Ostaisitko sinä Ferrari F430:n, Porsche 911 Turbon tai BMW M6:n, jos ne pysyisivät muuten nykyisellään, mutta vain huippunopeus olisi rajoitettu 162:een? Jos juuri sinulla ei sattuisi olemaan varaa tuollaisten ostamiseen, ostaisivatko ne, joilla olisi varaa? Luuletko, että mikään noista valmistajista edes myisi noita autoja 162:een rajoitettuina? Jos minä olisin Ferrarin pääjohtaja, niin ei minulla kyllä luonto taipuisi laittaa myyntiin Ferraria, jonka huippunopeus on 162 km/h. Tuon tyyppisten autojen myynti Euroopassa käytännössä loppuisi. On ihan kiva ajatella, että rajoitus hoidettaisiin vain rajoittamalla nykyisten mallien huippunopeutta, mutta uskoisin, että käytännössä Eurooppa saisi omat mopo-mallinsa. Tehokkaimmat mallit menisivät muille markkina-alueille.
Jos autoksi kelpaa vaikka jokin sporttinen Opel tai Volkswagen, niin varmasti niitä olisi markkinoilla edelleen. Mutta tarkoittaako se, että jos vaikka Opel Astra GTC riittäisi minulle, sen pitäisi riittää ja kelvata myös kaikille muille? Ja ihan vain sen takia, että Ferrari tuottaa paljon päästöjä, kun sillä ajaa yli 300 km/h, ja kun kerran lainsäätäjä on todennut suurimmaksi ihmisen kestämäksi nopeudeksi 120 km/h?
Korostan vielä sitä, että tuo raportti käsitteli vain hiilidioksidipäästöä. Onhan se tietysti totta, että jos Suomenkin liikenteestä karsittaisiin pois kaikki Ferrarit, Porschet ja M:t, niin liikenteen päästöt pienenisivät. Ei nyt ehkä niin paljon, että se olisi mitattavissa, mutta kuitenkin. Ja eipä tarvitsisi olla kateellinen naapurille (terveisiä vaan kaikille naapureille!).