Mun mielestä aina kun kannabiksen laillistamisesta keskustellaan, lähtee se melkein heti alkukättelyssä väärille raiteille. Minkä ihmeen takia, jos kannabis laillistetaan siitä pitäisi tehdä joku kaupallinen tuote?
Itse kannatan kannabiksen laillistamista, muutamin ehdoin:
1. Julkisella paikalla pössöttely kielletty
2. Myyminen/kaupustelu kielletty
3. Joku tietty määrä paljonko saat pitää hallussasi kannabista.
Mielestäni näillä kohdilla päästään jo aika pitkälle, mahdollisia laillistamisesta seuraavia hyöty tarkoituksia. Ne jotka nyt jo polttavat/kasvattavat kannabista saavat tehdä sitä jatkossa "rauhassa" omissa olossaiin. Tällöin tuskin kannabiksen vastustajat pääsevät vetämään, sen suurempia herneitä nenäänsä kun ympäröivässä elämässä tuskin tulee minkäänlaista muutosta normaalin kadun tallaajan silmissä.
Itse kannatan kannabiksen laillistamista yllämainituin ehdoin sen takia että, ensinnäkin toivoisin että huume vastainen työ kohdistuisi koviin huumeisiin. Eikä tällöin tilastoita pääsisi kaunistelemaan, kun poliisit on ratsioissa mattimeikäläisiltä vienyt 10 gramaa hasista. Itse asiassa uskon että varsinaisten kovien huumeiden siivoaminen "markkinoilta" pääsisi kunnolla vasta alkuun, kun tämä kannabis jätettäisiin rauhaan.
Toiseksi olen suht varma että ne kokaiini, lsd ym. kokeilut jäisivät vähemmälle ja tätä kautta kokonaan pois monen ihmisen elämästä. Nykyään kun huumevalistajat laittavat kannabiksen heti näitten aineitten listauksen jatkoksi on 12-16- vuotiaan(tai miksei kenen tahansa) vaikea lähteä erittelemään missä se raja kulkee. Vähän hävettää tunnustaa mutta räppäri ezkimo
sen sanoo parhaiten:
Maija ei ees dokaa ainoo pahe viikonloppuisin blaadaa
Tän tavan Maija oppi ylä-asteel iso-systeriltä
Ja yks kerta ku meni hakee tutult diileriltä
Se sano "ei löydy mult, eikä oikee koko kaupungilta"
"Voit sä tietty käydä kyselee jostain steissiltä"
"Mu hei, on mul täs vähän tätä ruskeet pollee"
"Tätäki pystyy polttaa melkeen ku bumii ja tollee"
"Systeri kyl käski olla koskematta muuhun kamaan"
"Mut kai mä voin ku valistaja sano et kaikki huumeet on samaa"