina samaan kohtaa nikamalukon. Olen käynyt ammattitaitoisella kiropraktikolla joka osaa manipuloida lonkan ja nikamat täysin suoraksi. Olo on kuin uudelleensyntyny hoidon jälkeen mutta 1-2pv niin kivut palaavat ja kroppa vetää vinoon, eli jotain pahoja lihaskireyksiä lantiossa jotka vääntää kropan uudestaan virheasentoon. Olen viimeisen 2kk aikana käynyt 2 krt kiropraktikolla, 7 krt hieronnassa, kerran fysiatrin vastaanotolla ja 2 kertaa fysioterapiassa. Jokaisen manipuloinnin ja rintarangan käsittelyn jälkeen olen elämäni kunnossa ja selkä on piikkisuora. Tästä kuitenkin 1-2pv eteenpäin olen taas suurissa tuskissa sillä nikamalukko uusiutuu heti oikean lavan ja selkärangan alueelle. Tunnen kireyttä alaselkään ja lonkkaan asti eli olen melko varma että ongelma on sieltä lähtöisin. Keneltäkään en ole vielä saanut mitään ''kotitehtäviä'' ta neuvoa mitä voisin tehdä että ongelma pysyisi poissa, ne manipulaatiot toimii ja mun kroppa menee hoidoissa suoraksi, mutta ongelmat uusiutuu heti seuraavana päivänä ja aiheuttaa toivottomuutta... Venyttelen ja joogaan jonkin verran mutta pääosin se aiheuttaa enemmän kipuja sillä nikamalukko estää liikeratoja ja venyttelyjä.

1kk sitten sain myös sairaskohtauksen töissä. Lapa kipuili koko päivän ja sinnittelin kipua vastaan. Yhtäkkiä selkä kramppasi ja sain jonkinlaisen paniikkikohtauksen kun keuhkot eivät toimineet. Nikamalukko painoi niin paljo hermoa että meinas taju lähteä ja oikea käsi oli taas aivan puutunut. Tällä hetkellä olen työkyvytön ja valmis maksamaan omaisuuden jos vaan löytyisi se oikea henkilö auttamaan kaveria hädässä. En pysty urheilemaan, käymään töissä ja arki on pääosin polttavaa hermokipua lavassa. En viitsisi buranan voimillakaan elää jatkuvasti, relaksantit myös väsyttävät pahasti vaikkakin auttavat olotilaa. Oireet selvästi pahenevat jos istun paikallaan enkä pääse säännöllisin väliajoin makaamaan pilatesrullan päälle helpottamaan nikamalukon painetta, teen istumatyötä.

Otan kaiken neuvon vastaan ja jos joku on kärsinyt samoista ongelmista, miten olette päässeet asiassa eteenpäin? Tässä vielä muutama kuva kun nikamalukko on pahimmillaan, huomaa selkeä eron lapojen toiminnassa ja rangan muodossa.

Liitteet

• 18492018_10155286284268535_160911004_n.jpg
    18492018_10155286284268535_160911004_n.jpg
    19,8 KB · Katsottu: 392
  • 18449797_10155286284383535_158790217_n.jpg
    18449797_10155286284383535_158790217_n.jpg
    19,7 KB · Katsottu: 377
@Repz0l Ensin osaava fyssari joka osaa kertoa sulle syyn ja seurauksen, sekä ohjeistaa kotitehtäviä. Itse sain apua Jyväskylässä, Mehiläisessä työskentelevältä OMT-Fysioterapeutti Peter Halen'lta. Toisena sitten vakio hieroja/fyssari/osteopaatti tms. joka osaa asiansa ja yhdessä löydätte sulle sopivat käsittely menetelmät. Pitkin päivää mobilisointia, lihashuoltoa yms. Kokeile rohkeasti eri juttuja ja valitse sopivat menetelmät ja tee niitä säännöllisesti ja usein.

Itsellä on rintarangan nikamissa rakennevika, lannerangan nikamissa reiluhkos yliliikkuvuutta sekä lievä skolioosi, minkä takia pitää päivittäin tehdä huoltavia ja säännöllisesti olen jo vuosia käynyt osteopaatilla käsittelyssä. Ei ongelmat ole kadonnut, mutta helpottanut ja aika pitkälle pärjää. Töiden kanssa eniten onglemia ollut, jos tulee pitkiä päiviä/jaksoja ettei kerkeä huoltaa kroppaa, niin tulee tilanteita että mikään asento ei auta, vaan kipu on lähes sietämätöntä ja hengittäminen katkonaista kun jokainen sisäänveto aiheuttaa kipua. Kipulääkkeet onkin aina varmuuden vuoksi matkassa kun on töissä/reissussa tms.

1kk sitten sain myös sairaskohtauksen töissä. Lapa kipuili koko päivän ja sinnittelin kipua vastaan. Yhtäkkiä selkä kramppasi ja sain jonkinlaisen paniikkikohtauksen kun keuhkot eivät toimineet. Nikamalukko painoi niin paljo hermoa että meinas taju lähteä ja oikea käsi oli taas aivan puutunut. Tällä hetkellä olen työkyvytön ja valmis maksamaan omaisuuden jos vaan löytyisi se oikea henkilö auttamaan kaveria hädässä. En pysty urheilemaan, käymään töissä ja arki on pääosin polttavaa hermokipua lavassa. En viitsisi buranan voimillakaan elää jatkuvasti, relaksantit myös väsyttävät pahasti vaikkakin auttavat olotilaa. Oireet selvästi pahenevat jos istun paikallaan enkä pääse säännöllisin väliajoin makaamaan pilatesrullan päälle helpottamaan nikamalukon painetta, teen istumatyötä.
Itsellä alkoi ensimmäiset selkävaivat vuonna 2010, mutta 2012 tuli aikalailla kuvailemasi tilanne + yöunet oli 2kk aikana keskiarvoltaan 1-3 tuntia ja sekin pätkissä. Ravasin työpaikan lääkärillä, testasi reuman yms. Sen jälkeen totesi ettei tiedä enempää ja pisti eteenpäin em. fyssarille. Sieltä sain sit selvyyttä tilanteeseen ja ohjeita mitä tehdä. Jouduin lopettamaan työni ja alkaa kuntouttamaan akuuttia kipuvaihetta pois. 2-3kk söin kipulääkkeittä ja relaxantteja ja tein kuntouttavia/mobilisoivia liikkeitä. Nopeasti tilanne sit parani kun sai omaan tahtiin(kipujen mukaan) tehdä kuntouttavaa jumppaa. Nopeasti tilanne parani ihan ok'si, mutta eipä se tässä vuosien aikana ole sen paremmaksi mennyt. Joskus on pitkään ollut täysin ongelmatonta ja nyt taas n. 6kk ollut hankalampaa, mutta se on mitä on, treenimotivaatiota syö kyllä reilusti, mutta kun tiedostaa että pahenee vain jos jää kotiin aina ku tuntuu ikävältä, niin se ajaa liikkumaan.

Ei muutaku tsemppiä ja toivottavasti löydät apua tilanteeseesi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos tsempeistä, Jkylä on toki aika kaukana ja odottelen jos täältä lähempää Helsinkiä löytyis osaavia fyssareita, mitä varmasti löytyykin. Tarvitsisin juuri opastusta mitä liikkeitä mun kuuluisi tehdä että voisin pitkällä aikatähtäimellä saada helpotusta olotilaan. Tällä hetkellä mikä tahansa liikuntamuoto aiheuttaa lisää jomotusta ja kipua oikeeseen selkälihakseen ja lavan reunaan.

Edeltävän kaverin mainitsema OMT-fyssari on kyllä hyvä valinta. Rintarangan alueen pystyy mobilisoimaan ihan putkirullauksella. Olettaen tietysti, että lihakset ei ole liian jumissa. Monesti tilanne tekee se, että lihakset on liian jumissa rintarangan alueella ja nähdään sitten fasettilukkoja, kun liikkuvuus on rangassa heikko. Paljon mobilisointia vaan sinne. Youtubesta löytyy valtava määrä rintarangalle sopivia liikkeitä, mitä voit tehdä. Myös suomenkielisenä varmaan löytyy. Nivel liikkuvuutta edistävä koulutuksen saanut hieroja pystyy ihan hyvin mobilisoimaan tota sun rankaa myös. Ei aina tarvii osteopaattia taikka kiropraktikkoa. Säästää muutaman euron. Mobilisointi toimii vähän helpommin, jos saat sen rangan lämmitettyä ensin. Esim kävelylenkki alle ja rullaten taikka kauratyyny mikron kautta rangan päälle vähäksi aikaa ja sitten rullaten.

Mitä tulee tohon käsien puutuminen, niin se kannattaa kyllä käydä tsekkaamassa aina tyyliin OMT-fyssarilla. Jos siellä on paha hermopinne, niin se pitää hoitaa jo melkein lääkärin kautta kuntoon, jos ei lähde toimimaan. Puhun jatkuvasta puutumisesta.

EDIT: Kyselit osaajaa Helsingistä, niin Ismo Palmamäki FysioProVitassa on paras kaveri sulle, jos haluut apuja sen suhteen. Itse teen hierontoja Vantaalla, jos haluut tulla piipahtamaan, niin laita priva postia tulemaan.

Edeltävän kaverin mainitsema OMT-fyssari on kyllä hyvä valinta. Rintarangan alueen pystyy mobilisoimaan ihan putkirullauksella. Olettaen tietysti, että lihakset ei ole liian jumissa. Monesti tilanne tekee se, että lihakset on liian jumissa rintarangan alueella ja nähdään sitten fasettilukkoja, kun liikkuvuus on rangassa heikko. Paljon mobilisointia vaan sinne. Youtubesta löytyy valtava määrä rintarangalle sopivia liikkeitä, mitä voit tehdä. Myös suomenkielisenä varmaan löytyy. Nivel liikkuvuutta edistävä koulutuksen saanut hieroja pystyy ihan hyvin mobilisoimaan tota sun rankaa myös. Ei aina tarvii osteopaattia taikka kiropraktikkoa. Säästää muutaman euron. Mobilisointi toimii vähän helpommin, jos saat sen rangan lämmitettyä ensin. Esim kävelylenkki alle ja rullaten taikka kauratyyny mikron kautta rangan päälle vähäksi aikaa ja sitten rullaten.

Mitä tulee tohon käsien puutuminen, niin se kannattaa kyllä käydä tsekkaamassa aina tyyliin OMT-fyssarilla. Jos siellä on paha hermopinne, niin se pitää hoitaa jo melkein lääkärin kautta kuntoon, jos ei lähde toimimaan. Puhun jatkuvasta puutumisesta.

EDIT: Kyselit osaajaa Helsingistä, niin Ismo Palmamäki FysioProVitassa on paras kaveri sulle, jos haluut apuja sen suhteen. Itse teen hierontoja Vantaalla, jos haluut tulla piipahtamaan, niin laita priva postia tulemaan.
Tuo rintaranka on moneen kertaan hierottu auki ja nikamalukot vapautettu, tuntuu vaan siltä että ongelma on muualla ja jos en sitä saa korjattua niin ei sillä rintarangan hoidollakaan mitään pitkäaikaista hyötyä ole. Jos mulla lantion vinous aiheuttaa näitä oireita niin tarviin sen ammattilaisen neuvomaan lantion kanssa, joo netistä löytyy miljoonia videoita mutta sekoittaa myös mieltä että mitä kaikkea pystyy/kannattaa tehdä. Mobilisoin kotona rintarankaa juuri rullaamalla ja vartalonkiertoharjotuksilla, olo saattaa helpttua minuuteista tunteihin eivätkä pahimmat kivut silti häviä tai työkyky palaudu.

Tuo rintaranka on moneen kertaan hierottu auki ja nikamalukot vapautettu, tuntuu vaan siltä että ongelma on muualla ja jos en sitä saa korjattua niin ei sillä rintarangan hoidollakaan mitään pitkäaikaista hyötyä ole. Jos mulla lantion vinous aiheuttaa näitä oireita niin tarviin sen ammattilaisen neuvomaan lantion kanssa, joo netistä löytyy miljoonia videoita mutta sekoittaa myös mieltä että mitä kaikkea pystyy/kannattaa tehdä. Mobilisoin kotona rintarankaa juuri rullaamalla ja vartalonkiertoharjotuksilla, olo saattaa helpttua minuuteista tunteihin eivätkä pahimmat kivut silti häviä tai työkyky palaudu.
Juu varaappa tolle Ismolle aika. Todennäköisesti et tule pettymään.

Yleensä se, että ranka vetää jumiin uudestaan ja uudestaan johtuu asento virheestä lantiossa. Lantion ja si nivelen manipulaatio voisi olla apu sinun tilanteeseen. Jumppa ohjeita yleensä saa vielä mukaan ekalla käynnillä, jotta oikea asento myös pysyisi.

Kiitos tsempeistä, Jkylä on toki aika kaukana ja odottelen jos täältä lähempää Helsinkiä löytyis osaavia fyssareita, mitä varmasti löytyykin. Tarvitsisin juuri opastusta mitä liikkeitä mun kuuluisi tehdä että voisin pitkällä aikatähtäimellä saada helpotusta olotilaan. Tällä hetkellä mikä tahansa liikuntamuoto aiheuttaa lisää jomotusta ja kipua oikeeseen selkälihakseen ja lavan reunaan.

Olen kokenut tämän mm Lahdessa vastaanottavan kaverin päteväksi. Osaamisalueena mm. nimen omaan lantion virheasennon tunnistaminen, hoito ja ehkäiseminen. Oman harjoittelun tärkeyttä ei varmasti voi kyllin korostaa. Tähän liittyy jopa sellaiset asiat kuin autoon nouseminen ja sieltä poistuminen!

https://www.kuntonetti.org/

Juu varaappa tolle Ismolle aika. Todennäköisesti et tule pettymään.
Nyt on Ismolla käyty ja kyllä jäi hyvä fiilis, lähdetään yhdessä työstää lantion toimintahäiriöitä kuntoon. Ei oo halpaa lystiä mutta enpä keksi parempaa sijoitusta kuin oma terveys. Kiitos tästä vinkistä.

Nyt on Ismolla käyty ja kyllä jäi hyvä fiilis, lähdetään yhdessä työstää lantion toimintahäiriöitä kuntoon. Ei oo halpaa lystiä mutta enpä keksi parempaa sijoitusta kuin oma terveys. Kiitos tästä vinkistä.
On se kova äijä. Hyvä, että apua löytyy.

Vähän päivitystä aiempiin viesteihin ja nykytilanteeseen. Muutama vuosi mennyt ja oikea selkä/lonkka vielä pitkälti samassa tilassa. Kun oikea lonkka jumissa (SI-nivel) niin iskee painetta oikeaan lapaan. Oikealla puolella 100% serratuspareesi jonka saanut 6 vuotta sitten ja ei valitettavasti parantunut. Varmasti jotain kytköksiä oikean lonkan toiminnalla ja serratuspareesilla jotka mahdollisesti yhdessä aiheuttavat ongelmaa selkään.

Sormella kun painan selkänikamaa niin hermotus palautuu huomattavasti oikeaan käteen kuten videon loppupuolella näkyy, sama olo tulee kun ammattilainen käsittelee selän auki, valitettavasti oireet palaa usein samana iltana. Vesijuoksu pitkälti ainoa liikunta jota pystyy harrastamaan ilman että illalla/yöllä lihasten viilennettyä tulee kovia kiristyksiä. Kaikki neuvot otetaan vastaan tässä tilanteessa.

View: https://vimeo.com/351256267?activityReferer=1

Vähän päivitystä aiempiin viesteihin ja nykytilanteeseen. Muutama vuosi mennyt ja oikea selkä/lonkka vielä pitkälti samassa tilassa. Kun oikea lonkka jumissa (SI-nivel) niin iskee painetta oikeaan lapaan. Oikealla puolella 100% serratuspareesi jonka saanut 6 vuotta sitten ja ei valitettavasti parantunut. Varmasti jotain kytköksiä oikean lonkan toiminnalla ja serratuspareesilla jotka mahdollisesti yhdessä aiheuttavat ongelmaa selkään.

Sormella kun painan selkänikamaa niin hermotus palautuu huomattavasti oikeaan käteen kuten videon loppupuolella näkyy, sama olo tulee kun ammattilainen käsittelee selän auki, valitettavasti oireet palaa usein samana iltana. Vesijuoksu pitkälti ainoa liikunta jota pystyy harrastamaan ilman että illalla/yöllä lihasten viilennettyä tulee kovia kiristyksiä. Kaikki neuvot otetaan vastaan tässä tilanteessa.

View: https://vimeo.com/351256267?activityReferer=1

Itsellä ollut samantyylistä ongelmaa niin pitkälle, kuin muisti kantaa. Lavat eivät ole yhtä vinossa, kuin sinulla, mutta lantio on selkeästi kiertynyt sisäänpäin, mikä aiheuttaa vihlontaa alselkään. Bonarina pakko mainita, että onneksi ei ole ollut samaan aikaan noita jumeja: joko selkä on ollut jumissa ylhäältä, vasemman lavan kohdalta, tai alhaalta vasemman lonkan kohdalta. Jee.
View: https://www.youtube.com/watch?v=5D3GH9IMg90
tässä osoitteessa oleva jumppa on auttanut selän jumeihin, vaikka kivut eivät ole kokonaan lähteneet. Tsemiä!

Suositut

Back
Ylös Bottom