FAQ: Kyykky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja t301
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Ikä
44
Ongelmani on tuon kyykyn kanssa ja siitä onkin monta monen moista kysymystä.

1:Kyykyn syvyys. Pitäisikö tehdä niin syviä kuin menee vai onko 90 asetetta reisien kulmaksi sopiva?

2:Salilla ei ole kunno hackia. Eli olisiko mitään järkeä tehdä etukyykyä tuon hackin tilalla toisen jalka liikkeenä?

3:Tärkeimpänä. En saa treeni painoja kohoamaan kyykyssä.
Tarvitseeko vain usko että minä en osaa kyykätä ja siirtyä prässi mieheksi? Ei nuo painot niin tärkeitä ole kun treenaa lihan hankkimis mielessä mutta silti.

Re: Kyykky

Originally posted by t301
Ongelmani on tuon kyykyn kanssa ja siitä onkin monta monen moista kysymystä.

1:Kyykyn syvyys. Pitäisikö tehdä niin syviä kuin menee vai onko 90 asetetta reisien kulmaksi sopiva?

2:Salilla ei ole kunno hackia. Eli olisiko mitään järkeä tehdä etukyykyä tuon hackin tilalla toisen jalka liikkeenä?

Tarvitseeko vain usko että minä en osaa kyykätä ja siirtyä prässi mieheksi? Ei nuo painot niin tärkeitä ole kun treenaa lihan hankkimis mielessä mutta silti.

1. kilpailu nosto on tuo 90 astetta ja se (tietääkseni) mitataan takareiden ja lattian välisestä tasosta, ei polven kulmasta..(ei sillä,että et tiedä, mut mainitsin vain... ;) ) tämä kulma siis riittää, mutta itse ainakin teen hieman kevyimpinä päivinä syvemmälle kyykyn ja raskaina päivinä sit tohon 90! elikkä syväkyykky on ihan hyvä liike,jos polvet kestää sitä tehdä!

2. Miksi pitäisi olla toinen jalkaliike? itse teen raskaana päivänä pelkän kyykyn ja ehkä hiukan reiden ojentajia ja koukistajia... mutta etukyykyhän on HYVÄ liike oikein tehtynä! eli suosittelen...

3. mulla alko noi treenipainot kyykyssä nousemaan hyvin,kun lopetin prässin yms. liikkeiden teon raskaanan jalkapäivänä! keskityn silloin vain kyykkyyn ja teen muut viputtimet kevyempänä päivänä! (teen joka toinen viikko raskaan ja joka toinen kevyen jalkapäivän) Luulen,että tuo voi auttaa sinullekkin ja muista, että voimaa tulee vain tekemällä suurilla painoilla, elikkä älä tee aina niitä 20 toiston sarjoja,jos voimaa tahdot!!

Re: Re: Kyykky

Originally posted by jpm

3. mulla alko noi treenipainot kyykyssä nousemaan hyvin,kun lopetin prässin yms. liikkeiden teon raskaanan jalkapäivänä! keskityn silloin vain kyykkyyn ja teen muut viputtimet kevyempänä päivänä! (teen joka toinen viikko raskaan ja joka toinen kevyen jalkapäivän) Luulen,että tuo voi auttaa sinullekkin ja muista, että voimaa tulee vain tekemällä suurilla painoilla, elikkä älä tee aina niitä 20 toiston sarjoja,jos voimaa tahdot!!

Juu, varsin turha liikehän jalkaprässi on, jos jalkakyykkytulosta tahtoo paremmaksi. Vai monenko yli 400 kg:n voimanostokyykkääjän treeniin kuuluu oleellisena osana jalkaprässi? Hyvinhän sillä massaa ja kokoa reisiin saa.

Re: Re: Re: Kyykky

Originally posted by Hannibal

Juu, varsin turha liikehän jalkaprässi on, jos jalkakyykkytulosta tahtoo paremmaksi. Vai monenko yli 400 kg:n voimanostokyykkääjän treeniin kuuluu oleellisena osana jalkaprässi? Hyvinhän sillä massaa ja kokoa reisiin saa.

Tarkoitus olis saada lihaa luiden ympärille, mutta kyllä tarttis toi kyykkykin saada kulkemaan.

Mulla on itsellä toi sikasyvä kyykky tuonut kovasti pyöreyttä etureisiin ja vaikuttanut selvästi myös takareisiinkin.

kannattaa vaihdella niitä sarjojen pituuksia vaikka jokatoinen viikko..(kuten minä teen)..pidemmät sarjathan ne lihaksia kasvattaa ja lyhyemmät tuo sitä voimaa enemmän!

Pari tarkennusta:

Syvyydestä sääntöjen mukaan:
Voimanostokyykyssä reiden tulee olla kyykyn alasennossa lonkkaluun kohdalta alempana kuin polven kohdalta.

Prässi ja huiput:
Jonkinlainen huippu Ed Coan käyttää prässiä treeneissään... Ja kyykkykin on ukolla kohtuullinen :-) Edin prässi on yleensä yhden jalan versio, jolla saadaan parempi vaikutus sinne persus-takareisiosastolle.

Kyllä siis prässikin on ihan hyvä apuliike kyykylle, mutta riippuu kovasti, miten sen tekee saadakseen apua. Parempiakin apuja on hurumykke...

Jossain tutkimuksessa prässi korreloi vain 40% kyykkyyn ja toisinpäin tais olla hieman enemmän, eli ei mikään eka valinta mulla ainakaan apuliikkeeks... bodareille tietenkin kyllä.

Mites jalkojen asento?
Jos pidän kapeampaa asentoa (eli suunnilleen hartijoiden leveys, ehkä vähän vähemmän), niin tartten 5cm kapulan kantapäiden alle. Tehdessäni hartijoita leveämmällä asennolla en tartte kapuloita. Viimeaikoina oon tehny 4 sarjaa kyykkyä, 2 kapeella ja 2 leveellä. Miten kannattais tehdä?

(molemmissa polvet niksuu ja naksuu, mutta kyykättävä on :D )

No niin, eilen tein ensimmäisen kerran kyykkyä vapaalla tangolla. :kippis1:
Smithissä oon aikasemmin yrittänyt kikkailla, mutta siitä on vain seurannut polvikipuja.
Ja mikä parasta nyt, vapaalla tangolla tehtyäni polvikipuja ei esiintynyt ainakaan vielä.
Tein pari kovaa yli 15 toiston sarjaa, joissa jalat laskin aina joka toistossa lattian suuntaiseen tasoon asti. Syvähengityksellä tietty, ja raskaalta se liike tuntui, joten se jos jokin on hyvä asia. :jahas:

No, pakarat ja etureidet on aika kipeänä tänään, mutta myös alaselkä on ensimmäistä kertaa eläessäni samanlailla kipeänä kuin muutkin lihakset yleensä ovat.
Onko tuo siis normaalia, että myös alaselkä tulee kipeäksi?
Olen ymmärtänyt, että liike vahvistaa hyvin alaselkää, joten siitä päättelin..
Takareidet tuntuis kans vähän olevan treenin kipeät. Tulikohan liike sittenkin tehtyä jotenkin väärin (?) :lol2:

Away: kuulostaa ihan normaalilta meiningiltä kunnon kyykkyreenin jälkeen. Jatka vaan kyykkäämistä samaan malliin! :thumbs:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%

Miten teet muita lihaksia. Saattaa olla heikot takareidet, pakarat, keskikroppa...

Mulla on kanssa toi kyykky ollut jonkin sortin ongelma, kun se ei vaan kulje! Massaa täälläkin haetaan ja on tullutkin ihan kivasti, mutta olishan se hyvin kulkeva kyykkykin ihan kiva. Nykyään en tee enää takakyykkyä ollenkaan, vaan olen panostanut etukyykkyyn. Jos se vaikka auttas siihen normaaliinkin.

Jos aikoo siihen kuuluisaan vaakatasoon niin että polvinivel ja lantion nivel ovat vaakatasossa, niin joutuu useimmat treenaamaan juostavuutta - taka- ja sisäreisiä erityisesti. Myös nilkat pitää olla juostavat. Jos lihaksien juostavuus tai voima pettää - on mennyt kykyihin nähden liian syvälle niin että selkä pyöristyy... mikä ei ole hyvä asia.

Eilikkä jos ei pysty menemään vaakatasoon - ilman että selkä pyöristyy, niin on parempi että ei mene niin syvälle ja treenaa erityisesti liikkuvuutta.

Sitten kun perusta (vatsalihakset, selkä) on hyvässä kunnossa ja kroppa on juostava - mikä voi vaatia vuosien työn - niin voi mennä kohtuullisilla painoilla syvälle - hieman alle vaakatason... Kuitenkaan ei paljon; koska takakyykyssä ihmisen fysiikka, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, ei pysy kasassa kun menee oikein syvään kyykkyyn. Tämä koskee erityisesti isoja painoja - silloin on ihan hyvä jos tyytyy vaakatasoon.

Ja ihan kokemuksesta semmoinen huomio, että jos polvien kestävyys epäilyttää yhtään, niin kannattaa välttää kovin syvää kyykkyä. Nuorena poikana kun kyykättiin elviksinä aivan ass to the grass, niin tuli joku vanhempi herrasmies huomauttamaan, että tuo pojat käy nivelkierukkaan. Luonnollisesti ajateltiin, että puhu sinä ukko vaan, mutta niinpä kävi, että nykyään ei pysty kyykkäämään edes sitä 90 astetta ilman että polvi alkaa naksua. Meikäläisellä kyllä on nuo nivelet ja liitokset aika heppoisia eli varmaan tämä ei kaikkia koske, mutta tuonpa silti julki... (jokohan minä olen se neuvoja antava ärsyttävä ukkeli...)

Vaan on se kyykky silti kaikkein paras jalkaliike. Ottaa kaikkin paikkoihin, vaikka ei pysty ihan alas asti menemäänkään.

Olen jossain nähnyt kyykystä puhuttaessa että kyykky pitäisi 'istua taakse' jotta sääriluut pysyisivät pystysuorassa... ilmeisesti säästäisi polvia tms. Mutta tästä taas seuraa se että hartioita on pakko painaa eteenpäin ettei kellahtaisi takamuksilleen, ja tuloksena on 'selkäkyykky'. Edelleen jostain olen lukenut että hyvä olisi pitää selkä pystysuorassa.

Onko tämä nyt mahdoton yhtälö kun pitäisi pyrkiä pitämään sekä sääriluut että selkä pystyssä, vai mikä olisi oikea tapa?

Originally posted by ressukka

Onko tämä nyt mahdoton yhtälö kun pitäisi pyrkiä pitämään sekä sääriluut että selkä pystyssä, vai mikä olisi oikea tapa?

Jos molemmat haluat pitää suorassa, niin leveämpi asentoa auttaa.

kylläpä teette yksinkertaisesta asiasta monimutkaisen!kyykkää vain perselattiaan tyylillä 3-5 kvaa sarjaa toistoja 5-10 jos ei kulje tai on väsyny tekee pari kasia kevyellä painolla ja jättää siihen.johan rupee lihasta ja voimaa tulemaan.minulla on kyykky noussu noin 50kg vuuden aikana ja painoa on tullu 4kg lisää tommosella systeemillä.

Tomi puhuu järkeä. En ole kuullut mitään järkisyytä, miksei terve ihminen voisi tehdä raskaita kyykkyjä niin syvälle kuin vain luontevasti pääsee. Raskas kyykky tarkoittaa sellaista kyykkyä, jossa paino painaa paljon, mutta liike on kokoajan kontrollissa. 2 tärkeintä asiaa aloittelevalle bodykyykkääjälle ehkä olisivat:
1. Mitä vähemmän olet kuullut voiman ostoksi kutsutusta lajista, sitä parempi.
2. Mitä vähemmän egosi pakottaa käyttämään liian isoja painoja, joilla tuntuma menee ja vamma tulee, sitä parempi.

En ymmärrä termiä "sikasyvä kyykky". Kyykky on kyykky kun siinä on tehty täysi liikerata eli takareidet kiinni pohkeisiin, kaikki muu on vajaata liikerataa. Vai kutsutteko "sikasyväksi" penkkiä, jossa tanko lasketaan rintaan asti?

Itse kokeilen tällä hetkellä treeneissä siirtymistä kunnon kyykystä osittaiskyykkyyn, eli menen enää vain tuohon voimanostosyvyyteen (paralleliin). Pystyn kyllä tekemään kyykkyä täydellä liikeradalla ilman ongelmia, mutta tähän mennessä kyseinen tyyli ei ole oikeastaan muuta kasvattanut kuin persettä ja kenties alaselkää. Ja kun tarkoituksena on saada nimenomaan reisiin kokoa lähden vaikka tälle rintahauispelleilylinjalle ja jätän kyykyt vajaiksi, jos sillä saa reidet kasvamaan.

Mutta: jos kunnon kyykkyä pystyy tekemään kunnolla ja siitä menee oikeat paikat paskaksi (reidet) ei ole mitään syytä olla tekemättä sitä.

Mielestäni asialla on se ero, että Hulkin mainitsema takareidet pohkeisiin on kyllä vimosen päälle syväkyykky. Siitä voidaan erottaa normaali kyykky, joka on se 90 astetta.

ressukka: Eiköhän se riitä että selkä on suorana ja kyykky tuntuu luonnolliselta (siis en tarkoita että selän pitäisi olla PYSTYsuorassa).

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom