FAQ: Massan kasvatus ja suht kireänä pysyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Vedänpä tässä vaiheessa pientä yhteenvetoa tämänhetkisistä kaavailuista tämän ketjun keskustelujen pojalta.

Eli siis aloittelen taas tekemään 2-jakoisella, jakohan mulla siinä on työntävät / vetävät. Punttia joka toinen päivä pääsääntöisesti.

2-3 kertaa viikossa aerobinen, käytännön syistä varmaan pari kertaa puntin jälkeen 20 min ja kerran viikossa omana treeninään 60 minuuttia, tähän voisi sitten vielä yhdistään loppuun vähän HIIT tyylistä hässäkkää.

Proteiineja reilusti, kuten tähänkin asti. Hiilarit hitaista lähteistä ja kalorit n. 500 plussalla aerobinen huomioituna. Yritän ottaa myös tuon vihreän teen ihan mielenkiinnosta mukaan.

Oiskohan tässä vielä jotain mitä olisi syytä huomioida? Ihan mielenkiintoista nyt alkaa kokeilemana jotain täysin erilaista systeemiä. Ennen mulla ollut selkeästi turhan pitkät bulkki ja dieettijaksot. Eli nyt vaihtoehtoina yrittää aerobisen avulla pitää "läskejä kurissa" tai sitten jollakin tapaa syklittelemällä.

Ihan hyvältä tuo mun silmään näyttää.

Menikö porukalta ohi tuo mun aikaisempi kysymys vai eikö siihen vaan löytynyt kokemuksia? Copy-pastean nyt tuon aikaisemman postin tähän:

Mitä mieltä olette sellaisesta syklittämisestä, että viikolla ollaan selkeästi plussalla (energiansaanti itsellä noin 3500-4500 kcal) ja viikonloppuisin ylläpitokaloreilla, tai jopa vähän miinuksella?

Itse olen toteuttanut tätä systeemiä omista syistäni reilun puoli vuotta ja massaa on tullut lisää 6-7 kiloa. Rasva% ei ole noussut, joten mutulla olen tainnut osua aika oikeaan kalorimäärään. (en ole koskaan pitänyt ruokapäivyriä, laskenut olen joksus yksittäisten päivien kaloreita).

Hyvä puoli tällaisessa vaiuhtelussa on ainakin virkeämpi olo viikonlopun jälkeen, kun on vetänyt matalilla hiilareilla sekä kaloreilla muutaman vuorokauden. Sitä jaksaa kummasti roboilla taas viisi päivää, kun ei ole stressannut pariin päivään syömisistä. Viikonloppuisin huolehdin kuitenkin proteiininsaannistani. (n. 3g/kg).

Mielipiteitä?

Hämmer sanoi:
Ihan hyvältä tuo mun silmään näyttää.

Menikö porukalta ohi tuo mun aikaisempi kysymys vai eikö siihen vaan löytynyt kokemuksia? Copy-pastean nyt tuon aikaisemman postin tähän:

Mitä mieltä olette sellaisesta syklittämisestä, että viikolla ollaan selkeästi plussalla (energiansaanti itsellä noin 3500-4500 kcal) ja viikonloppuisin ylläpitokaloreilla, tai jopa vähän miinuksella?

Itse olen toteuttanut tätä systeemiä omista syistäni reilun puoli vuotta ja massaa on tullut lisää 6-7 kiloa. Rasva% ei ole noussut, joten mutulla olen tainnut osua aika oikeaan kalorimäärään. (en ole koskaan pitänyt ruokapäivyriä, laskenut olen joksus yksittäisten päivien kaloreita).

Mielipiteitä?
Mitäpä tohon nyt lähtisi sanomaan, kun ei omakohtaista kokemusta moisesta syklittämisestä ole. Toisaalta voihan sitä hieman spekuloida:
"Lihas kasvaa levossa" -teesiä kunnioittaen ainakaan en luulisi, että moinen syklitys toimisi itselläni, koska tuntuu, että juuri noi viikonloput ovat niitä päiviä, joilla on ratkaiseva osuus kroppani palautumiseen ja siksi energian saannista on huolehdittava (treenaan itse 4 krt/vk, ma,ti,to,pe). Liekö sitten maksimaalisen palautumisen varmistamiseksi olisi hyvä pitää nuo viikonloput myös plus kaloreilla ja jakaa tuon bulkkauksen/diettaamisen selviin aikajaksoihin, tiedä häntä.

Hyvä puoli tällaisessa vaiuhtelussa on ainakin virkeämpi olo viikonlopun jälkeen, kun on vetänyt matalilla hiilareilla sekä kaloreilla muutaman vuorokauden.Sitä jaksaa kummasti roboilla taas viisi päivää, kun ei ole stressannut pariin päivään syömisistä. Viikonloppuisin huolehdin kuitenkin proteiininsaannistani. (n. 3g/kg).
Hauskaa sinänsä, miten toiset mieltävät ja suhtautuvat diettaamiseen. Ainakin henkilökohtaisesti tunnun stressaavan juuri siitä, saanko enää syödä, enkä suinkaan siitä, että pitäisi vielä syödä. Nälkä kun tuntuu olevan jatkuvaa....

Eipä ole minullakaan kokemuksia tuollaista syklittämisestä mitä Hämmer esitti. Jossain kohtaa muistaakseni Stailivirhe kyseli jotain tuonsuuntaisesta hommasta.

Miten sulla Hämmer sijoittuu treenit? Jotenkin on minullakin sellainen tunne, että käykö tuo palautumisen päälle? En nimittäin katso yhtään viikonpäiviä kun salilla käyn.

EDIT: Mutta muuten tuo ehkä onkin järkevää, että on aina välissä päivän pari jopa miinuksella. Eipä ainakaan kroppa totu (jos se nyt mahdollista on?) saamaan jatkuvasti kaloreita yli tarpeen. Eikös Massaa! Voimaa! kirjassakin jotain tänsuuntaista ollut?

On vähän :offtopic: , mutta kysyisin vielä lisää tosta teen käytöstä.
Käyttääkö täällä kukaan kofeiinia teen kanssa? Esim. tässä artikkelissa mainitaan, että theanine (suom. teaniini?kö?), mikä on yksi tärkeimmistä vihreän teen vaikuttavista aineista, heikentäisi kofeiinin vaikutusta.

The behavioral effects of theanine on rodents have also been the subject of study. Theanine does not change activity level or exploration behavior in normal animals. However, it does improve performance on a number of tests of memory and learning, including the active avoidance test, the passive avoidance test, and the Morris water maze [9]. Using electroencephalography, it has also been determined that theanine antagonizes the effect of caffeine. If about eight times as much theanine than caffeine is given (on a per milligram basis), the effect of caffeine is completely blunted [2, 10]. It has been suggested that theanine is responsible for the relaxing effect of tea despite the caffeine content.

Kuten tossa mainitaan, niin teaniini neutralisoi kofeiinin vaikutukset täysin 8:1 annostuksella. Määrä on tietenkin suuri, jos ottaa kofeiinia 500mg ja yhessä kupissa teetä on 20-60mg teaniinia, mutta vaikuttaisi se silti vähän. Onko teestä sitten niin paljon hyötyä rasvan poltossa, että kannattaisi "uhrata" osa siitä kofeiinin vaikutuksesta?
Ja saatu myös tuloksia, että vihreä tee blokkaisi androgeeni raseptoreja, mutta ainakin bulknutritionin artikkeleissa siihen suhtauduttiin epäilevästi.
Ajattelin itse kokeilla liottaa kahvikupissa vaikka paria pussia vihreää teetä villien makuelämysten toivossa. Jos toi haittaa kofeiinin potkimista, voisihan sitä sitten lipitellä pitkin päivää. Ei ole ollut mitään ongelmia painon pudottamisen kanssa, mutta onhan sitä kiva aina hifistellä.

Kyllä, palautuminen onkin juuri se suurin kysymys, jonka tämä ns. syklitys herättää. Palautumisen heikentymistä en ole huomannut, vaikka treenaan myös viikonloppuisin, jos treeni sinne sattuu osumaan. Treenaan nelijakoisella ohjelmalla ja treenipäiviä tulee maksimissaan kaksi peräkkäin, muuten en ole ennalta määrännyt noita väli- ja treenipäiviä.

Niin, eikä tuo syklityskään ole aivan säännönmukaista, vaan jos keskelle viikkoa sattuu jokin meno, jonka takia en pysty koko ajan syömään ( ;) ), niin päätän silloin pitää kevyemmän päivän. Useimmiten kevyet päivät on kuitenkin viikonloppuisin, koska tällä hetkellä tilanteeni on se, että viikolla istun kotona fysiikan kirjojen ääressä ja viikonloppuisin sitten on milloin mitäkin aktiviteettia (ei ryyppäämistä kuitenkaan).

Idea tähän koko hommaan lähti, kun huomasin että viikonloppuisin tulee harvoin syötyä kovin paljoa yli kulutuksen. Siitä sitten pienessä päässäni ajattelin, että jos muuttaisikin viikonloput ihan pysyvästi minidieteiksi. Vielä kun huomasin, että on terapeuttista unohtaa jatkuva rintafileen ja raejuuston tuoksu hetkeksi, niin avot. :) Rispektiä niille jotka pystyvät jatkuvaan bulkkaamiseen, itselleni parin viikon bulkkijakso aiheuttaa niin turvonneen olon, ettei tiedä miten päin olisi.

En tiedä onko tällaisesta ollut jossain juttua, pitäisi muutenkin vaikka käydä lainaamassa/ostaa jostain tuo massaa!voimaa!-kirja, siitä kun tuntuu monessa yhteydessä mainittavan. Missään en ole tällaisesta kuullut, joten voi olla että tämä tapa ei ole kaikkein optimaalisin. Luulisi, että jollekin olisi tullut mieleen syklittää näinkin lyhyissä jaksoissa. Mutta vaikka tämä ei optimaalisin olisikaan, niin aion kyllä tätä toteuttaa niin kauan kun kehitystä tuntuu tulevan, sopii nimittäin kaikkein parhaiten mulle ainakin tällä hetkellä.

Semmoin tuli muuten viel mieleen, että tässähän nuo bulkki/dietti-päivät ovat noin suhteessa 5/2, kun taas monien suosima (?) kaksi viikkoa bulkkia, yksi diettiä aiheuttaa suhteen 2/1. Painonnousuhan toki riippuu paljon niistä päivittäisistä kaloreistakin, joten suhde ei ratkaise kaikkea.

Tulipas turistua, tällaista tajunnan virtaa.

vähän :offtopic:

Jos 1. söisi tasan kulutuksen verran 2. söisi oikeassa suhteesse rasvoja proteiineja hiilihydraatteja jne. 3. harrastaisi liikuntaa, joka polttaisi rasvaa 4. kolistelisi puntteja

onko se niin että tässä tapauksessa ei tapahtuisi mitään muutosta rasva-% ja lihasten kasvun suhteen? Eli kaikki tuo olisi ihan pelkästään ylläpitävää? = turhaa

En mä muista että Massaa! Voimaa! kirjassa ois tollasta syklitystä ollut, vaan jotain siinä oli mainittu, että keho tottuisi jos on kokoajan tasaisesti kaloreita ja proteiineja kovasti saatavilla. Eli tekisin hyvää vähän väliä pitää niitä minidieettejä. Eli miksei tuo sun systeemi Hämmer voisi hyvin toimiakkin.

Hämmer sanoi:

T-Mag markkinoi oman version ABCDE-dieetistä nimellä Delta 1250. http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=body_59abcde

Lyhyesti ideana oli syödä vain vähän yli kulutuksen (750kcal) 5 päivää, jonka jälkeen seuraavat 5 päivää vähän alle kulutuksen (500kcal). Alkuperäisessä ABCDE-dieetissähän oli jaksotus pidempi ja kontrasti bulkki ja dieettiviikon välillä suurempi.

Kokeilin tota systeemiä reilu vuosi sitten ja sain 4 kierroksen aikana painoa n. 2kg. Ruokaohjelma oli ihan ok, mutta tein myös salitreenit tuon t-magin ohjeitten mukaan ja niistä en pahemmin tykännyt. Varsinkin german volume training teki treeneistä todella tylsiä ja puuduttavia (10x10 sarjoja). Järkevämmällä ohjelmalla ja tekemällä tuota pidempään voisi saada jotain näkyviäkin tuloksia aikaiseksi.

Itse suosittelisin dieettijaksoista hieman pidempiä kuin 2 päivää ja mieluummin sitten vaikka joka toinen viikonloppu tyyliin 1. viikon ma - 2. viikon to bulkkia ja 2. viikon pe - 3. viikon ma ois dieettiä.

Pitäis varmaan kans kokeilla jonkin sortin minidieetti -kausia tossa kesän jälkeen, kunhan syksy taas tulee ja PÄÄSEE bulkkauksen makuun. Viime syksynä tuli vedettyä läpi 5 kk bulkki -kausi, rasvat tonne 20 % tienoille ja nyt niiden pois saaminen on todella raastavaa (ja hikistä) hommaa. Tulokset tosin nousi ja lihasmassaa tuli, mutta kyllä jotain "fiksumpaa" pitäis keksiä. Jos vaikka aluksi kokeilis tyyliin 3 viikkoa bulkkia/viikko diettailua (tekis kevyen viikon noina dieetti -kausina). Katsois, miten homma toimii ja siirtyy tarvittaessa sitten esim. tohon Timban ehdottamaan bulkkaus/diettaus -jakoon. Muutenkin siirtäis ens kesänä tota diettaamisen aloittamista myöhemmäksi (nyt tuli aloitettua varovasti jo helmikuussa), tonne jotakuinkin huhtikuun paikkeille ja hommais vaan raa´asti tota massaa.

Kokemuksen kautta, kokemuksen kautta.... :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Salomaa sanoi:
Tässä artikkelissa taidetaan käsitellä juuri tätä ABCDE-dieettiä tj. Ihan hyvä teksti.

"Totuus on, että bulkkauksella on suurempi anabolinen
vaikutus elimistöön kuin kuntosalitreenillä!"

Eh? :eek:

J0kke sanoi:
vähän :offtopic:

Jos 1. söisi tasan kulutuksen verran 2. söisi oikeassa suhteesse rasvoja proteiineja hiilihydraatteja jne. 3. harrastaisi liikuntaa, joka polttaisi rasvaa 4. kolistelisi puntteja

onko se niin että tässä tapauksessa ei tapahtuisi mitään muutosta rasva-% ja lihasten kasvun suhteen? Eli kaikki tuo olisi ihan pelkästään ylläpitävää? = turhaa

Ihan näin perstuntumalta voisin kyllä sanoa että kyllä sitä kehitystä tapahtuu. Itse en laske kaloreita, mutta yritän syödä mahdollisimman terveellisesti ja kiinnitän huomiota hiilareiden, protskujen ja rasvojen suhteeseen. Olen tiukassa kunnossa ympäri vuoden(rasvat kympin tienoilla tai alle) ja lihaa tuntuu tarttuvan tasaiseen tahtiin. Mitään tarkoituksenmukaista syklitystä en harrasta.

Tosin mikään beefcake3000 en ole, vaan mitat ovat 178cm/84kg

Salilla tulee pyörittyä neljä kertaa viikossa+koristreenit+kamppailulajit. Eli treenejä tulee yhteensä 7-12krt/vko vuodenajasta ja fiiliksestä riippuen.

Eli:

"PSMF (protein sparing modified fast): a very low calorie diet, usually 400-800 cal/day, consisting of essentially nothing but lean protein, veggies (I add essential fatty acids meaning fish oils) and vitamins/minerals. Extreme, but generates very rapid weight/fat loss."

- Lyle

Mitä ?? 2 viikkoa 400-800 kcal/päivä ? Hyvä jos tolla edes pysyy hengissä.. :eek:

Cockton sanoi:
Tuli mieleen... 2 viikkoa sikabulkkia / 2 viikkoa PSMF -sykli?

On käynyt mielessä :) Mitä pienestä lihaskadosta jos kahden viikon päästä pääsee sopivan vastaanottavassa tilassa tekemään uutta lihasta päälle...

Korjauksena muuten tohon 400-800 kcaliin että toi on läskeille sopivampi, fitimmässä kunnossa olevat todnäk. tarvii enemmän proteiinia ylläpitämään lihasta.

Joo, treeni voi pikkuisen takuta, kun syö alle 1000 kcal päivässä 14 päivän ajan.

En kyllä suosittele edes kokeilemaan noin pitkiä jaksoja 2000 kcal miinuksella ihan vaan sen takia, että pysyisi kireänä.

Suositut

Back
Ylös Bottom