Facebook

Minua kiinnostaisi kuulla pakkotoistolaisien mietteitä sosiaalisesta mediasta. Lähinnä ajattelettko koskaan sitä kun lisäätte sosiaaliseen mediaan omia kuvia, tietoja, lapsenne kuvia tai tietoja, että ne ovat siellä ikuisesti?
Olen sosiaalisessa mediassa, kuten täälläkin omalla kuvallani, mutta muuten ei tule kuvia lisäiltyä. Myöskään jälkikasvun kuvia ei tule nettiin laiteltua, juurikin siksi, että en halua mitään "profiilia" muodostuvan kenenkään itsensä siitä päättämättä, vaikka kuvat sinänsä harmittomia olisivatkin.

Jos multa kysytään, niin Jii_M:n suhtautuminen on ennemmin tervettä varautumista, kuin sairaalloista lähestyvää ennakkoluuloisuutta. Johtuneeko sit siitä, että ihan yhtä lailla mullakin on nettikamerat teipattu, paikannus pois päältä puhelimesta jne. :D Vainoharhainen jos olisin, en sitä edes kantaisi mukanani ;) Kuten tuossa välissä todettiinkin, tuskin ketään kiinnostaa munkaan tekemiset, mutta pieni vaiva vähentää sen helpottamistakaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ymmärrän ymmärrä :) Yritän tuoda vain erilaista näkökulmaa asioihin, jotta ihmiset edes pikkasen heräisivät siihen, kuinka helppoa oikeasti on saada asioita selville jos on edes pieniä tiedon murusia.

Mitä tulee "isoveli valvoo" -juttuihin, ihan perus ihmisoikeuksia mietin tällä lauseella, en niinkään todellista verkkovakoilu-uhkaa perinteiselle käyttäjälle, vaikka omalta kohdalta asennoidunkin kiivaasti asiaan.

Jees, keskustelua on ihan hyvä välillä herätelläkin :thumbs:

Yksityisyys on mielestäni yksi harvoista asioista joihin voin vaikuttaa pienellä vaivalla ja totta on että tieto lisää tuskaa tässäkin asiassa :D. Eli hyvin vähän jaan varsinkaan verkossa tietoja itsestäni ja usein näitäkin tietoja vääristelen ihan tarkoituksella, jos vain mahdollista niin pyrin myös hankaloittamaan/estämään mahdollisimman paljon seuraamista custom selaimilla ja lisäosilla. Puhelimessa custom rom ihan vain siitä syystä että pystyn itse päättämään mitä google minusta tietää jne jne.. Hullu foliopropellihattu varmasti monen mielestä, mutta samapa tuo.

Tuli ihan ajatuksella lukaistua läpi tuo keskustelunne internetin yksityisyydestä. Mistään uudesta asiastahan tässä ei ole kyse, mutta liian usein yksityisyys, tai oikeastaan sen menettäminen, jaksaa edelleen yllättää housut kintuissa etenkin somen ihmeellisessä maailmassa sompailevia. Joskus jopa ihan kirjaimellisesti.

Joku mainitsi isoveli valvoo -mentaliteetin, ja olen itsekin tietyllä tavalla huolestunut sen kehityksestä. Esimerkkinä vaikkapa Ollilan työryhmän esitys kilometriverosta. Toisaalta mulle on aivan sama kirjautuuko minun ajamat kilometrit jonnekin konesalien serverille, mutta kyllä tossa aletaan mun mielestä liikkua yksilön yksityisyyden kannalta melko harmaalla alueella. Jotenkin ei usko riitä siihen, että ajopiirturin tiedot jää pelkästään verotuskäyttöön, kuten herra Ollila yrittää vakuutella. Eiköhän niille tiedoille löydy muutakin "yhteishyödyllistä" käyttöä ;)

Yllä oleva voi tietysti tuntua minun näppiksen tuotoksena hieman omituiselta. Kaveri puhuu yksityisyyden puolesta ja sitten linkittää sigussaan blogiin, jossa paljastaa itsestään aika helvetin henkilökohtaisia asioita. Mutta se oli harkittu riski. Noiden blogin käsittelemien asioiden piilottelu, salailu, selittely ja väistely se vasta raskasta on ollutkin. Vaikka kirjoittelenkin nimimerkin suojassa, niin en kuvittele lapsellisesti etteikö tekstejäni osattaisi lopulta yhdistää oikeaan henkilöön niiden takana. Mutta joskus paras tapa piiloutua on tulla näkyviin.

Heh, joutui ihan tsekkaamaan että mihin halvatun ketjuun olen vastaamassa, ja ehkä tästä joku asiayhteyskin löytyi. Tai sitten ei.

Yllä oleva voi tietysti tuntua minun näppiksen tuotoksena hieman omituiselta. Kaveri puhuu yksityisyyden puolesta ja sitten linkittää sigussaan blogiin, jossa paljastaa itsestään aika helvetin henkilökohtaisia asioita.

Ihan näppärä blogimainos, tarvii tsekata. :thumbs:

Nykypäivänä yksityisyys on jo mennyt sosiaalisen median mukana. Sitä voi vain koettaa rajoittaa mitä itsestään jakaa. Itse olen kokenut sen ongelmallisena, kun siskoni jakaa juttuja tosi avoimesti netissä ja välillä olen joutunut esim. poistelemaan tageja kuvista joita siskoni on minusta facebookin pistänyt. Haluan itse kontrolloida sitä mitä minusta nettiin laitetaan. Sitä, mitä on kerran nettiin pistetty ei saa enää pois. En pidä siitä, että koko elämä levitetään julkiseksi somessa ja ihan tuntemattomatkin tietävät sinusta tosi paljon.

Minä olen puhunut aika avoimesti elämästäni pakkiksella ja minusta on täällä tietoja joiden perusteella minut on useasti stalkattu ja olen saanut tuntemattomilta Facebookissa viestiä. Uskon kuitenkin yksityisyyteni olevan sillä tavalla turvassa, että minua ei voi yhdistää sattumalta tai esim. työnantajani ei voi googletella oikeaa nimeäni ja löytää pakkisjuttuja sillä perusteella. Haluan pitää itseni sillä tavalla anonyyminä, että vaikkapa työnantajani ei käy juttujani lukemassa. Olen joskus ajatellut, että pakkikselle olisi pitänyt tehdä kaksi accounttia. Toisella olisi avautunut sinkkuketjuun ja puhunut avoimemmin asioista ja toinen olisi ollut se semijulkinen jota olisi käyttänyt miitteihin osallistumiseen ja muuhun vastaavaan. Tänne tuota ei kannata enää tehdä, mutta esim. Facebookiin olen ajatellut tehdä toisen accountin jota käyttäisi sivustoihin ja palveluihin loggaamiseen jne.

Ihan näppärä blogimainos

url.gif

Minua ärsyttää yli kaiken kun jaetaan kuvia ja mainintoja muista ilman lupaa tai edes mainintaa. Samaten kun niitä kuvia räpsitään jatkuvasti, varsinkin jos kyseessä on joku tapahtuma. Yleiskuvia voi toki ottaa, mutta niissäkin ihan lähialan ihmisiä vois vähän katsoa.

Hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa ennen kuvien ottamista ja vähintään antaa edes pari sekuntia aikaa yrittää näyttää ihmiseltä.

En minä ainakaan laita nettiin kenenkään kuvaa ilman lupaa. Ja muutenkin niiden kuvien laatuun voisi panosta. Kuka jaksaa katsoa satoja kuvia, joista 10% on edes vähän onnistuneita.

Mikäli liikaa alkaa tälläistä pelkäämään niin ei kannata kirjoitella Pakkotoistollekaan, koska sinustakin saa nopeasti tietoonsa vaikka mitä. Ihan peruskäyttäjä voi jo päätellä että joo, nimikirjaimet löytyy nimimerkistä (eli ei kauhean anonyymiä enää) ja muista posteista yhdistelemällä voi tajuta paikkakunnan, kuka on jne vaikkei sitä erikseen kertoisi. Myöskin forumeilla ip-osoitteet ym näkyy ylläpidolle, ja ip trackingillä voi jäljittää asuinpaikan (ellei käy kommandopuvussa aina kirjaston koneelta kirjoittelemassa ja hommaa itselleen alibia, ja varo jättämästä dna:ta mihinkään). Sähköpostiosoitteessa voi olla koko nimi, tai vähintäänkin sen laittamalla googleen voi löytää lisää yhteyksiä ihmisestä. Facebook on siis hyvin pientä siihen, mitä joku muu voi sinusta kytätä.

Niin joo, ja puhelinta ei kannata käyttää. Operaattori pystyy seuraamaan missä liikut mihinkin aikaan jne.

Tajuat varmaan pointtini ;)

Kun kierrättää nettiliikenteensä anonyymiproxyn läpi ei selviä edes maa, sillä palvelin joka salaa yhteytesi voi sijaita missä tahansa. Eli otan yhteyden vaikka ranskalaiseen proxyplavelun tarjoajaan ja tulen sieltä kautta pakkikselle vittuilemaan, niin ip -osoite näyttäisi olevan ranskassa vaikka suomessa kirjoittelen.
Noita löytyy kuukausimaksullisia ja ilmaisia ja käyttö on helppoa.

Tuo välityspalvelin asia on yksi mikä tekee mielestäni IP-osoitteiden träkkäämisestä hankalaa ja tämän kautta IP-osoitteiden perusteella on typerää jäljittää ketään, todella amatöörimaista. Vähän kun joskus joku tuli minulle väittämään, että MAC-osoite on jokaisella henkilökohtainen ja sitä ei voi vaihtaa ja tämän perusteella saadaan aina rikolliset kiinni.. Hienoa. Foorumeilla varsinkin tuo Proxy toimii hyvin, sillä tekstin välittäminen/sivustojen selaaminen onnistuu hyvin. HD-kuvaa siirtäessä proxyn kautta voi ollakin jo vähän raskaampaa, ainakin jos proxy sijaitsee jossain kaukaisessa paikassa.

Mua henkilökohtaisesti *ituttaa yli kaiken se, että jengi laittaa minunkin kuvia sosiaaliseen mediaan ilman, että viitsii edes kysyä mielipidettäni. Summasummarun - vaikka itse elät "turvallista" nettielämää, joku muu voi pilata sen huolimattomuuttaan..

Taas joku uusi ongelma. Kun painan vasemmassa alakulmassa olevaa kuvaketta (kenen tahansa kaverin kuvaketta) niin ei avaudu enää uusi chat ikkuna. Ei tapahdu mitään vaikka mitä tapahtuisi. Mikä juttu?

Asensin juuri mozillan uudestaan, ei auttanut sekään mitään.

Taas joku uusi ongelma. Kun painan vasemmassa alakulmassa olevaa kuvaketta (kenen tahansa kaverin kuvaketta) niin ei avaudu enää uusi chat ikkuna. Ei tapahdu mitään vaikka mitä tapahtuisi. Mikä juttu?

Asensin juuri mozillan uudestaan, ei auttanut sekään mitään.
Meil samit. Mietinkin että olenko ainoa jolla ei toimi. Luulis korjaantuvan sitten jos on ihan yleinen ongelma.

Meil samit. Mietinkin että olenko ainoa jolla ei toimi. Luulis korjaantuvan sitten jos on ihan yleinen ongelma.
Varmaan ottivat pois käytöstä, kun nyt on tuo vammanen uusi päivittänyt layout ja vasemmassa reunassa ei ole mitään :/

Minkä ihmeen takia mun puhelimeen on FB:ltä alkanut tulee ilmotuksia esim. tunnetko tämän Irma Jorma Tarakan? Ei siis mitään kaveripyyntöjä, vaan kysyy vain yhtäkkiä, et tunnenko. Tai sitte tulee ilmotus, että sinulle on ryhmäkutsu, mutta kun menen FB:iin, ei siellä mitään ryhmäkutsuja ole. Onko noi jotain kiusantekoa, että ravais siellä kattelemassa vähänväliä?

Olihan tää ehkä odotettavissa kun oli erillinen Messenger ja osti vielä Whatsapp, mutta on aika perseestä. Ihan oikeasti. Miks helvetissä hajauttaa yksi palvelu kahteen appsiin. Ei tuu ton muutoksen myötä kaverit saamaan mua kiinni Facebook chatin kautta ellen oo koneella.

Eli Facebook poistaa chatin siitä Facebook appsista, ja pitää asentaa erillinen Messenger jos haluaa chattiin osallistua.

Facebook has been testing new features inside its standalone Messenger app for months, and now the social network is pulling the chat feature from its primary offering. The outfit has included messaging functionality in its main apps for some time now, but late last year, Mark Zuckerberg announced that the company would eventually pull the plug.

The switch will take place over the next two weeks.

"The reason why we're doing that is we found that having it as a second-class thing inside the Facebook app makes it so there's more friction to replying to messages, so we would rather have people be using a more focused experience for that," Zuckerberg told TechCrunch in November.

Siis miten niin? Sehän on varsin toimiva chatti siin appsis? Mitään järkeä kyl tossa perustelussa.

Facebook app ditches chat, moves to a standalone Messenger

On kyllä niin kusinen roska toi firma, harmi että se on käytännössä pakollista olla siellä. Ainakin omassa kaveripiirissä, eli eventit yms. moiset.

On kyllä niin kusinen roska toi firma, harmi että se on käytännössä pakollista olla siellä. Ainakin omassa kaveripiirissä, eli eventit yms. moiset.
Älä nyt. Hyvin pärjää ilmankin. Yli puol vuotta ollut ilman ja hyvin pärjää useammankin kaveriporukan kanssa. Tosin meillä on Watsappi-ryhmät niin niissä kuulee tuloista ja menoista. Ei tarvi välttämättä olla niissä FB:n eventeissä mukana, vaikka niihin olinkin tottunut. Yli puol vuotta jo ilman naamakirjaa ;) Vielä kun watsappi kyykkäilis kunnolla muutaman kerran, niin sais telegramin kunnolla ihmisille käyttöön.

Miten ihmeessä mä onnistun kutsumaan muita facesivustoja tykkäämään minun luomasta sivustani? Kaverit pystyy helposti lisäämään. Perustin yrityksen ja tälläistä pähkäilen.

Suositut

Back
Ylös Bottom