FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
Terve!

nyt on ongelma. olen vuoden verran käynyt salilla säännöllisesti ja tämän vuoden olen 3x viikossa oikein rutinoituneesti. olen pari kuukautta tehnyt vasta varsinaisen ohjelman mukaan (eli Jefit on tukenani tätä nykyään). ongelmani on kummiskin tämänmoinen että pari kuukautta olen elänyt 2000-2500kcal päivä saannilla enkä perkele ole saanut kiloakaan lähtemään kehosta. jätin lisäravinteet ja palautusjuoman pois kokonaan kun paino alkoi nousta, niitä nautin vain ja ainoastaan treenipäivänä kun vielä join niitä. vaikuttaako oikeasti niin pirusti tämä nykyinen treenimallini bulking (bulkkaus?) siihen ettei paino putoa vaan että se tulisi niin hätäsesti lihaksen muodossa?

alkaa tympimään kun painoa on reilu 130kiloa ja pituutta melkein pari metriä eikä silti mitään tapahtu vaikka vähän jo yrittää. no jotain edes että pihviä on kyllä tullut kivasti käsivarsiin ja miestissit alkavat jo melkein hartioista..

Terve!

nyt on ongelma. olen vuoden verran käynyt salilla säännöllisesti ja tämän vuoden olen 3x viikossa oikein rutinoituneesti. olen pari kuukautta tehnyt vasta varsinaisen ohjelman mukaan (eli Jefit on tukenani tätä nykyään). ongelmani on kummiskin tämänmoinen että pari kuukautta olen elänyt 2000-2500kcal päivä saannilla enkä perkele ole saanut kiloakaan lähtemään kehosta. jätin lisäravinteet ja palautusjuoman pois kokonaan kun paino alkoi nousta, niitä nautin vain ja ainoastaan treenipäivänä kun vielä join niitä. vaikuttaako oikeasti niin pirusti tämä nykyinen treenimallini bulking (bulkkaus?) siihen ettei paino putoa vaan että se tulisi niin hätäsesti lihaksen muodossa?

alkaa tympimään kun painoa on reilu 130kiloa ja pituutta melkein pari metriä eikä silti mitään tapahtu vaikka vähän jo yrittää. no jotain edes että pihviä on kyllä tullut kivasti käsivarsiin ja miestissit alkavat jo melkein hartioista..
Laitapa ruokavaliosta tänne esimerkkiä. Mutta kärjistäen, jos paino ei putoa, syöt liikaa.

Laitapa ruokavaliosta tänne esimerkkiä. Mutta kärjistäen, jos paino ei putoa, syöt liikaa.

todentotta.. pääpiirteittäin se menee näin. seuraan normaalisti syömisiäni kalorilaskuri.fi:ssä

Aamupala:
pari palaa ruisleipää, voita, kinkkua ja siivu juustoa per pala. iso lasi maitoa.

välipala:
Rahkaa ja tölkki ananasmurskaa

lounas:
työpaikkaruokalassa reilu lautasellinen mitä siellä sattuu olemaan. perunamuusia ja lihakastikkeita. olen laskenut ne suoraan 1000Kcal arvoisiksi.

välipala:
rahkaa ja ananasmurkaa

päivällinen:
kolme perunaa ja broilerin rintafilee kastikkeella (kastike on vesipohjainen missä on kasviksia seassa kanaliemikuutio on muuten hyvää!)

iltapala:
mysliä ja jogurttia. kokoluokkaa arabian teema jälkiruoka-astian verran.

tuolla tyylillä on menty. pieniä heittoja on mutta se menee siinä 2000-2500 väliin 90% tästä.

Bulkki:
aamupala: kaurahiutaleita 4dl, 250g maitorahkaa, mehukeittoa 4dl. vitamiinit

lounas: 100g (kuiva) riisi, broilrin rinta 200g.

välipala: sama kuin aamiainen

päivällinen: 100g makaroni, jauheliha 200g, öljy 10g.

välipala2: purkki rahkaa, ananas purkki, öljy 15g

iltapala: 80g tonnikalaa, purkki rahkaa/raejuusto 15g öljy.

En jaksa laskee ravintoarvoa, mutta eiköhän tossa ole tarpeeksi aloittelijalle.

tämä oli siis 3500 kcalorin ruokavalio, osaisiko joku varioida tästä 3000 kalorin version?

Itseasiassa pelkkä kaurahiutaleiden poisto välipalalta ottais jo sen 500kcal pois.

jep, sijoitin nuo nyt kalorilaskuriin, käytin pastoina ja riiseinä täysjyväversioita ja poistin mehukeiton pois aamiaisesta ja tuli hieman alle 3000, laskeskelen vielä mitä tulisi jos korvaisi puurolla kaurahiutaleet mutta hyvä pohja alkaa syntyä. Jos liikun tunnin päivässä (500 kaloria kuluu) plus töissä käynti, niin minunkokoiselleni henkilölle tuo menee jo laihdutusdieetistä.

Fatality hei? Aloin pohtimaan, että syötkö tosiaan aamupalalla 4dl kuivana hiutaleita?? ettei olis vaan valmista puuroa 4dl

Kuivana niissä varmaan onkin vähän syömistä, mutta jos ne sekottaa tohon rahkaan ja mehukeittoon, ne voi varmaan saadakkin syötyä. Noi on aina vähän epäselviä, kun lukee pelkästään kaurahiutaleet. Monet varmaan tekee puuron veteen, jolloin puurossa ei ole kuin kaurahiutaleiden kalorit, mutta kun mulle puuro tarkottaa maitoa ja kaurahiutaleita. Siks selkeempi ois mun mielestä kirjottaa esim. puuro maitoon tehtynä (2dl kaurahiutaleita 2,5dl maitoa) tai että puuro veteen tehtynä tai sitten 2dl kaurahiutaleita rahkapurkin ja mehukeiton kera.

Kuivana niissä varmaan onkin vähän syömistä, mutta jos ne sekottaa tohon rahkaan ja mehukeittoon, ne voi varmaan saadakkin syötyä. Noi on aina vähän epäselviä, kun lukee pelkästään kaurahiutaleet. Monet varmaan tekee puuron veteen, jolloin puurossa ei ole kuin kaurahiutaleiden kalorit, mutta kun mulle puuro tarkottaa maitoa ja kaurahiutaleita. Siks selkeempi ois mun mielestä kirjottaa esim. puuro maitoon tehtynä (2dl kaurahiutaleita 2,5dl maitoa) tai että puuro veteen tehtynä tai sitten 2dl kaurahiutaleita rahkapurkin ja mehukeiton kera.
käytän siis luultavasti jotain valmiita elovenan puuropusseja kaurahiutaleiden sijasta, ne siis sekoitan veteen. Tai sitten katson silloin tällöin vastaavat kalorit jostain toisesta ruuasta kalorilaskijan avulla, aloin jo tajuta homman jujun. Meiltä löytyikin kotoa tuollainen ruokavaaka ja tänään käytin sitä. En tänään vielä käyttänyt tuota edellä mainittua ruokavaliota mutta laskujeni mukaan ja kalorilaskuria käyttämällä n. 2500 kaloria mennyt tänään ja maanantaista lähtien joka päivä kyllä olen ollut miinuskaloreilla. Mites muuten kuinka monta viikkoa menee että tottuu tohon miinuskaloreilla oloon kun pieni nälkä tässä kyllä koko ajan eikä samalla energialla jaksa keskustella ihmisille yms? ps. hommasin muuten myös tuon henkilövaa'an tänään

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Koko kropan treeni, eli jalat, selkä, hartiat, rinta, kädet

- Kyykky / Prässi
- Pohje seisten / istuen
- Reiden koukistus / SJMV

- Alatalja / Kulmasoutu kp / Kulmasoutu tangolla
- Ylätalja / Leuanveto (kevennetty tai lisäpainoilla tarvittaessa)
- Pystysoutu alataljassa / sama käsipainoilla / Vipunostot sivulle

- Tasapenkki / Vinopenkki tangolla
- Peckdeck / Ristitalja / Vastaava liike käsipainoilla selinmakuulla

- Hauiskääntö tangolla / käsipainoilla / keskitetty
- Ojentajat ylätaljassa / päänyli tangolla / ylösnosto käsipainolla

Sopii erityisesti vasta-alkajille. Kun alkaa tuntua että haluat treenata kovempaa mutta et jaksa jos koko kroppa tehdään kerralla, on aika siirtyä 2- tai 3-jakoiseen.

Ja vaihtoehtoisia liikkeitä voi toki sitten tehdä useammankin reenikerrallaan jos tuntuu että jaksaa. Aloittelijan ei yleensä kannattane tehdä yli tunnin treeniä.
heps heps, olen reippaan vuoden tahkonu salilta saamallani kolmijakoisella aina silloin tällöin, pääosin ravaan combatissa ja pumpissa, joten ohjemaa on tehty aika vähän. aloittelijana siis sain vinkin siirtyä 1- tai 2-jakoiseen ja ylläolevaa ajattelin testata seuraavaksi salilla. pitää kuiten tarkistaa, mikä on peckdeck? ristitaljakaan ei ole tuttu, ettei soita yhtään kelloa mihin liike kohdistuu.

heps heps, olen reippaan vuoden tahkonu salilta saamallani kolmijakoisella aina silloin tällöin, pääosin ravaan combatissa ja pumpissa, joten ohjemaa on tehty aika vähän. aloittelijana siis sain vinkin siirtyä 1- tai 2-jakoiseen ja ylläolevaa ajattelin testata seuraavaksi salilla. pitää kuiten tarkistaa, mikä on peckdeck? ristitaljakaan ei ole tuttu, ettei soita yhtään kelloa mihin liike kohdistuu.

http://lmgtfy.com/?q=peck+deck Ristikkäistaljalla voi tehdä periaatteessa saman liikkeen joko seisten tai penkillä maaten. "Vastaava liike käsipainoilla" löytyy varmaan parhaiten hakusanalla dumbbell fly.

Kiinnostaisi panostaa pystypunnerrukseen. 2x6 voisi olla myös tähän hyvä? Kannattaisiko olla oma treenipäivä olkapäille ja miten sen sijoittaisi viikkoon ettei esim. rintatreeni syö sitä?

aamupala: kaurahiutaleita 4dl, 250g maitorahkaa, mehukeittoa 4dl. vitamiinit

lounas: 100g (kuiva) riisi, broilrin rinta 200g.

välipala: sama kuin aamiainen

päivällinen: 100g makaroni, jauheliha 200g, öljy 10g.

välipala2: purkki rahkaa, ananas purkki, öljy 15g

iltapala: 80g tonnikalaa, purkki rahkaa/raejuusto 15g öljy.

prot. ~250g hiilarit:~400 rasva~90 kcal:3500

Tämä on varmaan ihan hyvä ruokavalio tälläiselle satakiloiselle, joka yrittää kerrankin kesän jälkeen lähteä maltillisilla plussilla liikenteeseen ilman sitä turhaa ylimääräistä. Tähän vielä lisättynä 2dl heraa niin proteiinit nousee tonne 3g per painokilo..

http://aijaa.com/0091610475636

Mä oon treenannu noin kaksi vuotta suht säännöllisesti. Pisin tauko taitaa olla kuukauden verran ja sitten on myös viikon ja parin viikon taukoja muutaman kerran noiden kahen vuoden aikana. Oon siis aina ollut tosi hoikka, ja treenaamaan ryhtyessäni tavoitteena olikin painon lisääntyminen lihaksen muodossa, myöskin läski kävi, sillä olin melkein alipainoinen. Ongelmana onkin nyt se, etten näe tuloksia tarpeeksi. Painoni oli alkuaikoina n. 57 ja pituutta löytyy 178cm. Nykyään paino vaihtelee 61-64 kilon välillä. Kuvan ottamisen aikaan olin tuon 64, mutta sairastuin matkalla vatsatautiin ja siitä laihduinkin taas 61 kiloon. Eli lihasta ei kehooni ole paljoakaan tullut ilmeisesti, kun painossakaan ei tuon suurempaa eroa ole. Treenaan kuitenkin isoilla painoilla, ja painoissa olenkin kehittynyt. Esim hauiskääntöä tein alkuaikoina 5-6kilolla ja nykyään teen 9kilolla. Ja prässissä on 90-100 kiloa. Ulkomuodossa en kuitenkaan havaitse juuri eroa, muutakuin vatsanseudulla, jossa lihakset erottuu paremmin.

Olen aavistellut että vika olisi syömisessä, sillä olen ollut aina huono syömään. Olen kuitenkin kiinnittänyt siihen huomiota treenin aloitettuani, ja proteiiniakin syön väh sen 100g päivässä. Syön keskimäärin 1800 kaloria päivässä. Olen myös rakenteeltani hyvin keskivartalopainotteinen, eli kaikki rasva kerääntyy lantiolle ja vatsaan, ja jalat pysyvät hoikkina. Luultavasti tuolla on myös osuutta asiaan.

Tein muuten vastikään salillani kehonkoostumusmittauksen kun sen sai ilmaiseksi. Olin treenaillut siinä tunnin verran ja juonut vettä yms, että tulos ei niin 100% varmaankaan ollut (vaikka mittaajani kovasti sanoikin sen olevan luotettava testi). Rasvaprosenttini oli 26. Korvaani tuo kuulosti melko korkealta, sillä minulla oli keskimääräistä ihmistä korkeampi rasvaprosentti. Myöskin lihaskoostumukseni oli keskimääräistä heikompi, vaikka tosiaan olen sen pari vuotta salilla jo treenaillut.. Mitä veikkaatte onko toi 26 lähellä totutta, tosta mun kuvasta päätellen? en osaa itse yhtään arvioida.

http://aijaa.com/0091610475636

Mä oon treenannu noin kaksi vuotta suht säännöllisesti. Pisin tauko taitaa olla kuukauden verran ja sitten on myös viikon ja parin viikon taukoja muutaman kerran noiden kahen vuoden aikana. Oon siis aina ollut tosi hoikka, ja treenaamaan ryhtyessäni tavoitteena olikin painon lisääntyminen lihaksen muodossa, myöskin läski kävi, sillä olin melkein alipainoinen. Ongelmana onkin nyt se, etten näe tuloksia tarpeeksi. Painoni oli alkuaikoina n. 57 ja pituutta löytyy 178cm. Nykyään paino vaihtelee 61-64 kilon välillä. Kuvan ottamisen aikaan olin tuon 64, mutta sairastuin matkalla vatsatautiin ja siitä laihduinkin taas 61 kiloon. Eli lihasta ei kehooni ole paljoakaan tullut ilmeisesti, kun painossakaan ei tuon suurempaa eroa ole. Treenaan kuitenkin isoilla painoilla, ja painoissa olenkin kehittynyt. Esim hauiskääntöä tein alkuaikoina 5-6kilolla ja nykyään teen 9kilolla. Ja prässissä on 90-100 kiloa. Ulkomuodossa en kuitenkaan havaitse juuri eroa, muutakuin vatsanseudulla, jossa lihakset erottuu paremmin.

Olen aavistellut että vika olisi syömisessä, sillä olen ollut aina huono syömään. Olen kuitenkin kiinnittänyt siihen huomiota treenin aloitettuani, ja proteiiniakin syön väh sen 100g päivässä. Syön keskimäärin 1800 kaloria päivässä. Olen myös rakenteeltani hyvin keskivartalopainotteinen, eli kaikki rasva kerääntyy lantiolle ja vatsaan, ja jalat pysyvät hoikkina. Luultavasti tuolla on myös osuutta asiaan.

Tein muuten vastikään salillani kehonkoostumusmittauksen kun sen sai ilmaiseksi. Olin treenaillut siinä tunnin verran ja juonut vettä yms, että tulos ei niin 100% varmaankaan ollut (vaikka mittaajani kovasti sanoikin sen olevan luotettava testi). Rasvaprosenttini oli 26. Korvaani tuo kuulosti melko korkealta, sillä minulla oli keskimääräistä ihmistä korkeampi rasvaprosentti. Myöskin lihaskoostumukseni oli keskimääräistä heikompi, vaikka tosiaan olen sen pari vuotta salilla jo treenaillut.. Mitä veikkaatte onko toi 26 lähellä totutta, tosta mun kuvasta päätellen? en osaa itse yhtään arvioida.
Näin miehen silmillä katsottuna toi on aivan helvetin näyttävä kunto! Mä väittäisin, että ei todellakaan ole prosentti noin korkea, mutta tosiaan en osaa oikein noista naisten rasvaprosenteista sanoa, koska naisilla se on eri, kuin miehillä. Mutta ei sun tarvitse siitä huolissasi olla, koska kunto on, kuten sanoin niin todella kireä!

7kg kahdessa vuodessa on mun mielestä jo ihan hyvin, koska edelleenkään sinussa ei ole tippaakaan sitä ylimääräistä kuvan perusteella. Toki kuva on vähän huono, koska ei näe ennen - jälkeen tai muita profiileja, mutta ton kuvan perusteella osaa antaa jotain suuntaa antavaa vinkkiä.

Jos ajattelet, että seuraavat 2 vuotta ja paino nousisi jälleen 7kg niin silloin puhutaan jo aika suuresta muutoksesta, joten sitä sanotaankin, että hiljaa hyvä tulee..

Muista vain, että proteiinia tarvitset vähintään sen 2g/ per painokilo ja kaloreita n.+300 kulutukseesi nähden niin se paino lähtee nousemaan ja lihas tarttuu myös paremmalla innolla ;)

kiitos vastauksesta! :) joo kuva ei kovinkaan selvä ole, laitan vielä pari kuvaa jotka nekään ei kyllä hyviä ole. Kuvista ei oikein saa selvää, että jalkani ovat todella hoikat edelleen. Suurin murheenkryyni on toi ahteri, joka ei sitten kasva/pyöristy yhtään.. Sivusta katsottuna suoraan sanoen en edes omista sellaista asiaa kuin peppu..

http://aijaa.com/0085410475906

http://aijaa.com/0045710475905

Taitaa sulle olla iskenyt kyllä tämä sama tauti, että katselee itseään liian kriittisesti.. Minä näen nimittäin tuossa erittäin urheilullisen naisen takamuksen :D

Millaisella ohjelmalla treenaat? Ja voisit ne sun päivän syömiset arvioitavaksi myös..

Mun mielestä jos nyt suoraan sanotaan niin sä olet tosi hyvässä kunnossa.. Et ehkä miksikään lihaskimpuksi muutamassa vuodessa ole tullut, mutta ainakin erittäin sporttinen mimmi kuvien perusteella olet. Mutta jos ei omaan silmään miellytä ja haluat lisää painoa niin silloin vain ruokaa enemmän naamaan ja päivittäisiä kaloreita ylemmäs :)

Kuvat sitten varmaankin hämää, sillä kaikki housut tuppaavat aina juuri takamuksesta roikkumaan :D treenaan hyvin vaihtelevasti, eli olen vaihtanut ohjelmaani useaan otteeseen, mikä kai lienee hyväkin asia? aluksi tein oikeastaan yksijakosella, mutta nykyään ku on aikaa enemmän treenata, on kaksi tai kolmijakonen ollut ihan jees. En oikeastaan treenaa silleen että maanantaina jalkoja tiistaina käsiä yms, vaan käyn sen 4 kertaa viikossa salilla ja teen sitä mikä tuntuu hyvältä eli et edelliskerrasta on paikat palautunu kunnolla ennenkun alan treenaamaan lisää. Kuitenkin niin, että teen kaksi kertaa viikossa jalkoja/käsiä/selkää yms. Oonkin miettinyt, että olisiko parempi jos esim jalkoja treenais kolme kertaa viikossa, jos haluaa maksimoida lihaskasvun, vai riittääkö toi kaksi kertaa? Lisäksi vaihtelen sarjojen pituuksia, ja välil teen pudotussarjoja jne. MUTTA jos nyt annan jonkun esimerkin mitä teen tällä hetkellä niiiin..

jalat:

-alkulämppänä 20 kilon tangolla syväkyykkyä 12x3
-prässi tai kyykky smithissä (en tee näitä ikinä samaan aikaan, koska se tuntuu vähän liian raskaalta, enkä jaksa sitten toisessa vetää täysillä) 10x3
-askelkyykky smithissä 10x3
-suorin jaloin maastaveto (tekniikka saattaa olla mitä sattuu mutta kyllä ne takareidet jumiin saan. tosin vaikeaa enää lisätä painoa tähän, sillä en meinaa jaksaa enää puristaa tankoa käsissä) 10x3
-pohkeet joko seisten tanko niskassa tai prässissä 15x3
-jalkojen ojennus ja koukistus (istuttavat laitteet) 10x3

kädet:

vipunostot sivulle 12x3
pystypunnerrus 10x3
hauiskääntö tangolla 12x3
hauiskääntö käsipainolla 10x3
pushdown narulla 12x3
dippi penkillä, niin monta kun menee x3

eli teen kutakuinkin kahta eri liikettä hauikselle jne, toki pystypunnerrus ottaa sekä olkapäihin että ojentajiin, ainakin mulla :D. pitäisikö tehdä vielä useampaa liikettä kullekin lihasryhmälle?

lisäksi teen selkää ylä- ja alataljassa, kulmasoutua ja selänojennusta sekä rintaa muutamassa laitteessa. vatsoja teen kolme tai neljä kertaa viikossa laitteilla ja omalla painolla.

No sitten syömiset. Mulla on silleen hankalaa, että jos on töitä ja herään aikasin tulee syötyy enemmän kun sillon, jos on vapaata ja nukun puoleen päivään.. Lisäksi treenipäivänä syön enemmän, varsinkin protskuu, kuin sillon jos en treenaa.

Aamulla kaurapuuroa ja 250g maitorahkaa mehukeiton tai sokerin kanssa.
Lounas 1 broilerpihvi ja kasviksia ja raejuustoa 100g sekä joku danio rahka tai vastaava TAI usein syön myös valmisruokia töissä esim thai kuutioita.
Välipalana muutama leipä
Tässä vaiheessa meen usein salille ja salin jälkeen protskujuoma, käytän wheytä (yhessä annoksessa 37g protskuu muistaakseni)
Päivällinen 1 broilerpihvi ja kasviksia ja raejuustoa (kasvikset paistan runsaassa öljyssä)
Iltapala 250g maitorahkaa.

Maitoa menee melkein litra päivässä, sillä käytän sitä wheyn seurana ja lisäksi päivällisellä juon maitoa. Oon tosi laiska kokkailemaan, joten sen takia syönkin lämpimänä ruokana usein vaan broileria ja pakastekasviksia, en edes riisiä jaksa seuraksi keittää :D varmaan ihan perseellään noi syömiset, syön joskus myös paljon vähemmän kuin tossa mainitsin. Usein viikonloppuisin menee myös hesemättöä/pitsaa.

Kuvat sitten varmaankin hämää, sillä kaikki housut tuppaavat aina juuri takamuksesta roikkumaan :D treenaan hyvin vaihtelevasti, eli olen vaihtanut ohjelmaani useaan otteeseen, mikä kai lienee hyväkin asia? aluksi tein oikeastaan yksijakosella, mutta nykyään ku on aikaa enemmän treenata, on kaksi tai kolmijakonen ollut ihan jees. En oikeastaan treenaa silleen että maanantaina jalkoja tiistaina käsiä yms, vaan käyn sen 4 kertaa viikossa salilla ja teen sitä mikä tuntuu hyvältä eli et edelliskerrasta on paikat palautunu kunnolla ennenkun alan treenaamaan lisää. Kuitenkin niin, että teen kaksi kertaa viikossa jalkoja/käsiä/selkää yms. Oonkin miettinyt, että olisiko parempi jos esim jalkoja treenais kolme kertaa viikossa, jos haluaa maksimoida lihaskasvun, vai riittääkö toi kaksi kertaa? Lisäksi vaihtelen sarjojen pituuksia, ja välil teen pudotussarjoja jne. MUTTA jos nyt annan jonkun esimerkin mitä teen tällä hetkellä niiiin..

jalat:

-alkulämppänä 20 kilon tangolla syväkyykkyä 12x3
-prässi tai kyykky smithissä (en tee näitä ikinä samaan aikaan, koska se tuntuu vähän liian raskaalta, enkä jaksa sitten toisessa vetää täysillä) 10x3
-askelkyykky smithissä 10x3
-suorin jaloin maastaveto (tekniikka saattaa olla mitä sattuu mutta kyllä ne takareidet jumiin saan. tosin vaikeaa enää lisätä painoa tähän, sillä en meinaa jaksaa enää puristaa tankoa käsissä) 10x3
-pohkeet joko seisten tanko niskassa tai prässissä 15x3
-jalkojen ojennus ja koukistus (istuttavat laitteet) 10x3

kädet:

vipunostot sivulle 12x3
pystypunnerrus 10x3
hauiskääntö tangolla 12x3
hauiskääntö käsipainolla 10x3
pushdown narulla 12x3
dippi penkillä, niin monta kun menee x3

eli teen kutakuinkin kahta eri liikettä hauikselle jne, toki pystypunnerrus ottaa sekä olkapäihin että ojentajiin, ainakin mulla :D. pitäisikö tehdä vielä useampaa liikettä kullekin lihasryhmälle?

lisäksi teen selkää ylä- ja alataljassa, kulmasoutua ja selänojennusta sekä rintaa muutamassa laitteessa. vatsoja teen kolme tai neljä kertaa viikossa laitteilla ja omalla painolla.

No sitten syömiset. Mulla on silleen hankalaa, että jos on töitä ja herään aikasin tulee syötyy enemmän kun sillon, jos on vapaata ja nukun puoleen päivään.. Lisäksi treenipäivänä syön enemmän, varsinkin protskuu, kuin sillon jos en treenaa.

Aamulla kaurapuuroa ja 250g maitorahkaa mehukeiton tai sokerin kanssa.
Lounas 1 broilerpihvi ja kasviksia ja raejuustoa 100g sekä joku danio rahka tai vastaava TAI usein syön myös valmisruokia töissä esim thai kuutioita.
Välipalana muutama leipä
Tässä vaiheessa meen usein salille ja salin jälkeen protskujuoma, käytän wheytä (yhessä annoksessa 37g protskuu muistaakseni)
Päivällinen 1 broilerpihvi ja kasviksia ja raejuustoa (kasvikset paistan runsaassa öljyssä)
Iltapala 250g maitorahkaa.

Maitoa menee melkein litra päivässä, sillä käytän sitä wheyn seurana ja lisäksi päivällisellä juon maitoa. Oon tosi laiska kokkailemaan, joten sen takia syönkin lämpimänä ruokana usein vaan broileria ja pakastekasviksia, en edes riisiä jaksa seuraksi keittää :D varmaan ihan perseellään noi syömiset, syön joskus myös paljon vähemmän kuin tossa mainitsin. Usein viikonloppuisin menee myös hesemättöä/pitsaa.

Kyllä se on ihan hyvä asia vaihtaa sitä ohjelmaa hyvin väliajoin, mutta kunhan et vaihda sitä liian usein. Usein sanotaan, että 3kk olisi yhdellä ohjelmalla se hyvä aika, mutta itse olen usein treenannut vielä pidempäänkin, koska niin kauan sitä kannattaa samalla mennä, kun kehitystä tulee.

Kannattaa ottaa ihan järkevä ohjelma, millä teet mikäkin päivä, missä on liikkeet, sarjat ja toistot valmiina. Itselläni kävisi tyylillä ''teen, mikä tuntuu hyvälle'' niin, että ne kaikista raskaimmat ja -ei niin mukavat liikkeet jäisi tekemättä tai hyvin vähäisiksi. Kun on paperilla ohjelma liikkeineen niin näin sitä ei itseään päästä helpommalla.

Jalat kaksi kertaa viikossa riittää kyllä hyvin jos teet ne oikeesti kunnolla! Tai sekin riippuu paljon ohjelmasta jne, mutta perus periaatteella itse en treenaisi jalkoja ainakaan kahta kertaa enempää viikkoa kohden. Itse treenaan kerran viikossa ja hyvin on sinne perseeseen sitä muotoa kyllä tullut!

Mä odotin, että tulee ihan mitä sattuu ohjelmastasi ja liikkeistäsi tms, mutta noi näyttää ihan hyvältä jos vertaa siihen, minkälainen stereotypia minulla on tyypillisestä naisesta salilla..

Kuten sanoin aiemmin niin suosittelen sitä kunnon ohjelman ottoa, joten pääset itse paljon helpommalla, kun joka päivälle on liikkeet valmiina suunniteltu ja takuuvarma kehitys on taattu ohjelman perusteella jos sitä vain oikein noudattaa.. En nyt lähde noita sen kummemmin kommentoimaan ja parantelemaan vaan suosiolla kannattaa ottaa tälläinen ''elaston 2-jakoinen '' käyttöön.. http://www.pakkotoisto.com/treeni/53842-2-jakoinen-ohjelma/

Tämä sopisi sulle tosi hyvin, koska sanoit käyväsi muutenkin 4x viikossa salilla, joten tässä olisi sopivasti neljälle päivälle oma ohjelma.. Kaksi ensimmäistä on ns. vähän lyhempiä ja raskaampia sarjoja ja kaksi seuraavaa on sitten tälläistä pumppaavampaa sarjaa. Näin kroppasi tulee treenattua lävitse kahdesti viikossa, joka on pitkällä juoksulla jo todella paljon..

Sulla on varmaan se tyypillinen ongelma, mikä itsellänikin opiskelijana on, että viikonloppuna sitä nukkuu sinne puoleenpäivään, mutta se pitää vain ottaa huomioon sitten ruokailuissa!

Tiedät varmaan itse, kuinka paljon jaksat syödä ja milloin tuntuu, että korvista tulee ulos, joten mun on turha lähteä mitään ruokailuja sulle kirjoitteleen.. Yrität vain syödä itsesi siihen pisteeseen, että korvista tosiaan tulee sitä rahkaa pihalle :) Nopeesti katottuna ruokailut on ihan ok, mutta pyri lisäämään ainakin tohon lounaalle sitä proteiinia lisää. Töihin on mm. hyvä ja nopea ottaa tota proteiinia jauhon muodossa mukaan ja vetäistä nesteen kanssa huiviin ruokatauolla.. Välipalalle ehdottomasti sitä proteiinia, koska toi muutama leipä ei paljo sitä anna. Siihen rahkaa tai raejuustoa rinnalle!! Illalla jos tuntuu, että kaloreita ei ole tullut tarpeeksi niin rkl rypsiöljyä voi vetäistä kohti ääntä, jotta saat niitä kaloreita ja hyviä rasvojakin..
Jos kananmunat maistuu niin niitä voi myös tunkea mihin väliin tahansa..

Se heikko syöminen voikin olla syynä tähän sun ''sinun näkökulmasta'' huonoon kehitykseen. Muista, että melkein yhtä tärkeää on se oikein syöminen, mitä treenaaminen jos niitä tuloksia haluaa..

Kokeile muutaman viikon ajan laskea tarkasti joka suupalan kalorit ja pyri syömään se +300 kulutukseesi nähden, jolloin opit sen kaavan ulkoa ja ei tarvitse sen jälkeen niin tarkasti niitä enää seurailla.. Pizzassa ja hesemätössä ei ole mitään pahaa, kunhan ne pyrkii rajoittamaan siihen viikonlopun herkkupäivään ;)

Suosittelen myös videoimaan joidenkin isojen liikkeiden suorituksesi ja pistää ne arivoitavaksi tänne pakkikselle, jonkun kokeneemman spostiin, voin myös itsekin tai helpoimmalla pääset, kun otat hihasta kiinni salilla jotain henkilökuntaan kuuluvaa ja pyydät niiden tulla tsekkaamaan, että liikeradat on oikein varsinkin kyykyssä, mavessa, penkissä ja mitä näitä isoja liikkeitä nyt on. Väärällä tekniikalla voidaan mennä myös pahasti metsään :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom