FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Nelikymppinen nainen. Pituus 163kg, paino 63kg. Salilla 3x viikossa siten, että yhtenä päivänä jalat, toisena rinta-hauis-ojentaja ja kolmantena selkä, olkapää ja vatsat.

Syön seuraavasti:

Aamupala:

50g puuro
100g raejuusto
1 kananmuna
100g marjoja

lounas:

130g jauhelihaa, kanaa, kalaa tms.
45g riisiä tai pastaa
tomaattia, kurkkua ja salaattia

välipala:
1 ruisleipä
100g leikkelettä
pähkinöitä 15g

päivällinen:
130g kanaa, kalaa, jauhelihaa
45g riisiä tai pastaa
tomaattia, kurkkua ja salaattia + sekään loraus öljyä

Iltapala:

30g mysliä sokeritonta
250g rahkaa
100g marjoja
15g pähkinöitä

Haluaisin kiinteytyä/pudottaa jonkin verran painoa. Läskiä löytyy. Mitä mieltä olette ohjelmasta ja ruokailusta? Olen nyt kuukauden noudattanut tuota ruokavaliota pääsääntöisesti. Paino ei ole liikkunut mihinkään.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Treenistä ei oikein voi sanoa mitään ilman tietoa sarjoista, toistoista, painoista ja intensiteestistä. Aerobinen? Muu liikkuminen päivän mittaan?
Ruokapuoli aika hyvän oloinen, tosin juomisista ei ollut tietoa, jos tämän lisäksi tosiaan ei ole kahvileipiä, maitokahveja ym.
100 g leikkelettä päivässä ?
Jos paino on kuukauden pysynyt samassa, on ainakin hyvä juttu että todennäköisesti tiedät nyt ns. peruskulutuksesi ja voit sen mukaan säätää.

Treenistä ei oikein voi sanoa mitään ilman tietoa sarjoista, toistoista, painoista ja intensiteestistä. Aerobinen? Muu liikkuminen päivän mittaan?
Ruokapuoli aika hyvän oloinen, tosin juomisista ei ollut tietoa, jos tämän lisäksi tosiaan ei ole kahvileipiä, maitokahveja ym.
100 g leikkelettä päivässä ?
Jos paino on kuukauden pysynyt samassa, on ainakin hyvä juttu että todennäköisesti tiedät nyt ns. peruskulutuksesi ja voit sen mukaan säätää.

Treeniä salilla kolmesti viikossa. Yhtenä päivänä jalat, toisena rinta, hauis ja ojentajat, kolmantena selkä, olkapäät, vatsat. Sarjat niin, että teen 3x12-15. Aerobista pyrin tekemään 2-3 kertaa viikossa. Leikkeleitä vedän iltapäivän välipalalla leipäsiivun kanssa, että nälkä pysyy paremmin poissa. Välillä sen tilalla maustamattomaan jugurttiin sekoitettua herajauhetta ja marjoja. Vettä menee pari litraa vähintään. Paino ei ole laskenut ollenkaan 1,5 kuukauden aikana eli vähennäkö nyt syömistä? :woot:

Kuin paljon ruokavaliolla on oikeasti väliä? En oo ikinä kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Tosin treenaan vaan kunnon puolesta enkä isojen lihaksien takia.

^ Suuri merkitys. Voin antaa esimerkin.

Olen itse käynyt vasta pari vuotta salilla aktiivisesti. Treenaan kaverini kanssa joka on myös käynyt saman ajan salilla, itse olen lyhyen salitaustan aikana kehittynyt hitaasti mutta kuitenkin jossain määrin kokoajan, olen syönyt hyvinkin oikeaoppisesti kokoajan. Tämä kaveri taas pääsääntöisesti hävyttömän vähän ja sekin vähäinen ollut pääsääntöisesti einespaskaa + viikonloppuna kaljottelua.

Olemme siis tehneet lähes aina samat toistomäärät, reenimäärät etc mutta kaveri on selkeästi huonommin kehittynyt kuin minä.

2kk sitten tämä samainen kaveri aloitti dieetin ja syö edelleen hävyttömän vähän ~ 2000kcal, mutta ruoka on puhdasta bodiruokaa. Jo tässä vaiheessa alhaisista kaloreista huolimatta toveri on alkanut kehittymään enemmän kuin tänä vuonna yhteensä.

Luurilla kirjoitettu, varmasti sisältää typoja ja epäselvää sönkötystä mutta toivottavasto sait kiinni pointista.

Haluaisin kiinteytyä/pudottaa jonkin verran painoa. Läskiä löytyy. Mitä mieltä olette ohjelmasta ja ruokailusta? Olen nyt kuukauden noudattanut tuota ruokavaliota pääsääntöisesti. Paino ei ole liikkunut mihinkään.

Anna muutokselle aikaa. Salitreeni itsessään ei ole kovin kaloreita kuluttaja laji, varsinkaan aloittelijalle jolla treenitehot vielä hakusessa. Itsellä joka kerta pidemmän tauon jälkeen salitreenin aloitettuani paino päinvastoin aina nousee useamman kilon, kunnes sitten ajan myötä tasoittuu. Kannattaa myös huomioida, että vaikka kiinteytymisestä usein puhutaankin, sellaista ei ole oikeasti olemassa. Kiinteys tulee siitä, että rasvan määrä kropassa vähenee siinä kun lihasten määrä kasvaa.

Onko sulla mahdollista ottaa oheen jotain aerobista, ihan vaikka vain hyötyliikunnan muodossa. Työmatkat kävellen tms. Painonpudotuksessa kun tärkeää olisi mielummin saada kulutus mahdollisimman ylös vs. kalorit mahdollisimman alas.

Missä kohtaa päivää käyt tekemässä treenin? Salilla jaksamisen kantilta olisi paras ajoittaa päivän hiilareista suurin osa treenin ympärille.

Kiinostaisi taas pitkästä aikaa raudan nostelu. Ajattelin aloittaa 2-jkoisela 4 kertaa viikossa. Eli tarkotus olis saada painoa mahdollisimman paljon ylöspäin. 184/75 tällä hetkellä ja tavote olis vähintään se 85+kg. Ottisin mielelläni vastaan ruokavalio esimerkkejä. Työni on fyysistä, kulutan paljon ja syön päin helvettiä.

Kerrotteko jonkun penkki treenin 2krt viikossa 4 jakoiseen ohjelmaan. Tarkoitus olisi saada lihasmassaa. Oon suunnitellut tämmöistä eli kertokaa mielipiteitä
Ma
Pena tanko 3x8
Vinopena kp 3x10
Ristitalja Smith 3x12
Pe
Pena kp 3x8
Flies (vai mikä Flyes onkaan) 3x10
Rinta laite 3x12
Eli mitä parannuksia pitäisi tehdä toistoissa ja liikkeissä että saisi lihakset näkyviin. Rinta tulee niin jäljessä et jotain pakko tehdä sille

Nelikymppinen nainen. Pituus 163kg, paino 63kg. Salilla 3x viikossa siten, että yhtenä päivänä jalat, toisena rinta-hauis-ojentaja ja kolmantena selkä, olkapää ja vatsat.

Syön seuraavasti:

Aamupala:

50g puuro
100g raejuusto
1 kananmuna
100g marjoja

lounas:

130g jauhelihaa, kanaa, kalaa tms.
45g riisiä tai pastaa

välipala:
1 ruisleipä
100g leikkelettä
pähkinöitä 15g

päivällinen:
130g kanaa, kalaa, jauhelihaa
45g riisiä tai pastaa
tomaattia, kurkkua ja salaattia + sekään loraus öljyä

Iltapala:

30g mysliä sokeritonta
250g rahkaa
100g marjoja
15g pähkinöitä

Laskin nopeasti, että syöt päivässä (en laskenut rehuja) n.1825kcal (hiilihydraatti 163g, proteiini 151g, rasva 57g). Ruokavalio vaikuttaa mielestäni aika hyvältä, makrot melko hyvin balanssissa. Millainen päivän aktiivisuustaso esim töiden puolesta? Tuosta nyt kannattaa lähteä muuttamaan vaikka jollain 300kcalorilla suuntaan tai toiseen ja katsoa mitä viikossa tapahtuu. Sen jälkeen tehdä tarvittavia muutoksia.

Kertokaahan onko liikaa reenata esim. hauis 3 kertaa viikkoon, joka reeni kerrala esim 3x6 tangolla hauiskääntö ja hammer kääntö 3x8?

Kun tuntuu että hauis ei millään kasva..

kasvaako massa muuten? teetkö maastavetoa sopivilla painoilla? sikäli kun isot liikkeet kasvattavat varsinkin aloittelijoilla koko kropan lihaksia. ootko kokeillut tehdä ensin 2x viikkoon hauista? ja kannattaa viikon sisään tehdyillä kerroilla vaihdella liikkeitä, esim. suora tanko ja mutkatanko muuttavat jo liikettä.

Terve. Oon käynyt noin pari kuukautta salilla. 2-jakoinen ohjelma on valintani. Ma, ke, pe, su. Haluan tietää mitä mieltä olette tämmöisesti treenistä aloittelijalle. Sali on suht pieni ja ilmainen minulle. Laitteita on rajoitetusti, mutta pyrin kaikkia hyödyntämään. Varmasti jotain lisättävää saattaisi olla kuten lisää panostusta vatsalihaksiin ja kylkiin ym. Alla suurin osa salin laitteista. Specsit 20v/173cm/75kg, ylimääräistä läskiä tarkoitus polttaa jotenkin ja hankkia lihasta. Ruokailuohjelma aivan hukassa joten siihenkin joku voisi jotain sanoa kuten kaloritarpeen yms.

Maanantai ja perjantai
- haukkarit 3x10, 3x20 kevyemmillä painoilla vahvemmalla kädellä (tarkoitus saada balanssiin, järkeä??)
- ojentajat niskan takaa käsipainolla 3x10, vasurilla muutama enemmän koska heikompig
- vipunostot sivuille 3x10
- vipunostot eteen heti äskeisen treenin perään 3x10
- "hammer" käännöt 3x10
- "flat bench flies" 3x10
- vinopenkkipunnerrus käsipainoilla kolmessa eri kulmassa 3x10
- strapsit käsipainoilla/tangolla 3x10
- penkkipunnerrus 3x10
- ylätalja niskan taakse 3x10
- ojentajat ylätaljassa köysillä 3x10

Keskiviikko ja sunnuntai
- vatsat telineessä 3x10
- alasoutulaite 3x10
- alatalja 3x10
- ylätalja niskan taakse 3x10
- jalkaprässi 3x10, pohkeet samassa prässissä 3x10
- takareisiojentaja 3x10
- reisiojentaja 3x10
- reisileventäjä 3x10
- reisikaventaja(?) 3x10
- semmoinen laite kun seistään ja "potkaistaan" jalka taakse 3x10

Moro! Ensi viikolla olisin siirtymässä kevyestä kotitreenistä ensimmäistä kertaa salille. Tarkoitus hankkia melkeempä pelkästään lihasmassaa, diettaillaan sitten myöhemmin.
Ensin olin 3-jakoisen ohjelman kannalla, ma-ke-pe, mutta foorumia lueskeltuani ymmärsin että viikko yhden lihasryhmän treenien välissä on liian kauan?

Joten rupesin miettimään muita vaihtoehtoja, tarkotus olis käydä salilla 3-4 kertaa viikossa, joten olen pyöritellyt päässäni seuraavia:
1-jakoinen 3 kertaa viikossa: ma-ke-pe,
2-jakoinen 4 kertaa viikossa: ma-ti-to-pe.
Kumpaa suosittelette?

Kysymys myös ruokavaliosta:
Esimerkkejä ruokavaliosta olen löytänyt hyvin ja omasta kalorien kulutuksestakin jonkunlainen käsitys, mutta perusasiat vielä hakusessa.
Eli lihasta hankittaessa syönkö yli kulutukseni? Kuinka paljon? Että esim. paino nousee kilon viikossa? Kuukaudessa?
Pieni rasvan kertyminen ei haittaa.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista. T. 20v 174cm 80kg, luonnostaan ''harteikas'' ja jämäkkärunkoinen, elikkä koko paino ei ole ihan pullataikinaa. :)

Moro! Ensi viikolla olisin siirtymässä kevyestä kotitreenistä ensimmäistä kertaa salille. Tarkoitus hankkia melkeempä pelkästään lihasmassaa, diettaillaan sitten myöhemmin.
Ensin olin 3-jakoisen ohjelman kannalla, ma-ke-pe, mutta foorumia lueskeltuani ymmärsin että viikko yhden lihasryhmän treenien välissä on liian kauan?

Joten rupesin miettimään muita vaihtoehtoja, tarkotus olis käydä salilla 3-4 kertaa viikossa, joten olen pyöritellyt päässäni seuraavia:
1-jakoinen 3 kertaa viikossa: ma-ke-pe,
2-jakoinen 4 kertaa viikossa: ma-ti-to-pe.
Kumpaa suosittelette?

Kysymys myös ruokavaliosta:
Esimerkkejä ruokavaliosta olen löytänyt hyvin ja omasta kalorien kulutuksestakin jonkunlainen käsitys, mutta perusasiat vielä hakusessa.
Eli lihasta hankittaessa syönkö yli kulutukseni? Kuinka paljon? Että esim. paino nousee kilon viikossa? Kuukaudessa?
Pieni rasvan kertyminen ei haittaa.

Kiitoksia jo etukäteen vastauksista. T. 20v 174cm 80kg, luonnostaan ''harteikas'' ja jämäkkärunkoinen, elikkä koko paino ei ole ihan pullataikinaa. :)

kyl mä ottasin yksjakosen kolmesti viikossa aluksi, kun et ole treenaillu aikasemmin. pääasia on että syöt ihan perusruokaa riittävästi niin että nälkä lähtee, palaudut treeneistä ja nukut hyvin. kilon viikkotahti on aika iso, itse en alussa seurailis painoa vaan lähinnä peiliä :) suosittelen myös että pyydät jotakuta kokenutta neuvomaan laitteissa jne jotta pääset hyvin alkuun.

Moro! Ensi viikolla olisin siirtymässä kevyestä kotitreenistä ensimmäistä kertaa salille.

Samaa mieltä Minihiiren kanssa, eli yksijakoinen kolme kertaa viikossa voisi olla hyvä aluksi ja katsoa tekniikat kuntoon.

Mielestäni kannattaa panostaa perusliikkeisiin, kuten: kyykky, maastaveto, penkkipunnerrus, kapea penkki, pystypunnerrus, kulmasoutu, leuanvedot, joilla saa hyvin massaa (ja voimaa). Nämä liikkeet kannattaa pitää pääosassa treeneissä ja näiden päälle voi tehdä eristävämmillä liikkeillä muutamia sarjoja.

19v 179cm 62kg
Salilla on pari vuotta tullu käytyä ja ois tarkotus vihdoin panostaa reeniin enemmän ja alkaa kasvattaa massaa. Minkätyyppistä treeniohjelmaa suosittelette? Itsellä ollut mietinnässä joko 2- tai 3-jakoinen ohjelma. Painoa tippunut 8kg puolenvuoden aikana joten voimatasot ovat todella alhaalla tällä hetkellä, joten isoja perusliikkeitä hinkkaamaan ja voimatasoja ylöspäin?

Ruoka ja treeni-, venyttelyohjelma haussa! 24v 178cm 70kg.
Treeniä satunnaisesti ja välillä monen kuukauden taukoja.
Autolla tulee ajettua 5h/päivä ja alaselkä kipuilee ja jomottaa. Selkä notkolla ja mennyt pahemmaksi johtuen ajamisesta.
pt / fysioterapeuttikäynti olisi kevään jälkeen tarkoitus hankkia

Hei! Ajattelin tänne vähä kirjotella omaa tarinaa salin aloittamisesta ja samalla antaa vinkkejä aloittelijoille, vaikka itsekkin vähän vielä aloittelija olen, mutta tosiaan rupesin ensimmäisen kerran 18v(ens vuonna 26v) käymään salilla ja sillon en tiennyt vielä yhtään mitään reenaamisesta ja asiat tuli tehtyä tosi väärin ja liikkeillä satutin selkäni ja polveni, eli harjoitelkaa liikeradat alkuunsa kuntoon, että mitää loukkaantumisia ei tule! Venytelkää huolellisesti ja yrittäkää saada liikkuvuutta dynaamisilla venytyksillä siitä on jatkossa paljon apua! No siinä hetken aikaa motivaatio kesti ja taas salitreeni tyssäsi ilman suurempaa kehitystä. Pari vuotta kului ja sain salista uudestaan taas kiinni, rupesin opiskelemaan paljon ja ottamaan vinkkejä vastaan, no salitreeni rupesi kulkemaan ja puolessa vuodessa kehitystä tuli iha hyvin, mutta taas motivaatio lopppui, no missä syy? Jatkoin aina vaan samaa treeeniä mitenkään sitä vaihtelematta, joten lihakset tottui treeniin ja kehitys stopppasi. Taas salilla käyminen loppui ja paino tuli alas. No vuoden päästä rupesin käymään uudestaan ja tutustuin salilla entiseen kehonrakentajaan, hän rupesi valmentamaan minua ja sanoi, että suurin syy siihen, miksi ei kehitytä on se, että reenataan liikaa, mutta ei tarpeeksi kovaa, siinä on iso ero, välillä hänen kanssaan salilla meinas jopa yrjö tulla, mutta se taas taisi johtua puuttuvasta ruokavaliosta(eli en syönyt tarpeeksi)Olen aina ollut tosi pienen kokoinen ja paino ei nouse, vaikka joka päivä kävisi mäkissä syömässä. Silloin sain tosi paljon vinkkejä treenamiseen ja kehitys oli jatkuvaa, kunnes alko tulee taas ongelmia ja ongelmat pääsääntösesti johtu siitä, että kun treenattiin kovaa, palautus ei puutuvalla ruokavaliolla onnistunu ja venyttely jäi kokonaan, taas tuli loukkaantumisia, koska pään sisällä sanottiin vaan, että lisää painoo tankoon ja kroppa olisi halunnut lisää ruokaa ja isoja lihaksia vahvistavia liikkeitä ohjelmaan. Penkki esimerkiksi nousi 2-3kk (entisen voimanostajan) ohjelmalla 100kg-130kg, joka on kyl mielestäni hyvä kehitys, mutta penkkiä tehtiin 3x viikossa. No kuitenkin sali into lopahti myös siksi, että palasin tuona aikana ruumillisen työn pariin ja en ees tajunnut paljon tuollaisessa urakka pohjaisessa rakennustyössä kuluttaa. Sali jäi siis kolmesta syystä "ajanpuute" ei ikinä oo hyvä selitys, loukkaantumiset(venyttelyn takia, ilman vahvistavia liikeeitä) ja ruokavalio!
No 5kk sitten sain puntista taas kiinni ja loukkaantumiset oli selätetty, rupesin rauhallisesti käymään puntilla ja muutaman kuukauden jälkeen huomasin, että ei tässä oo taas mitää järkee jatkaa pelkkää jumppaamista salilla ja haluan kehittyä!
6 viikkoo sitten rupesin tekemään asiat erilailla, otin mitat itestänim rupesin pitämään treenikirjaa vihkoon, että kehitys olisi progressivista. Ja syönti joka on aina ollut vaikeus, rupesin käyttämään siihen aikaa ja rahaa, että kehitys onnistuisi, bulkki kautta ajattelin toukokuuhun asti jatkaa ja siitä sitten dieetti päälle, johon tarvitsen luultavasti vielä apua, kun sen aika on. Haluan, että tän avulla ihmiset, jotka ei saa kiloja mitenkään oppivat syömään paljon, että sitä kehitystö tulee, joillekin ihmisille riittää pelkkä +100kcal, että sitä kehtystä tulee minä tarvitsen sitä enemmän:D Ja tottakai kaikki on yksilöllistä, mutta kannattaa ainakin kokeilla tällästä! Mutta kyllä se ruokavalio on se treenamisen tärkein juttu, ei kannata sitä aliarvioida, se että syö muutaman kerran päiväsäs hirveet mätöt, niin se ei kauheesti auta, vaan säännöllisyyttä siihen syömiseen:)

Mitat lähtötilanteessa Paino 75kg, pituus 183cm rinnan ympärys 103, vyötärö 83, reisi 57, pohje 35, hauis 38, lantio 93
Mitat 6 viikkoo eteenpäin paino 85, rinnan ympärys 109, reisi 61, pohje 37, hauis 40,5 vyötärö 89, paino on noussut aika paljon alkuunsa, mutta se johtuu osittain kreatiinista, josta oon kyl löytänyt itselleni todellisen hyödyn ja tottakai lihasmuisti on tallella, niin kehitys on alkuunsa aika kovaa.
Treeniohjelma 3jakoinen, neljösti viikossa, eli joku ohjelma aina kahdesti viikossa. Ohjelman alussa teen vahvistavia liikeeitä ja jatkan niitä kotona kuminauhalla. Aeroobinen myös alkuun ja sen jälkjkeen lyhyet venytykset + aina alkuunsa selänojennuksia laitteessa ja vatsoja, jalkapäivän erittäin tärkeää!

Rinta, olkapää, ojentaja
Penkki 6-7 sarjaa pyramiidi tyylillä (10x1 60kg, 8x1 80kg 6x1 90kg 3x1 95kg 4x1 90kg 7x1 80kg pudotus sarja 60kg heti perään 9x1 pysätyksellä, että saa kunnon ventyksen loppuun) eilen sali 6 viikon treenamisen jälkeen (60kg 10x1 80kg 8x1 90kg 6x1 100kg 4x1 110kg 3x1 100kg 5x1 90kg 8x1) toistot eka ja sarjamäärä x1
Pystypunnerrus käsipainolla(käännöllä)/ tangolla
tangolla 40kg 6x1 50kg 8x1 60kg 6x1 50kg 7x1 40kg 10x1
Kapea penkki smithissä(pelkät painot)
30kg 8x1kg 40kg 8x1 50 6x1 40 7x1 30kg 10x1 pudotus 20kg 7x1 Ojentajat huomattavasti perässä, joten siirrän ne joko selkätreenin yhteyteen tai tämän ohjeman ekaksi liikkeeksi ainakin välillä vaihtelun vuoksi.

Jalat, vatsat
Kyykky laitteessa,3 pitkää sarrjaa saa veren kiertämään ja helpottaa huomattavasti tangolla kyykkämistä ja esilämmittää lihasta hyvin, jolloin lihas ottaa paremmin vastaan, jalkojen kanssa ollut aina ongelma, ku ne jäi joskus treenamatta..
Kyykky tangolla 60kg 8x1 80kg 8x1 100 kg 10x1 110kg 7x1 120kg 4x1 100 kg 10x1
hack kyykky pelkät painot 40kg 10x1 60kg 10x1 80kg 8x1 90kg 6x1 pudotus 60kg 7x1 pudotus 40kg 8x1
Pohkeet seisten hackissa(erittäin venyttävä!) Joskus joku on sanonut, että pohkeet kehittyy parhaiten pitkillä sarjoilla, niin sen takia teen niitä pohkeisiin.
40kg 13x1 80kg 13x1 110kg 15x2
Pohkeet istuen
40kg 15x3
Jaloissa jollain tapaa kestävyys on vielä vähä heikkoa ja joskus en tee kuin kaksi liikettä jaloille, koska teen ne kovaa, jolloin jalat on aivan puhki ja kyykky on kuitenkin tosi kokonaisvaltainen liike niin tässä vaiheessa se on ainakin riittänyt ja kun maitohapot iskee, niin lihas ei silloin ota kauheen hyvin mitään vastaan.

voimapyörä
30x1 20x2 omalla painolla
vatsoja penkissä x3 sarjaa superina selän ojennusten kanssa
+ 3 sarjaa kylkiä kepillä loppuun.

Selkä, hauis
Leuanveto rauhallisesti myötäotteella, lavat yhdessä
+0kg 10x1 +5kg 10x1 +10kg 10x1 +0 8x1 kaveri nostaa jaloista vikat toistot, jos sellainen löytyy
Kulmasoutu tangolla/käsipainolla
60kg 10x1 80kg 10x1 100kg 8x2
alatalja rusettikahvalla
50kg 10x1 60kg 10x1 80kg 8x2 vikassa sarjassa tiputus 60kg tiputus 40kg loppuun asti
maastaveto 80kg 10x1 100kg 8x1 120kg 8x1 130kg 6x1 140kg 5x1 120kg 8x1

Siinä treeni ohjelma noin suunnilleen, eli pää liikkeillä rakennan tällä hetkellä ohjelmani, järjestystä vaihtelen ja jossain vaiheessa lisäilen supersarjoja, mutta pääliikkeillä se massa kuitenkin tehdään. Tämä treeniohjelma toimii esimerkkinä, mutta tottakai vaihteluita kannattaa tehdä ja järjestystä vaihdella. Kuhan sitten vaan muistaa niitä vahvistavia liikkeitä tehdä treeniä ennen/jälkeen tai pyhittää jopa yks palauttava päivä ohjelmaan, että saa kroppaa hyvin palautumaan.

Ruokavalio tällä hetkellä on aika suuri, mutta niin on kulutuskin ja parempi syödä liiikaa, kun liian vähän, mutta tässä esimerkki, päivä/iltaruuat vaihtelee, mutta suunnilleen samanlaisena ohjelma pysyy noin muuten.
Aamupala (smoothie) 250g rahka, banaani, 1dl mustikoita, 5dl kaurahiutaleita(pika, muussautuu paremmin, eikä turvota niin paljoo, kun normi kaurahiutale, myös kauralese on hyvä) kreatiini, 1dl heraproteiini, appelsiinimehu 1dl, 5dl vettä öljy pari ruokalusikallista. Aamupalan yhteydessä myös vitamiinit.
välipala ruisleipä(x2) rahka/tonnikala
lounas: riisi 100g kana 200g raejuusto 80-100g
välipala tonnikala/kana pastasalaatti, tonnikala purkki, pastaa 80g, cashew pähkinää kourallinen, salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, öljy
välipala ruisleipä(x2) heraproteiini(työmatka kotiin)
välipala : sama kuin aamiainen
puntti (palkkari)
iltaruoka: sama kuin lounas
iltapala mysli 150g heraproteiini tupla annos, öljy

Viikonloppusin syöminen vähän vähenee, kun en ole töissä, niin kulutuskaan ei ole niin suuri, toivottvasti tästä olisi ees jollekiin vähä hyötyä ja mulle saa myös ehdottaa vinkkejä omaan treeniin, ku tässä itekin alottelija vielä ollaan, mutta opiskelemalla edes vähä saaanut tieto taitoo tätä lajia kohtaan. Mutta sellainen treenaaminen salilla, missä ruokavaliolla ei ole minkäänlaista roolia, niin tuntuu vähä turhalta kehityksen osalta ja se motivaatio on vaikeaa pitää yllä, jos kehitystä ei tule. Treeniohjelmia on tässäkin viestiketjussa vaikka kuinka monta, mutta niistä pitää vaa löytää omansa. Itse voisin jopa pelkkää yksijakoista ohjelmaa suosia aloittelijoille ja se muutaman kerran viikossa läpi. Tälläiset 5 jakoiset ohjelmat on mun mielestä alkuunsa aika vaikeita, koska ei ole sellaista lihaskestävyyttä yhtään.. Ainut hyvä asia siinä on se, että saa paljon eri ärsykkeitä lihaksille alkuunsa, mutta kyllä minä suosisin pääliikkeitä isoilla painoilla, heti vaa kun tekniikat saa kuntoon. Kiitos ja kumarrus!:)

Olisko kellään suositella hyvää ohjelmaa täällä polvivammaiselle. Tosiaan 2 jakoista nyt tehnyt ma ti to pe. ja muuten lepoa toki vielä käyn lauantaisinkin jonkun pikku treenin tekemässä jos ei ole töitä niin ei malta kotonakaan olla. Syöminen ja ruokavalio on nyt kondiksessa. Tosiaan 188/105 näytti vaaka painoksi. Tosiaan kyykyjä ja mavea on ollu vaikee tehdä koska toinen polvi ei vaan kestä ni ei viitsi pistää lopullisesti rampaksi jalkaa. Prässiä ja muita kestää kyllä vallan mainiosti. Pahoittelen jos kirjoitus sekavaa kun älypaskalla tätä kirjoittaa.. Tosiaan hauikseen kaipais hyvää treeniä ku ei tahdo ottaa nyt treeniä vastaan. Huonosti hermottuva vai mikä termi tälle on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom