Failuresta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pååtta
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Riippuu täysin treenitavasta. Jos sarjoja on vähän per liike (esimerkiksi yksijakoisessa ja moniliikkeisessä), on ne hyvä tehdä loppuun asti. Jos taas useampia (4 tai enemmän) ei kannata tehdä loppuun kuin viimeinen sarja.

Lisäksi tietenkin on erityistekniikat ym.

Kyseisessä tutkimuksessa tulos on melko selkeä, sillä kuuden toiston kanssa loppuun asti tehneet ovat harjoitelleet suhteellisesti kovemmilla painoilla, joten tietenkin saivat lisää voimaa. Mitenköhän tulos olisi muuttunut jos sarjoja ei olisi tehty loppuun asti, mutta samoilla painoilla (esim vain 4 toistoa). Luulenpa että ero toiseen ryhmään olisi pysynyt melko lailla samana. Kakkosia ja kolmosia tehdessä luultavasti loppuun asti tekeminen aiheuttaa lähinnä liiallista väsymistä, pitempää palautumista ja hitaampaa kehitystä.

EDIT: En oikein tiedä oliko tutkimus huono, vai sen tulkinta, sillä pelkästään mainittu testi ilman vertaustestejä ei kerro oikeastaan yhtään mitään.

tais olla aika paljon vaan toisessa ryhmässä helpommin kehittyvämpää porukkaa. En usko et se ainakaan noin pal vaikuttaa

Koko kroppa kerralla treenissä pitää nimenomaan välttää failurea koska lihat treenataan yleensä kolmesti viikossa läpi. Taas jossain monijakoisessa voi mennä enemmän failureen asti koska on viikko aikaa palautua saman lihasryhmän treeniin.

Failurea, ainakin epäonnistumiseen asti menemistä, tulisi välttää ja tehdä vain erikoiskeinona harvoin ja harkitusti. Hermosto on törkeen kovilla kun aina vetää loppuun ja jopa överiksi ja aika nopeeta alkaa homma junnaamaan paikoillaan.

Hermosto tukossa?

Voiko hermosto mennä tukkoon/jumiin/ylikuntoon/tms. jos reenailee esim. 3-jakoisella ja repii useammankin sarjaan loppuun asti joka kerta joka viikko? Näin tuli nimittäin joskus muinoin tietämättömyyttäni treenattua ja huolettaa hieman voiko tämä vaikuttaa nykyiseeni kehitykseeni? Palautuuko hermosto itsestään vaikka reenailisinkin koko ajan aktiivisesti vai tuleeko totaalitauko kysymykseen?

Nykyisinhän siis treenaan 2-jakoisella 2on/2off tyyliin, enkä tee failureen asti koska tarkoituksena on palautua seuraavaankin treeniin.

Feikkiedit: Ennen tuli reenattua esmes hauista siten, että löin aluksi liikaa limppua tankoon jonka seurauksena 6-8 toiston jälkeen tuli failure. Sitten pienemmät painot kehiin ja hyvällä tuurilla sama määrä toistoja. Ihmetyttää mitä tämä tekee hermostolle?!

Kävi myös mielessä, että juniorikoripalloilijoilla ei välttämättä ole treenitaustaa vielä niin paljoa, että saisi siitä treenistä kovin paljoa irti. Tässä tapauksessa failureen asti vetäminen olis vaan tehokkaampaa treeniä, menemättä ns. yli.

Mä olen aina tehnyt kaikki sarjat failureen (ihan siitä asti kun aloin treenaamaan). Nykyään teen 3-4 liikettä per lihasryhmä ja 2 sarjaa per liike, kaikki sarjat loppuun. Itse ainakin olen kehittynyt tällä tavalla ihan hyvin.. joskus kokeilin lisätä volyymia ja tehdä sarjat nousevana pyramidina (vika sarjat vain loppuun) mutta siinä systeemissä ei ollut mulle mitään järkeä, tuntui turhalta veivata niitä sarjoja joita ei edes viety loppuun.

no eipä toi tutkimus nyt abstraktissa ainakaan juuri järisytä... jos tehdään 8*3 lyhyillä pausseilla, ei se juuri maksimivoimaa palvele. 4*6 tiukasti (mikä se failuren aste nyt sitten tuossa on edes ollut...?) taas palvelee ihan hyvin perusvoimatasoja. onkos rauta% ollut sama kummassakin ryhmässä? mitkä en nimenomaiset palautumisajat oli? lähtötaso? treenikokemus? jne jne...

ljp...kauanko treeniä takana? miten niin ei volyymitreenissä ollut järkeä? ilmeisesti et juurikaan sitä pidempään ole tehnyt? luuletko, että lihakselle on yhdentekevää, teetkö esim. 6*100kg penkissä vai et tee sitä lainkaan :D ...voipi olla, että toisenlaisella ohjelmalla tai ainakin eri systeemien vuorotteluilla sun kehitys olis voinut olla hyvinkin paljon runsaampaa...

Itse tein ennen lähes aina failureen asti. En tiedä oliko juuri se syynä, mutta kehitystä ei juuri tapahtunut ja treenipainot junnasivat paikallaan. Esimerkiksi penkissä tein oikeastaan kaikki sarjat lämmittelyjä lukuunottamatta failureen. :david:
Noin vuosi sitten eräs kokeneempi kaveri sitten kertoi, ettei niin kannata tehdä ja kas kummaa, treeni alkoi taas kulkea ja sarjapainot nousta...

Njoo, kaikki riippuu kaikesta ja tutkimuksia on monia. Mutta noin yleensä: jos tekee vähän sarjoja, kehonrakennuksellisella toistoalueella ja vaihtelee liikkeitä ja/tai toistoja, niin voi treenata jokaisen sarjan failureen ja kehittyä erinomaisesti niin massallisesti kuin voimallisestikin. Mutta failureen treenaaminen isoilla sarjamäärillä, alhaisilla toistoilla ja monotonisella liike- ja toistoarsenaalilla jumittaa hermoston nopeastikin, lyö estoja päälle, hormonit sekoavat jne.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Timba79 sanoi:
Koko kroppa kerralla treenissä pitää nimenomaan välttää failurea koska lihat treenataan yleensä kolmesti viikossa läpi..

Ei ole mitään syytä olettaa että koko kropan treeni suoritetaan aina kolme kertaa viikossa.

Timba ei tainnut sanoa aina, vaan yleensä ;).

ljp...kauanko treeniä takana? miten niin ei volyymitreenissä ollut järkeä? ilmeisesti et juurikaan sitä pidempään ole tehnyt? luuletko, että lihakselle on yhdentekevää, teetkö esim. 6*100kg penkissä vai et tee sitä lainkaan :D ...voipi olla, että toisenlaisella ohjelmalla tai ainakin eri systeemien vuorotteluilla sun kehitys olis voinut olla hyvinkin paljon runsaampaa...

Yhteensä olen käynyt salilla noin 6-7 vuotta, viimeiset pari vuotta olen panostanut vähän enemmän tähän hommaan. Tarkoitin tuolla mitä sanoin että se tuntuu mulle psyykkisesti turhalta jos en vedä kaikkia sarjoja loppuun, tämä tapa on paljon mielekkäämpi mulle. Volyymitreeni toimii varmasti enkä tarkoittanutkaan sitä että failureen asti toimii paremmin.. se toimii mun tapauksessa lähinnä psyykkisesti paremmin. Olen tuota vuorottelua itse asiassa ajatellutkin, mutta en ole saanut sitä ikinä toteutettua... yleensä kun olen alkanut kokeilla jotain uutta systeemiä niin olen jaksanut treenata sillä noin 1-2vko ja sitten palannut takaisin vanhaan 4-jakoiseen missä kaikki sarjat tehdään loppuun :)

Tehden sen oletuksen että näin jostain syystä tulisi tehdä, tai tehdään huolimatta treenitavasta. Sanojen merkitys muuttuu kontekstista riippuen.

Aika turhaa pilkunviilausta jo. Koko kropan treeni tehdää ehkä yleisimmin kolmesti viikossa, tietenkään tähän ei kukaan tai mikään pakota. Jos vaikka pääsee vain kahdesti, voi vetää tottakai kovempaa ja jos tuntee kroppansa voi tehdä useamminkin. Pointtini varmaan ymmärsit jo aiemmin?

ljp: 1-2 vkoa ei kyllä ole mikään aika vielä edes testata jonkin systeemin toimivuutta...
:)

ljp: 1-2 vkoa ei kyllä ole mikään aika vielä edes testata jonkin systeemin toimivuutta...
:)

No ei ole ei, tossa ajassa vasta alkaa huomaamaan että mitä sarjapainoja pystyy liikuttamaan missäkin sarjassa. Ja kroppa "potkii" aina vastaan kun jotain radikaalia muutosta tekee, eli tuntuu ettei palaudu ja muuta mikä menee nopeasti ohi, mutta ei vielä ekan parin viikon aikana kuitenkaan.

Jos vaikka pääsee vain kahdesti, voi vetää tottakai kovempaa ja jos tuntee kroppansa voi tehdä useamminkin.

Tästä nimenomaan olikin kyse. Failure treeni ei missään tapauksessa tule olla poissuljettu sen vuoksi mitä yleensä tehdään, koska se ei kuitenkan ehdollista mihinkään. Uskoin että tällaiset asiat ovat itsestäänselvyys (paitsi täysin aloitelijoille), muttei näköjään sitä pitäisi olettaa.

Tästä nimenomaan olikin kyse. Failure treeni ei missään tapauksessa tule olla poissuljettu sen vuoksi mitä yleensä tehdään, koska se ei kuitenkan ehdollista mihinkään. Uskoin että tällaiset asiat ovat itsestäänselvyys (paitsi täysin aloitelijoille), muttei näköjään sitä pitäisi olettaa.

Mä oletan tiettyjen perusjuttujen tuntemuta kun täällä treenipuolella kirjoitetaan, eli täällä ei viitsi aina perusteiden kera kaikkea selittää kuten aloittelijoiden puolella on syytä tehdä. Ja tämä ei siis tietenkään tarkoita etteikö aloittelija voisi yhtälailla tänne kirjoitella, vaan että aloittelijan pitää jo itse vähän tietää perusteita että pystyy kaikkea täällä puolella lukemaansa hyödyntämään.

Suositut

Back
Ylös Bottom