Fallout 3

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
jep, se on hassua miten ne suunnittelee pelit pääsääntöisesti "uusille" pelaajille, jotka diggaa vaan fpssissätä hienoilla graffoilla, kun pelaajien keksi ikä on 35v. joista monet ovat varmasti pelanneet jo 20v. Nähny jos jonkin moista laitetta ja viritystä...
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei olla paljonkaan demottu vitsejä, mustaa huumoria etc, sellaista joka tekee peliin sisällön. Ainoastaan tuota suht kuivakan näköstä räiskintää, jonka moni peli on tehnyt paremmin (ainakin realistisuuden ja älykkäiden vihujen osalta.)
 
^^ Kyllä! Pelattavuus on tärkein. Välistä tulee vanhempien tykönä käydessä kaivettua se vanha

Commodore Amiga 500:dance2: ja veivattua jotain Elviiraa, Laser Squadia tai Space Crusadea!!!

about 20 v. vanhoi pelei, grafiikka ja äänet kuraa mutta pelattavuus täys kymppi.:rock:
 
Zone-sarja -42%
Fallout 3 - klassikkoseikkailun uusi tuleminen (osa 1)

4.8.2008
Jukka O.

Amerikkalaisen Bethesda Softworks -studion työstämä roolipeli Fallout 3 on teos, joka on herättänyt huimia tunteita jo ensihuhuistaan ja julkistuksestaan lähtien. Kaksi ensimmäistä Falloutia on tietokonepelien historian todellisia klassikoita, parhaimpia seikkailuja koskaan.

Eri pelifirman tekemä erilainen Fallout ei voi koskaan saavuttaa vanhojen faniensa silmissä samaa hyväksyntää. Se on fakta eikä sille ei voi mitään. Tärkeämpää lieneekin selvittää, että millaisen vastaanoton peli saa tämän päivän pelaajien keskuudessa. Onko Fallout 3 mistään kotoisin? Onko se hyvä peli omana itsenään? Onko ydintuhon jälkeinen maailma rapistunut ja kauhistuttava ympäristö vai iloisten teletappien leikkikenttä?

I don’t want to start a fire…

Fallout 3 on ennen kaikkea suuri tarina. Peli jossa on alku, loppu ja siinä välissä kertomus. Kertomus ei ole ontto kehikko vaan motivaattori, jo aivan pelin alusta lähtien.

Tapahtumat saavat alkunsa kauan ennen varsinaista pelin alkua, kun maan päällä käydään tuhoisa ydinsota vuonna 2077. Ydintuli syö suurimman osan ihmiskunnasta. Selviytyjät joutuu kituuttamaan radioaktiivisuuden keskellä. Se tekee tietysti oikein gutaa perimälle.

Ydintuho ei kuitenkaan ollut täydellinen maailmanloppu… Vain käsikirjoitus seuraavalle sodalle, jota käydään kaikkialla. Vain pienet, yksittäiset pesäkkeet ylläpitävät etäistä kuvaa sivilisaatiosta. Niiden ympäristössä laki on vahvimman kädessä, suurimman aseen omistajalla.

Sen keskellä osa ihmisistä selviää jotakuinkin kunnossa maanalaisissa suojissaan. Kuka järjissään, kuka ei.

Pelaaja on erään tällaisen maan alle piiloutuneen ihmisryhmän jäsen. Oma holvi kullan kallis, sanotaan. Vault 101 on syvällä maan alla ja siellä synnytään, eletään onnellinen ja suojaisa elämä - ja lopulta myös kuollaan. Vault 101 ei ole koskaan avannut oviaan ulkopuoliselle maailmalle, vaan luonut sinne oman suljetun yhteiskuntansa.

Pelaaja on alussa yksi tuiki tavallinen taapero, joka saapuu maailmaan Vaultin synnytyssairaalan kautta. Aika graafisesti. Tässä vaiheessa pelaaja valitsee sukupuolensa, rotunsa ja luo muun muassa kasvonsa. Käytettävissä on erilaisia valmiita kasvopohjia, joista voi muokata haluamansa, tai sitten pelaaja voi työstää naamansa oikein pikkutarkasti ja huolellisesti. Hauskana detaljina pelaajan isän kasvot generoidaan pelaajan pärstän mukana niin, että sukulaisuussuhteen tunnistaa selvästi.

Syntymän jälkeinen alkupeli on herkkä vauvasimulaattori, jossa pelaaja harjoittelee ensiaskeleitaan, tutustuu pelimaailmaan ja kasvattaa varttumisensa myötä tietynlaisen siteen ympäristöönsä ja muihin pelihahmoihin.

Pelin ihka ensimmäinen tehtävä on sekin suorastaan huikea. Pelaaja kun täytyy ottaa ensimmäiset askeleensa ja kävellä isukin luo. Todella mainiota. Pian sen jälkeen jatketaan hahmonkehityksen parissa ja valitaan vauvelille ensimmäiset ominaisuudet jakamalla hahmopisteitä muun muassa vahvuuden, havaintokyvyn, onnen ja kestokyvyn välille.

Vauvavaiheesta loikataan 10 vuotta eteenpäin, pelaajan syntymäpäivään. Maanalaisessa yhteiskunnassa eletään niin ilon kuin surunkin hetkiä - ihmisiä syntyy ja kuolee, mutta synttärien merkitys on entisensä. Tässä vaiheessa pääsee jo varsinaisesti pelaamaankin.

Synttäribileissä on vieraana niin kavereita kuin vähemmänkin kavereita, joten dialogien ja toiminnan vaikutukset ja avartuvat hiljakseen. Antaako periksi inhottavalle pullistelijalle vai pistääkö kova kovaa vastaan? Mitä seurauksia valinnoilla on? Entä miten muut suhtautuvat sinuun? Oletko muille ilkeä? Kiva? Nöyristelevä? Käytöksesi heijastuu muiden hahmojen suhtautumiseen ja sitä kautta esimerkiksi heidän keskusteludialogiinsa.

Nuoruusosiot eivät kestä ylettömän pitkään, mutta niiden avulla pelaaja sitoutetaan pelimaailmaan ja hänelle syntyy tietty ymmärtämys sen toiminnasta. Mikä tärkeintä, pelaaja ymmärtää myöhemmän pelin tapahtumia ja arvostaa avointa pelimaailmaa, kun alkupeli on vietetty Vault 101:n ahtaiden seinien sisällä. Alkupelin toteutusta voikin pitää yksinomaan hienona ja tyylikkäänä ratkaisuna, vaikka jotkut saattavatkin ehkä hermoilla, kun ydinsaastemaailma ei avaudukaan heti silmien eteen.

Seikkailun alku onkin selvä viesti pelin suunnittelijoiden ja käsikirjoittajien visiosta. Fallout 3 on tarina. Pitkä ja looginen kertomus, jolla on alku, kenties loppukin. Pelaaja on selkeästi joku, motiiveineen kaikkineen. Kymmenen pistettä ja mutanttipapukaijamerkki.

Lopulta alkaa myös se todellinen peli. Pelaaja on täysi-ikäinen ja Vault 101 on kaaoksen vallassa. Pelaajan isä, arvostettu tiedemies, on poistunut holvista. Kukaan ei ole koskaan, siis koskaan, aikaisemmin astunut ulos. Miksi isi teki näin? Pelaaja varustautuu ja pakenee, ulos karuun, vaaralliseen maailmaan. Isi, missä olet?

Toivo ja turmio

Fallout 3 on saanut monilta vanhemman polven roolipeliharrastajilta raa’an tuomion jo etukäteen. Ymmärtäähän sen, kun sarjan kahden aiemman pelin isometrinen kuvakulma ja toteutus on uhrattu modernin 3D:n ja FPS-näkymän tieltä. Eihän peleissä ole päällepäin enää juurikaan samaa.

Vai voisiko sittenkin olla niin, että tekninen toteutus voisi olla toissijainen? Voisivatko pelin henki, tarina ja sisällöllinen toteutus olla tärkeämmät? Fallout 3 saattaisi onnistuessaan jopa herättää vanhemmat Falloutit uudestaan henkiin ja jopa nostaa ne myyntilistoille, kuten Diablo 3:n julkistus teki Diablo 2:lle. Kenties se osaltaan innoittaisi muitakin pelintekijöitä.

Se todellinen kysymys kuuluukin näin: onko Fallout 3 hyvä peli? Toimiiko se omassa mittakaavassaan? Vetääkö tarina? Toimivatko taistelut? Imeekö se mukaansa?

Väittäisin, että vastaus kaikkiin kysymyksiin on ehdoton kyllä.

En toki ehtinyt nähdä pelistä kuin pienen osan, mutta esimerkiksi pelimaailmaan ripotellut pienet tarinalliset yksityiskohdat loivat mieletöntä tunnelmaa. Eräässäkin vaiheessa pelaaja kuulee radiostaan hätäviestin, jossa pyydetään apua. Auttaisitko vai etkö? Omatkin resurssit ovat niin vähissä, ettei niistä oikein muille riittäisi.

No, autetaan kuitenkin. Radiosanoma antoi osviittaa avuntarvitsijoiden sijainnista mutta täsmällinen paikka piti etsiä ja päätellä itse. Lähetyksen suuntimisen ja hienoisen etsiskelyn jälkeen löytyikin bunkkerin sisäänkäynti, jonka sisältä jotain kovin surullista. Apu ei ollut koskaan ehtinyt perille. Vuosia tai vuosikymmeniä vanha hätäsanoma toistui automaattisesti. Lähettäjistä oli jäljellä enää pelkät maatuneet ruumiit.

Tämänkaltaiset pienet tehtävät ja löydöt luovat mielettömän tunnelmallista kuvaa muusiksi menneestä maailmasta. Vaikka kaikki niistä ei sinänsä edistäkään varsinaisesti tarinaa, niin kaikkien pienten yksityiskohtien ja löytöjen myötä pelimaailma antaa itsestään lohduttoman ja surullisen kuvan. Ja toivon mukaan pistää pelaajankin miettimään. Vaikka pelissä onkin seikkailun lisäksi myös toimintaa ja räiskintää, niin välittääkö mikään oikeastaan tämän sodanvastaisempaa viestiä?

Siinä samalla pelissä on kuitenkin myös vahva annos toivoa. Ihmiset yrittävät selviytyä, kukin omalla tavallaan. Sekä sivuhenkilöt että pelaaja itse löytävät toisistaan jotain positiivista ja yrittävät selviytyä hymy huulillaan seuraavaan päivään.

Fallout 3 -juttusarjan seuraavassa osassa astelemme ulos kotiholvin ovesta, ulos kauhistuttavan kummaan mutta ah niin jännittävään maailmaan. eDome

eDomen ensimulgaisuja fallouttiin, ja hyvältä kuullostaa :)
 
Aika paljon on tullut Englanninkielisiä ennakkoja luettua ja niistä, kuten myös tuosta edomen jutusta kyllä kuvastuu samankaltainen viesti: Kaikista epäilyistä huolimatta, Bethesda ON tehnyt hyvää työtä tuon pelin kanssa. Odotukset on kyllä tapissa, onneksi ei tarvitse kauaa enää odotella :)
 
Eiköhän Bethesda tiedä millaisiin kenkiin on astunut ja tekee esikuvilleen uskollisen pelin. Olihan se Fallout suuri menestys eikä vain pienen, mutta äänekkään ropetusjengin rakas lapsi. Miksi muka tusinaräiskintä olisi yhtään sen kannattavampi?
 
Vähän epäilen, että Bethesda on haukannut liian ison palan kun eivät tähän mennessä ole osanneet tehdä yhtään räiskintäpeliä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vähän epäilen, että Bethesda on haukannut liian ison palan kun eivät tähän mennessä ole osanneet tehdä yhtään räiskintäpeliä.

Eipä ole Bethesda räiskintäpelejä yrittänytkään tehdä sitten vuoden 1996. Sitäpaitsi Fallout on roolipeli eikä räiskintäpeli, ja nimenomaan roolipeleistä Bethesda on tunnettu.

Minä luotan siihen kyllä täysin että pelistä tulee hyvä, ihan sama mitä firman CV:ssä lukee.
 
Nä on näitä TripleH:n outoja provoja.

Ei muutenkaan sen suuremmin kiinnosta onko taistelusysteemi räiskintä, vuoropohjainen shakkipeli vai jotain siltä väliltä. Falloutin juju on siinä maailmassa, vapaudessa ja tarinassa.
 
Samanlainen hiekkalaatikko GTA:kin on. Tehtävät voi tehdä monella tapaa, ainoastaan dialogiin ei voinut vaikuttaa. Emmä tiiä mikä teiän mielestä tekee Oblivionista roolipelin. Sekö, et voi kysellä lippaläppä tietoa muutamasta aiheesta aina vastaantulijoilta?
 
Samanlainen hiekkalaatikko GTA:kin on. Tehtävät voi tehdä monella tapaa, ainoastaan dialogiin ei voinut vaikuttaa.

Se, että kohteeseen voi ajaa kääntymällä joko vasemmalle tai oikealle tai että voit tappaa vihun joko kiikarikiväärillä tai pistoolilla ei vielä oikein riitä tuohon. Oblivionista tietokoneropen tekevät mm. hahmon eri taitojen parantaminen, vapaa tehtävärakenne sivutehtävineen, hahmotasot sekä taitojen vaikutus hahmon tekemiin asioihin. Katso vaikka wikipediasta parempi määritelmä, turha siitä on täällä jauhaa koska ei kukaan vakavalla naamalla voi väittää GTA:ta ja Elder Scrolls -sarjan pelejä samanlaisiksi.
 
Se, että kohteeseen voi ajaa kääntymällä joko vasemmalle tai oikealle tai että voit tappaa vihun joko kiikarikiväärillä tai pistoolilla ei vielä oikein riitä tuohon. Oblivionista tietokoneropen tekevät mm. hahmon eri taitojen parantaminen, vapaa tehtävärakenne sivutehtävineen, hahmotasot sekä taitojen vaikutus hahmon tekemiin asioihin. Katso vaikka wikipediasta parempi määritelmä, turha siitä on täällä jauhaa koska ei kukaan vakavalla naamalla voi väittää GTA:ta ja Elder Scrolls -sarjan pelejä samanlaisiksi.

Monta sivutehtävää tehtävien sisältä löysit Oblivionista? Tähän hätään muistan yhden. Hahmon taitojen parantaminen on niin keinotekoista numeroilla pelleilyä, että missä se roolipelaaminen siinä on?

Käsittääkseni roolipelaamisen pitäisi olla rooliin eläytymistä. Se, että mitä enemmän mätät, sitä tehokkaampia iskut ovat ei oikein sovi tohon. GTA:n ja Oblivionin tehtävät ovat suurimmalti osalta samanlaisia, eli niihin ei voi vaikuttaa tai tehdä eri tavoilla. Sekään ei ole roolipelaamista, että jonkun pellen voi tappaa hiippailevalla tyylillä tai aseet laulaen, koska molempia nyt voi harrastaa vaikka Doom ykkösessä. Ainoo pointti oli noi valinnat. Ongelma on vaa se, et Bioshockis oli enemmän valintoja ku Oblivionissa. Eli miks puhua jostai roolipeleistä kun kyse on räiskintäpelistä, johon on ympätty vaan juonta, dialogia sun muita ominaisuuksia?
 
Periaatteessa jos nyt lähetään vääntämään, niin mikä peli tahansa jossa pelaat jotain roolia(hahmoa) on roolipeli. Mutta jos nyt niinkuin puhutaan peleistä mitä kutstaan näiksi "oikeiksi" roolipeleiksi, niin se perus idea niissä on hahmon kehittäminen omilla valinnoilla. Ja tämän takia esim Doomia ei lasketa roolipeliksi, kun siinä ei ole hahmonkehittymistä ollenkaan, ainaoa kehitys mikä pelissä on ovat paremmat aseet ja oman käsi/silmä kordinaation kehittyminen.

Miksi sitten hahmonkehitys on se asia roolipeleissä? Sen pitäisi vaikuttaa pelin kulkuun ja vaikeuteen, riippuen omien valintojen tuloksesta. Esimeksiksi yksi kaikkien aikojen paras peli mielestäni on System Shock 2, monet sanovat sitä RPG FPS peliksi. Mielestäni se on pelkkä FPS peli, erittäin hyvällä juonella ja tunnelmalla.

Miksi en pidä sitä RPG pelinä vaikka siinä on hahmon kykyihin vaikuttavia valintoja tehtävä? Koska lähes koko pelin voi pelata läpi käyttämällä pelkästään jakoavainta aseena. Peliä ei ole tasapainoitettu niin että siinä oikeasti tarvitsisi tehdä juuri mitään valintoja oman hahmon kehittymisen kannalta. Ja tekemilläsi valinnoilla ei ole oikeasti mitään merkitystä pelin etenemisen kannalta. Ainao mikä muuttuu on lähinnä se millä pyssyllä voit ampua vastaantulevaa örkkiä.

Kun taas esimeksiki alkuperäisissä Fallouteissa hahmon kykyihin tehdyillä valinnoilla on suuri merkitys pelin etenemisen kannalta. Kokeilkaa pelata peliä vaikkapa hahmolla jolla on älykkyyden arvona 1. Keskusteluista muiden hahmojen kanssa ei tule mitään (koska kaveri ei osaa puhua, ja muut vaan huutaa päin naamaa et painu iditootti vittuun siitä), eli pakko yrittää tehdä jotain muuta. Tämä mielestäni tekee pelistä RPGn, eli omilla valinnoilla hahmon kehitykseen on pelin etenemisen kannalta oikeasti jotain merkitystä.
 
Jos skillisysteemi on se tärkein, ni sehän on sit matematiikkaa eikä roolipelaamista. Lukaset miten peli toimii läpi, numeroina, ja sit rupeet tweakkaa hahmos arvoja. Fallout ei täs ollu se kritiikin kohde vaa Oblivion ja noi Bethesdan pelit muutenki.
 
Mikä pakko tästäkin nyt on vängätä?

En minäkään pidä Oblivionia minään tietokoneroolipelien malliesimerkkinä (ilman modeja kyseessä on kuitenkin todella kehno tapaus), mutta fakta on kuitenkin se, että pelien luokittelun helpottamiseksi käytetään näitä vakiintuneita genre-termejä, ja Oblivion lasketaan roolipeliksi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom