Failure, ikuinen debaatti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko nyt siis oikeesti ketään joka olisi ollut jossakin ylikuntotilassa johtuen failure sarjoista? Veikkaan, että ei. Se over reaching tai hallittu ylirasitus on ihan normaalia, jos jotain kehitystä halutaan. Hermosto ja lihakset voi kovan koipireenin jälkeen olla vähän sekasin, mutta sit annetaan lepoa vaan. Kyllä aika kovapäinen saa olla, että pääsee pelkästään failuren takia ylikuntoon. Siinä vaaditaan muutakin. Pitää olla kokonaisuutena treenit ja elämänhallinta varmasti aika kovilla ja tehdä asioita kokoajan jossain oman jaksamisen yläpuolella, niin että keho ei kertakaikkiaan saa lepoa. Mutta en usko, että käymällä salilla 4-6 kertaa viikossa ja tekemällä kovaa treeniä, omaa kehoa kuunnellen, päästään kovin vaarallisille vesille. Uskoisin myös että failureissa tai pakkotoistoissa on paljon merkitystä tehdäänkö niitä hermostollisissa liikkeissä vai apuliikkeissä. Apuliikkeet voi ainakin painaa päätyyn asti. Kyykkyjen tekeminen failureen on varmasti kuormittavempaa kuin reisiojennuksen...

Jep, montako huippunostajaa tekee jotain pudotussarjakausia kisanostossa? Villi arvaus nolla.

Kysyin Chad Smithiltä ettei tartte arpoa lopullista totuutta asiasta. :-) Ihme kyllä vastas. Ite ei salettiin tee noita, mutta vastas näin:

"It can be a part but should likely be reserved for the final week before a deload, when you are functionally overreaching. It is explained more here:
View: https://youtu.be/DPZtjXYNkm0
"

Onko nyt siis oikeesti ketään joka olisi ollut jossakin ylikuntotilassa johtuen failure sarjoista? Veikkaan, että ei. Se over reaching tai hallittu ylirasitus on ihan normaalia, jos jotain kehitystä halutaan. Hermosto ja lihakset voi kovan koipireenin jälkeen olla vähän sekasin, mutta sit annetaan lepoa vaan. Kyllä aika kovapäinen saa olla, että pääsee pelkästään failuren takia ylikuntoon. Siinä vaaditaan muutakin. Pitää olla kokonaisuutena treenit ja elämänhallinta varmasti aika kovilla ja tehdä asioita kokoajan jossain oman jaksamisen yläpuolella, niin että keho ei kertakaikkiaan saa lepoa. Mutta en usko, että käymällä salilla 4-6 kertaa viikossa ja tekemällä kovaa treeniä, omaa kehoa kuunnellen, päästään kovin vaarallisille vesille. Uskoisin myös että failureissa tai pakkotoistoissa on paljon merkitystä tehdäänkö niitä hermostollisissa liikkeissä vai apuliikkeissä. Apuliikkeet voi ainakin painaa päätyyn asti. Kyykkyjen tekeminen failureen on varmasti kuormittavempaa kuin reisiojennuksen...
On tossa muitakin tekijöitä sitten jotka vaikuttaa siihen. Ruoka ja lepo ja muut ulkopuoliset stressi tekijät. Esim henk koht teen työviikoilla 12h työpäiviä, joten lepo tahtoo armotta jäädä liian huonoksi, niin siihen miinuskalorinen jakso ja toi jatkuva failureen hakkaaminen olisi täysi järjettömyys. Noita kolmea tekijää täytyy pohtia, kun mietii sitä mitä ja miten tekee, jos ei halua hakata päätä jatkuvasti seinään.

Ruoka ja lepo ja muut ulkopuoliset stressi tekijät.
Mä luulen että nää on tosi isossa roolissa.
Lomilta kun palasi duuniin niin eka viikko mentiin 5h unilla. Kyllä sitä vielä treenaamaan pystyy mutta väkisin jää tehot heikoksi. Boosteria peliin niin reenikin kulkee mutta ei se unen tarvetta vähennä yhtään.

On tossa muitakin tekijöitä sitten jotka vaikuttaa siihen. Ruoka ja lepo ja muut ulkopuoliset stressi tekijät. Esim henk koht teen työviikoilla 12h työpäiviä, joten lepo tahtoo armotta jäädä liian huonoksi, niin siihen miinuskalorinen jakso ja toi jatkuva failureen hakkaaminen olisi täysi järjettömyys. Noita kolmea tekijää täytyy pohtia, kun mietii sitä mitä ja miten tekee, jos ei halua hakata päätä jatkuvasti seinään.

Mä luulen että nää on tosi isossa roolissa.
Lomilta kun palasi duuniin niin eka viikko mentiin 5h unilla. Kyllä sitä vielä treenaamaan pystyy mutta väkisin jää tehot heikoksi. Boosteria peliin niin reenikin kulkee mutta ei se unen tarvetta vähennä yhtään.
Itse teen kanssa myös melko miehekkäästi töitä ja voin allekirjoittaa nämä. Jos teen treenissä yli 5 sarjaa / lihasryhmä, niin ei vaan kehity. Sitten kun teen sen 3 sarjaa / lihasryhmä / treeni, niin pystyn nostamaan sarjapainoja. Jos teen enemmän, niin kehitys hidastuu. Ja mitä suurempi volyymi, niin sitä väsyneempi olen ja motivaatio ihan nollissa.

Mun treenitavoista ei varmaan kenenkään kannata ottaa mallia, mutta kerron kuinka itse "aktiiviaikoina" treenasin ja nimenomaan faillureen (itse käytän sanaa "loppuun asti"). Suomen mittapuussa sain kuitenkin kohtuullisesti lihasta aikaiseksi.
Mulla oli yksinkertainen filosofia, nimittäin aina täysillä ja loppuun asti. En ikinään pitänyt mitään kevyitä treenejä/päiviä. Treenasin todella harvoin, mutta aina niin lujaa/loppuun asti kuin pystyin. Harvoin käytin vähennyssarjojakin. Lähinnä sarja vietiin loppuun asti ja/tai päälle pakkotoistoja/rest-pausea suurimmassa osassa sarjoja.
Lepopäiviä oli todella paljon, viimeinen massakausi ennen kisadiettiä oli keskimäärin 2,5treeniä per vko!! Kiteytettynä siis, tapetaan lihas raskailla painoilla ja maataan paljon sohvalla ja syödään niin paljon kuin pystyy :)
Eli olin tuon failuren kannattaja!!
Nyt olen taas aloittanut treenaamaan, kunto on todella huono eli joudun ajamaan kropan ensiksi ns. sisään eli parantamaan hermotusta, nostamaan voimatasoja jne. Kun tiettyyn tasoon pääsen, niin vanhalla systeemillä :) paitsi treenejä 3-4/vko.

Mun treenitavoista ei varmaan kenenkään kannata ottaa mallia, mutta kerron kuinka itse "aktiiviaikoina" treenasin ja nimenomaan faillureen (itse käytän sanaa "loppuun asti"). Suomen mittapuussa sain kuitenkin kohtuullisesti lihasta aikaiseksi.
Mulla oli yksinkertainen filosofia, nimittäin aina täysillä ja loppuun asti. En ikinään pitänyt mitään kevyitä treenejä/päiviä. Treenasin todella harvoin, mutta aina niin lujaa/loppuun asti kuin pystyin. Harvoin käytin vähennyssarjojakin. Lähinnä sarja vietiin loppuun asti ja/tai päälle pakkotoistoja/rest-pausea suurimmassa osassa sarjoja.
Lepopäiviä oli todella paljon, viimeinen massakausi ennen kisadiettiä oli keskimäärin 2,5treeniä per vko!! Kiteytettynä siis, tapetaan lihas raskailla painoilla ja maataan paljon sohvalla ja syödään niin paljon kuin pystyy :)
Eli olin tuon failuren kannattaja!!
Nyt olen taas aloittanut treenaamaan, kunto on todella huono eli joudun ajamaan kropan ensiksi ns. sisään eli parantamaan hermotusta, nostamaan voimatasoja jne. Kun tiettyyn tasoon pääsen, niin vanhalla systeemillä :) paitsi treenejä 3-4/vko.
Natuna?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kommenttien perusteella suurimmalla osalla ei tunnu olevan käsitystä miten tärkeä merkitys vaihtelulla on, jos tarkoituksena on hakata aina failureen asti.

En lukenut aloituspostia, oliko kyse naturaalista vai ei. Ei muuta paljoakaan mielipidettäni on kumpi tahansa. Ei-naturaalilla on lihaskasvatuksessa mukana huomattavan paljon etuja, mm. nopeampi palautuminen, nopea proteiinisynteesi, paljon vettä lihaksessa jne.jne. Naturaalilla ei ole mitään.
Jos sarjaa ei viedä loppuun asti, niin se on esim. 10 toiston sarjassa 10 toistoa tekemättä paljon mitään töitä lihaksella. Failuressa kun uupuminen on lähestymässä aletaan tekemään niitä lihaskasvua edistäviä toistoja ja kun ei enään liiku, niin voidaan tehdä kevennettyjä(pakkotoistoja) eli taas maksimaalisella kuormalla tilanteeseen nähden ja vielä voi olla puolikkaitakin toistoja. Ja vielä kun muistaa, että negatiivinen osa toistosta on vahvempi ja enemmän lihasta supistava. Monesti tuntuu, että moni nostaa/vetää, mutta unohtaa laskea!!

Ehkä monet natut treenaa liikaa ja liian usein. Turhaan kuluttaen energiaa, joka syö lihaskasvua ja palautumista. Ja tuplaa aikaan ihme jippotreeneihin.

Mutta kuten sanoin edempänä, niin tämä on minun tapani treenata. Ei ehkä ihan fiksuin??, mutta en osaa treenata muuta kuin on(täysiä) tai off (makaan ja syön). :)

Vuodesta 1990 (63kg) vuoteen 2002 (129kg..liikaa)(98kg kisapaino) ja välissä en treenannut 4vuoteen (vuosina 1996-1999) yhtäkään treeniä :)

Nostellaas vähä ku on hyvä aihe :)
Tikan blogissa oli hyvä vertaus, jotenkin näin: treenaa 3x viikkoon lihat 80% ja kehity 240% viikossa tai tee kerran 100%failureripulioksennus ja kehity 100%, eli 1jakoinen 3x viikkoon olisi yli puolet tehokkaampi?

Kysymys kumpi on tehokkaampaa, 100% treeni aina kun on palautunut siitä, vaiko 80% treeni aina kun on palautunut. Eli onko toi failuren antama 20% isompi hyöty järkevä ottaa vai palautuuko lihas suhteessa nopeemmin pienemmästä rasituksesta? Entä jos meet vahingossa yli ton 100% treenissä ja hakkaat "kuollutta lihaa" niin onko tämä haitallista kehitykselle?

Omia kokemuksia on pelkästeen failure treenaamisesta mutta nyt kyllä aion laittaa testiin jonkun 1 jakosen missä en mene failureen.
Alottelijoiden failureen treenaamisesta sen verran että mitä itse nähnyt niin jengi alottaa innokkaana treenit jollain 4 tai 5 jakosella pro-bodari ohjelmalla missä vedetään aina failureen erikoistekniikoilla. Sitten sitä ohjelmaa vedetään se 2KK jonka jälkeen monilta lopahtaa sali-innostus kokonaan. Itse en ymmärrä miten alottelijan kroppa ees pystyisi kestämään jatkuvia failure vetoja kun ei ole treeneistä mitään kokemusta. Ennemminkin alkuun 2-3 kertaa viikkoon ja 1jakosella perusliikkeitä ja toistoja varastoon, voima kasvaa ja into pysyy :)

Vatanen vois välillä vastailla tännekkin että minkä takia alottelijoiden pitää mennä failureen tai muuten ei kehity. Kaverin tietotaito vaikuttaa muutenkin vähän kyseenalaselta personaltraineriksi, tollasta perus "täysiä vittu kaikki läskit 110% saatana hardcore perkele tai ei kehity!" meininkiä.

Nostellaas vähä ku on hyvä aihe :)
Tikan blogissa oli hyvä vertaus, jotenkin näin: treenaa 3x viikkoon lihat 80% ja kehity 240% viikossa tai tee kerran 100%failureripulioksennus ja kehity 100%, eli 1jakoinen 3x viikkoon olisi yli puolet tehokkaampi?

Kysymys kumpi on tehokkaampaa, 100% treeni aina kun on palautunut siitä, vaiko 80% treeni aina kun on palautunut. Eli onko toi failuren antama 20% isompi hyöty järkevä ottaa vai palautuuko lihas suhteessa nopeemmin pienemmästä rasituksesta? Entä jos meet vahingossa yli ton 100% treenissä ja hakkaat "kuollutta lihaa" niin onko tämä haitallista kehitykselle?

Omia kokemuksia on pelkästeen failure treenaamisesta mutta nyt kyllä aion laittaa testiin jonkun 1 jakosen missä en mene failureen.
Alottelijoiden failureen treenaamisesta sen verran että mitä itse nähnyt niin jengi alottaa innokkaana treenit jollain 4 tai 5 jakosella pro-bodari ohjelmalla missä vedetään aina failureen erikoistekniikoilla. Sitten sitä ohjelmaa vedetään se 2KK jonka jälkeen monilta lopahtaa sali-innostus kokonaan. Itse en ymmärrä miten alottelijan kroppa ees pystyisi kestämään jatkuvia failure vetoja kun ei ole treeneistä mitään kokemusta. Ennemminkin alkuun 2-3 kertaa viikkoon ja 1jakosella perusliikkeitä ja toistoja varastoon, voima kasvaa ja into pysyy :)

Vatanen vois välillä vastailla tännekkin että minkä takia alottelijoiden pitää mennä failureen tai muuten ei kehity. Kaverin tietotaito vaikuttaa muutenkin vähän kyseenalaselta personaltraineriksi, tollasta perus "täysiä vittu kaikki läskit 110% saatana hardcore perkele tai ei kehity!" meininkiä.
Nuo prosentit on varmaan melko hatusta heitettyjä eivätkä perustu todennäköisesti oikein mihinkään. Näissä kannattaa huomioida se minkälaisissa liikkeissä ja millä tekniikoilla sitä failura käyttää. Bodaustyylillä tehdessä, missä lihas eristetään voi paljon huolettomammin käyttää failurea ja palautua siitä. Sitten jos taas tehdään voimannosto treeniä raskaita maveja ja kyykkyjä keinoilla millä hyvänsä ylös, jolloin hermosto rasittuu, ei mielestäni failurea kannata käyttää tai seinä tulee vastaan. Lihas kuitenkin palautuu huomattavasti nopeammin kuin hermosto.

Aloittelija ei saa itsestään irti juuri mitään ja on sen verran pienet painot käytössä. Siitä syystä voivat helposti vetää failureen vaikka joka liikeen joka sarjan.

Olen ajatellut niin että mitä hermostuneempi ennen sarjaa/toistoa on sitä enemmän keskushermosto kuormittuu. Jos joutuu ns. puhkumaan ja puhisemaan jo ennen suoritusta, psyykkaamaan itseään perhosia vatsassa tiedostaen että nyt on muuten kova paikka edessä, niin varmaan silloin on riittävästi rautaa edessä tms. Ja palautuminen vie helposti sen ~10 pv. Harvemmin tuolla salilla varmaan näkee kavereita puhkumassa jossain takareiskalaitteella että ei saatana nyt on kova paikka....

No eeeiiii.... :rolleyes:
Aika hyvin keksitty yhteys kyllä. :D
Joo.
Itellä kyllä on sellainen outo tapa että jos kovasti ajattelen ja suunnittelen treeniä etukäteen niin ketuiksi menee.
Jotenkin tuntuu että henkiset paukut on jo käytetty ennenkuin salille edes pääsee.
Semmoinen puolihuolimaton mutta kuitenkin jotenkin jäsennelty treeni on paras.

Back
Ylös Bottom