FAQ: Massan kasvatus ja suht kireänä pysyminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No ei se sitä tarkoita. Mutta etpä sä tossa pysty paljon lisäämäänkään aerobista enää. Tuo on syytä ottaa huomioon kun dieettiä starttailee.

Joo, no pitää katsoa missä vaiheessa rupee paino jumittamaan. Mutta toisaalta lenkit pitenee kevättä kohti joten: kulutus kasvaa koko ajan, kalorit pysyy samana = painonpudotus jatkuu.

Onko tuo lihaksen kasvattaminen ja kireänä pysyminen(rasvan väheneminen) yhtäaikaa sitten oikeasti mahdollista? Aloitin salilla käymisen noin 1kk sitte ja olen vedellyt +- kaloreilla, koska en ole osannut päättää, että alanko bulkkaamaan vaiko dieettaamaan.

Lihasta tekis mieli kasvattaa aika reilusti, mutta rasvaa on nyttenkin jo niin paljon mahan seudulla, että tekis mieli saada sitä pois AINAKIN muutama kilo kesään mennessä, mutta kuitenkin tekemättä 6kk treenausta melkein turhaksi lihaksen kasvatuksen kannalta. Sitten kesän jälkeen vois aloittaa jonkinlaista pientä bulkkaamista. Kevarilla ajellessa ja t-paitakeleillä oleskellessa ei tuon ylimääräisen rasvan mukana kantaminen kovin houkuttelevalta ainakaan tunnu.
Maha ei kovin pahalta näytä pystyasennossa, mutta istuessa se näyttää isolta kaljamahalta. Pystyasennossa tuon saisi varmaan ihan sopivan näköiseksi pelkästään syviä vatsalihaksia treenaamalla, mutta rasvaa pitäisi silti saada pois.

Ongelma olisi että oon nyt treenannut 2-jakoisella kuukauden ja ajattelin toteuttaa tuota 4 viikkoa +500kcal ja 2 viikkoa -500kcal sykliä.
Ongelma onkin että jos dietataan kaksi viikkoa 4-jakoisella ohjelmalla, niin
silloinhan siirryttäessä takaisin 2-jakoiseen joudutaan keho taas totuttamaan 2-jakoiseen ja tuloksia ei tule ekaan pariin viikkoon sarjapainojen nousuna.
Diettaanko vain kylmästi 2 viikkoa 4-jakoisella vai unohdanko koko syklin?

Ongelma olisi että oon nyt treenannut 2-jakoisella kuukauden ja ajattelin toteuttaa tuota 4 viikkoa +500kcal ja 2 viikkoa -500kcal sykliä.
Ongelma onkin että jos dietataan kaksi viikkoa 4-jakoisella ohjelmalla, niin
silloinhan siirryttäessä takaisin 2-jakoiseen joudutaan keho taas totuttamaan 2-jakoiseen ja tuloksia ei tule ekaan pariin viikkoon sarjapainojen nousuna.
Diettaanko vain kylmästi 2 viikkoa 4-jakoisella vai unohdanko koko syklin?

Miks et voi dieetata sillä 2-jakosella? :confused:

Näin se kannattaa tehdä. Olen pariin kertaan kanapäänkautta kokenut sen, että reilu määrä aerobista heti dieetin alkuun vesittää koko roskan jossain vaiheessa. Mitä pidemmälle pääsee ilman aerobisia, sen parempi.

Lyhyessä (2-3vko) diettisyklissä luulisi kuitenkin aerobisen olevan paikallaan heti alusta alkaen?

Voit ottaa tai olla ottamatta. Yleensä rasva vain irtoaa paremmin dieetin alussa, kun aineenvaihdunta toimii vielä täydellä teholla, eikä airobiset ole niin välttämättömiä

Lyhyessä (2-3vko) diettisyklissä luulisi kuitenkin aerobisen olevan paikallaan heti alusta alkaen?

Pitää paikkansa. Eikä kannata mitään vähittäisiä kalorinpudotuksia tehdä. Kerralla vaan kalorit alas, aerobiset mukaan ja taas päinvatoin kun plussalle lähdetään. Aerobistahan tietty voi ja jopa kannattaa tehdä ympäri vuoden, mutta ei tietenkään liian montaa kertaa viikossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko sillä oikeesti merkitystä syökö hiilarit ja rasvan eri aterioilla siis fläsän tulon kannalta vai onks tää vaan joku legenda? Entä miks ei kande syyä rasvaa aamulla.

Onko sillä oikeesti merkitystä syökö hiilarit ja rasvan eri aterioilla siis fläsän tulon kannalta vai onks tää vaan joku legenda? Entä miks ei kande syyä rasvaa aamulla.

Pitempää juttua löytyy söörtsillä jos osaa etsiä. Lyhyesti: legenda. Ideana oli että hiilareiden erittämä insuliini varastoi samaan aikaan syödyn rasvan. Todellisuudessa rasva varastoituu aivan mainiosti ihan itsekseen.
Rasvattoman aamun idea on varmasti ollut nopeampi imeytyminen, mutta eipä tollakaan taida olla mitään merkitystä muihin mokiin nähden.

Mutta onko se totta vai tarua ettei hiilareita kande syödä illalla ettei fläsää tuu. Entä rasva? Moni syö kuitenkin rasvaa illalla. Eikö rasva varastoidu aivan yhtä tehokkaasti läskiksi kuin hiilarit ollessaan energiaylijämää. Vai liittyykö se rasvan syönti illalla vain hormoonieritykseen ja hiilarikammo illalla insuliiniin ja siihen, että se hankaloittaa kasvuhormoonin eritystä?

Mutta onko se totta vai tarua ettei hiilareita kande syödä illalla ettei fläsää tuu. Entä rasva? Moni syö kuitenkin rasvaa illalla. Eikö rasva varastoidu aivan yhtä tehokkaasti läskiksi kuin hiilarit ollessaan energiaylijämää. Vai liittyykö se rasvan syönti illalla vain hormoonieritykseen ja hiilarikammo illalla insuliiniin ja siihen, että se hankaloittaa kasvuhormoonin eritystä?

Rasva ei aloita insuliinin eritystä. Ja hiilareita ei kannata syödä illalla, koska ne nimenomaan laukaisevat insuliinin erityksen ja insuliini taasen sitoo rasvaa ja insuliini blokkii unen aikana erittyvää kasvuhormonia. Eli aivan oikeassa olet tuossa hormooni jutussa, mutta itse en nimenomaan sen takia syö hiilareita illalla vartavasten.

Heitänpä threadiin liittyvän ja mielestäni vielä tärkeän asian, hiilihydraattien ajoittamisen.

Itse olen huomannut siitä olevan suurta hyötyä, koska treenaan usein aamupäivisin ennen puolta päivää. Eli tankkaan koko aamun hiilihydraatteja ja proteiineja ahkerasti ja vielä ennen treeniä ns. pre-drinkki, minkä jälkeen juon jo treenin aikana palkkarin ja tästä noin tunnin päästä päivän viimeiset, varsinaiset hiilarit. Eli carb cut-off tulee suhteellisen aikasin. Illalla sitten proteiineja ja rasvaa rauhalliseen tahtiin. Tämä näyttäisi toimivan myös miinuskaloreilla ollessani hyvin, koska tällainen järjestely tuo huomattavasti lisää virtaa treeneihin. Kokemuksia, mielipiteitä?

Mulla jäi vähän syklittelyt vähemmälle. Mutta myös plussallaolo pysyi maltillisena, eikä nuo rasvat päässy ihan järjettömiin nousemaan. Hyvin nuo sarjapainot nousi tossa talven aikana vaikkei mitään älyttömiä kalorimääriä alas mätettykään. Painokaan ei noussut kun 85 kilon tuntumaan.

Nyt pitäskin sitten dieetata kevät ja katsoa mitä läskin alta löytyy.

Ja sitä rasvaa kannattaa nimenomaan syödä illalla koska se mm. hidastaa ravinnon imeytymistä.

Mut jos syö rasvaa illalla eikö se varastoidukkaan läskiksi kuten hiilarit vai? Voiko rasvaa ottaa huoleta aamulla? Vaikuttaako sulupuoli asiaan mitenkään. Siis että olen nainen. Nuo hormooniasiat lähinnä...

Mut jos syö rasvaa illalla eikö se varastoidukkaan läskiksi kuten hiilarit vai? Voiko rasvaa ottaa huoleta aamulla? Vaikuttaako sulupuoli asiaan mitenkään. Siis että olen nainen. Nuo hormooniasiat lähinnä...

Vähän tai paljon, hiilarilla tai ilman mutta syöty rasva varastoituu aina. Aterioiden välissä vanhoja varastoja otetaan vastaavasti käyttöön.

Päivän kokonaisenergiansaanti kaikista makroravinneaineista ratkaisee, lisääntyykö rasvasoluihin varastoituneen rasvan määrä, vai väheneekö se. Eli syödäänkö yli, vai alle kulutuksen.

Suositut

Back
Ylös Bottom