Kuten joku sanoikin, katu ja maantie erikseen ja kilparadat sitten erikseen. Sama joutaisi päteä autoihin, entistä tiukemmin. Joka haluaa ajaa lujaa, joutaisi ostaa itselleen kilpa-auton ja kaahata radalla. Arkiseen tieliikenteeseen tarkoitetut autot voisi ihan hyvin rajoittaa jotenkin, mutta toi on liian yksinkertainen ja pakottava keino, ei tule menemään läpi, eikä toimimaan.
Parempi rajoitus olisi se, että auton koko ja päästöt vaikuttaisivat verotukseen nykyistä paljon enemmän. Tällöin suunnilleen sen perus Corolla/Golf kokoluokan ja perusmoottoreiden jälkeen (mielestäni kukaan ei sitä isompia ja kovempaa kulkevia autoja oikeasti tarvitse) verotus voisi nousta eksponentiaalisesti, siten, että esim. nykyisin noin 40k€ maksavat SUV:t eli ns. katumaasturit maksaisivatkin vaikkapa 100k€. Edelleen jokainen saisi ostaa sellaisen auton, kuin haluaa, mutta jollain lailla (liiallinen nopeus, massa ja saastuttavuus) selvästi haitallisiksi havaitut autot maksaisivat vaan paljon nykyistä enemmän. Japanissahan näin on toimittu vissiin jo kauan. Uskon, että sama on edessä USA:ssa ja EU:ssa lähiaikoina ja toivottavasti mahd. pian myös Kiinassa, Intiassa ja muuallakin. Kunnon urheiluautot (Ferrari, Porsche yms.) maksavat jo nykyään niin paljon, että aivan sama niiden suhteen.
Kuten niin monessa muussakin asiassa, ei tässäkään asiassa voi tehdä länsimaisissa kapitalistisissa maissa pakkoa. Sen sijaan pikkuhiljaa toteutettava ja etenevä verotuksellinen ratkaisu voisi toimia. Mikään muu kun ei ihmisillä tunnu missään, kuin rahanmeno.