FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Taustasta sen verran, että starting stregthiä on tehty keväällä 3kk jakso. Jos et usko, niin katso tuolta, sivulta 214: Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle | sivu 214 | Pakkotoisto.com

Nyt voisi kesän jälkeen aloitella taas, mutta tilanne on se, että salille en taida ehtiä kuin 1...2 krt/vko. Kotona on käytettävissä levytanko, joka pitäisi saada niskan taakse omin voimin. Kyykyt pitää siis unohtaa. Eli, niinä kertoina, kun treeni kutsuu omalla nurmikolla (1...2 krt/vko), niin miltä vaikuttaisi tämmöinen:

Pystypunnerrus
Kulmasoutu
Askelkyykky
Maastaveto

Kaikissa noissa 2...3x10, paitsi maastavedossa vähemmän. Oikealla salilla sitten joku 1-jakoinen ohjelma (arnold / ss). Mut keskitytään nyt tähän kotitreeniin. Elän kiireisiä vuosia töissä ja perheen kanssa, joten mikään miljoonan liikkeen ohjelma ei tule kuulonkaan. Eikä mikään muukaan hifistely.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Taustasta sen verran, että starting stregthiä on tehty keväällä 3kk jakso. Jos et usko, niin katso tuolta, sivulta 214: Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle | sivu 214 | Pakkotoisto.com

Nyt voisi kesän jälkeen aloitella taas, mutta tilanne on se, että salille en taida ehtiä kuin 1...2 krt/vko. Kotona on käytettävissä levytanko, joka pitäisi saada niskan taakse omin voimin. Kyykyt pitää siis unohtaa. Eli, niinä kertoina, kun treeni kutsuu omalla nurmikolla (1...2 krt/vko), niin miltä vaikuttaisi tämmöinen:

Pystypunnerrus
Kulmasoutu
Askelkyykky
Maastaveto

Kaikissa noissa 2...3x10, paitsi maastavedossa vähemmän. Oikealla salilla sitten joku 1-jakoinen ohjelma (arnold / ss). Mut keskitytään nyt tähän kotitreeniin. Elän kiireisiä vuosia töissä ja perheen kanssa, joten mikään miljoonan liikkeen ohjelma ei tule kuulonkaan. Eikä mikään muukaan hifistely.
On yksi kyykky johon ei tarvitse telineitä. Zercher kyykky. Eli se vanhan ajan tyyli jossa liike aloitetaan mavena. Erittäin hyvä liike jossa yhdistyy maven ja kyykyn parhaat puolet. Suosittelen. Voit tehdä pelkän eka toiston mavena ja loput kyykkyinä, tai joka toisto maven kautta.

Kiitti Predatori! Tuollaista en ole aiemmin nähnyt eikä tullut mieleenkään. Jotenkin tuntuu, että tuon on pakko tuntua kyynärtapeessa ikävältä, mutta kokeillaan. Ei tuomita vielä.

Kiitti Predatori! Tuollaista en ole aiemmin nähnyt eikä tullut mieleenkään. Jotenkin tuntuu, että tuon on pakko tuntua kyynärtapeessa ikävältä, mutta kokeillaan. Ei tuomita vielä.
Minusta ei tunnu yhtään pahalta kyynärtaipeissa. Tosin olen vahvinmies lajien harrastaja niin tottunut epämukaviin liikkeisiin. Käytä kyynärlämppäreitä tai pitkähihasta paitaa jos tuntuu pahalta(y)

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Älä lisää. Tuossa on nytkin liikaa liikkeitä 2-jakoiseen. Ainakin reisiojennukset ja koukistukset turhia. Raskaimmat liikkeet aina ekana treenissä. Kyykyt ensimmäisenä. Pystärit ennen vipareita jne.
Mulla sama kysymys mitä Caedilla, että mitä jättäisit pois tai muuttaisit ohjelmassa? Alotin tolla ohjelmalla ja kohta vuosi sitä tullu tehtyäkin, mutta nyt iski pieni epävarmuus tuon sinun kommentin jälkeen kyseiseen ohjelmaan.

Mulla sama kysymys mitä Caedilla, että mitä jättäisit pois tai muuttaisit ohjelmassa? Alotin tolla ohjelmalla ja kohta vuosi sitä tullu tehtyäkin, mutta nyt iski pieni epävarmuus tuon sinun kommentin jälkeen kyseiseen ohjelmaan.
Kai sää ny vuoden treenattuasi tiedät onko sillä ohjelmalla tullut tulosta vaikka @Predatori mitä kommentoisi?

Kai sää ny vuoden treenattuasi tiedät onko sillä ohjelmalla tullut tulosta vaikka @Predatori mitä kommentoisi?
Sinänsä olet oikeassa. Tulokset kertovat paljon. Jos joku toimii ei kannata liikaa muuttaa. Täytyy myös muistaa että aloittelijoilla varsinkin toimii yleensä mikä ohjelma tahansa. Sitten kun treeni uran alun kehitysharppaus pysähtyy, fiksuus astuu avainrooliin.

Monen vuoden tauon jälkeen on taas aika aloittaa tekeminen.. treenattu on 7v putkeen ja nyt ollu viiden vuoden tauko.. meinasin tämmöisellä ruokavaliolla lähteä liikenteeseen
Aamupala: kaurahiutale 80g, raejuusto 100g öljy15
Lounas: 100g tummamakarooni 200g naudan 10% ja paseerattutomaattia 250g mauksi
Välipala:rahkapurkki250g purkki ananasta,öljy15g
Välipala: 80g kaurahiutale
Treenin jälkeen taas 100gtummamakarooni,200g naudan10%250g paseerattutomaattia miltä kuulostaa?

Monen vuoden tauon jälkeen on taas aika aloittaa tekeminen.. treenattu on 7v putkeen ja nyt ollu viiden vuoden tauko.. meinasin tämmöisellä ruokavaliolla lähteä liikenteeseen
Aamupala: kaurahiutale 80g, raejuusto 100g öljy15
Lounas: 100g tummamakarooni 200g naudan 10% ja paseerattutomaattia 250g mauksi
Välipala:rahkapurkki250g purkki ananasta,öljy15g
Välipala: 80g kaurahiutale
Treenin jälkeen taas 100gtummamakarooni,200g naudan10%250g paseerattutomaattia miltä kuulostaa?
Niukasti rasvaa ja noilla kaloreilla aikainen mies jää nälkäiseksi.

Saa ehdottaa mitä lisäisi?
Laske makrot ja kalorit niin siitä voit itsekin jotain päätellä, äkkiseltään vaan näyttää aika vähältä. Jos on vielä ollut treenitaukoakin niin samaan aikaan ei kannata aloittaa nälkäkuuriakin, mieluumin jonkun aikaa syö vähän yläkanttiin kunnes on taas päässyt salilla vauhtiin.

Laske makrot ja kalorit niin siitä voit itsekin jotain päätellä, äkkiseltään vaan näyttää aika vähältä. Jos on vielä ollut treenitaukoakin niin samaan aikaan ei kannata aloittaa nälkäkuuriakin, mieluumin jonkun aikaa syö vähän yläkanttiin kunnes on taas päässyt salilla vauhtiin.
Jees, ohan tota höttöäki tohon tullut kiitettävästi 20-30kg😂😂 mitä mieltä ku pääsee vähä vauhtiin ja paikat tottuu nii 2 vai 4 jakoinen ohjelma?

Osaisiko joku sanoa että onko tuo 4-jakoinen ohjelma ollut hyvä ja onko tullut tuloksia? Itse pätäisi löytää joku hyvä ohjelma lihaksen kasvatukseen ja voimatasojen nostoon. Olen siis itse käynyt nyt vähän yli vuoden salilla, ja olen 16-vuotias.

Osaisiko joku sanoa että onko tuo 4-jakoinen ohjelma ollut hyvä ja onko tullut tuloksia? Itse pätäisi löytää joku hyvä ohjelma lihaksen kasvatukseen ja voimatasojen nostoon. Olen siis itse käynyt nyt vähän yli vuoden salilla, ja olen 16-vuotias.
Syöt vaan tarpeeksi niin millä tahansa edes etäisesti järkevällä systeemillä tulee tulosta, valitset vaan sellaisen mitä tykkäät tehdä.

Koko kropan treeni, eli jalat, selkä, hartiat, rinta, kädet

- Kyykky / Prässi
- Pohje seisten / istuen
- Reiden koukistus / SJMV

- Alatalja / Kulmasoutu kp / Kulmasoutu tangolla
- Ylätalja / Leuanveto (kevennetty tai lisäpainoilla tarvittaessa)
- Pystysoutu alataljassa / sama käsipainoilla / Vipunostot sivulle

- Tasapenkki / Vinopenkki tangolla
- Peckdeck / Ristitalja / Vastaava liike käsipainoilla selinmakuulla

- Hauiskääntö tangolla / käsipainoilla / keskitetty
- Ojentajat ylätaljassa / päänyli tangolla / ylösnosto käsipainolla

Sopii erityisesti vasta-alkajille. Kun alkaa tuntua että haluat treenata kovempaa mutta et jaksa jos koko kroppa tehdään kerralla, on aika siirtyä 2- tai 3-jakoiseen.

Ja vaihtoehtoisia liikkeitä voi toki sitten tehdä useammankin reenikerrallaan jos tuntuu että jaksaa. Aloittelijan ei yleensä kannattane tehdä yli tunnin treeniä.

Ite tein kolme sarjaa per liike.

(Jos ei kelpaa niin heittäkää mädällä flyygelillä :) Ite reenasin tolla aloittaessani useamman kuukauden hieman liikkeitä vaihdellen.)
Olisko liikaa jos tuohon lisäisi vielä vatsat ja hip thrust? Haluaisin kokeilla 👍

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom