Euroehdokkaat: Kannabis lailliseksi!

Pitää vielä tähän tarttua. Eikö tämä nyt ois sitten semmonen tilanne ku se kannabis olisi laillistettua? Eli huumetestillä ei olisi mitään väliä.

En tiedä miten kannabiksen käyttäjien keskuudessa, mutta monet ihmiset esim. käyvät töissä ja ajavat autoa, ja silloin siitä testistä pitäisi selvitä puhtaasti läpi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon enemmänkin sitä mieltä, että kun alkoholi ja tupakkakin vie jo niin paljon verovaroja, niin miksi hankkia lisää ongelmia.




Siis täh? Esim. tupakastahan valtio repii törkeen määrän veroja, ja vuodessa siitä tulee yli 600 miljoonaa € veroja, siis Suomessa.
 
Tuota en aivan heti usko, ehkä jossain hesassa kannabista on suht' helppo saada kadulta ostettuna, mutta pienemmillä paikkakunnilla asia ei aivan niin ole. Kuitenkaan siellä pääkaupunkiseudulla ei asu suomen koko kansa.

En kannata kannabiksen laillistamista muihin, kuin lääkinnällisiin syihin = reseptillä apteekista. Tätäkin voitaisiin vielä rajoittaa niin, että kaikilla lääkäreillä ei olisi lupaa kirjoittaa kannabisrespaa, vaan se olisi asiansa tuntevan lääkärin oikeus.

Varmana lähes joka paikassa kohtuu helposti saatavilla jos et ihan 10 hengen kylässä asu.
 
En tiedä miten kannabiksen käyttäjien keskuudessa, mutta monet ihmiset esim. käyvät töissä ja ajavat autoa, ja silloin siitä testistä pitäisi selvitä puhtaasti läpi.
Ei autoakaan ajeta kännissä, ei autoa ajeta pilvessäkään. Se taas että kannabis näkyy (=kannabiksen ei-psykoaktiiviset ainevaihduntatuotteet) virtsatesteissä ja hiustesteissä pitkään, ei tarkoita sitä että aine vaikuttaisi enää. Sylkitesti taas ei näytä positiivista kolmepäivää polttelun jälkeen, se mittaa THC-pitoisuutta, eikä THC:n hajoamistuotteiden pitoisuutta.

Nykymuotoisessa huumetestauksessa ei ole järkeä liikennevalvonnassa, sensijaan se puolustaa paikkaansa paljastaakseen laittomuuksia harrastavat kansalaiset esimerkiksi työhönottotilanteessa. Siitä siihen, että tälläisiä testejä ei tarvittaisi jos aine ei olisi laitonta. Sensijaan tienpäällätehtävät pikatestit pitäisi ottaa laajemmin käyttöön dekriminalisaation jälkeen.

Sitävastaan mulla ei ole mitään, että yksityisyritykset tai oppilaitokset edelleen jatkaisivat nykyisiä testikäytäntöjään, laillisuusstatuksesta riippumatta, se on ihan yrittäjän asia haluaako se töihin henkilöä joka vapaa-ajalla harrastaa asioita, jotka eivät ole yhteneväisiä yrittäjän tai yrityksen arvojen kanssa. Liikennekelpoisuutta niillä ei pitäisi saada testata, koska sitä ne testit eivät testaa.

Liikennetestauksessa väliä on sillä, että onko kuljettajan toimintakyky alentunut, eikä sillä, jos se sattuu olla nauttinut päihteitä viikko sitten, jos lainsäädäntö liberalisoituisi, tulisi testauskäytäntö jollainlailla muuttumaan... Eihän rattijuopumusta voi saada keskiviikkona jos on toissalauantaina vetänyt kahden promillen kännit lähiöräkälässä kossuvissyllä, miksi kannabiksesta pitäisi tulla törkeä rattijuopumus, jos ei ole päihtynyt?
`
JOS laki muuttuisi, tulisi päihdevalistusta tuntuvasti lisätä, eihän se ole optimitila että ihmiset lisäisivät polttelua. Sensijaan laillisuusstatuksen näen yksilönvapausasiana, se on jokaisen oma henkilökohtainen voivoi, jos haluaa käyttää kannabista, ei se valtiolle tai vieraille sivullisille tippaakaan tulisi kuulua.
 
Mun mielestä aina kun kannabiksen laillistamisesta keskustellaan, lähtee se melkein heti alkukättelyssä väärille raiteille. Minkä ihmeen takia, jos kannabis laillistetaan siitä pitäisi tehdä joku kaupallinen tuote?

Itse kannatan kannabiksen laillistamista, muutamin ehdoin:
1. Julkisella paikalla pössöttely kielletty
2. Myyminen/kaupustelu kielletty
3. Joku tietty määrä paljonko saat pitää hallussasi kannabista.

Mielestäni näillä kohdilla päästään jo aika pitkälle, mahdollisia laillistamisesta seuraavia hyöty tarkoituksia. Ne jotka nyt jo polttavat/kasvattavat kannabista saavat tehdä sitä jatkossa "rauhassa" omissa olossaiin. Tällöin tuskin kannabiksen vastustajat pääsevät vetämään, sen suurempia herneitä nenäänsä kun ympäröivässä elämässä tuskin tulee minkäänlaista muutosta normaalin kadun tallaajan silmissä.

Itse kannatan kannabiksen laillistamista yllämainituin ehdoin sen takia että, ensinnäkin toivoisin että huume vastainen työ kohdistuisi koviin huumeisiin. Eikä tällöin tilastoita pääsisi kaunistelemaan, kun poliisit on ratsioissa mattimeikäläisiltä vienyt 10 gramaa hasista. Itse asiassa uskon että varsinaisten kovien huumeiden siivoaminen "markkinoilta" pääsisi kunnolla vasta alkuun, kun tämä kannabis jätettäisiin rauhaan.
Toiseksi olen suht varma että ne kokaiini, lsd ym. kokeilut jäisivät vähemmälle ja tätä kautta kokonaan pois monen ihmisen elämästä. Nykyään kun huumevalistajat laittavat kannabiksen heti näitten aineitten listauksen jatkoksi on 12-16- vuotiaan(tai miksei kenen tahansa) vaikea lähteä erittelemään missä se raja kulkee. Vähän hävettää tunnustaa mutta räppäri ezkimo:rolleyes: sen sanoo parhaiten:
Maija ei ees dokaa ainoo pahe viikonloppuisin blaadaa
Tän tavan Maija oppi ylä-asteel iso-systeriltä
Ja yks kerta ku meni hakee tutult diileriltä
Se sano "ei löydy mult, eikä oikee koko kaupungilta"
"Voit sä tietty käydä kyselee jostain steissiltä"
"Mu hei, on mul täs vähän tätä ruskeet pollee"
"Tätäki pystyy polttaa melkeen ku bumii ja tollee"
"Systeri kyl käski olla koskematta muuhun kamaan"
"Mut kai mä voin ku valistaja sano et kaikki huumeet on samaa"
 
Oli pieni shokki kun teksti tv:ltä luin tuon ja siinä oli että kuudesosa ehdokkaista on laillistamisen kannalla.
Ei hyvää päivää sanon minä, mihin suuntaan tässä ollaan menossa? Mihin kannabista voidaan käyttää lääkkeenä?

Tuota ihmeellistä ainetta on jo nyt saatavilla liian helposti, liian halpaan hintaan ja hinta tulis vain laskemaan. Ongelmat vaan pahentuis, koska niin moni nuori pössyttelee ja usein. Oon kuitenki ite pysyny aineesta ja kaukana.

Äänestäkää sellaista jolla on järki vielä tallella!
 
Oli pieni shokki kun teksti tv:ltä luin tuon ja siinä oli että kuudesosa ehdokkaista on laillistamisen kannalla.
Ei hyvää päivää sanon minä, mihin suuntaan tässä ollaan menossa? Mihin kannabista voidaan käyttää lääkkeenä?

Tuota ihmeellistä ainetta on jo nyt saatavilla liian helposti, liian halpaan hintaan ja hinta tulis vain laskemaan. Ongelmat vaan pahentuis, koska niin moni nuori pössyttelee ja usein. Oon kuitenki ite pysyny aineesta ja kaukana.

Äänestäkää sellaista jolla on järki vielä tallella!

Täysin samaa mieltä.
 
Googletin ja ne ostavat tuotteet laittomasti. Poliiseja ei kiinnosta. Siksi toi systeemi on vähän outo. Mutta rikotaan suomessakin jatkuvasti esim alkoholkisäädöksiäkin. Esim ravintoloissa ei saisi olla kännissä. Ei sisi mitään myyntipolitiikkaa. Samanlaiseksi kuin nuuska vain.

Tosta oli joku dokkari telkkarissa ja tosiaan coffee houset joutuvat periaatteessa sanomaan että ruohoa vaan tippuu taivaalta, koska sen ostaminen on laissa kiellettyä. Käytännössähän virkavalta kuitenkin katsoo coffee housien laittoman ostamisen läpi sormien.
 
Tuota ihmeellistä ainetta on jo nyt saatavilla liian helposti, liian halpaan hintaan ja hinta tulis vain laskemaan. Ongelmat vaan pahentuis, koska niin moni nuori pössyttelee ja usein. Oon kuitenki ite pysyny aineesta ja kaukana.

Niin mitkä ongelmat pahentuisivat?
Mun pelkkää pilveä käyttävät kaverini ovat kyllä paukuissa paljon fiksumpia kuin esim. kännäävät humalassa. Ei kannabis ole mikään kova huume, mikä laittaa käyttäjänsä täysin sekaisin ja koukuttaa heti.
 
Laillistamisessa on etunsa; sen sijaan että tuhlaa verovaroja huumekauppiaiden jahtaamiseen, myy itse tuotteen ja kerää siitä verot. Jakelukanavana vaikkapa apteekit. Valvonta pitää olla tiukkaa ja se nielee rahaa, mutta jos veroaste on vaikka 70% niin jää siitä vielä taloonkin.
 
Mun mielestä aina kun kannabiksen laillistamisesta keskustellaan, lähtee se melkein heti alkukättelyssä väärille raiteille. Minkä ihmeen takia, jos kannabis laillistetaan siitä pitäisi tehdä joku kaupallinen tuote?

Itse kannatan kannabiksen laillistamista, muutamin ehdoin:
1. Julkisella paikalla pössöttely kielletty
2. Myyminen/kaupustelu kielletty
3. Joku tietty määrä paljonko saat pitää hallussasi kannabista.

Mielestäni näillä kohdilla päästään jo aika pitkälle, mahdollisia laillistamisesta seuraavia hyöty tarkoituksia. Ne jotka nyt jo polttavat/kasvattavat kannabista saavat tehdä sitä jatkossa "rauhassa" omissa olossaiin. Tällöin tuskin kannabiksen vastustajat pääsevät vetämään, sen suurempia herneitä nenäänsä kun ympäröivässä elämässä tuskin tulee minkäänlaista muutosta normaalin kadun tallaajan silmissä.

Itse kannatan kannabiksen laillistamista yllämainituin ehdoin sen takia että, ensinnäkin toivoisin että huume vastainen työ kohdistuisi koviin huumeisiin. Eikä tällöin tilastoita pääsisi kaunistelemaan, kun poliisit on ratsioissa mattimeikäläisiltä vienyt 10 gramaa hasista. Itse asiassa uskon että varsinaisten kovien huumeiden siivoaminen "markkinoilta" pääsisi kunnolla vasta alkuun, kun tämä kannabis jätettäisiin rauhaan.
Toiseksi olen suht varma että ne kokaiini, lsd ym. kokeilut jäisivät vähemmälle ja tätä kautta kokonaan pois monen ihmisen elämästä. Nykyään kun huumevalistajat laittavat kannabiksen heti näitten aineitten listauksen jatkoksi on 12-16- vuotiaan(tai miksei kenen tahansa) vaikea lähteä erittelemään missä se raja kulkee. Vähän hävettää tunnustaa mutta räppäri ezkimo:rolleyes: sen sanoo parhaiten:
Maija ei ees dokaa ainoo pahe viikonloppuisin blaadaa
Tän tavan Maija oppi ylä-asteel iso-systeriltä
Ja yks kerta ku meni hakee tutult diileriltä
Se sano "ei löydy mult, eikä oikee koko kaupungilta"
"Voit sä tietty käydä kyselee jostain steissiltä"
"Mu hei, on mul täs vähän tätä ruskeet pollee"
"Tätäki pystyy polttaa melkeen ku bumii ja tollee"
"Systeri kyl käski olla koskematta muuhun kamaan"
"Mut kai mä voin ku valistaja sano et kaikki huumeet on samaa"

Samoilla linjoilla. Henk. koht. pahoin pelkään, että jos kannabis edes täysin diskriminalisoitaisiin, kunnon rastahipeillä ei olisi mitään kiinnostusta välttää sen käyttämistä julkisilla paikoilla, siinä kun nyt pelkäävät varmaan ainakin aineidensa menetystä.

Tämän mukaan ainakin osassa testeistä tämä ns. passiivinen altistuminen voisi näkyä jonkin aikaa, ja eipä kiinnostaisi hengitellä saati "jäädä kiinni" tuollaisesta. Toisaalta kannatan yksilön vapautta tehdä itselleen tiettyyn rajaan asti mitä lystää, joten en katso oikein hyvällä täyskieltoakaan.
 
Pössyttely olisi joka tapauksessa kestämätön nautintamuoto; joku purkan- tai nuuskantapainen ratkaisu olisi parempi.
 
Niin mitkä ongelmat pahentuisivat?
Mun pelkkää pilveä käyttävät kaverini ovat kyllä paukuissa paljon fiksumpia kuin esim. kännäävät humalassa. Ei kannabis ole mikään kova huume, mikä laittaa käyttäjänsä täysin sekaisin ja koukuttaa heti.

Kyllä pilvestä on lyhempi matka piriin ku esim tupakasta. Ja tunnen yhden surkean tapauksen joka pilvenpolton kokeilun jälkeen halus saaha pään vielä enemmän sekasin, löysi pirin. Lopetti koulun ja nyt punkkaa missä sattuu kun kämppä meni alta ja vetää aina kun rahat riittää. En yleistä, tää on vain esimerkki.

Joskus olen nähnyt dokumentin jossa 15 vuotta polttanut mies kertoi kuinka hoksottimet on hidastunut. Oli ihan normaali mies, kävi töissä ja oli perhe eikä mikään rikollinen muutenkaan.
 
Ei tartte kyllä laillistaa. Kyllä se kannabis on aina askel kovempiin huumeisiin, ja jo kannabiksen pienikin käyttö altistaa psykooseille. Se onkin halpaa hupia, kun kannabiskäytön jälkeen ollaan suljetulla osastolla. Totta kai on niitäkin, keiden käyttö pysyy "hallussa", mutta poikkeus vahvistaa säännön.:)
 
Toiseksi olen suht varma että ne kokaiini, lsd ym. kokeilut jäisivät vähemmälle ja tätä kautta kokonaan pois monen ihmisen elämästä. Nykyään kun huumevalistajat laittavat kannabiksen heti näitten aineitten listauksen jatkoksi on 12-16- vuotiaan(tai miksei kenen tahansa) vaikea lähteä erittelemään missä se raja kulkee. Vähän hävettää tunnustaa mutta räppäri ezkimo:rolleyes: sen sanoo parhaiten:
Maija ei ees dokaa ainoo pahe viikonloppuisin blaadaa
Tän tavan Maija oppi ylä-asteel iso-systeriltä
Ja yks kerta ku meni hakee tutult diileriltä
Se sano "ei löydy mult, eikä oikee koko kaupungilta"
"Voit sä tietty käydä kyselee jostain steissiltä"
"Mu hei, on mul täs vähän tätä ruskeet pollee"
"Tätäki pystyy polttaa melkeen ku bumii ja tollee"
"Systeri kyl käski olla koskematta muuhun kamaan"
"Mut kai mä voin ku valistaja sano et kaikki huumeet on samaa"



Voi helvetti! :lol2:


Ite en kyllä ihan täysin ymmärrä, miten muiden huumeiden käyttökokeilut vähentyisi, jos tällä hetkellä huumeeksi luokiteltava aine tuleekin lailliseks?
 
Siis täh? Esim. tupakastahan valtio repii törkeen määrän veroja, ja vuodessa siitä tulee yli 600 miljoonaa € veroja, siis Suomessa.
Oletko ikinä ajatellut kuinka paljon tappiota tupakan ja alkoholin terveyshaitat aiheuttavat valtion kassaan. Sairaspoissaolot, työttömyys, siivouskustannukset, tumpeista tulevat tulipalot, kännissä tehty ilkivalta, kännissä ajetut kolarit, kännissä hakatut ihmiset ym. Näitä voisi luetella vaikka kuinka ja ne kaikki maksavat tavalla tai toisella.

Mutta nyt meinataan mennä kyllä jo ohi aiheen, palataan siis kannabikseen. Tarkoitin siis, että vaikka tuosta verorahoja saataisiinkin, niin kyllä se valvonta (jos hyvin järjestettäisiin) ja muut mahdolliset ongelmakohdat tulisi maksamaan aivan sairaasti. Ja jos verotus on kova ja hinta nousee sen vuoksi korkealle, niin kyllä silloin rikkolisuuden kaupittelema kannabis voisi olla monille ihan varteenotettava vaihtoehto. Tämä nyt sitten taas ei ota huomioon kotikasvatusta ja oman hampun imeskelyä.
 
Jengi vetää ittensä niin pihalle jo viinalla, liimalla ja särkylääkkeilläkin että olisi aivan sama laillistaa tuo kannabis myös tai sitten kieltää kaikki.
Itse kannattaisin että kannabis laillistettaisiin lääketarkoituksessa.
 
Back
Ylös Bottom