FAQ: Massan kasvatus ja suht kireänä pysyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ak8400 sanoi:
"Hiilarit aamulla, rasvat illalla, ei samalla aterialla"
Hiilarit aamulla juu, ja rasvat illalla, mutta onko siihen jotain syytä että noita pitäis välttää samalla aterialla ? Ainakin rasva hidastaa hiilareiden imeytymistä (= hyvä, ainakin jos kyseessä on vähän korkeamman GI:n omaavat hiilarit?).

Itse olen aerobiset tehnyt 140-150 keskisykkeellä ja usein 60min. Joskus loppuun viimeiset 10min hiit tyyliin (30sec sykli) sykkeellä ~160-190. Ennen aerobista pari lean stackia + kofia naamaan ja hikeä valuu aivan törkeesti! Toimii ;)

En minä ainakaan ole päiväaikaan välttänyt noita hiilareita ja rasvoja samalla aterialla, toki vältä syömästä nopeita hiilareita. No niitä nyt ei tarvitse muutenkaan missään muussa kuin palautusjuomassa. Iltaa kohden mennäänkin sitten protu ja rasvalinjalla. Ja aamupalalla on vain protua ja hiilareita.

Tuo 140-150 syke tuntuu minullakin toimivan, hiki lentää hyvin, mutta siinä ei käytännössä vielä väsy eikä ainakaan hapota yhtään. Olen myös joskus noita intervallijuttuja loppuun kiskonut, mutta en läheskään aina. Voisihan tuotakin kokeilla säännällisemmin silloin jos pelkkää aerobista jonain päivänä tekee.

blackie sanoi:
Mites tuon vihreän teen nauttiminen onnistuu helpoiten. Eli saako kapseleina, mitä maksaa ja onko tuolla piristävää vaikutusta?

Ei taida onnistua kuin teetä juomalla. Kysyin yrttikaupasta onko pillereinä mutta eivät ainakaan myöntäneet vaan yrittivät myydä jotain haistapaska dieettivalmistetta tilalle jossa oli pieni määrä teeuutetta.

Ts. ihan vaan teetä tai sitten termogeenejä naamariin.

Sellainen kysymys vielä tuosta teestä, että onko se yhtä tehokasta jos antaa teen jäähtyä, eli ensin sekoittaa teen kiuhuvaan veteen ja sitten antaa sen jäähtyä vaikka jääkaappi viileäksi ?

Vähän nopeimmilla en tarkoittanut mitään sokeria vaan vaikka perunaa :) Mutta jos vaikka söisi 100g karkkia, eikö olisi hyvä vetää kyytipojaksi rypsäriä (nam!), niin eikö tolla rypsärillä tossa olisi enemmän positiivista kun negatiivista annettavaa (jos kaloreita ei lasketa mukaan) ? :)

Muistaakseni Jsmith mainisti ircissä (oli lukenut joltain palstalta) että olisi hyvä tehdä lämmittely-hiit-normaali aerobinen niin että hiitin vetää alkuun. Itselläni tämä oli kuitenkin ihan tappoa, en milllään saanut hiittiä toimimaan hyvin (olin lämmitellyt 10min) ja sen lisäksi normaali aerobinen oli aika rääkkäystä :) Noh, vedin kuitenkin tämän jälkeen ainoastaan ehrmannin ja pari tuntia myöhemmin protein xl ja nukkumaan. Aamulla oli kyllä kireä olo, johtuuko sitten tästä tai ei, en tiedä. Itselleni kuitenkin tuntuu paljon paremmalta vetää intervalli loppuun (ilman taukoa normaalista) jolloin lihakset ainaki on lämpimät, mutta kai tuo on yksilöllistä .. :thumbs:

Muiden kokemuksia tästä hiit alkuun tai loppuun olis kiva saada (vaikka ehkä menee vähän offtopic, vois perustaa oman threadin tälle..)

Eemeli sanoi:
Sellainen kysymys vielä tuosta teestä, että onko se yhtä tehokasta jos antaa teen jäähtyä, eli ensin sekoittaa teen kiuhuvaan veteen ja sitten antaa sen jäähtyä vaikka jääkaappi viileäksi ?

Itse olen ainakin uuttanut vahvaa vihreää teetä ja laittanut jääkaappiin. Sieltä sitten aina ottanut, laimentanut vedellä ja mikrossa lämmittänyt. En mene takuuseen, ovatko kaikki tärkeät aineet tallella tämän jälkeen mutta ainakin helppoa ja kätevää. Kyllä vihreää teetä purosteinakin vissiin saa mutta hinta on jo sitten järkyttävä.

Mielenkiintoinen threadi kaiken kaikkiaan. Muutama lisäkikka jotka itse olen havainnut toimivaksi:

Noihin termogeenisiin ruoka-aineisiin lisäisin kanelin. Kaneli-kaakao(sokeriton)-maito-kahvi pistää hien virtaamaan. Lisäksi kaurapuuron saa maistumaan korvapuustilta kun syö Benevivan, hermesetaksen ja kanelin kanssa. :kuola:

Itse kannatan ehdottomasti aerobista läpi vuoden, mielestäni aamuaerobiset tyhjällä vatsalla voisi säästää varsinaiseen dieettiin. Tosin jos koko ajan on ns. kaikki konstit käytössä, ei ole mitään kikkoja takataskussa esim. kisadieettiä ajatellen. Mutta sehän ei ole ongelma jos ei aio kilpailla. Itselläni tulee työn puolesta kovatehoista aerobista 10 h viikossa, lisäksi esim. sauvakävely, rullaluistelu, juoksu... sään, mielialan ja ajan mukaan. Tyhjällä vatsalla ja treenin jälkeen tehtävät aerobiset jätän mahdolliselle kisadieetille.

Lisäksi rasvan laatu: mahdollisimman paljon omega-3:sta suhteessa omega-6:siin.

Iltahiilarit: myös normaalilla, hiilareita 40-50% sisältävällä ruokavaliolla kannataa ehkä se illan viimeinen ateria pitää hiilarittomana - ellei se satu olemaan treenin jälkeinen ateria. Itselläni se on tonnikalaa, kaalia/salaattia, öljyä ja etikkaa kastikkeena sekä oliiveja. Lisäksi maitokaakao (Van Houten kaakao ja hermesetas). Menee ihan pasmat sekaisin jos en tätä iltapalaa saa!

Hiilarien jaksotuksesta: olen kokeillut eri syklejä, mutta päätynyt siihen että oma kroppa osaa säädellä ravinnon määrää ainakin jossain määrin. Tympeää, jos hiilaripäivänä ei haluta hiilareita ja taas dieettipäivinä päin vastoin. Seuraan tarkasti mitä syön ja kyllähän se syklisyys sieltä tulee ihan luonnostaan. Ja aika jämptisti ovat viikon keskiarvokalorit ja makrot samoja viikosta toiseen vaikka välillä tulee 1700 kaloria ja välillä 2700 kaloria per päivä.

Pitää kuunnella omaa kroppaa ja jos nyt haluttaa vaikka maksamakkaraa ja kananmunia niin se on merkki jostain tarpeesta ja niitä sitten syödään. (HUOM Eri asia jos on karkinhimo, sitä täytyy sitten vähän muuta kautta lähteä selvittämään, saako hiilareita liian vähän ruoasta tms.) Monesti tulee valkosipulinhimo ennen flunssaa tms.

Tässä näitä minun ajatuksiani sitten... Toivottavasti on jollekin jotain iloa näistäkin höpinöistä :zzzz:

Minä myös olen kiinnostunut kuulemaan tuosta vihreän teen juomisesta. Eli:

-ehdotuksia halvoista merkeistä?
-miten paljon ja milloin?
-ja miten juotte, kylmänä/kuumana?

Ja toinen juttu, eli rasvojen nauttiminen. Jotkus ottavat ne illalla ja jotkut aamuisin. DC Training Manual sanoo:

For fat sources, I like omega-3's (flaxseeds) and extra virgin olive oils (mono unsaturated fat)--118 calories per tablespoon. I throw 2-3 tablespoons in my morning and afternoon shakes but not in the post workout or bedtime ones (self explanatory).

Miksi tuo onkaan "self explanatory"?

emex sanoi:
:eek:
Treenin jälkeenhän tuon ymmärtää, sen hidastaessa imeytymistä, mutta nukkumaanmenossa tuostahan on vain hyötyä? Miten voi edes verrata viimeistä ateriaa ja palautusjuomaa, eihän näissä ole oikeastaan mitään yhteistä. :david:

Voiko joku nyt vastata tuohon kysymykseeni, että mitkä hedelmät ovat ei-ei dieetillä?

On todella self-explanatory, joo. En ole koskaan kuullutkaan, että rasvoja tulisi välttää illalla. Aina käsketään tehdä päinvastoin. Ehkä joku voisi selittää paremmin? Hulkki?

Marchi: Ei mitkään hedelmät ole ei-ei dietillä. Lähes kaikki hedelmät sisältävät kuitenkin jonkin verran fruktoosia, mikä on disakkaridi (näin muistelisin), eikä siis kovin järkevää hiilaria. Toisaalta hedelmistä saa paljon kaikkia suojaravínteita, joten siinähän sitten tasapainottelet. Varsinaiseen kysymykseesi: banaania en söisi illalla, enkä esimerkiksi viinirypäleitä. Sen sijaan esimerkiksi vihreät omenat (granny smith) ovat oivia välipaloja.

Ja itse ketjun aiheeseen: Mitä mieltä olette sellaisesta syklittämisestä, että viikolla ollaan selkeästi plussalla (energiansaanti itsellä noin 3500-4500 kcal) ja viikonloppuisin ylläpitokaloreilla, tai joskus jopa vähän miinuksella?

Itse olen toteuttanut tätä systeemiä omista syistäni reilun puoli vuotta ja massaa on tullut lisää 6-7 kiloa. Rasva% ei ole noussut, joten mutulla olen tainnut osua aika oikeaan kalorimäärään. (en ole koskaan pitänyt ruokapäivyriä, laskenut olen joksus yksittäisten päivien kaloreita).

Hyvä puoli tällaisessa vaiuhtelussa on ainakin virkeämpi olo viikonlopun jälkeen, kun on vetänyt matalilla hiilareilla sekä kaloreilla muutaman vuorokauden. Sitä jaksaa kummasti roboilla taas viisi päivää, kun ei ole stressannut pariin päivään syömisistä. Viikonloppuisin huolehdin kuitenkin proteiininsaannistani. (n. 3g/kg).

Mielipiteitä?

emex: Itse lipitän Nordqvistin vihreää teetä, vihreä sencha-tee on käsittääkseni pääainesosa. Etiketissä lukee suurella painatuksella NIPPON GREEN, 100g pussukka. Hinnasta en tiiä ku äiskä ostaa. :jahas:
Juon aamuin ja alkuillasta tota, mitää erikoista en oo huomannu. viikon ajan ryystäny tätä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
emex sanoi:
Minä myös olen kiinnostunut kuulemaan tuosta vihreän teen juomisesta. Eli:

-ehdotuksia halvoista merkeistä?
-miten paljon ja milloin?
-ja miten juotte, kylmänä/kuumana?

Pussiteetä on yleensä tarjolla muutamaa eri merkkiä, myös maustettuina, mutta itse ainakin olen nykyään ostellut irtoteetä. Twinginsin Gunpowder Green Tea on ainoa vihreä tee, jota olen nähnyt myytävän ei-pussiteenä. Todella hyvää teetä.

250g paketissa myydään ja ei se montaa euroa maksa.

-Marchi- sanoi:
Voiko joku nyt vastata tuohon kysymykseeni, että mitkä hedelmät ovat ei-ei dieetillä?
Siihen aikaisemmin mainitsemaani klo.16-> hiilarien katkaisuun. En tiedä muita kuin banaanin. Yritin vain kuulostaa fiksulta :). Kaikkia muita olen syönyt. Pitää ottaa nyt nuo viinirypäleet harkintaan.

No en minäkään muita tiedä kuin nuo viinirypäleet ja banskut. Tai siis näiden olen kuullut sisältävän paljon nopeita hiilareita.

Stadilaiset! Käykää Tokyokanissa (Annankadulla Ruttopuiston kulmalla), sieltä saa hyvää japanilaista vihreää teetä. Kun tee aukenee kupissa, näkee kuinka isoista lehdistä se on peräisin. Mä ainakin uskon että mitä "ehjämpi" ruoka, sitä enemmän siinä on ravinteita on tallella.
Jos ei ole japanilaista teetä juonut, niin maku saatta yllättää: tuo sen-cha ainakin maistuu vähän kalaiselta... silti mahtavaa. Tokyokanissa on myös joitain hyvin kalliita luksusteitä jos haluaa alkaa hifistellä, tyyliin "tässä teessä on pohjoisrinteen riisiä".

emex sanoi:
I throw 2-3 tablespoons in my morning and afternoon shakes but not in the post workout or bedtime ones (self explanatory).

Palkkariin en ainakaan rasvoja kaipaa, tärkeintähän on saada nopeasti kehoon protskua (paikkaamaan vaurioita) ja hiilareita (insuliini ylös, imeytyminen nopeutuu). Mutta bed timen kohdalla beats me...

lidlistä saa mielestäni ihan hyvää vihreetä teetä sitä on ihan norm. ja sitte sitruunan ja vaniljan makusena...itte ainaki ostan aina sieltä

-Marchi- sanoi:

Ei välttämättä mitkään, jos ne päivän energiamäärään laskee. Usen monet kuitenkin rajoittavat hedelmien syöntiä dietillä, koska ne ovat kuitenkin suhteellisen hiilihydraattipitoisia. Mielestäni muutama hedelmä dieetilläkin kannattaa syödä, kuitenkin ne ovat terveellisiä. Mielipiteeni muutamista käyttämistäni hedelmistä:

BANAANI energia- ja hiilihydraattipitoisuudeltaan hedelmistä korkein. Kuitenkin myös ylivoimainen vitamiini- ja kivennäispitoisuudellaan. Sopii esimerkiksi heran kanssa treenin jälkeen malton tilalta.

ANANAS myös melko sokeripitoinen, mutta etenkin tuore ananas sisältää entsyymiä, joka auttaa proteiinin pilkkomisessa. Erittäin vitamiinipitoinen ja lisäksi nestettä poistava vaikutus.

VIINIRYPÄLEET sisältävät melko rutkasti sokeria, jonkin verran kivennäisaineita mutta mielestäni aika turhia dieetillä. Hiilaripäivänä omiaan.

AVOKADO on rasvainen hedelmä ja hyvin kaloripitoinen, mutta sopii erinomaisesti matalahiilariselle dieetille. Sisältää hyviä rasvoja ja on monikäyttöinen - antaa esimerkiksi rahka- ja proteiinihässäköihin kermaisen maun.

OMENA, SITRUSHEDELMÄT (eritoten greippi) ja MELONIT ovat vähäkalorisia, ja voisivat piristää dieettiä, mutta ehdottomasti kannattaa laskea mukaan päivän kaloreihin. Finelistä löydät tarkat ravitosisällöt.

Happamat hedelmät muuten edesauttavat elimistön happo.emäs-tasapainon ylläpitämisessä, ja niistä on hyötyä erityisesti kun syödään paljon eläivalkuaista.

Sen verran korjaisin, että fruktoosi ei ole disakkaridi vaan monosakkaridi ja sen glykeeminen indeksi on kyllä huomattavasti glukoosia matalampi.

Edit: niin vielä, kun fruktoosi ja glukoosi yhdistyvät, tuloksena on tätä ihan tavallista kaameaa sokeria (disakkaridi).

Eiköhän se kaikista helpointa ole kupista...kapseleissa ei nyt vaan mielestäni ole mitään mieltä, kun saa samalla vaivalla teenautinnon :)

edit.Sori en huomannut quotata, mutta kuitenkin tuohon vihertee kyssäriin :D

Ja sen verran vielä että jos pussiteetä tahtoo niin ainakin Valintataloissa yms. missä myydään rainbowta on paketti eurolla.

cuscus sanoi:
Pussiteetä on yleensä tarjolla muutamaa eri merkkiä, myös maustettuina, mutta itse ainakin olen nykyään ostellut irtoteetä. Twinginsin Gunpowder Green Tea on ainoa vihreä tee, jota olen nähnyt myytävän ei-pussiteenä. Todella hyvää teetä.

250g paketissa myydään ja ei se montaa euroa maksa.

Onko tuolla mitään piristävää vaikutusta jos sitä kittaa enemmän?

Suositut

Back
Ylös Bottom