EU suunnittelee uusien autojen maksiminopeudeksi 160km/h

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oma arvaukseni on, että tuo nopeusrajoitus ei mene läpi. Jos kerran säädetään tarkat päästörajat joita ei saa ylittää, niin eihän sillä päästöjen kannalta sitten ole mitään merkitystä, kuinka lujaa autolla pääsee. Periaatteessa. Käytännössä tuo nopeusrajoitus voisi pienentää autojen kokoa, ja siten edelleen pienentää päästöjä.

Jos en väärin muista, niin auton päästöt ovat vähäisimmillään nopeudella 80km/h. Kun nopeus menee yli 100 km/h, ovat päästöt suurimmillaan ja nopeuden yhä kasvaessa päästöt kasvavat räjähdysmäisesti.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Toivottavasti ehdotus menee läpi. Kannattaa ettiä jostaki taulukko, mistä näkee auton päästöt nopeuden funktiona, jos kiinnostaa.

Sinusta siis tällä rajoituksella voitaisiin poistaa yli 162:n nopeuksissa syntyneet päästöt? No niinhän sillä voitaisiin, mutta kun väitän, että Suomessa niiden päästöjen osuus liikenteen kokonaispäästöistä on noin 0%. Ei tuolla rajoituksella pyrittäisi pienentämään 250:n nopeudessa syntyviä päästöjä tai parantamaan liikenneturvallisuutta, vaan muuttamaan autokanta toisenlaiseksi kuin mitä se nykyään on.
 
Sinusta siis tällä rajoituksella voitaisiin poistaa yli 162:n nopeuksissa syntyneet päästöt? No niinhän sillä voitaisiin, mutta kun väitän, että Suomessa niiden päästöjen osuus liikenteen kokonaispäästöistä on noin 0%. Ei tuolla rajoituksella pyrittäisi pienentämään 250:n nopeudessa syntyviä päästöjä tai parantamaan liikenneturvallisuutta, vaan muuttamaan autokanta toisenlaiseksi kuin mitä se nykyään on.

En ala inttämään asiasta, kun ei niin hirveästi kiinnosta, mutta omasta mielestä on hyvä, jos reiluja nopeusrajotuksia laitettas, kun päästöjä suhteellisesti ajomatkaan nähden tulee enemmän suurilla nopeuksilla.

Tiedä sitten halutaanko tolla muuttaa autokantaa enemmän, kun asia ei ole niin lähellä sydäntä. Kannata kuitenkin lakia viestini ensimmäisen kappaleeni perusteella.
 
Kuten joku sanoikin, katu ja maantie erikseen ja kilparadat sitten erikseen. Sama joutaisi päteä autoihin, entistä tiukemmin. Joka haluaa ajaa lujaa, joutaisi ostaa itselleen kilpa-auton ja kaahata radalla. Arkiseen tieliikenteeseen tarkoitetut autot voisi ihan hyvin rajoittaa jotenkin, mutta toi on liian yksinkertainen ja pakottava keino, ei tule menemään läpi, eikä toimimaan.

Parempi rajoitus olisi se, että auton koko ja päästöt vaikuttaisivat verotukseen nykyistä paljon enemmän. Tällöin suunnilleen sen perus Corolla/Golf kokoluokan ja perusmoottoreiden jälkeen (mielestäni kukaan ei sitä isompia ja kovempaa kulkevia autoja oikeasti tarvitse) verotus voisi nousta eksponentiaalisesti, siten, että esim. nykyisin noin 40k€ maksavat SUV:t eli ns. katumaasturit maksaisivatkin vaikkapa 100k€. Edelleen jokainen saisi ostaa sellaisen auton, kuin haluaa, mutta jollain lailla (liiallinen nopeus, massa ja saastuttavuus) selvästi haitallisiksi havaitut autot maksaisivat vaan paljon nykyistä enemmän. Japanissahan näin on toimittu vissiin jo kauan. Uskon, että sama on edessä USA:ssa ja EU:ssa lähiaikoina ja toivottavasti mahd. pian myös Kiinassa, Intiassa ja muuallakin. Kunnon urheiluautot (Ferrari, Porsche yms.) maksavat jo nykyään niin paljon, että aivan sama niiden suhteen.

Kuten niin monessa muussakin asiassa, ei tässäkään asiassa voi tehdä länsimaisissa kapitalistisissa maissa pakkoa. Sen sijaan pikkuhiljaa toteutettava ja etenevä verotuksellinen ratkaisu voisi toimia. Mikään muu kun ei ihmisillä tunnu missään, kuin rahanmeno.

Kaikki maailman suomen paskarajoitukset pilaa niiden elämänilon (kuten minun) jotka haluavat nauttia vanhoista ja myös nopeista autoista.

Vittu jos pitää tulla verot päästöjen mukaan niin...




Suomi------>:kakka:
 
En ala inttämään asiasta, kun ei niin hirveästi kiinnosta, mutta omasta mielestä on hyvä, jos reiluja nopeusrajotuksia laitettas, kun päästöjä suhteellisesti ajomatkaan nähden tulee enemmän suurilla nopeuksilla.

Tiedä sitten halutaanko tolla muuttaa autokantaa enemmän, kun asia ei ole niin lähellä sydäntä. Kannata kuitenkin lakia viestini ensimmäisen kappaleeni perusteella.

et nyt näytä ymmärtävän että tolla ei ole mitään käytännön vaikutusta päästöjen suhteen. vai kuinka moni ajaa normaalit matkat yli 160km/h?
 
Ihan hyvä juttu ois tollanen sääntö. Jos suomessa laillinen maksiminopeus on sen 120km/h, niin tuo ei pitäisi olla ongelma?;) Tosin "vain" 120km/h:n vauhtikin on suht tappava, että tuolla 40 kilometrillä ei paljoa eroa ole sen suhteen. En ole kyllä koskaan ymmärtänyt miksi auton pitäisi kulkea 200km/h. Ihmisen aistit on tehty ihmisen nopeuksille, silloin säilyy kontrolli kaikista parhaiten ja kaikki pysyisi hengissä.
 
Zone-sarja -42%
et nyt näytä ymmärtävän että tolla ei ole mitään käytännön vaikutusta päästöjen suhteen. vai kuinka moni ajaa normaalit matkat yli 160km/h?

Itse kannatan selvästi radikaalimpia nopeusrajotusten laskuja, mutta tuo ehdotus olisi parempi kuin ei mitään. Asia ei ole kovin lähellä sydäntä, joten en ole ottanut kaikkien EU-maiden ajotilastoja huomioon, eikä minulla ole dataa siitä, kuinka konkreettista apua tuosta olisi. Apua siitä olisi kuitenkin taatusti edes vähän, jonka takia kannatan ehdotusta.
 
En ala inttämään asiasta, kun ei niin hirveästi kiinnosta, mutta omasta mielestä on hyvä, jos reiluja nopeusrajotuksia laitettas, kun päästöjä suhteellisesti ajomatkaan nähden tulee enemmän suurilla nopeuksilla.

Inttäminen ei ole pakollista :) Kyllä varmaan kaikki ovat samaa mieltä siitä, että päästöt kasvavat nopeuden kasvaessa. Kysymys onkin siitä, että onko 162:n nopeusrajoituksella vaikutusta päästöihin, ja jos on, niin miten?

Jos ensi yönä kaikkiin suomalaisiin autoihin asennettaisiin 162 km/h rajoitin, niin ei kai kukaan usko, että sillä olisi jotain mitattavissa olevaa vaikutusta hiilidioksidipäästöihin ja polttoaineenkulutukseen? Muutokset tulisivat sitä kautta, että ostajat valitsisivat uuten autoon keskimäärin vähän pienemmän moottorin kuin aikaisemmin ja autonvalmistajien tarjonta siirtyisi samaan suuntaan. Näkyvät muutokset autokantaan tulisivat varmaan siitä, että urheiluautot siirtyisivät Euroopassa historiaan.

Toivottavasti kaikki rajoituksia täällä kannattavat ajavat jo nyt pienipäästöisillä autoilla. Esimerkiksi uusi Ford Fiesta (1.4 TDCi) yltää jo vuodeksi 2015 ehdotettuihin rajoituksiin, hiilidioksidipäästöt 119 g/km (vaatimus 120) ja huippunopeus 163 km/h.

Keskustelussa kannattaa muistaa, että tuolla raportin ehdottamalla nopeusrajoituksella pyritään vaikuttamaan vain hiilidioksidipäästöihin, se ei ota kantaa liikenneturvallisuuteen.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuollahan sanottiin, että EU-markkinoille ei saisi enää aikamääreen jälkeen päästää uusia automalleja, jotka on "over-engineered" kulkemaan yli 162 km/h. Oman järkeni mukaan tuo tarkoittaisi sitä, että EU-markkinoille suunniteltaisiin jatkossa sellaisia autoja, joiden päästötaso voidaan optimoida sallitulle nopeusalueelle. Korjatkaa jos olen väärässä, en ymmärrä autoista oikeastaan mitään.

Mitä tuo "over-engineering" muuten tarkoittaa?
 
Onko kukaan ajatellu, että ne jotka ajaa eniten yli tota 160, on melko varmasti samalla niitä, jotka saa sen auton kulkemaan taas pienellä fiksauksella lujempaa..?:D Ja onhan esim. mopot kulkenu aina 45km/h, eikö totta? :hyper:
 
Tuollahan sanottiin, että EU-markkinoille ei saisi enää aikamääreen jälkeen päästää uusia automalleja, jotka on "over-engineered" kulkemaan yli 162 km/h. Oman järkeni mukaan tuo tarkoittaisi sitä, että EU-markkinoille suunniteltaisiin jatkossa sellaisia autoja, joiden päästötaso voidaan optimoida sallitulle nopeusalueelle. Korjatkaa jos olen väärässä, en ymmärrä autoista oikeastaan mitään.

Hyvin ajateltu, mutta auta. Ford Fiestan pdf-esitteessä kerrotaan, miten päästöt on kyseisessä autossa mitattu. Käytetty maksiminopeus on 120 km/h. Ilmeisesti testeihin ei ole tarkkoja sääntöjä vaan vain ohjeita, mutta eiköhän se ole aika selvää (vaikka en niitä ohjeita mistään nyt löytänyt), että kaikki autonvalmistajat menevät siitä, missä aita on matalin. Miksi mitata kulutusta 200:n nopeudessa, jos 120 riittää? Ja kun se sallittu nopeusalue ja ennenkaikkea käytetty nopeusalue on nytkin (suurimmassa osassa Eurooppaa) jotain ihan muuta kuin yli 162, niin väitän, että nopeuden rajoittaminen 162:een ei paljon anna lisää optimointimahdollisuuksia alueen 40-120 km/h päästötasoihin.

Mitä tuo "over-engineering" muuten tarkoittaa?

Uskoisin sen tarkoittavan sitä, että valmistetaan autoja, joilla pääsee 280 km/h:ssa, vaikka suurin nopeusrajoitus on 120 km/h. Vähän sama kuin asuntoja rakennettaessa mitoitettaisiin huonekorkeus sen mukaan, että asukas saattaa olla 5 metriä pitkä. Turhaa touhua siis, tosin monet silti pitävät korkeista huoneista ja nopeista autoista :)
 
Mikäli tuommonen säädäntö tulee voimaan niin sehän vaan houkuttaa harrastelioita ajamaan vanhoilla autoilla. Tai sitten johtaa "rajoittimien" swappailuun katsastusta varten. Onhan totta ettei ainakaan suomessa yli 160km/h kulkevia autoja tarvittaisi. Mutta leluthan ovat aina mukavia!
 
Se on se itsensä toteuttamisen vapaus joka "länsimaisessa" yhteiskunnassa poikii tällaista. Voi esimerkiksi asua tarpeettoman isossa/ korkeassa asunnossa ihan vaan jos sattuu huvittamaan ja on varaa. Täällä eräät kirjoittelijat mielellään varmaan rajoittaisivat kateuttaan tätäkin vapautta.
Liikenteestä on lähtöisin 10% suomalaisten tuottamista Co2 päästöistä ja yli 120km/h ajaminen ei näyttele tässä minkäänlaista osaa. Toisinsanoen ihan yhtä turhaan päästöä syntyy kun tämän ehdotuksen esittäjät sekä puoltajat loksuttavat leukojaan.
 
Onko kukaan ajatellu, että ne jotka ajaa eniten yli tota 160, on melko varmasti samalla niitä, jotka saa sen auton kulkemaan taas pienellä fiksauksella lujempaa..?:D Ja onhan esim. mopot kulkenu aina 45km/h, eikö totta? :hyper:


Tähän on olemassa lääke: Rakenteellisen nopeuden ylittävä ajoneuvo valtiolle.

Sama rattijuoppojen autoille. (Ainakin törkeiden...)

En sitte tiedä onko hyvä ajatus, mutta ajatus kumminkin.

Saisin ainakin itse pitää oman autoni.;)
 
Jos toi uudistus tulee voimaan päästörajojen ja muitten kateusverojen kanssa, ni mä muutan Venäjälle.. Vittu mitä paskaa toi.. harvoin mä kiroilen, nyt on sen aika.. toivottavasti noin p***a idea ammutaan alas!
 
Jänkänkoira, tuolla mainittiin ettei se koskisi poliisin, puolustusvoimien, hälytysajossa käytettäviä yms. ajoneuvoja.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom